mai 14, 2024, 19:04:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Tenker og kjøpe ei boble  (Lest 1964 ganger)
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« på: september 04, 2011, 20:41:30 pm »

Hei alle VW-entusiaster!  Glad

Er en 18 år gammel gutt fra Stavanger som har tenkt å kjøpe min første bil; ei boble.

Har en del spørsmål som jeg hadde håpt noen kunne svart meg på  Glad

Hvordan er boblene å kjøre? Hvordan er de å kjøre på vinteren? Av alle modellene, hvilken ville dere anbefalt?

Mvh boblefrelst gutt Gliser
Loggført

1965 T1
1973 T2
Rolf T. Kastenwagen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1043
Bosted: Skien


Rolf T. Kastenwagen


Vis profil
« Svar #1 på: september 04, 2011, 20:55:01 pm »

Kjøp en 1303s som er forholdsvis sikker og komfortabel å kjøre på vintern. Bruk ca 30.000 så får du en bra bil. Den må tectylbehandles og holdes tørr innvendig så den ikke ruster for mye. Noen har også tilleggsvarmer (Ebersprecher)
Loggført

VW 211 panel van (15. mars 1961) restaureringsobjekt
VW 11 C, De luxe sedan (1.august 1952) sliten bruksstand
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #2 på: september 05, 2011, 00:26:34 am »

Å kjøre ei boble er nok det beste i verden, så enkelt er det Blunker
Loggført

Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #3 på: september 05, 2011, 13:05:30 pm »

Hvordan er de eldre modellene og kjøre i forhold til de nyere (1303 osv)? Både på tørr og våt asfalt  Glad Også på snø hvis noen har noen erfaringer derfra også  Glad
Loggført

1965 T1
1973 T2
Atmobil
Supermedlem
*****
Innlegg: 937
Bosted: Litt over alt, men mest vanlig i Trøndelag....



Vis profil
« Svar #4 på: september 05, 2011, 14:54:01 pm »

Ikke noe problem å kjøre min 69 1300 på noe som helst føre iallefall. Spørs jo selvsagt på hvordan en kjører. En kan ikke regne med å ha uendelige mengder grep i ei boble (ei heller andre biler) så man må jo kjøre deretter men så lenge man kjører fornuftig og innen for lovens begrensninger så er det ingen problemer.
Loggført

Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #5 på: september 05, 2011, 15:32:19 pm »

du trege vertfall ikkje viss du kjøpe deg ei bobla Glad

Eg foreslår du kikke litt på denne sidå og... www.srvwk.com

Nettsidå te den lokale klubben her.. har faste klubbmøter kver fysste mandag i måneden på Gausel/jåttå bydelshus... Det vil sei att me ska ha møte idag..
ta deg ein tur der å kikk litt & snakk litt med mange hyggelige folk Osteaktig
Loggført
Rune Ellingsen
Medlem
***
Innlegg: 143
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #6 på: september 05, 2011, 15:50:53 pm »

Når er dette?  Gliser
Loggført

1965 T1
1973 T2
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: september 05, 2011, 16:07:57 pm »

Kl.19. Jeg kjører helt fra Egersund.
Boble er forresten en drittbil, men jeg foretrekker å kjøre drittbilen min fremfor noe annet. (kjører chrysleren til møtet grunnet ladeproblemer...)
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 05, 2011, 18:45:39 pm »

Min første bil var og er en 1302s (den brukes daglig i sommerhalvåret). Ikke akkurat noen moderne racer akkurat.
Det er jo tross alt en 40 år gammel bil med liten motor, som også var enkel og billig når den var ny.
Den er bråkete, klarer 0-100 på 20+ sekunder, er tung i bakenden, og krever sin dose med justeringer og tilsyn.

Men det har aldri brydd meg noe ihvertfall.
Å kjøre boble er gøy. Kombinasjonen av lyd, lukt (bobler har en helt egen lukt), utseende og alle de små og større
særegenhetene til bilen blir aldri feil.
Angående vinterkjøring så funker den bra hvis man tar bilen for det den er.
Den har jo hverken antispinn, ESP, ABS eller noe lignende. Her må man kjøre på "gamlemåten".
Men framkommeligheten er god. Har kjørt forbi noe nye 4 hjulstrekkere som sliter med grepet opp de bratteste bakken
her jeg bor.

Boble er jo også en bil som det går an å reparere selv. Den såpass enkelt skrudd sammen at en klønepetter som meg ,
som så vidt visste hva en fastnøkkel var for noe klarte finne ut av hvordan ting hang sammen (med hjelp fra Haynes
manualen og en bekjent som er bilmekaniker).
Hvis du skal kjøre mye, og bruke den hele året så kan 1302 eller 1303 være det beste valget. De sitter best på veien.
Her får du McPherson fjærbein foran, IRS bakvogn og skivebremser.
« Siste redigering: september 05, 2011, 18:47:38 pm av jubaluba » Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 814
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #9 på: september 05, 2011, 19:08:02 pm »

Boblene er egentlig ok på vinterføre. Motoren over trekkhjulene bak, gjør at den klatrer greit frem på vinterføre.
Det er viktig å huske å underspyle med jevne mellomrom, spesiellt hvis det saltes der du kjører.
Varmeanlegget er mye bedre enn sitt rykte. Pass på at varmeboksene fungerer og at pappslangene er hele.
Har selv kjørt på Hamar i -26 grader uten å fryse...  
Alt i alt er dette helt greie vinterbiler. At de er så enkle å skru på at nesten hvemsomhelst kan gjøre det, er bare enda en positiv ting.

Lykke til med valget av bil! Håper du finner en du blir fornøyd med.  Glad
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
torivar
Supermedlem
*****
Innlegg: 1107
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #10 på: september 05, 2011, 19:15:56 pm »

Min første bil var en boble fra 70-tallet og det var det beste bilkjøpet jeg kunne gjort.
Ulempen er at gleden med å kjøre boble aldri har gått over:)
Jeg kan ikke skru, men alle sier det er lett å lære, så da er det nok det.
Jeg brukte bilen hele året og det funket som fy.

..mitt rå er da kjøp boble, men som de fleste sier så er nok en fra 70-tallet trikset.

Gå for gull!
Lykke til.
Loggført

1972 Pickup
Torbjørn Ravndal
Supermedlem
*****
Innlegg: 525
Bosted: Feda, Vest Agder



Vis profil WWW
« Svar #11 på: september 05, 2011, 19:45:55 pm »

Løp og kjøp....

Topp fremkommelighet i oppoverbakke, men litt lite styring i nedoverbakke Glad
Forrige vinter....

Kom ikke opp med Saab 9-3 - 1999
Kom ikke opp med Citroen C4 - 2008

Bobla 1973 stoppet jeg midt i bakken og kjørte videre, uten problemer.
Men den er litt lett foran, så det er lite styring om du skulle begynne å skli Glad
Starter som et skudd i -18 og blir varm på 5 minutter (med bensinvarmer)

Loggført

1973 - 1200 "spareboble"
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #12 på: september 05, 2011, 19:52:51 pm »

Hei

Jeg har gjort akkurat det du tenker på, min første og eneste bil er 1302s. hvis det ikke er bra vinterdekk, invester i det, så har du noe av det beste å kjøre på vintern, spør du meg ihvertfall :p jeg kjører min hele vinteren, ikke hele sommeren, da jeg kjører ninja i varmen ^^ på tørt og vått føre er de ikke noe dårligere enn noe annet. kan være greit å legge en sandsekk eller noe som veier litt framme på vinteren, men ikke et must. lære deg å kjøre gjør du i denne bilen også =)

varmeanlegget er som nevnt bra hvis man passer på at alt sitter som det skal, og alt er helt. har selv kjørt i mange minus i bare tskjorte =) derimot er det greit å sjekke om det blåser bra opp på framruta, da det kan være tette rør opp fra kanalen, men det er bare å dra ut pappen som krøller seg inni røret, så blir det bra Blunker evt kan jo en ekstravarmer settes inn, og da får du en veldig god og varm bil =)

gå for en 70-talls, 1302 eller 1303, fine biler, og lette å holde orden på, starter alltid, hvis batteriet er bra =) løp å kjøp =)
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #13 på: september 05, 2011, 19:56:12 pm »

 Blunker
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30372790
Kørte med 185/65 vinterdekk siste vinter og den stod lige så meget som jeg ville ha den skulle. Går fint og kaste rumpen lidt til siden hvis det trengs.

Trenger absolut ikke være fra 70 tallet, men du får en bil der er mere "komfort" i. Men det får du også hvis du kører 97 modell Toyota Corolla  Rekker tunge
Boblen er fantastisk morsom å køre sommer, høst vår OG vinter. Men det er en gammel bil og husker man det så er meget gjort. Kender vel ikke nogen der ved normal sinnstilstand kører i bare t-skjorte i januar uanset årsmodellen på boblen  Osteaktig

Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
nantene
Medlem
***
Innlegg: 208
Bosted: hobøl


sweet sideway motion XD


Vis profil
« Svar #14 på: september 05, 2011, 19:59:28 pm »

Blunker
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=30372790
Kørte med 185/65 vinterdekk siste vinter og den stod lige så meget som jeg ville ha den skulle. Går fint og kaste rumpen lidt til siden hvis det trengs.

Trenger absolut ikke være fra 70 tallet, men du får en bil der er mere "komfort" i. Men det får du også hvis du kører 97 modell Toyota Corolla  Rekker tunge
Boblen er fantastisk morsom å køre sommer, høst vår OG vinter. Men det er en gammel bil og husker man det så er meget gjort. Kender vel ikke nogen der ved normal sinnstilstand kører i bare t-skjorte i januar uanset årsmodellen på boblen  Osteaktig



selvfølgelig ikke alle som gjør det, men blir det godt å varmt, så gidder ikke jeg sitte med jakke å genser i bilen å svette :p
Loggført

pass på å fore  motoren din godt, ellers kan den bli sulten, for så å bestemme at løsningen er å spise et stempel! ikke bra!
Jens-Ole aka 'Dansken'
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 4057
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #15 på: september 05, 2011, 20:11:54 pm »

selvfølgelig ikke alle som gjør det, men blir det godt å varmt, så gidder ikke jeg sitte med jakke å genser i bilen å svette :p

 Osteaktig
Loggført

"Cal-look is kind of the punk-rock of the VW world"
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6115
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #16 på: september 05, 2011, 22:37:00 pm »

Med nytt førerkort er 1302 (og 1303) ofte hyggelig priset. Med nye støtdempere og dekk så er kjøregenskapene også brukbare.

Varme har du nok av om alt er som det skal (i  hvert fall på langturer)

Bensinforbruket er bra også ved moderat gasspedalbruk, justert tenning og forgasser, og ikke utslitt maskin.

Har laget noe enkle råd her om du får tak i en bil og skal holde den i drift: http://www.follovwklubb.no/teknisk/
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!