mai 02, 2024, 08:17:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 6volt i bobla  (Lest 2031 ganger)
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« på: januar 29, 2009, 00:01:31 am »

hei sann. jeg har 6volt i bobla mi og jeg hører stadig at folk bygger om til 12volt, pleier det og være noe problem med 6volten eller, bortsett fra at det lyser litt svakt i hovedlysa, jeg har ikke noe store planer å bygge om, men hvis det byr på mye trøbbel med 6volten, så kan det jo hende at jeg må. jeg liker best 6volt fordi det er tegn på at det er en gammel bil og ikke noe nymotens greier.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
RuneL
Supermedlem
*****
Innlegg: 560
Bosted: Hamar / Trondheim



Vis profil
« Svar #1 på: januar 29, 2009, 00:14:30 am »

Jeg har ikke hatt noen problemer med 6v de 1,5 årene jeg har hatt. Så lenge en ikke kjører mye på kvelden på vinteren ser jeg ingen grunn til å ikke beholde 6v
Loggført

Splitboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 527
Bosted: Mysen



Vis profil WWW
« Svar #2 på: januar 29, 2009, 08:09:39 am »

6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! Glad

Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  Blunker )

om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også!

Loggført
vwgutten
Medlem
***
Innlegg: 144
Bosted: Sarpsborg



Vis profil
« Svar #3 på: januar 29, 2009, 08:45:18 am »

6 volt er helt greit å kjøre med det!

Noen ting å tenke på er jo:
- Noe svakere lys kan forekomme som nevnt her ja
- Starthjelp!! Vi snakker om gammel bil og da KAN det jo skje at vi trenger litt hjelp med dette... sjeldent man finner andre biler som kan hjelpe da.
- Pærer er ikke lenger "lagervare" på bensinstasjoner etc... Om det trenges "der og da".
- Stereo... litt magrere utvalg her da ja.

MEN: sørger man for god lading og et lite "lager" av pærer i hanskerommet er det bare tut og kjør. 6 Volt er en ganske så utprøvd greie, funka jo før så Glad
Loggført

ikke forstå... snakk med onkel
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #4 på: januar 29, 2009, 09:00:43 am »

6 volt er helt greit å kjøre med det!

Noen ting å tenke på er jo:
- Noe svakere lys kan forekomme som nevnt her ja
- Starthjelp!! Vi snakker om gammel bil og da KAN det jo skje at vi trenger litt hjelp med dette... sjeldent man finner andre biler som kan hjelpe da.
- Pærer er ikke lenger "lagervare" på bensinstasjoner etc... Om det trenges "der og da".
- Stereo... litt magrere utvalg her da ja.

MEN: sørger man for god lading og et lite "lager" av pærer i hanskerommet er det bare tut og kjør. 6 Volt er en ganske så utprøvd greie, funka jo før så Glad


Starthjelp i form av slepetau finnes på de fleste stasjoner.... :-)

Godt fornøyd med min 62, der er det 6 V og det fungerer på et vis selv nå på vinteren. Nå har min bil bare blitt startet og kjørt litt sporadisk på bare veier, men i går ga batteriet beskjed om at det må ha en ladning. Får spandere på en lading så fungerer det sikkert igjen frem til våren.

Loggført

1961 T1 - Custom
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #5 på: januar 29, 2009, 09:13:47 am »

Kjørt mange år med 6V ikke noe problem, kan til og med få starthjelp fra 12v Snurra går litt fort og vær rask å ta av og ikke for lenge av gangen. 6V får du hos mopedbutikken
Et bra 6v virker
Loggført

Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #6 på: januar 29, 2009, 09:19:52 am »

6V er bra!
Det finnes selv de der ute med stor motor som fremdeles sverger til 6V.

Men hva forventer man egentlig å høre fra en som er medlem av en klubb som heter Sechs volt....

 Glad
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: januar 29, 2009, 11:15:08 am »

"6V er det nye 12 V"

Amen
Loggført
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #8 på: januar 29, 2009, 11:38:55 am »

6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! Glad

Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  Blunker )

om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også!

Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen
De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1
Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp?
Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå
Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten  Flau
Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Dr. Ing. Brezelfürsten
Supermedlem
*****
Innlegg: 1358
Bosted: Ski



Vis profil WWW
« Svar #9 på: januar 29, 2009, 11:47:37 am »

6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! Glad

Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  Blunker )

om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også!

Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen
De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1
Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp?
Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå
Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten  Flau

Hør med Knechten på forumet her. Han har forsket en del på dette temaet.
Loggført

15A 1951
Det skal være ekte sorg når jeg dauer! Ikke ei krone igjen..
http://www.azurbrezel.blogspot.com
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #10 på: januar 29, 2009, 18:39:25 pm »

Bakdelen med 6v iforhold til 12v er at du trenger dobbelt så mye støm for å få samme effekt. Det gjør det enda viktigere med gode kontakter uten irr og godt dimensjonerte ledninger. Ellers funk'ær det greit, den gjør akkurat samma jobben. Og man kan nyte at boxer'n går, uten noe forstyrrende stereo.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
58orgbug
Supermedlem
*****
Innlegg: 628
Bosted: fredrikstad



Vis profil
« Svar #11 på: januar 29, 2009, 19:14:19 pm »

takk for alle svar, og jeg beholder nok 6volten. og noe anlegg skal jeg ikke ha i den, for jeg liker lyden av boxeren i bobla mi, det er ingenting som er så deielig som å kruse rundt en varm sommerdag i en luftavkjølt boble og bare trekke inn lukten av gammel bil, også har jeg jo en orginal radio i bobla da hvis jeg vill ha litt musikk.gleder meg til sommern.og det virker som dynamo og alt det andre elektriske er helt bra på den, den starter lett, og jeg har kjørt i mørket med den og syns lysa virker bra nok, har kjørt mange nyere biler som ikke har lyst noe bedre.
Loggført

FOLLO VW KLUBB
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #12 på: januar 29, 2009, 19:21:51 pm »

6 volt fungerer kjempefint til en sommer-veteranbil! Glad

Du må sørge for at du holder det elektriske i god stand (batteri, starter, dynamo, reflektorer på frontlys) og også sjekker at ledninger er hele og gir god kontakt....og da funker dette helt fint. (Men sånn er det forøvrig også på 12 volt biler  Blunker )

om du med tiden skulle føle behov for litt større motor, klarer en 6V starter det også!

Holder på med en Porsche industrimotor - som nå er blitt 356 motor til ovalen
De originale 1680 cylinderene var ødelagt av lagring med fuktighet, så jeg har 86mm (1720) cylindersett nå sammen med en 280 graders kam. Komp blir rundt 9.25:1
Er det noen som har erfaring med 6V starter og tilsvarende motor / komp?
Mulig en helt ny starter også er bedre en den gamle sliteren som står montert nå
Venter på litt bedre temperatur, slik at jeg kan få lakkert kjøledeksel og montert sammen resten  Flau

6v starter og 10 i komp er ikke noe problem.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!