mai 02, 2024, 17:57:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veiv/svinghjul  (Lest 2018 ganger)
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« på: august 29, 2009, 10:27:48 am »

Hva er best?
5 bolten fra T-4/wasserboxer eller T-1 med 8 stifter og wedgemating?

Stripekjøring/rivstart, så skuddsikkert som mulig.
Loggført

Har laaang VW-pause.
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: august 29, 2009, 11:29:44 am »

Lynet har vel regnet på det ??
tipper 5 stk M12  bolter gir mere kraft pr mm2 enn en stor "type1" bolt.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #2 på: august 29, 2009, 21:32:22 pm »

Jepp, jeg vil si at 5xM12 Type 4/WBX er overlegent i forhold til Type 1 uansett antall stifter og wedge.

Dessuten enklere å jobbe med; enkelt å shimse endeslakk, tiltrekning av skruer med normal momentnøkkel, lar seg demontere/montere uten deformasjon og slitasje (jfr. wedge).
Loggført
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #3 på: august 30, 2009, 10:25:48 am »

Hva med Type 4/wbx femboltsinnfestninga med T1 stifter mellom boltene? Har sett flere diskusjoner på det rundtom, noen mener det blir sterkere, og andre mener det blir svakere pga. at en fjerner mer materiale fra veiva ved bruk av stifter i tillegg til de fem boltene (?)
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #4 på: august 30, 2009, 11:06:42 am »

Du har jo også FLANGED CRANK type veiver til t1 motorer!
Blir jo dyrt, men dem er vel på høyde med t4/ wbx veiver?
Loggført

Vw 1302
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #5 på: august 30, 2009, 12:15:34 pm »

Jepp, jeg vil si at 5xM12 Type 4/WBX er overlegent i forhold til Type 1 uansett antall stifter og wedge.

Dessuten enklere å jobbe med; enkelt å shimse endeslakk, tiltrekning av skruer med normal momentnøkkel, lar seg demontere/montere uten deformasjon og slitasje (jfr. wedge).

Er det så overlegent med tanke på at du jo faktisk fjerner virkeområde samt egentlig gjør den samme tingen, presser delene mot hverandre? Er det presskrafte som er høyere eller måten den er fordelt over flaten som gjør utslaget?

Den rent praktiske delen ser man jo klart, men overraskende at det er så klart overlegent.
« Siste redigering: august 30, 2009, 12:40:38 pm av JTWE » Loggført
Lasse `65
Supermedlem
*****
Innlegg: 2094
Bosted: Trondheim


LUFTLIGA`N


Vis profil WWW
« Svar #6 på: august 30, 2009, 12:22:53 pm »

Apropos.....står akkurat nå og skal sette på T4 1700 svinghjul på wbx veiv. men hvordan skal shimsene ligge?
Det er 2 ringer med en liten hake på, så er det 1 ring med stor ytterdiameter og 2 stk som er like med litt mindre ytterdiameter.

Den ene ringen med hake på skjønner jeg skal ligge innerst mot blokk i det sporet, men hva med den andre? Får altfor mye endeslakk uten den andre ringen med hake på

Lasse
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #7 på: august 30, 2009, 20:06:05 pm »

da har du "sein utgave" med 3 delt bærelager i svinghjuls enden

de 2 ringene med hake skal på hver side av bærelageret på lageret
det er "thrust'e" -skiver.
riller i anlegsflate ut mot de bevegelige delene
så skal den store tykke shimsen innerst( mot den ene thruste skiva...den andre ligger jo da på  baksiden av lageret inni motor'n.)
så  de 2 tynne for å justere slakken.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: august 31, 2009, 06:11:36 am »

 2Dpaint rendering



* wbxlatebearing_2.jpg (155.44 KB, 750x423 - vist 184 ganger.)
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
tekken
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Gjøvik


Klubbløs #003 www.proturbovw.com


Vis profil WWW
« Svar #9 på: august 31, 2009, 12:30:44 pm »

Du har jo også FLANGED CRANK type veiver til t1 motorer!
Blir jo dyrt, men dem er vel på høyde med t4/ wbx veiver?


Det er helt klart det mest solide du kan få.Men skal bilen kjøres på gata evt mye bykjøring er det kanskje ikke det beste valget.
Loggført

72 boble (8.59 og 263 km/t) (0-209km/t og 201m på 5.57 sek)
63 notch
67 fastback
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: august 31, 2009, 12:48:49 pm »

Har man balansert veiven er det kjekt med en stift så det havner på samme plassen... og det er også eneste måten å få skrudd fast svinghjulet.
God klem rundt hele flatene er hva som skal til... og bolt/bolter med strekk
Dette er en flens/klem innfesting... så det er friksjonen mellom overflatende som gjør jobben
Loggført

Speed is no substitute for direction
GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #11 på: august 31, 2009, 16:25:01 pm »

Satser på en all-round bil, men nå er det vel mulig å legge thrust'en på veiva på lager #2, så flensveiv er aktuellt, eneste jeg savner på de er VW råde journaler....Finnes de der ute da tro?
Så langt ligger det an til wasserboxer-veiv, med T-4 dim. på midten i tillegg til lager #4 (det ved svinghjulet) som er 60mm. originalt.
Tjooaa, vinteren er lang. 4 motorer som skal sammen etterhvert.
T-4x2
T-1x1
T-5x1
Loggført

Har laaang VW-pause.
Lynet
Seniormedlem
****
Innlegg: 297
Bosted: Drammen



Vis profil
« Svar #12 på: august 31, 2009, 23:03:16 pm »


Er det så overlegent med tanke på at du jo faktisk fjerner virkeområde samt egentlig gjør den samme tingen, presser delene mot hverandre? Er det presskrafte som er høyere eller måten den er fordelt over flaten som gjør utslaget?

[/quote]

Hvis du med virkeområde mener anleggsflaten for svinghjulet så er denne litt større på type 4/WBX enn type 1. Samtidig er presset på denne flaten ca. 4 ganger høyere med tiltrekningsmomenter på skruen(e) etter boka. Disse to faktorene, sammen med en større ytre diameter på type 4/WBX gjør utslaget. I tillegg fordeler nok de 5 boltene presset i praksis jevnere på flaten enn én senterbolt med en tynn, bøyd skive, selv om dette i teorien skal være likt.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!