SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #90 på: juli 19, 2014, 08:03:24 am » |
|
Det er nok denne du skal ha: - Voltage regulator 14v 30 amp, BOSCH, Modellbetegnelse: 113-903-803/E / - koster 500,- Siden bilen din ser ut til å være 12Volt, skal du ha den som er merket 14V. Men etter du har byttet regulatoren er det veldig lurt å måle spenningen på batteriet med et voltmeter når den lader. Spenningen skal da være rett rundt 14volt. Har vært ute for at en defekt regulator har drept dynamoen Men håper det ikke har skjedd her.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Bubblan71
Nybegynner
Innlegg: 11
Bosted:
|
|
« Svar #91 på: oktober 02, 2014, 18:05:50 pm » |
|
Jeg vet jeg avslører meg som den grønnskollingen jeg er, men noen må jeg nesten spørre, før jeg ødelegger alt som er.... Nr 1: Hvordan (!!!) løsner jeg reima? Nr 2: Når reima er borte, og jeg skal ta ut dynamoen, er det noen gode triks for å komme til på skruene innerst der, eller må jeg i gang med å fjerne andre ting som står i veien? Som sagt er jeg grønn på alt som har med bilmekking å gjøre Forklarende bilder/filmer eller steg-for.steg forklaring er veldig ønskelig, men jeg skal skru på hjerna og tolke mer tekniske forklaringer også, altså (1971 1302s, 1600 motor, likestrøm åff kårs)
|
|
« Siste redigering: oktober 02, 2014, 18:22:31 pm av Bubblan71 »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #92 på: oktober 03, 2014, 22:05:40 pm » |
|
Nr1: Synes dette bildet forklarer bra:
HPIM1372 (Large).jpg (45.84 KB. 450x600 - vist 939 ganger.) Men kan være du i tillegg må fjerne et deksel rundt den nederste remskiven, da noen bobler har et ekstra deksel. Nr2 er nok litt verre. Dynamoen sitter i teorien kun fast med de fire skruene i viftehuset og klembåndet rund den. Men for å få den ut av viftehuset må som regel viftehuset løftes litt. Da må termostaten på undersiden av høyre sylindere løsnes og en skrue i hver side av viftehuset løsnes. Luftfilter og forgasser bør også demonteres. Når da spennbåndet rundt dynamo løsnes, kan viftehuset løftes og de siste fire skruene blir lettere å komme til. Virker dessverre som det er trangere jo nyere boble det er, da innsug blir større. På noen kan man få dynamo ut med viften på, og andre må viften skrues løs slik at den blir igjen inni viftehuset. Viften sitter fast med en stor 36mm mutter og kan være vanskelig å få løs da man ikke ser hva man holder på med, og det er trangt
Dynamo.JPG (8.07 KB. 455x600 - vist 935 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Bubblan71
Nybegynner
Innlegg: 11
Bosted:
|
|
« Svar #93 på: oktober 04, 2014, 16:42:34 pm » |
|
Nr1: Synes dette bildet forklarer bra: [ Vedlegg ] Men kan være du i tillegg må fjerne et deksel rundt den nederste remskiven, da noen bobler har et ekstra deksel. Nr2 er nok litt verre. Dynamoen sitter i teorien kun fast med de fire skruene i viftehuset og klembåndet rund den. Men for å få den ut av viftehuset må som regel viftehuset løftes litt. Da må termostaten på undersiden av høyre sylindere løsnes og en skrue i hver side av viftehuset løsnes. Luftfilter og forgasser bør også demonteres. Når da spennbåndet rundt dynamo løsnes, kan viftehuset løftes og de siste fire skruene blir lettere å komme til. Virker dessverre som det er trangere jo nyere boble det er, da innsug blir større. På noen kan man få dynamo ut med viften på, og andre må viften skrues løs slik at den blir igjen inni viftehuset. Viften sitter fast med en stor 36mm mutter og kan være vanskelig å få løs da man ikke ser hva man holder på med, og det er trangt [ Vedlegg ] Å, dette var fantastisk! Tusen takk, akkurat det jeg trengte da får jeg gi det et nytt forsøk når jeg kommer ned fra hytta
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Elliot
Supermedlem
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
|
« Svar #94 på: april 10, 2015, 13:09:59 pm » |
|
Så var det min tur å stille spørsmål om lading... Er du her SveinT? Jeg satt in en ny motor med vekselstrøm dynamo med ekstern regulator. Har kjøpt ny regulator, ettersom jeg manglet den. Koblet tre ledninger mellom dynamo og regulator. Batteri direkte til dynamo. Ladelampe til D+. Ladelampen lyser som den skal når jeg slår på tenningen, men fortsetter å lyse når motor går. Altså ingen lading. Måler 2-3V på D+ og 12,5V på B+. Spenningen endrer seg ikke ved pådrag. Hva er galt? Er det håp om å fikse dynamo?
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #95 på: april 10, 2015, 15:01:20 pm » |
|
Kan være mye forskjellig, men det enkleste er nok å ta ut børstene som sitter under lokket med de tre stikkene på. Har vært ute for at det er nok å pusse litt med "Scotchbrite" på der børstene skal treffe på rotoren. Er også en fjær som skal ha kontakt med et punkt på det du har fjernet. Sjekk det også for irr eller skit.
En litt større jobb er å sjekke diodene inni dynamoen. Da må dynamoen ut av bilen og demonteres.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
Elliot
Supermedlem
Innlegg: 775
Bosted: AALESUND
Tlf 91160684
|
|
« Svar #96 på: april 10, 2015, 19:29:14 pm » |
|
Skal prøve meg med scotchbrite. Funker ikke det, blir det å bygge om til likestrøm igjen Lei nå. Kjedeligmed ny motor som ikke kan brukes pga. lading... Takker for svaret
|
|
|
Loggført
|
'57 T-2 Kombi '64 T-2 Doka (Castrol)
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #97 på: april 11, 2015, 09:01:42 am » |
|
Kom til å tenke på at siden motor er nyoverhalt: Er ikke noe lakk på noen steder det ikke bør være? Dynamoen trenger jo god jord, så viss dynamo og/eller dynamofot er lakkert vil den bli isolert.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #98 på: mai 21, 2016, 21:28:07 pm » |
|
Og her er det i PDF format. Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....
Svein T, tusen takk!!! Dele erfaringer: 1302, dynamo, ekstern regulator. Bilen i nesten daglig bruk. En morgen fortsatte bare ladelampen å lyse etter start. Ved gasspådrag til ca 2000 RPM slukket lampen. Etter hvert måtte jeg opp i over 3000 RPM for å få ladelampen til å slukke. Hva er kaputt? Bytter regulatoren. Ingen endring, altså er feilen i dynamoen. Børstene sjekket og OK. Måler strømmen etter Svein T's utmerkede bruksanvisning. OK, der har vi feilen, bare 1,5 V!!!. Fortsetter "programmet" og polariserer dynamoen som beskrevet. Og vips, reparert! Nå gir den 13.7 -14.3 V og ladelampen har gått i svart. Så er jo spørsmålet, da: Hvorfor trengte dynamoen plutselig re-polarisering?
|
|
« Siste redigering: mai 21, 2016, 21:32:29 pm av JFP »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #99 på: mai 22, 2016, 09:37:44 am » |
|
Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme. Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
JFP
Supermedlem
Innlegg: 967
Bosted: Bærum
|
|
« Svar #100 på: mai 22, 2016, 17:10:23 pm » |
|
Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme. Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?
Ja det høres fornuftig ut. Ny Bosch-regulator (ett år gammel), ikke opplevd noe tull med den før. Men for å være sikker satt jeg inn en original VW-regulator fra 1972. Sikkert Bosch som har laget den også, men det er ett eller annet med kvaliteten på det man laget før. Takk for svar, og takk igjen for denne utrolig bra tråden!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #101 på: august 11, 2016, 17:22:17 pm » |
|
HHeisann, jeg kobler opp det elektriske i bobla nå, 1972 1300, med 1600AD motor, nesten ubrukt 12v vekselstrømsdynamo med innebygd regulator, og likestrøm laderelè. Ledningsnettet er nytt, og til 1972 1300 12v boble, men med annen type dynamo enn jeg har. Jeg ser at det er div videoer på youtube der de kobler utenom laderelèet, der alle 3 røde kabler som skal innom releèt kobles sammen og videre til batteri, jordkabel festes på orginal plass, mot venstre kanal, og grønn kabel fra motorrommet kobles sammen med blå kabel fram til idiotlampa. Høres dette rett ut, eller kommer jeg til å svi ledningsnettet om jeg prøver dette? Ingen har nevnt noe om kobling via startmotor i disse videoene, er det bare å koble + fra batteri gjennom bærebrua under baksete og bak til startmotor? Er ganske grønn på elektronikk, og mener å huske at det gikk en + kabel fra batteri, via startmotor, videre bak i motorrommet til + på dynamoen, og videre rundt til venstre side, framover igjen og innom ladereleèt, men syns det høres litt ut som potensiell kortslutning, siden + kabelen i ladereleèt fortsetter tilbake til batteri igjen..? Hehe, 6 år med boblemekking, og fremdeles helt fersk på det elektriske, man utsetter kansje det man ikke er helt trygg på her ja
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #102 på: august 11, 2016, 17:58:19 pm » |
|
Den som går fra dynamo til startmotor er nok noe som ikke er originalt, så den kan fjernes, men den gjør ikke noe galt heller når den først er der og du har denne type dynamo. Ellers er det riktig som du har forstått, med at de tre tykke røde skal kobles sammen under baksetet og inn på plusskruen på dynamoen. Jordledning til karosseri, og koble sammen grønn og blå ledning. Bak på dynamoen bruker du da den grønne inn på stikka for ladelampe. Og da kan du fjerne hele releet under baksetet
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #103 på: august 11, 2016, 18:01:30 pm » |
|
Supert! Da skal jeg prøve
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #104 på: august 16, 2016, 22:29:52 pm » |
|
Har tatt bilder av hvordan det nå er koblet. Det kommer en tykk rød kabel fra dynamoen, den kobles sammen med en tykk og en medium rød kabel, som går videre fram til sikringsboksen. Er det ingen av disse som skal innom batteriet først? Grønn kabel fra dynamo er koblet sammen med blå kabel som fortsetter framover i bilen. Brun jording står på sin faste plass.
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #105 på: august 17, 2016, 21:18:31 pm » |
|
Ser nå at det er to røde som går fremover i strømpen. Normalt skulle det vært en ledning rett fa batteriet her, ja. Noe har nok koblet om en gang i tiden av ukjente årsaker for meg? Det er nok derfor de har lagt opp en ekstra ledning fra starter til dynamo for å erstatte den de har fjernet under baksetet. Viss ikke du har fjernet den ekstra ledningen fra starteren, bør du koble den til på dynamoens B+ slik at det blir to tykke der. Da har du fått plussen inn i systemet. Mulig den sorte ledningen er styrespenning fra bryteren til bakrutevarmen? Også mulig at den tynneste av de to røde i samme strømpe, egentlig er til innslagsreleet. Da må den ikke være koblet sammen med pluss, men den ledningen som går til innslaget på starteren.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
FooZ
Supermedlem
Innlegg: 1397
Bosted: Fauske
Candy Styled Delicious Bubblelicious
|
|
« Svar #106 på: august 19, 2016, 21:32:10 pm » |
|
Ledningsnettet er nytt, så her gjøres alt for første gang. Jeg tror du har rett ang svart ledning til bakrutevarmevarme, den tynneste av de røde fram til sikringsboksen er nok #50 som skal til starteren, så nå er den koblet til startersolenoiden, og de tre røde kablene som er koblet sammen er: 1 stk fra dynamo, 1 stk fram til sikringsboks, og 1stk direkte til batteri. Nå begynner det å gi litt mer mening her Jeg har ledningene fra rattstammen klar, og starter kobling av ledningene fra tenningsnøkkelen først, det er kun 4stk, og burde gå relativt greit. Da får jeg sjekket at startermotoren er koblet rett, og fungerer, så er det litt småknoting for å koble ferdig elektronisk fordeler, slenge på pluggledninger, koble til en liten bensintank, og prøvestarte monsteret Da blir lading sjekket i same slengen. Takker for hjelp, jeg må kansje finne en annen plass å få hjelp til kobling av resten av ledningsnettet, siden denne bloggen er hovedsaklig dynamo/lade-relaterte problemstillinger
|
|
|
Loggført
|
Bubblelicious & Bubba, getting their filth on
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #107 på: august 24, 2016, 09:02:07 am » |
|
Det bildet så veldig bra ut, ja. Lykke til videre.
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
BerntsenA
Nybegynner
Innlegg: 1
Bosted:
|
|
« Svar #108 på: oktober 15, 2016, 15:48:58 pm » |
|
Sikkert et dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Er nylig blitt eier av en '74 1303S, og etter et par måneder nå, så begynte ladelampen å lyse under kjøring. Testet etter beste evne etter beskrivelsen i tråden, og ser at jeg ikke får 12V mellom den blå ledningen fra regulatoren og jord når bilen sviver Jeg får heller ingenting mellom D+ på releet og jord. Generatoren gir 12,5 V mellom B+ og huset på tomgang, og dette måler jeg også på batteriet. Er det releet som må byttes? Det ser jo ut til at den lader til batteriet, men ikke gir strøm frem til ladelampen når motoren sviver. Kan jeg likevel kjøre? Noen timer senere: Fant feilen. Var dårlig kontakt på D- på releet. Kabelen satt ikke som den skulle i "huset". Nå virker alt som det skal igjen. måtte feire med en liten kjøretur
|
|
« Siste redigering: oktober 15, 2016, 18:03:05 pm av BerntsenA »
|
Loggført
|
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #109 på: juli 14, 2021, 21:58:57 pm » |
|
Fant frem noen dynamoer i dag. Et par av de hadde noen merkelige feil. Den ene har lageret nærmest vifta skjært seg, og begynt å rotere i lagerhuset. Må ha lagd en del ulyder, for her har det slitt hull i metallet. Den andre vil jeg tippe har fått ubalanse i vifta og fått så kraftige vibrasjoner at bakdekselet har knekt. Ubalansen kan ha kommet av at noe har blitt sugd inn i vifta. Har sett de som har en fille liggende i motorrommet for å tørke av oljepeilepinnen på. Plutselig er filla borte
0.jpg (64.95 KB. 800x468 - vist 392 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #110 på: september 18, 2021, 21:41:37 pm » |
|
Siden jeg først hadde funnet frem noen dynamoer, tenkte jeg å legge ut litt om disse såkalte vekselstrømsdynamoene, eller alternatorene som noen kaller dem. For å demontere skru ut tre skruer i enden ved remskiven og to skruer ved vifte enden, alle merket med rød ring. Som dere ser på bildet i forrige post over her, var denne dynamoen litt defekt.
0.jpg (69.19 KB. 800x453 - vist 353 ganger.) Rotoren skal nå være helt løs og kan taes ut, selv om denne hadde rustet fast og måtte dunkes litt. For å få ut viklingene skru ut fire skruer merket med rød ring. Skru også av mutter på B+ koblingen slik at sort plastisolasjon kan trekkes ut. Ved å varme litt på aluminiumshuset vil det utvide seg litt og det blir lettere å trekke ut viklingene av huset.
1.jpg (81.45 KB. 800x512 - vist 354 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #111 på: september 18, 2021, 21:59:54 pm » |
|
Det kan være greit å få rengjort at sammen godt, da det blir mye greiere å jobbe med etterpå.
0.jpg (69.72 KB. 647x600 - vist 364 ganger.) Så er det til med måleapparater for å kontrollere hver enkelt komponent. Her måler jeg ohm fra senter/sammenkoblingen av alle tre viklingene, til hver ende. Verdien skal være lik på alle tre viklinger. Her er det 0,21ohm.
1.jpg (59.15 KB. 800x502 - vist 350 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #112 på: september 18, 2021, 22:14:13 pm » |
|
For å teste diodene stilles multimeteret på diodemåling. Først tar jeg sort prøveledning på skruen for B+ og rød prøveledning på de tre punktene i rød ring hvor viklingene var loddet fast. Gjenta testen med sort ledning på biten som stikker ut i topp merket med grønn ring. Alle målinger pleier gi et resultat mellom 500 og 800 som viser at dioden virker.
0.jpg (73.23 KB. 800x549 - vist 364 ganger.) Så kan testen gjentas, men med ombyttede prøveledninger. Da skal instrumentet ikke gi noe utslag i det hele tatt, da diodene skal sperre i den retningen. Får man noe annet resultat, kan en eller flere dioder være defekte/kortsluttet.
1.jpg (63.18 KB. 602x527 - vist 368 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #113 på: september 18, 2021, 22:24:47 pm » |
|
Neste er å ta rød prøveledning til minus/kjøleblikk og sort til de tre viklingstilkoblingene. Måling mellom 500 og 800 her også. Viktig å bruke riktig kjøleblikk, da den andre er pluss og tilkoblet skruen for B+ som man målte i forrige post. Bytt også her om på prøvepinnen og gjenta for å sjekke at du ikke får utslag/diodene sperrer.
0.jpg (76.51 KB. 655x567 - vist 343 ganger.) Siste er å måle rotor/feltviklingene. Sett først måleinstrument på laveste ohm og mål mellom kobberringene. Sett så instrument til høyeste ohm og mål mellom en ring og jord/aksel. Da skal det ikke gi utslag.
1.jpg (48.63 KB. 800x371 - vist 351 ganger.) Så er det bare å få loddet på viklingene og skru resten sammen igjen.
|
|
« Siste redigering: september 18, 2021, 22:30:36 pm av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
SveinT
Supermedlem
Innlegg: 1956
Bosted: Vennesla
Agder VW Klubb
|
|
« Svar #114 på: september 21, 2021, 16:03:27 pm » |
|
Denne dynamoen manglet børsteholder og tilkoblingene for regulatoren, så da ble den bygd om til intern regulator.
20210921_134850.jpg (76.84 KB. 800x600 - vist 345 ganger.) Jeg var også så heldig å få tak i en SUN VAT-26 som er en volt/amper tester som belaster dynamoen med de amper den klarer å levere. Regulerbar mellom 0 og 300 amper. Når man belaster mer enn det dynamo klarer, synker volten under 12volt.
20210921_143106 (2).jpg (54.38 KB. 479x600 - vist 331 ganger.)
|
|
« Siste redigering: september 21, 2021, 16:07:18 pm av SveinT »
|
Loggført
|
Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass. Hilsen Svein Terje 91647950
|
|
|
|