mai 02, 2024, 16:18:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Veivhusventilasjon på en 1835 T1  (Lest 4495 ganger)
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« på: april 17, 2010, 18:07:05 pm »

Hei,

jeg har en 1835cc T1 motor med Porsche kjøling, og har lagt opp til et relativt omfattende opplegg for veivhusventilasjon.

Jeg bruker en sånn svær tank fra CSP, og slanger til begge toppdekslene og en slange ned i det som en gang var dynamofoten, og en lange skal ned i en nippel montert der hvor fordeleren en gang satt (ikke montert på bildet under)

Jeg synes dette blir veldig rotete, og spesielt disse slangene fra toppdekslene lager mye ekstra knot.

Så spørsmålet er:

Trenger jeg noen ekstra veivhusventilasjon i det hele tatt?

I så fall, holder det med å ventilere høyre og venstre blokkhalvdel opp i en liten oppsamler, eller må jeg ha med meg toppdekslene også?

Mener vi hadde en runde på dette for et år eller to siden, men jeg kan ikke huske hva konklusjonen den gang ble (om det i det hele tatt ble noen konklusjon da...)

Roy



* motor.jpg (144.66 KB, 600x318 - vist 249 ganger.)
« Siste redigering: april 17, 2010, 18:17:42 pm av grelland » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: april 17, 2010, 18:09:58 pm »

Jeg har alt det, men en litt for liten tank fra EMPI. Det er jo dette med bypass, luft som lager press i toppdekselet og som dermed øker faren for oljelekkasje, at vi velger ventilasjon. Tror faktisk at toppdekslene er viktigst.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #2 på: april 17, 2010, 18:19:28 pm »

Porsche med T4 motor har slanger fra toppene til luftfilteret. T1 motorer har ikke dette. Min 1914 cc T1 motor har bare original veivhusventilasjon, og har ikke hatt problemer med oljesøl etter at stempelringene var kjørt inn. Derimot drypper det olje fra støtstangrørene på min 914-4.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #3 på: april 17, 2010, 18:23:21 pm »

flott, bra innspill, kom med flere
Loggført
K.H
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 979
Bosted: Verdal



Vis profil
« Svar #4 på: april 17, 2010, 19:17:07 pm »

Kjører standard type1 utlufting på min type5.
Tett og ikke noe problemer med toppdekslene
Loggført
98super
Supermedlem
*****
Innlegg: 664
Bosted: Oslo/Langesund


Vis profil

« Svar #5 på: april 17, 2010, 19:36:01 pm »

Jeg har ånding fra der bensinpumpe sto og oljepåfylling til Csp sin store boks. Har ikke fra ventildeksler. (2332)
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
« Svar #6 på: april 17, 2010, 20:28:51 pm »

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,12589.0.html
Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 17, 2010, 21:01:01 pm »

Min erfaring er at T4-motoren har større behov for ekstra ånding enn T1-motoren, men økt volum og turtall gjør behovet større ja..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #8 på: april 17, 2010, 21:37:33 pm »

Jeg har alt det, men en litt for liten tank fra EMPI. Det er jo dette med bypass, luft som lager press i toppdekselet og som dermed øker faren for oljelekkasje, at vi velger ventilasjon. Tror faktisk at toppdekslene er viktigst.

Jeg tror toppdekslene er minst viktig. Tenk på hvor trykket oppstår. Hva er bypass i denne sammenhengen?
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: april 17, 2010, 22:38:08 pm »


der var den ja Glad

og det er dette innlegget fra JHU som jeg hadde i bakhodet når jeg startet denne tråden:

"Slik jeg ser det lurt å slippe ut trykket fra der det "oppstår", dvs i blokka, helst skal man klare å få atmosfærisk trykk eller mindre (tørrsump?) der inne, da må det ventileres. Olje (og alt annet) har det med å søke dit det er lavest trykk. Oljen blir pumpet opp til toppene av oljepumpa, men er det lavere atmosfærisk trykk der så er den lite motivert til å renne tilbake til blokka. Se også for deg hvordan det alltid vil blåse opp til toppene om det er der trykket kommer seg ut, det vil nok også være litt kjipere å renne motsatt vei av denne blåsten.

Dette er min egen teori, resten av verden ånder fra toppene, om det er pga det er bekvemt eller om det er Money see mokey do vet jeg ikke "

så siden ingen har klart å komme opp med gode argumenter for å ha ånding fra toppdekslene, tror jeg det blir en forenklet ånding i Ghian, med bare en slange fra hver blokkhaldel for å hjelpe disse trykkforkjellene å utlignes, og så fjerner jeg de fra toppdekslene. Det i seg selv fjerner jo et par tre mulige lekkasje-kilder Glad
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: april 17, 2010, 22:42:59 pm »

At resten av verden ånder fra toppene synes jeg kanskje er å overdive Roy. Vi kan nevne i fleng folk som ikke gjør det: Skinne, Håkan Lundgren osv...  Blunker
Her snakker vi motorer som har et visst behov for skikkelig ånding.
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #11 på: april 18, 2010, 09:58:22 am »

sjøl så har jeg fjernet hele åndinga fra toppdekslene. ingen problemer så langt.
ser du på alle WBX motorer som er ganske like type 1 på dette området, så har ikke de noen form for ånding fra toppene.
ikke noe problemer der. men de har "innebygget" sump om det skulle ha noe å si... tror ikke det men.
disse motoren GÅR jo faktisk 2-300.000km
ikke bare 2 småturer om året som mange andre motorer gjør
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7128
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #12 på: april 18, 2010, 10:16:33 am »

At resten av verden ånder fra toppene synes jeg kanskje er å overdive Roy. Vi kan nevne i fleng folk som ikke gjør det: Skinne, Håkan Lundgren osv...  Blunker
Her snakker vi motorer som har et visst behov for skikkelig ånding.

det var JHU sitt sitat som sa hele verden, ikke jeg Blunker
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #13 på: april 18, 2010, 10:59:12 am »

At resten av verden ånder fra toppene synes jeg kanskje er å overdive Roy. Vi kan nevne i fleng folk som ikke gjør det: Skinne, Håkan Lundgren osv...  Blunker
Her snakker vi motorer som har et visst behov for skikkelig ånding.

det var JHU sitt sitat som sa hele verden, ikke jeg Blunker

Litt kjapp der, beklager.  Glad
Loggført
stl
Juniormedlem
**
Innlegg: 57
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: april 18, 2010, 16:23:34 pm »

Er det noen som har bilder av hvordan dere har løst luftinga på type 4?Tenker da på de som har luftinga i blokka.Jeg har bygget diverse motorer for løp,og jeg har alltid hatt problem med at jeg får stort trykk ut av den orginale luftinga,enten med lufting i toppdeksla eller med at jeg kjører tørrsump.Og da vil det også følge endel olje med opp med mye hard kjøring å brå svinging.
Har noen smarte tips på å få løst dette?
Luftinga jeg har nå er en slange på 38mm innv ut fra oljepåfylinga på toppen av blokka,så str er det hvertfall ikke noe å si på.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!