mai 05, 2024, 10:58:22 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: styring 1303  (Lest 1001 ganger)
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« på: august 01, 2011, 11:18:12 am »

Jeg sliter med.    Dødgang I rattet på min 1303 -73mod. Når bilen stär stille og hjula rett frem er det ingen slark, ved fullt rattutslag er det endel slakk. Det samme gjelder når jeg kommer opp I fart, da blir det også mye slark, uavhengig av hvilken vei hjula peker.Hjullagerene er sjekket og spissing og styrekuler mener jeg også er bra.

Noen tips ?                                     
Loggført
BP 73
Supermedlem
*****
Innlegg: 3062
Bosted: fagerstrand



Vis profil
« Svar #1 på: august 01, 2011, 22:17:40 pm »

styresnekka. prøv og juster den
Loggført

69 vespa 50s
72 1302 ls jubileum nr20002103 med 1680
73 1303 s med 1835
71 notchback 2l type 4
78 singelkabiner pick up 2l type 4
70 mod 1300 kjørbar motortestbenk
11 passat 2,0 140hk tdi st.vogn 4-motion
04 Caddy 1,9 105hk tdi  hentebil
09 golf 1,9 tdi st.vogn sportline
ingen bilcrossbobler igjen, har lagt hjelmen på hylla. men alltid noen delebobler som kommer og går. mye deler til bobler 68 mod og nyere på lager.
tlf 99599148 ( ingen mail i garasjen)
BAC
Supermedlem
*****
Innlegg: 715
Bosted: grimstad


Vis profil

« Svar #2 på: august 02, 2011, 07:27:14 am »

Hvordan skal jeg gjøre det ? Jeg har strammet den endel sånn at når hjula står rett frem og bilen står stille er det null.slark.
Loggført
wv stein
Medlem
***
Innlegg: 109
Bosted: Haugesund


Her er bilen min


Vis profil
« Svar #3 på: august 02, 2011, 14:17:48 pm »

vill bare si at jeg har samme problem m min 1303! jeg har lest om just. av styresnekka i Hyles manual menn har ikke prøvd å gjøre noe å g
Loggført
jubaluba
Supermedlem
*****
Innlegg: 847
Bosted: Lørenfallet



Vis profil WWW
« Svar #4 på: august 02, 2011, 17:03:24 pm »

Justering er en ganske grei sak.
Først så jekker du opp fronten på bilen, sentrerer styringen, og snur på rattet 90 grader (det er det samme hvilken vei).
Så skrur man justeringsskruen en runde ut, og så sakte inn til man kjenner at det er kontakt mellom justeringsskruen og innmaten i snekka.
Da kan man trygt stramme låsemutteren igjen.
Så er det bare å begynne å snu på rattet og kjenne etter om snekka går lett rundt kniper noe sted.
Dette er mye lettere å kjenne når bilen er jekket opp.

Så jekker du ned bilen og tar en prøvetur. Hvis bilen ikke retter opp ordentlig etter sving nå så er det justert for stramt.
I følge Bentley manualen så skal den rette opp så rattet står maks 45 grader fra senter ved 20 km/t.
Og man kan ha opptil 25mm  slark på rattet i følge samme bok.

Styresnekka som sitter i 1302/1303 trenger også litt dødgang og gå på.


Loggført

1972 1302 Delebil som ble til spiker.
1971 1302s "frøken Blå".
1963 1200 "frøken Rød"
1973 Transporter "Hippie container" (medeier).
1992 Polo (løste seg opp i regnet).
1994 Golf "svart-stygga" (avlivet).

(o\ ! /o)   (o\_!_/o)   (o=|=o)   |o\*/o|   |o```o|  |o| ° |o|
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!