VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: Dewil på januar 02, 2013, 23:45:06 pm



Tittel: Velge riktig tennplugg
Skrevet av: Dewiljanuar 02, 2013, 23:45:06 pm
Dette har jeg begynt å lese litt på:
http://www.carcraft.com/howto/ccrp_0703_picking_the_right_plug_for_power/viewall.html

Noe de har skrevet om biler med turbo/nitro/kompressor som virker intressant:
"The general consensus among power-adder tuners is that it's best not to use platinum plugs, since this material acts as a kind of heat sink that will cause pre-ignition problems."

Read more: http://www.carcraft.com/howto/ccrp_0703_picking_the_right_plug_for_power/viewall.html#ixzz2GrTOKyW8
Virker som en ålreit tech link. Dette er nesten et like vanskelig som valg av olje ;D

Jeg prøver å samle den vanlige forumgjengerens erfaringer i tråden her.
Kom gjerne med info om hvilken plugg (Merke, modell, ekstra egenskaper som iridium osv)/tenningsanlegg/kompressjon/turbo/NA/effekt/turtall osv.

Selv heller jeg mot NGK og Beru-plugger.

Hot tip:
"The spark-plug companies don't make heat ranges easy to remember. Companies like AC, ACCEL, Autolite, Bosch, and Champion use lower numbers for colder plugs, while NGK and Denso use higher numbers for colder heat ranges."


Tittel: Sv: Velge riktig tennplugg
Skrevet av: Tistlojanuar 03, 2013, 01:31:02 am
appropo tennplugger og NGK, eg legger med link til eit skriv som tar for seg da meste omkring emnet - for dei som må ha da inn med teskjei og ikkje kan engelsk:)

http://speedy.sh/7y4VP/NGK-Tennplugger-20-sp-rsmal-ny.pdf


Tittel: Sv: Velge riktig tennplugg
Skrevet av: Kjell Roarjanuar 03, 2013, 13:34:26 pm
Da jeg jobbet med Mc, solgte vi helst Iridium-plugger til CX500 Turbo. Vanlige plugger holdt ikke særlig lenge, men det gjorde den.