mai 13, 2024, 21:16:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Kan dysekalkulatur beregnet på Weber brukes på Dellorto  (Lest 1560 ganger)
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« på: april 02, 2008, 13:23:21 pm »

Noen som kan si om denne dysekalkulatoren kan brukes som utgangspunkt også for Dellorto eller er det noen smarte omregningstips

http://www.customspeedparts.de/content/en/technic/vergaserberechnung.php

Loggført

JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #1 på: april 02, 2008, 14:31:07 pm »

Det kan den helt sikkert, du må uansett måle A/F osv for å få det nøyaktig.
Synes dette er bra lesing: http://www.aircooled.net/gnrlsite/resource/articles/jetting.htm
Loggført
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #2 på: april 02, 2008, 15:11:03 pm »

Ok
Thanks
Ser ut til at jeg må lese meg opp litt her. Nytt territorie for meg, men får prøve litt Glad
Loggført

Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #3 på: april 02, 2008, 15:16:53 pm »

Send avgårde en mail til Aircooled.net med motor spesifikasjonene dine (så mye som mulig), så får du helt sikkert en godt svar. John har drevet med dette i årevis, og det rapporteres at han som regel treffer veldig godt med dysingen sin når han gjør dette for kunder som handler forgassere derfra (dysingen gjøres før gasserne sendes til kunden).

technicalquestions@aircooled.net
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #4 på: april 02, 2008, 16:20:19 pm »

Jeg ville ikke ha brukt weber sin kalkulator på dell´s men...  Øyerulling  Oppbygging på gasser er ganske så forskjellig..  Feks Weber har på sin 40 mm mye mindre halsringer enn på feks. en dell. Dessuten kan du effekt-messig sammeligne 36 dell med en 40 mm weber (sånn grovt sett) Jeg har hatt både Weber og Dell´orto og dem har på samme motor hatt ganske så forskjellige oppsett på dyser og halsringer selv om begge var "samme størrelse". 
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #5 på: april 02, 2008, 17:13:41 pm »

Du regner jo ut dysestørrelse på grunnlag av halsringene som du igjen har regnet størrelse på etter innsugsventilstørrelse.
Er det en annen måte å regne det ut på?
Kalkisen er jo bare for å få et utgangspunkt å starte med.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #6 på: april 02, 2008, 19:56:54 pm »

Jeg er helt enig i at dette bare er for å få et utgangspunkt å begynne med, men problemet er at Dell´orto forgasseren har en annen type oppbygging på gasserene sin slik at ved et gitt volum på motor og derav halsringer, så vil en Weber har et ganske annet størrelseforhold mellom luftdyser og main-jet enn det samme teoretiske på en Dell´orto. Dette var noe som jeg fikk se og høre av folka på Flissundet da dem bremset en 1915 jeg hadde for noen år siden...  Først satt det Dell´orto gassere på den, andre gangen jeg var der hadde jeg Webere. Forholdet mellom luftkorreksjondyser og manjet - dyser er forskjellig på Dell´orto og Weber, derfor mener jeg at det ikke blir riktig å feks. bruke "Weber-kalkulatoren" som CSP har på Dell`orto gassere..

Uansett er det eneste fornuftige å dra med gasserne gjerne med fabrikk/standard oppsett til feks. Flisa,Simco eller hvem du nå velger og få justert dette optimalt.

Det å regne gassere etter ventilstørrelse ville jeg heller ikke ha gjort. Har du forholdsvis små ventiler men en kam som løfter høyt + kanskje vippearmer med utveksling, så kan dette kompensere for små ventiler og du kan ende opp med i dette tilfellet for små gassere. I et tilfelle hvor du har en kam med høyt løft og da kanskje utveksling på vipper men små ventiler kan en da bruke forholdsvis store gassere, men matchporting er da ekstra viktig her. Halsringer/gasserstørrelse ville jeg ha regnet ut i forhold til volum og maks turtall på motor..
« Siste redigering: april 02, 2008, 20:16:50 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #7 på: april 02, 2008, 21:55:47 pm »

Så du er enig i at svaret kalkulatoren gir er feil uansett hvilke gassere og motor du har, men hvis du bruker kalkisen på dellorto gassere blir det enda litt mer feil, eller kanskje enda litt mer riktig avhengig av motoren?
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 02, 2008, 23:17:56 pm »

Det jeg mener er at kalkisen gir et riktig svar for et basis-oppsett for weber, men gir et feil svar hvis du overfører dyse-størrelse til Dell´orto..  Sikkert derav navnet er Weber-kalkis og ikke dell`orto-kalkis..  Blunker
« Siste redigering: april 03, 2008, 10:44:43 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Paasan
Supermedlem
*****
Innlegg: 602
Bosted: Oslo


Frøkna


Vis profil
« Svar #9 på: april 03, 2008, 08:30:48 am »

Ok
Takk for tips gutter. Ser at jeg er ute på dypt vann i forhold til egne kunnskaper her og vil prøve å finne noen som har peiling til å kikke på dette. Jeg har litt spiss kam også i forhold til "vanlig" 1776 oppsett og tror jeg gjør det lettest for meg selv ved å bruke noen som kan dette.
 
Loggført

Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!