VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: JohnChr på juli 27, 2013, 13:58:16 pm



Tittel: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: JohnChrjuli 27, 2013, 13:58:16 pm
Hei!

Bobla mi har ladet seg ut over natta.. Tenning, lys etc. var slått av når jeg satte den fra meg. Har aldri vært ut for dette tidligere. Satt i en 12v starthjelp i sted og bobla starta med en gang. Voltmeteret viser 1.9v :\

Kan sikkert være mange årsaker, men noen tips?


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: Kjell Roarjuli 27, 2013, 15:43:18 pm
Kupelys som står på.


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: JohnChrjuli 27, 2013, 15:47:31 pm
kuppelyset funka ikke når jeg kjøpte bobla, så det har jeg ikke vært borti engang..


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: Andersen VW56juli 27, 2013, 22:19:11 pm
Gammelt dårlig bateri.


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: SveinTjuli 28, 2013, 06:53:33 am
For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.

Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.

Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: JohnChrjuli 28, 2013, 14:56:54 pm
batteriet står på lading nå, så vi får se ikveld..


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: JohnChraugust 14, 2013, 05:32:02 am
For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.

Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.

Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.

Jeg ladet batteriet forleden som jeg skrev ovenfor, tok av polene og lot batteriet stå en stund (par dager). Sjekka etterpå med multimeter og det står på litt over 6v. Når jeg vrir om tenninga så hopper det helt ned til 4v og bilen starter ikke (uten hjelp fra en 12v hjelpestarter). Har lagt merke til at når jeg slår på hjelpestarteren så fungerer ikke langlys, blinklys etc. (dvs ikke uten hjelpestarter heller). Har bestilt nytt batteri i håp om at det er problemet. Hva annet kan være feil?


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: Type-2august 14, 2013, 15:24:03 pm
Er det no bra å bruke 12v hjelpestart på 6v da?


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: SveinTaugust 14, 2013, 19:45:26 pm
Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja.
Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.


Tittel: Sv: Utladet over natta (6v)
Skrevet av: JohnChraugust 15, 2013, 04:56:44 am
Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja.
Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.

Ok. Da har jeg sikkert grilla enten ett par pærer eller releer :( Fikk i meg ett splitter nytt batteri i går og ingen startproblemer etter det, men langlysa samt noen av instrumentpærene fungerer ikke. Skal sjekke sikringer samt pærer i dag. Hvordan ser/måler man om releer har tatt kvelden?