mai 04, 2024, 21:10:21 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: BAS svinghjulsbolter  (Lest 24599 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #60 på: oktober 24, 2011, 18:55:40 pm »

dette betyr at BAS bolter har en funksjon.

Alle bolter har en funksjon.

Som jeg skriver, så finnes det helt sikkert bedre bolter.

Nettopp! Både bedre og rimeligere. Da er det ikke så mye mer å diskutere.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #61 på: oktober 24, 2011, 19:01:22 pm »

dette betyr at BAS bolter har en funksjon.

Alle bolter har en funksjon.

Som jeg skriver, så finnes det helt sikkert bedre bolter.

Nettopp! Både bedre og rimeligere. Da er det ikke så mye mer å diskutere.


og modifiseringen av veiven til lengre bolter er selvfølgelig gratis
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #62 på: oktober 24, 2011, 19:05:43 pm »

Omtrent like gratis som den modifiseringen som BÅS boltene krever. Det handler om å forlenge et eksisterende gjengeparti.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #63 på: oktober 24, 2011, 19:15:36 pm »

En T4 veiv er gjenget helt til bunn av borringen...
Tror jeg går opp og diskuterer med 4-åringen min....  eller kanskje går ut i bua  Gliser
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #64 på: oktober 24, 2011, 19:25:50 pm »

En T4 veiv er gjenget helt til bunn av borringen...
Tror jeg går opp og diskuterer med 4-åringen min....  eller kanskje går ut i bua  Gliser

Jeg vet to som har modifisert for ARP - hvor mange kjenner du? Dette blir som å diskutere sykehus med en fra Kristiansund  Glad
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #65 på: oktober 24, 2011, 19:36:44 pm »

Kjenner ingen, men har en T4 vei i hendene nå. Men jeg kjenner heller ikke noen som har hatt problemer med Bas bolter
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #66 på: oktober 24, 2011, 20:37:37 pm »

Dette er bevist i praksis. alt annet er teorier på internet..

Bevist sier du, tretti år gammle bolter går av, blir erstatet av nye "magiske" bolter.... Og det holder... Hvori ligger magien?

Det er helt utrolig hvor fort folk strekker seg etter vievann og harelabber når man forsøker å sette praksis i søkelyset her på forumet. Snakker vi om vanedyr mon tro?

Skulle tro hele hurven var amerikanere Gliser
Loggført

Speed is no substitute for direction
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #67 på: oktober 24, 2011, 21:06:08 pm »

Vievann, harelabber og amerikanere... Æ FLIRE!!!  Osteaktig
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #68 på: oktober 24, 2011, 21:14:12 pm »

Jeg svelger det fordi det et dette han kan. Omtrent som om jeg skulle uttalt meg om valuta og telekom. Det blir for dumt... Omtrent som sykehus debatten.

Men den argumentasjonen så får vi begynne å omgi oss med en CV med utdannelse, stillingstitler og siste 5 års jobberfaring.... Det er litt ignorant overfor folk med mengder av kunnskap, både formell og uformell.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #69 på: oktober 24, 2011, 22:37:29 pm »

hvorfor skal gjenge partiet forlenges?
jeg kan forstå det hvis man forlenger gjengepartiet(hvis det er praktisk mulig da.
for så å fjerne de ytterste gjengene i veiva slik att lengden på bolten som ikke er i kontakt med veiva blir lenger.
å ha 50mm gjengeparti som er inntakt har ingen misjon
er jo ikke der strekket blir i en bolt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #70 på: oktober 25, 2011, 00:01:01 am »

10.9 er visst de originale WBX boltene...

og på type 1 , hvordan kan de 4 pinnene "overstyre" sentreringen /presspasningen svinghjulet har mot veiva??

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #71 på: oktober 25, 2011, 09:16:46 am »

10.9 er visst de originale WBX boltene...

og på type 1 , hvordan kan de 4 pinnene "overstyre" sentreringen /presspasningen svinghjulet har mot veiva??



Ser at Raby tilbyr også 10.9 kvalitet som sine HD svinghjulsbolter - er originale type 4 faktisk 10.9 mao?

Man trenger ikke 4 pinner for å sentrere - pinnene er ikke designet med det formålet alene hvertfall.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #72 på: oktober 25, 2011, 11:43:51 am »

når jeg mener sentrering så mener jeg att det ikke skal bli kast i svinghjulet vertikalt. ikke att det kommer i rett posisjon i forhold til "avbalansering" etc

 på WBX/type 4 så sitter det bare en liten sprenghylse for å få på svinghjulet i riktig posisjon.
dette er vel mest  for att det sitter to andre sprenghylser på baksiden av svinghjulet som er til den originale svinghjulsensoren for diagnose opplegget. alle delene er balansert hver for seg så skal ikke være nødvendig for noe annet.
dette er vel også på alle 71-->?? og opp type 1 også.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #73 på: oktober 25, 2011, 12:05:16 pm »

Man trenger ikke 4 pinner for å sentrere - pinnene er ikke designet med det formålet alene hvertfall.


Stiftene har for formål å holde igjen veiven slik at man kan få skrudd inn svinghjulsbolten. Tenker man produksjonsteknisk så er det nok også fint at man bare behøver EN mann til jobben.
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #74 på: oktober 25, 2011, 12:09:06 pm »

ok.
så de 4 stiftene har ingenting med sentrering å gjøre.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #75 på: oktober 25, 2011, 12:40:42 pm »

Trengte Porsche 8 stifter for å montere sitt svinghjul?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #76 på: oktober 25, 2011, 12:43:12 pm »

Si det
Loggført

Speed is no substitute for direction
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #77 på: oktober 25, 2011, 19:01:47 pm »

Jeg har knekt BAS bolter og stifter rett av.Dette var med en rallycross motor,2.8ltr og dog kasse.
Da lagde vi en reodor felgen løsning med hjulbolter fra fly.Disse har en sinnsyk styrke,husker ikke hvor mye.De ble maskinert med en krave som passet i et orginal svinghjul,kraven gikk også litt ned i veiven.For å få samme lengde med gjenger,så gjengde vi litt lengre ned i veiven,ikke for langt,for da går du inn i oljekanalen.
Denne patenten MÅ være det sterkeste og greieste som fins.
Skal du bytte svinghjul,så passer alle uten maskinering pga boltene passer orginale hull uten slark.
Loggført
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #78 på: oktober 26, 2011, 22:56:45 pm »

Trengte Porsche 8 stifter for å montere sitt svinghjul?

Jeg stusset også over dette, men fant ut at Porsches 8 stifter har diameter Ø6 mot VW's Ø8, og bare sitter 6mm inn i veiva mot VW's 8mm. Når man regner ut hvor mye moment disse stiftene da kan overføre uten å deformere hullene i veiva blir svaret det samme for VW's 4 og Porsches 8.

Men hvorfor Porsche gikk fra 4xØ8 til 8xØ6 har jeg ingen god forklaring på.
Loggført
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #79 på: oktober 27, 2011, 00:27:22 am »

Trengte Porsche 8 stifter for å montere sitt svinghjul?

Jeg stusset også over dette, men fant ut at Porsches 8 stifter har diameter Ø6 mot VW's Ø8, og bare sitter 6mm inn i veiva mot VW's 8mm. Når man regner ut hvor mye moment disse stiftene da kan overføre uten å deformere hullene i veiva blir svaret det samme for VW's 4 og Porsches 8.

Men hvorfor Porsche gikk fra 4xØ8 til 8xØ6 har jeg ingen god forklaring på.

Uten sammenligning forøvrig, hadde jeg Porsche 944 Turbo bremser på forrige bobla. Og der sitter skiva skrudd fast i bosset med 5stk M6 bolter :S
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #80 på: oktober 27, 2011, 08:07:55 am »

Hvis trådstarter vil så kan vi stenge denne tråden før vi vandrer avgårde med Porsche diskusjoner? For du ønsker vel ikke BÅS bolter lenger?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #81 på: oktober 27, 2011, 08:09:54 am »

Det er nå diskusjonen har blitt interessant; utsagnet om at originale bolter er bedre enn BAS har jo falt på steingrunn ut i fra at de er 10.9 kvalitet, og derved ikke kan gi like høy klemkraft som BAS bolter.

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #82 på: oktober 27, 2011, 08:27:23 am »

Det er nå diskusjonen har blitt interessant; utsagnet om at originale bolter er bedre enn BAS har jo falt på steingrunn ut i fra at de er 10.9 kvalitet, og derved ikke kan gi like høy klemkraft som BAS bolter.

Så la forsøke å konkludere siden du er så ivrig etter å holde liv i tråden:

1) Originale er dårligere en BÅS fordi de har en lavere materialkvalitet. Dette selvom de ikke krever brotsjing og har lengre strekkområde.
2) BÅS er dårlige fordi de har vist seg å ikke duge. De er dyre og de krever presspasning i svinghjulet for å overhode ha en funksjon.

Skal man ha løsning som duger så bytter man til bolter som har lengre strekk, er av god kvalitet og som koster mindre en BÅS. Alt som kreves er en liten modifikasjon av veiva.

BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #83 på: oktober 27, 2011, 08:42:21 am »

Hvis trådstarter vil så kan vi stenge denne tråden før vi vandrer avgårde med Porsche diskusjoner? For du ønsker vel ikke BÅS bolter lenger?

Det var for at enkelte skulle skjønne at selv 5 små 6mm bolter kan gjøre nytta. Og i og med det er jeg some r TS, så tillot jeg meg å vandre litt OT Blunker
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #84 på: oktober 27, 2011, 08:46:35 am »

Synest det er morsom at man klarer å trekke en konklusjon på at et produkt er dårlig basert på et par personer som har klart å klippe boltene sine.

Alt er ikke svart/hvit BB!

Går ut fra at du også mener at stifter ikke har noen misjon på veiven?

Til trådstarter: jeg trenger 2-3 sett BAS bolter om du skal bestille.

Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #85 på: oktober 27, 2011, 08:53:54 am »

Synest det er morsom at man klarer å trekke en konklusjon på at et produkt er dårlig basert på et par personer som har klart å klippe boltene sine.

Jeg syntes også at dette er nokså latterlig.

Alt er ikke svart/hvit BB!

Nei, men det får nå være måte på også hvor vanskelig vi skal gjøre ting.

Går ut fra at du også mener at stifter ikke har noen misjon på veiven?

Det er klart at stiften har en funksjon. Du mener kanskje fortsatt at T4 veiva ikke lar seg modifisere?
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #86 på: oktober 27, 2011, 08:55:25 am »

interessant dette  Gliser

Jeg syntes dette var en fin tråd når Pål startet den, siden jeg var i ferd med å bestille bolter til oxyen selv, men nå sitter jeg her 3 sider og en måned senere, og har ikke blitt veldig mye klokere Glad

Men jeg kan prøve meg på en konklusjon ut fra mitt utgangspunkt (som er en 2110 oxy med SF topper på anslagsvis 140-160 hk), da tror jeg at det "holder" med nye originalbolter. Skal ikke kjøre med slicks, og har tenkt til å bygge hydraulisk clutch med struping i 1.gear for å redusere sjokk-belastning på svinghjulet.

Høres det ut som en farbar vei?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #87 på: oktober 27, 2011, 08:58:17 am »

Det er nå diskusjonen har blitt interessant; utsagnet om at originale bolter er bedre enn BAS har jo falt på steingrunn ut i fra at de er 10.9 kvalitet, og derved ikke kan gi like høy klemkraft som BAS bolter.




Hva snakker du om?
Stengrunn?

Hva hjelper det at det er bedre gods i BAS bolten når den ikke skal trekkes til med mer moment (om man ser bort i fra ekstra friksjon i hullet) ? Hvorfor ikke mer? kanskje pga at de da går av?
Og i tillegg har de KUTTEDE gjenger, ikke rullede, videre så er de designet med klar bruddanvisning som er midt i flensen.

For de som ikke har sett en slik bolt... feast your eyes:


Dere som faktisk har dratt av en bolt før... hvor ryker denne...?
Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #88 på: oktober 27, 2011, 09:04:10 am »

Jeg syntes dette var en fin tråd når Pål startet den, siden jeg var i ferd med å bestille bolter til oxyen selv, men nå sitter jeg her 3 sider og en måned senere, og har ikke blitt veldig mye klokere Glad

Skjønner at visse innlegg gjør dette mer forvirrende, men det er så enkel som du først trodde...


Høres det ut som en farbar vei?

Det kommer til å holde for din bruk ja, og det kommer BAS bolter til å gjøre og....
Loggført

Speed is no substitute for direction
Savanna67
Supermedlem
*****
Innlegg: 501
Bosted: Oslo-Skedsmo


Vis profil

« Svar #89 på: oktober 27, 2011, 09:08:15 am »

BB Jeg har ALDRI sagt at veiven ikke kan modifiseres for annen bolt løsning. Det jeg har kommentert er at du sier at det er BILLIGERE å kjøpe ARP bolter og modifisere veiven.

Billigere å kjøpe inn boltene? ja. sikkert når man ser stk prisen.

Billigere etter at man har fått regningen fra maskinerings firmaet som har spent opp veiven, frest 5 nye dypere hull, frest, gjenget og sjekket? litt usikker !

Og jada; jeg vet at man må brotsje opp svinhjulet til Bas bolter, men det er tross alt en enklere jobb.
 
Loggført
Sider: 1 2 [3] 4
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!