TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #480 på: desember 27, 2020, 21:07:37 pm » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten
P1140623.jpg (78.83 KB. 800x534 - vist 393 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #481 på: desember 28, 2020, 13:01:11 pm » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten [ Vedlegg ] Smuuud! Får se om vi får presset inn noen tusen kkilometer mer med hardpressa motor:P var oljen blank eller?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #482 på: desember 28, 2020, 18:59:10 pm » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten [ Vedlegg ] Smuuud! Får se om vi får presset inn noen tusen kkilometer mer med hardpressa motor:P var oljen blank eller? Yes sir.. Tja, den ene deciliteren som rant ut var nå blank
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #483 på: desember 29, 2020, 11:40:20 am » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten [ Vedlegg ] Smuuud! Får se om vi får presset inn noen tusen kkilometer mer med hardpressa motor:P var oljen blank eller? Yes sir.. Tja, den ene deciliteren som rant ut var nå blank 😂😂😂
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #484 på: desember 29, 2020, 15:09:54 pm » |
|
Tok meg friheten til å fjærne hundehuset ditt.
P1140628.jpg (71.41 KB. 800x534 - vist 369 ganger.) Ny pumpe og lokk med reduksjon for 6mm bolter er på vei fra Tyskland
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #485 på: desember 30, 2020, 20:43:59 pm » |
|
Tok meg friheten til å fjærne hundehuset ditt. [ Vedlegg ] Ny pumpe og lokk med reduksjon for 6mm bolter er på vei fra Tyskland 🤩🤩🤩🤩 nå blirre bil nå!:P tuuuuuusen takk
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #486 på: januar 02, 2021, 23:26:40 pm » |
|
Så ble viftehuset tett
P1140641.jpg (74.19 KB. 800x534 - vist 357 ganger.)
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #487 på: januar 02, 2021, 23:32:43 pm » |
|
Så ble viftehuset tett [ Vedlegg ] Strøøøkent🤩 takker igjen😁🥳
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #488 på: januar 03, 2021, 18:17:55 pm » |
|
var dette bare for å kunne bruke blokka, eller er målet også bedre/annen kjøling?
Grunnen til at jeg spør er at på min noget slitne 1600cc planlegger jeg å bruke full-flow opplegget som allerede sitter i bilen, så da tenker jeg å droppe doghousen. Er som vanlig mange meninger om dette med olje og kjøling, men kan jo være interessant å høre hva du/dere har tenkt?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #489 på: januar 03, 2021, 21:27:00 pm » |
|
var dette bare for å kunne bruke blokka, eller er målet også bedre/annen kjøling?
Grunnen til at jeg spør er at på min noget slitne 1600cc planlegger jeg å bruke full-flow opplegget som allerede sitter i bilen, så da tenker jeg å droppe doghousen. Er som vanlig mange meninger om dette med olje og kjøling, men kan jo være interessant å høre hva du/dere har tenkt?
Primært for å fortsette å kunne bruke motoren slik som den er. For å se hvor lenge den holder med undertegnedes noe kreative kjørestil. Den holdt seg akkurat kald med doghouse kjøler før blokka knakk. Såvidt jeg har lest blir man aldri klok på det. Noen sier man bør ha doghouse kjøler uansett, spesielt for køkjøring etc. Og at man kun bør ha ekstern for ekstra kjøling. Men det er jo ikke noe alternativ i mitt tilfelle. Så det blir en kjøler med scoops og vifte for køkjøring som sitter på torsjonsrøret. Så får man se om det holder med en
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #490 på: januar 10, 2021, 22:12:57 pm » |
|
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der. Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den?
P1140643.jpg (97.75 KB. 800x534 - vist 297 ganger.)
P1140644.jpg (83.04 KB. 800x534 - vist 308 ganger.)
|
|
« Siste redigering: januar 10, 2021, 22:16:46 pm av TrettenNullTo »
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #491 på: januar 11, 2021, 06:03:10 am » |
|
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der. Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Wow! Har går det unna jeg har ikke tenningsmodul:( begge ligger i bilen😅 patrik har vell 009 om jeg husker rett? Fra i sommer:)
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #492 på: januar 11, 2021, 09:39:08 am » |
|
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der. Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Wow! Har går det unna jeg har ikke tenningsmodul:( begge ligger i bilen😅 patrik har vell 009 om jeg husker rett? Fra i sommer:) Patrik har den ja. Jeg hadde vist montert den igjen i Bobla hans. For det ordner seg, det gjør det alltid, som han svensken så fint synger
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #493 på: januar 11, 2021, 09:48:14 am » |
|
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der. Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Wow! Har går det unna jeg har ikke tenningsmodul:( begge ligger i bilen😅 patrik har vell 009 om jeg husker rett? Fra i sommer:) Patrik har den ja. Jeg hadde vist montert den igjen i Bobla hans. For det ordner seg, det gjør det alltid, som han svensken så fint synger
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #494 på: januar 11, 2021, 11:07:36 am » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten [ Vedlegg ] Hva har du gjort med resten av oljesystemet?
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #495 på: januar 11, 2021, 21:33:42 pm » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten [ Vedlegg ] Hva har du gjort med resten av oljesystemet? Kjøleren ble droppa da festeøret knakk på blokka. Så eneste grunnen til at vi har tetta blokka er for å fortsatt kunne bruke motoren. Olja går nå fra oljepumpe/lokk med reduksjonsventil ut til filter, tilbake gjennom stengt termostat og inn i blokka. Ved varm olje, går olja fra åpen termostaten via ekstern oljekjøler med vifte, tilbake gjennom termostaten og inn i blokka.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #496 på: januar 11, 2021, 21:35:06 pm » |
|
Okay, da er motoren komplett, og jeg skulle fyre den opp for en lekkasjetest, men så kom jeg på at det trengs tenningsmodul. Så da stoppe det der. Begynte å lete etter 009 fordeleren, men den fant jeg heller ikke. Mulig Patrik har den, eller har du lånt den? [ Vedlegg ] [ Vedlegg ]
Wow! Har går det unna jeg har ikke tenningsmodul:( begge ligger i bilen😅 patrik har vell 009 om jeg husker rett? Fra i sommer:) Patrik har den ja. Jeg hadde vist montert den igjen i Bobla hans. For det ordner seg, det gjør det alltid, som han svensken så fint synger Haha Flashback til Gjøvik politikammer 2005.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #497 på: januar 11, 2021, 22:05:58 pm » |
|
P1140646.jpg (82.07 KB. 800x534 - vist 306 ganger.) Alltid kjekt å ha en magneto eller to på hylla. Nå er den varmkjørt og lekkasjefri
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #498 på: januar 12, 2021, 07:29:47 am » |
|
[ Vedlegg ] Alltid kjekt å ha en magneto eller to på hylla. Nå er den varmkjørt og lekkasjefri Åhh deilig tuuusen takk! Legger ved videoen jeg
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #500 på: januar 12, 2021, 09:52:18 am » |
|
Endte forøvrig opp med en slik kjøler Den var i følge selger og produsent ratet for å kunne kjøle oljen til en motor på ~150 hk. Trolig er dette tall for vannkjølte motorer, så krysser fingrene for at det da holder til en 75hk luft/oljekjølt motor. Hvis ikke får det bli en til på andre skden
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #501 på: januar 12, 2021, 09:56:51 am » |
|
Nå er blokka plugget. Klart for resten [ Vedlegg ] Hva har du gjort med resten av oljesystemet? Kjøleren ble droppa da festeøret knakk på blokka. Så eneste grunnen til at vi har tetta blokka er for å fortsatt kunne bruke motoren. Olja går nå fra oljepumpe/lokk med reduksjonsventil ut til filter, tilbake gjennom stengt termostat og inn i blokka. Ved varm olje, går olja fra åpen termostaten via ekstern oljekjøler med vifte, tilbake gjennom termostaten og inn i blokka. Siden dette er en single relief blokk og vi nå har blenda kjøleren, burde vi ikke da fjerne fjæren som styrer når oljen skal gå innom kjøleren? Ettersom trykket nå for første gang i motorens historie er trykkregulert, og det i pumpelokket?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #502 på: januar 12, 2021, 10:18:18 am » |
|
Jeg har dual relief blokk, og bruker CSP sin full-flow adapter som sender olja rett i main galley etter å ha vært turen gjennom filter/kjøler, så skulle tro det ble omtrent samme oppsett som du har.
Men tenkte du å fjerne fjæra på oil relief ventilen som sitter fremme ved sylinder nr 3? Det ville jeg tro var en dårlig ide. Poenget med den er å sende olja rett i sumpa dersom det er for høyt trykk, så enten risikerer du å sende olja rett i sumpa eller så har du ikke noen "sikkerhetsventil" hvis trykket blir for høyt.
Men kanske single-relief blokka oppfører seg annerledes?
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #503 på: januar 12, 2021, 12:39:30 pm » |
|
Jeg har dual relief blokk, og bruker CSP sin full-flow adapter som sender olja rett i main galley etter å ha vært turen gjennom filter/kjøler, så skulle tro det ble omtrent samme oppsett som du har.
Men tenkte du å fjerne fjæra på oil relief ventilen som sitter fremme ved sylinder nr 3? Det ville jeg tro var en dårlig ide. Poenget med den er å sende olja rett i sumpa dersom det er for høyt trykk, så enten risikerer du å sende olja rett i sumpa eller så har du ikke noen "sikkerhetsventil" hvis trykket blir for høyt.
Men kanske single-relief blokka oppfører seg annerledes?
Motoren er bygget på den originale F-blokken. Den har kun et stempel bak ved oljepumpen, og så vidt jeg har forstått så styrer den kun og oljen går til kjøler eller galleriene? Og siden kjøler-passasjen nå er blokkert så blir det vell bare en vei den kan gå. Og det jeg da var redd for var at når motoren tror den er varm så prøver den sende oljen opp til kjøleren som gjør at mindre kommer frem til veiva? Eller er jeg utpå jordet her🤔
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #504 på: januar 12, 2021, 13:56:23 pm » |
|
Jeg har som sagt aldri skrudd på single-relief blokk, så var i farta usikker på hvilken ventil som "manglet". Kanskje noen med mer kunnskap burde uttale seg, men jeg tror du har rett.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #505 på: januar 12, 2021, 15:24:35 pm » |
|
Jeg har som sagt aldri skrudd på single-relief blokk, så var i farta usikker på hvilken ventil som "manglet". Kanskje noen med mer kunnskap burde uttale seg, men jeg tror du har rett.
Jaj, vi prøver så ser vi hvordan det går
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sonic
Supermedlem
Innlegg: 1910
Bosted:
|
|
« Svar #506 på: januar 12, 2021, 18:34:23 pm » |
|
Kan forsøke å forklare litt : Singel relief betyr at det ikke finnes noen kontroll ventil bak som slipper overtrykk tilbake i sumpen .. VW begynnte med dual relief da trykket ble bedre /mer stabilt med det systemet .. De oppgraderte pumpa /kjøler og . F -blokka har i utg. ptk. for liten kanal som fører olja til smørestedene . Det er ikke problem å bruk denne blokka , bare at trykket øker med turtallet og faren var å sprenge oljekjølern . Hjelper heller ikke å oppgradere pumpa på disse , fortsatt problem med den smale kanalen .. Tar du bort kjøleren og plugger hulla kan du ta bort alt i hullet for den bakre relifen , er ikke nødvendig , da olja går rett til fordeling til lager /kam /løftere .. Litt vanskelig å forklare men med turtall over 5000 og motor med HK over 120 hadde jeg ikke brukt F-bokka .. Skal være fin fin opptil det ..er nå slik jeg ser dette ..
Mvh/E
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2021, 18:48:04 pm av Sonic »
|
Loggført
|
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #507 på: januar 12, 2021, 19:58:57 pm » |
|
Kan forsøke å forklare litt : Singel relief betyr at det ikke finnes noen kontroll ventil bak som slipper overtrykk tilbake i sumpen .. VW begynnte med dual relief da trykket ble bedre /mer stabilt med det systemet .. De oppgraderte pumpa /kjøler og . F -blokka har i utg. ptk. for liten kanal som fører olja til smørestedene . Det er ikke problem å bruk denne blokka , bare at trykket øker med turtallet og faren var å sprenge oljekjølern . Hjelper heller ikke å oppgradere pumpa på disse , fortsatt problem med den smale kanalen .. Tar du bort kjøleren og plugger hulla kan du ta bort alt i hullet for den bakre relifen , er ikke nødvendig , da olja går rett til fordeling til lager /kam /løftere .. Litt vanskelig å forklare men med turtall over 5000 og motor med HK over 120 hadde jeg ikke brukt F-bokka .. Skal være fin fin opptil det ..er nå slik jeg ser dette ..
Mvh/E
Takker for god forklaring! Vet galleriene er små:P dette er en motor jeg i første omgang slang sammen vinteren jeg fyllte 16. Så tok jeg og trettennullto og modifiserte den til full flow og ny kam vinteren til jeg ble 17. Så dette er nå blitt en julingmotor som vi bare skal se hvor langt går:P har bare fått juling hver sesong, oljeskift og av og til justering av ventiler:) Edit: Sjekket nå kmstand tilbake på div. Pkk og det viser seg at motoren i 1600sp format alt har rullet ca 20 000km. Og takket være TrettenNullTos revival blir det kanskje 20 000 til?
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2021, 20:05:53 pm av Bug_Man »
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #508 på: januar 12, 2021, 22:42:22 pm » |
|
Kan forsøke å forklare litt : Singel relief betyr at det ikke finnes noen kontroll ventil bak som slipper overtrykk tilbake i sumpen .. VW begynnte med dual relief da trykket ble bedre /mer stabilt med det systemet .. De oppgraderte pumpa /kjøler og . F -blokka har i utg. ptk. for liten kanal som fører olja til smørestedene . Det er ikke problem å bruk denne blokka , bare at trykket øker med turtallet og faren var å sprenge oljekjølern . Hjelper heller ikke å oppgradere pumpa på disse , fortsatt problem med den smale kanalen .. Tar du bort kjøleren og plugger hulla kan du ta bort alt i hullet for den bakre relifen , er ikke nødvendig , da olja går rett til fordeling til lager /kam /løftere .. Litt vanskelig å forklare men med turtall over 5000 og motor med HK over 120 hadde jeg ikke brukt F-bokka .. Skal være fin fin opptil det ..er nå slik jeg ser dette ..
Mvh/E
Takker for god forklaring! Vet galleriene er små:P dette er en motor jeg i første omgang slang sammen vinteren jeg fyllte 16. Så tok jeg og trettennullto og modifiserte den til full flow og ny kam vinteren til jeg ble 17. Så dette er nå blitt en julingmotor som vi bare skal se hvor langt går:P har bare fått juling hver sesong, oljeskift og av og til justering av ventiler:) Edit: Sjekket nå kmstand tilbake på div. Pkk og det viser seg at motoren i 1600sp format alt har rullet ca 20 000km. Og takket være TrettenNullTos revival blir det kanskje 20 000 til? Sonic tenker slik jeg tenker. Olja har ikke noen andre steder å gå enn riktig vei, da olja vil stå å stange mot plugg, så trykket er alltid så høyt at det smeller stempelet i bunn. Men ingen ting i veien for å fjerne stempel og fjær hvis man vil. Angående turtall og F blokk så har vel denne motoren rulla mange mil på godt over 6500 rpm, med originalkjøler i viftehuset, senere doghouse oljekjøler. Så skal bli spennende å se tilstand på bærelagrene den dagen motoren kaster inn håndkle.
|
|
« Siste redigering: januar 12, 2021, 22:52:07 pm av TrettenNullTo »
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Bug_Man
Supermedlem
Innlegg: 1320
Bosted:
|
|
« Svar #509 på: januar 13, 2021, 08:01:05 am » |
|
Kan forsøke å forklare litt : Singel relief betyr at det ikke finnes noen kontroll ventil bak som slipper overtrykk tilbake i sumpen .. VW begynnte med dual relief da trykket ble bedre /mer stabilt med det systemet .. De oppgraderte pumpa /kjøler og . F -blokka har i utg. ptk. for liten kanal som fører olja til smørestedene . Det er ikke problem å bruk denne blokka , bare at trykket øker med turtallet og faren var å sprenge oljekjølern . Hjelper heller ikke å oppgradere pumpa på disse , fortsatt problem med den smale kanalen .. Tar du bort kjøleren og plugger hulla kan du ta bort alt i hullet for den bakre relifen , er ikke nødvendig , da olja går rett til fordeling til lager /kam /løftere .. Litt vanskelig å forklare men med turtall over 5000 og motor med HK over 120 hadde jeg ikke brukt F-bokka .. Skal være fin fin opptil det ..er nå slik jeg ser dette ..
Mvh/E
Takker for god forklaring! Vet galleriene er små:P dette er en motor jeg i første omgang slang sammen vinteren jeg fyllte 16. Så tok jeg og trettennullto og modifiserte den til full flow og ny kam vinteren til jeg ble 17. Så dette er nå blitt en julingmotor som vi bare skal se hvor langt går:P har bare fått juling hver sesong, oljeskift og av og til justering av ventiler:) Edit: Sjekket nå kmstand tilbake på div. Pkk og det viser seg at motoren i 1600sp format alt har rullet ca 20 000km. Og takket være TrettenNullTos revival blir det kanskje 20 000 til? Sonic tenker slik jeg tenker. Olja har ikke noen andre steder å gå enn riktig vei, da olja vil stå å stange mot plugg, så trykket er alltid så høyt at det smeller stempelet i bunn. Men ingen ting i veien for å fjerne stempel og fjær hvis man vil. Angående turtall og F blokk så har vel denne motoren rulla mange mil på godt over 6500 rpm, med originalkjøler i viftehuset, senere doghouse oljekjøler. Så skal bli spennende å se tilstand på bærelagrene den dagen motoren kaster inn håndkle. Da får vi ta en helg med masse snacks og mimre over alle minnene ettersom vi demonterer
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|