mai 03, 2024, 04:22:18 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ventiler og styringer  (Lest 11165 ganger)
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« på: september 22, 2009, 19:25:45 pm »

Ja eg planlegger ein liten shining på motoren i Impulsen. Og ein av tinga som står på tapeten er skifting av Ventilstyringane. Eg har allerede bestilt styringer, og har utvikla ein metode for å få dei ut av toppane. Men dette var heilt til fatteren kom og sa att å skifte styringer utan å fornye ventilene var berre dumt..

Så derfor spør eg dei som har litt erfaring med dette, om det er vanlig/lurt å fornye ventilene samtidig som styringane fornyast.

Også er eg ellers intrisert i tips til korleis eg skal "reingjera, overhala" dei gamle ventilane.. Eg har hørt snakk om stålbørsting og bensin for å fjerna carbonet blandt anna, men når det kjem til det å slipe ventiler ligg eg tynt an..

Dersom ventilene vert fornya, vil det då vera behov for ytterlig arbeid på toppen, nye styringar for å få dei til å passa, altså om det er noko maskinering eller bolt on?

Håpar nokon kan svara meg på dette, sånn att eg får bestilt ventiler kjapt, dersom dette er nødvendig Glad

Christer
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #1 på: september 22, 2009, 19:53:33 pm »

vis jeg ikke tar feil så må du skifte begge, pågrunn av slitasjen, setter du på en ny en uten å skifte ventil styringen så blir slitasjene ujevn. og kommer til å bli lekasje.
 ta de med til en videregående skole og få de til å slipe ventilene og settet.  vis du ikker har utstyr selv.
det går fort:)
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #2 på: september 22, 2009, 19:55:11 pm »

Om ventilene må byttes må du måle deg frem til. Mål med mikrometer på stammen. Øvre og nedre slitekant + midten. Bør ikke skille mer enn et par hundringser. stammen skal i utgangspunktet være 8mm.

K-line eller "X-truder" er også greit. Så slipper du å bytte styringen. K-line er en innsats. og "X-truder" (vet ikke fagutrykket på dette. Men det er det vi kaller det på Jessheim) En spesiell gjengetapp som ikke skjærer men presser matrialet ut mellom gjengene. Henter fort inn hundringser på slitne styringer.

Etter at styringene er byttet må de brotsjes til rett mål. Og ventil/sete slipes på nytt.

For å freshe opp gamle stygge ventiler. Sett i drillen. Og roter de mot en 3M matte fille eller lignende. grovoppvask svampen til mor funker også. Sprut på litt wd40 eller 5-56 for bedre resultat. Ikke gjør dette på stammen der den er i kontakt med styring. Kun selve hatten. Ventilen bør minimum håndlipes inn mot sete etterpå.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #3 på: september 22, 2009, 20:34:28 pm »

Høyres ut som det er billigare å kjøpa nye topper allerede Tvilende

Styringane SKAL skiftast, men det er om ventilane også bør skiftast eg lurar på.

Men det ser ut til at eg er nødt til å plukka ned ventilane frå motoren før eg veit noko meir.. Det får verta etter helgas treff..

Noko insats av fancy type har eg ikkje peiling på å skaffe, men nye styringer er allerede handla inn..
Men MÅ det brotsjast etter att nye styringene er montert? Eg tengte å laga ein dor som passar Perfekt i styringen sånn att invendig diameter ikkje flytter seg i det heile tatt ved montering.

Ventil/sete sliping krever jo sporenstreks spesial utstyr? Eg får høyra på skulen kva som finst av verktøy, vist ikkje får eg høyra med HMV..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #4 på: september 22, 2009, 20:36:30 pm »

Det er vel ikke allverden av spesialutstyr Jee snakker om her?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #5 på: september 22, 2009, 20:40:34 pm »

Ikkje veit eg Hæ

Om dette er å få kjøpt nokon plassar er eg intrisert i prisane...

Men når du Jee nevner håndsliping, betyr det slipepasta på ventilen, inn i toppen og vri rundt til det får satt seg? Dette høyrest ut som eit alternativ vist det er godt nok!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #6 på: september 22, 2009, 20:55:05 pm »

men når man slipper ventiler og styringer så må man også tenke på at det er forskjelige mål på eksos og innsug,pågrunn av varmen,
ta kontakt et traktor verksted der du bor vis du er i tvil, der har di slipemaskiner for ventil slipping osv:)
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #7 på: september 22, 2009, 21:41:10 pm »

Etter meir forsking så har eg komt fram til dette:

Ved gamle ventiler:
BØR: Slipast i maskin for å laga nye vinklar. Slipa ventilsetet med spesielt ustyr/ MIRA fres.
KAN: Berre vaskast og slipast inn ved hjelp av sugekopp-jern og slipepasta.

Ved nye ventilar:
-Ventilsliping for hånd med pasta only.

For min del ligger det an til å kjøpa nye ventiler allerede, ettersom maskinering er eit stort problem her.. Fatteren er boss på trakorverkstaden og dei har ikkje utstyr bortsett frå håndsliping. Bilverkstaden har utstyr frå 2verdenskrig som desverre ikkje lenger er brukbart, men det gjenstår å finne ut kva skulen har å tilby!

Men så var det dette med brotsjing av styringene.. Brotsjer er som eg forstår skamdyrt? Hmmm... meir forsking
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #8 på: september 22, 2009, 21:53:36 pm »

har du faktisk sjekket side slakk i ventil styringene eller bare bestemt deg for å gjøre det?
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #9 på: september 22, 2009, 22:13:01 pm »

Har aldri opplevd å ikke måtte brotsje.  Styringene krymper litt når du slår de inn. (husk at topp må varmes godt. Og styringen helst kjøles)

Tror ikke du klarer å håndlipe inn ventil mot sete etter styringsbytte dessverre. Det er derfor det er fordelaktig med K-line o.l. Styringen havner da på samme sted. Høres sikkert rart ut. Men det er ikke store skjevheten før tettingen er helt off. MEN... det kan jo være at du har flaks!!  Gliser
Ventilsete er slipt etter ventilstyringen... når du bytter disse. Tja.

Spørsmålet er.. Skal du gjøre det ordentlig? Eller halveis? Og hvor mye kronasjer har du til rådighet. Om du ikke kan gå all the way, ville jeg kjørt med slitne styringer til jeg hadde penger til å få gjort det skikkelig.

Hvor mye slark har du? På tørr ventil?

Loggført

woofer
Medlem
***
Innlegg: 131
Bosted: Sandnessjøen



Vis profil
« Svar #10 på: september 22, 2009, 22:27:47 pm »

på skolen jeg gikk ifjord hadde vi slipemaskin, så ut som en vanlig slipemaskin der du skrudde fast ventilene:) kjempe maskin. vi har det også på verkstedet jeg jobber på nå.
Loggført

Boble 71mod automatic

ytre helgeland motor klubb www.yhmk.tk
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #11 på: september 22, 2009, 22:33:48 pm »

Har ikkje hatt av toppane endå nei, så eg veit ikkje tilstand på noko!

Men erfarne folk har konstatert att ventilstyringane er sletne (røyk i bakker utan gassing)

Det som er heilt sikkert er att eg bør leita etter nye toppar for dette her kjem til å verta så dyrt att eg ikkje får sova om natta...
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #12 på: september 23, 2009, 00:17:01 am »

Røyken kan da like gjerne komme av slitte stempelfjærer(mest sannsynlig)...
Mener å huske at du blei anbefalt å bytte de når du hadde av toppene(hvis det er samme motor)
Loggført

Tlf 92062314
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: september 23, 2009, 00:50:31 am »

ikke ta sorgene på forskudd Tistloose
vent til du har demontert toppene
du kan jo sjekke de ved å demontere fjører sånn att ventilene er løse
så:
 enkel tommelfinger regel er jo att :hvis du merker liten slakk i ventilstammen ,holder en finger over styringa for å tette , så drar du ventilen ut av styringa
hvis det kommer en liten lyd som minner om en smokk som blir dratt ut av munnen på en baby (smokk-lyd) så er de bra nok.
siden du er en puur-ung gutt ,ikke så lenge siden smokktiden ,  så er sikkert den lyden godt kjent Gliser
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #14 på: september 23, 2009, 08:38:47 am »


Men erfarne folk har konstatert att ventilstyringane er sletne (røyk i bakker utan gassing)


Typisk tegn på dårlige ventiltettninger. Ellers ville jeg sendt toppene til noen som setter inn K-liner.
Gjorde det på en motor for drøyt 10 år siden, kostet 90,- + mva dengangen å sette inn K-liner og slipe til ventilen, pr ventil.

En annen grunn til at jeg valgte K-liner, er at for hver gang du drar ut og inn en styring, drar du med noe av godset rundt. Så en ny styring vil ikke sitte så godt. Enkelte (f.eks. til Harley Davidson) har overdim ventilstyringer å få kjøpt, av denne grunn. Har vært med på at orig ventilstyring har sitti for løst etter montering (på HD, selvfølgelig!  Osteaktig).
« Siste redigering: september 23, 2009, 09:19:21 am av Kjell Roar » Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #15 på: september 23, 2009, 09:11:28 am »

Ved nye styringer er det mira fres på setene som gjelder... eller slipe steiner.
Det er hvor ventilen står som er utgangspunktet... ikke hvor setet sitter.

Med K-liner kommer du unna med slipepasta, siden ventilen sitter teoretisk samme plass...

Du har råd til nye topper før du får snudd deg i denne kabalen... om du ikke har utstyret liggende på benken.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #16 på: september 23, 2009, 12:59:50 pm »

Finst ikkje ein mira fres på mils omkrets her..

Men eg får begynna med å sjekka toppane.. kan vera eg finn på å ta ein "halvvegs" metode som ikkje inneheld all denne helsikes maskineringa....... Dersom eg ikkje får tak i topper(har noko på g)

Takk for hjelp ivertfall!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #17 på: september 23, 2009, 14:31:31 pm »

På 1500 jeg å anders driver med, var det Nye topper, altså Mexico topper.
Anders tenkte han skulle få slipt dem litt på skolen sin , Siden han går på mekken, Men læreren hans sa at det var ikke no vits i hvis du var nye.
Rens og vask og tut og kjør sa han.

Men så ett spørsmål, hvordan ser man om ventilstyringene er slitne?

Rikard
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #18 på: september 23, 2009, 16:23:50 pm »

Eg har funnet to ganske pent brukte mexico topper på lageret men den eine har knekt to kjøleribber i hjørna... kan den brukes?

Styringane sjekker du som Knasten seier over her. Du kan ikkje sjå om dei er slitt med mindre du har innebygd micrometer i synet..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #19 på: september 23, 2009, 18:45:42 pm »

Burde gå greit å bruke de selv om noen av ribbene er brekt Kult
Loggført

Tlf 92062314
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #20 på: september 25, 2009, 19:17:48 pm »

Kan ikkje bruka dei toppane uansett, ettersom det viste seg att kun ein av dei var mexico, mens den andre var standard sleten topp..

Men no er det håp! Glad Glad

Det viste seg jo nettop det att dei hadde alt eg trenger på skulen, på bakrommet i bilavdelingen! Der står ei skikkeleg ventilslipemaskin frå krigens dagar og ein koffert full av freser og utstyr til ventilsete.

Så då går eg for å prøva å fiksa toppane som dei er, og ikkje fornya dei!

Driver å dreier ein dor så eg får klunka ut styringane. Skal laga tegning på den så folk får laga seg ein sånn sjøl og kan gjera detta sjølv! Ja kanskje eg lagar how-to? vist eg får det til sjølv vel å merke...

Eg har vidare ein plan om litt lett porting.. lurte på å fjerne klumpen rundt styringane i eksoskanalen.. ønsker tips rundt dette, samt bruk av overnevnt utstyr Glad

Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Stein.H
Seniormedlem
****
Innlegg: 367
Bosted: Sandefjord



Vis profil
« Svar #21 på: september 25, 2009, 20:47:54 pm »

Ventilstyringene kan du borre ut med et bor som er litt mindre enn styringa, og da er resten lett å plukke ut Kult
Loggført

Tlf 92062314
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: september 25, 2009, 20:49:50 pm »

Jess men eg lager ein dor likavel eg.Rekker tunge (Kjekt å dreia noko på skulen som eg faktisk kan bruka til noko vetigt..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #23 på: september 25, 2009, 21:24:48 pm »

Helt riktig , lag en 10 mm dor , ta også å slip et 10 mm borr sylindrisk på¨8 mm i ca 10 mm lengde fra tuppen , da har du ett borr som entrer den 8 mm styringen perfekt , borr så dypt i styringen med dette 10 mm borret  slik at det blir ca 10 mm igjen av den gamle styringen i toppen mot vipparm siden(lengde retning) , sett så inn doren og slå den ut med korte og harde slag (jeg bruker en luft hammer), du setter inn en ny styring uten å varme toppen !!!, men smør styringen og hullet i toppen med STP eller lignende, og bruk en 8 mm dor med stor krage til å presse inn styringen i en hydraulisk presse( du bør lage en adapter  slik at styringen kommer vinkelrett i borrmaskinen og pressa)  , mål altid hullet i toppen og styringen slik at du vet du har noen hundredelers forspenn ( målet finner du på en av mine tråder i agder VW klubb), dette har virket på luftkjølt VW i flere titalls år for meg  , uten at en styring har løsnet.Oppvarming brukes kun på ventil sete montasje.
« Siste redigering: september 25, 2009, 21:35:01 pm av rallybugs » Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #24 på: september 25, 2009, 21:38:14 pm »

Sjå her ja!! Snakk om sevice! Her kjem jo akkuratt dei tipsa eg leiter etter Glad Tusen takk! no skal eg få til dette!
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #25 på: september 25, 2009, 22:30:52 pm »

...du setter inn en ny styring uten å varme toppen !!!, men smør styringen og hullet i toppen med STP eller lignende, og bruk en 8 mm dor med stor krage til å presse inn styringen i en hydraulisk presse( du bør lage en adapter  slik at styringen kommer vinkelrett i borrmaskinen og pressa)  , mål altid hullet i toppen og styringen slik at du vet du har noen hundredelers forspenn ( målet finner du på en av mine tråder i agder VW klubb), dette har virket på luftkjølt VW i flere titalls år for meg  , uten at en styring har løsnet.Oppvarming brukes kun på ventil sete montasje.

Gjorde det slik før... for 15 år siden  Gråter . Men mistet noen styringer. Og prøvde så ny metode med varme. Etter det så satt det. Varmet på kokeplate den gang  Øyerulling
Opplevde også at materialet ble litt dratt ved tvangsinnføring. Spesielt på 30 hesters topper. Og at styringene ble litt stuket (mulig pressa ikke var stabil nok). Riktignok rettes mye av dette med brotsjen. Men ofte ble sete veldig "off" i forhold til styringen.

Med varmemetoden behøves kun et vennskapelig "klaps". Så sklir styringen inn uten belastning. Men såklart mindre styr med presse eller luftmeisel...

Operasjonen er ikke så vanskelig som mange tror. Men krever litt etterarbeid med seter derfor står mange over.
Loggført

Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #26 på: september 25, 2009, 23:01:24 pm »

Kanskje eg bør gå for Varm og kjøl metoden likavel? Reknar ikkje med att det er noko fantastisk kvalitet på styringane, så der er fort for att det vert skava av eindel kanskje?

Brotsj ja, skulen har 5-25mm, alle untatt 8mm Rekker tunge MEN Luna seier 172kr for ein 8mm maskinbrotsj så det er fortsatt håp!

Eg har og nokon små planar om å porta littegranne, ivertfall i eksosporten, sidan den er mest effektstoppar.
« Siste redigering: september 28, 2009, 22:57:10 pm av Tistlo » Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #27 på: september 26, 2009, 07:55:25 am »

Det er ihvertfall greit å legge styringene i frysa først. De jeg har vært med på å bytte, er med varm topp og nedkjølte styringer. Blunker
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
rallybugs
Seniormedlem
****
Innlegg: 402
Bosted: 4640 søgne


Vis profil WWW

« Svar #28 på: september 26, 2009, 09:11:54 am »

Ved varm topp og kjølte styringer får du ingen hjelp av STP som glidemiddel , store Amerikanske VW topp produsenter bruker bare dette systemet på aircooled , vi varmer og kjøler også på mange andre topp typer en VW luftkjølt , feks vannkjølte , men nå er det ikke mange hundre topper vi overhaler i året , så dette vet vi sikkert alt for lite om her så langt  i sør , men dette er desverre måten jeg gjør dette arbeidet på på VW type 1 , med godt resultat  ved utak av std styring og innsetting av std styring , jeg bruker heller ikke brosj for å få klaring i mellom ventil og styring perfekt , jeg honer dette ut med Sunen honer og bruker Serdi piloter til å sjekke klaringen med , disse hard metall  pilotene har vi med 1 hundredels mm i stepp på , slik at klaringen blir nøyaktig ,jeg bruker også bare racing styringer fra CB som er ferdige på mål ,når det gjelder ventil seter så settes de opp i ett kutt med radiestål som har alle vinklene innebyggd i vår Serdi maskin , hvor også tettheten blir vakum testet ,  men desverre så er dette ikke hobby men næring for oss og det koster altid litt penger , noen ønsker å  betaler for høy kvalitet og noen tar til takke med det de får til selv, slik har det altid vært og kommer til å bli.
« Siste redigering: september 27, 2009, 10:17:45 am av rallybugs » Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #29 på: september 27, 2009, 09:44:42 am »

Ja her var det sabla mange gode kvalitetsråd Tistlo, og eg ser at du lærer raskt ved å få inn alle desse tipsa Glad Eg har skifta ut styringar og slipt inn att vntilane som har vore gode nok for dette på fleire typar motorar, med gode attendemeldingar, sjølv om eg har brukt dei enklaste metodane. -Poenget mitt er at Ventilar og styingar og sliping er ei og samma sak.. og dess meir proffesjonelt ein gjer dette, dess betre resultat fer ein ogso. Dette forteller ogso at ein kan, (dersom ein har forstått kor viktigt dette er for motoren utføra slikt arbeide (ganske enkelt... til svært avansert), alt etter kor tilstanden var i utgangspunktet, og kor høgt nivå ein har tenkt seg på motoren sin. Gliser
Lykke til med "trimminga" og
Loggført
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!