mai 05, 2024, 21:46:08 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Early Bay, hvordan fungerer en bensinvarmer?? finner ikke noe dok på nett..  (Lest 1181 ganger)
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« på: juni 13, 2012, 11:14:29 am »

Noen som vet hvor jeg kan finne litt info på det? Lenge til vinteren men ville bare teste den Glad
Loggført
Boerge
Seniormedlem
****
Innlegg: 339
Bosted: Vaxholm, Stockholm, Sverige


Vis profil

« Svar #1 på: juni 13, 2012, 15:38:22 pm »

http://oacdp.org/ebersp.html
Loggført

Cowboys from Hell
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #2 på: juni 15, 2012, 07:23:12 am »

I EarlyBay, er det vel BN4 som gjelder. Arrester meg gjerne, men eg meiner at BN4 kom med kombinert gløde/tennplugg i -71, så derfor antar eg du har ein tidlig modell, med separat gløding. Super innretning, og om du ikkje har for mange tommlar, så er det ein enkel affære å overhale/rekondisjonere.
Eg hadde ein 6V i god stand, og eit vrak av ein 12V.
Dissekerte begge, og konverterte 6V til 12V. den skal i Plokkopp'en(late sika) til vinteren ja Glad

Det er to måtar å betjene den på, enten ved av-på brytar, eller med 30min timer. Funksjonen på varmaren er den samme, og komponentane er dei samme.
Ser at det er fleire måtar å tenke på når dei kobler dei opp. På vedlegget er det nok US oppsett, då det er forskjellig frå alle mine tre varmere.

* EBER Wiring.JPG (109.39 KB. 756x1098 - vist 157 ganger.)


Om varmaren har stått lenge, og vifta er treg å snurre rundt, så er det eit messinglager i brennkammerenden av motoren som har brent seg fast. det krever ein god porsjon tolmodighet å få til....... ;-)

Var elles tenkt å lage ein Eber renoveringstråd, då eg tok ein del bilder........

Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #3 på: juni 15, 2012, 07:35:30 am »

Har timer versonen men den starter ikke opp, enten tenning er på eller av Trist
MEN, fant du at det ikke var noen sikring i holderen bak i motorrommet, så mulig det er der det ligger Glad
Men hvor stor skal den være montro?

Edit, stod jo på nederste tegning, 16 A Glad
Loggført
Ivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 910
Bosted: Ask i Norhordaland


Samler seg opp......


Vis profil
« Svar #4 på: juni 15, 2012, 07:47:17 am »

Timer er bra, så lenge den fungerer. Det er som regel fjøra som gir seg først.
Enkel å sjekke:
- dra den ut, og høyr tikkinga
- mål ca 11,5V på den grå kabelen som går inn på A på det blanke releet på varmeren. Det er skrudd fast i braketten under /ved siden av varmaren
Om du ikkje får straum her, har timeren paia

Inn på varmaren har du ein direktestraum, rett frå + på batteriet. Dette er ein litt tjukk og stiv rød kabel. Der er det ein 16A hengesikring/porselen rett ved releet. sjekk at du har 12V på den, og sjekk tilstanden på sikringen mtp korrosjon.

Ta av dekselet oppå varmeren, og mål at du har meir enn 11,5V på kontakt No2 på rekkeklemma.
Nummererings rekkefølga ser eg har variert mellom varmarane, så sammenlign med diagrammet over.

Så om har du straum inn på den raude, kan du tjuvstarta med ein +kabel direkte på A på releet Glad

Sjekk igjen med ein fing på vifta. Den skal gå LETT rundt!
Loggført

1975 T2 Sika  - Arbeidshest      |o * o|


“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with their experience.”
Hans Christian
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 605
Bosted: Moss


1967 T2


Vis profil
« Svar #5 på: juni 15, 2012, 08:35:55 am »

Supert, får prøve meg ikveld Glad
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #6 på: juni 15, 2012, 19:38:29 pm »

Sjekk om safety switch (nr 4) må resettes.
Loggført
JFP
Supermedlem
*****
Innlegg: 967
Bosted: Bærum



Vis profil
« Svar #7 på: juni 15, 2012, 20:16:52 pm »

Jeg hygget meg med overhaling av en BN2 sist sommer (kjenner ikke BN4), og har satt stor pris på den nå i vinter. Noen ting jeg lærte:

  • Ledningsnettet på min var dårlig, dvs at kabelskoene var slakke. Vet ikke hvilken tilstand din er, men det bør sjekkes? (også noen ledninger inne i selve brenneren som man ikke kommer lett til - bør plukkes helt ned)
  • Strevde med bensintilførsel - det er kritisk at det drypper riktig mengde. Byttet slanger, og så gikk det greit
  • Viktig at alle slanger og rør er på, inkl eksos. Hvis ikke får den ikke riktig "motstand" i luft inn/ut. Originaloppsettet er det riktige
  • Jeg søkte en del på thesamba og fikk kontakt med flinke folk der, bl a en kar i Polen. Fikk tak i komplett manual - det er kjekt å ha! Ellers er hyggelige 1303SS her på forumet en hjelpsom kar - han kan mye om dette!

Og med tanke på bruken:

  • Kan ikke ha den på særlig lenge mens jeg kjører, det blir altfor varmt. Bruker den i starten
  • Jeg har ikke nok kraft på batteriet for å "fjernsarte den" (en ellers helt OK 1302). Det tar mye lenger tid å få fyr på den, og noen ganger blir det mye røyk og sot. Veldig følsom for spenning, og i 10-20 minus er effekten på batteriet som kjent lavere. Så jeg setter den på i det jeg kjører. Kupeen er varm etter 5 min, mye raskere enn en moderne bil
  • Blir en del dugg i bilen ved bruk, så det trekker ned
  • Bråker en del (viftestøy)
  • Men fantastisk bra apparat!
« Siste redigering: juni 15, 2012, 20:21:38 pm av JFP » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!