mai 03, 2024, 21:48:59 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Omslipt veiv, brukbar til "High Performance" ?  (Lest 3995 ganger)
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« på: desember 21, 2008, 16:36:11 pm »

Hei.

Har en orginalveiv med påsveisede motvekter liggende. Den er godt brukt, og har revet 2 rådelager...

Veiva har vært slipet til første underdim allerede (0.25mm) og må ned på 0.50mm underdim vil jeg tro, ihvertfall på rådejournalene.

Har målt den til følgende:

veivjournal 1 : 54,73mm / 54,73mm
veivjournal 2 : 54,73mm / 54,72mm
Veivjournal 3 : 54,73mm / 54,74mm

Rådejournal 1 : 54,72mm / 54,73mm
Rådejournal 2 : 54,99mm / 54,98mm
Rådejournal 3 : 54,57mm / 54,57mm
Rådejournal 4 : 54,71mm / 54,72mm



Tenkte å bruke denne i en 1915 turbo motor, men jeg lurer litt på hva folket tror om omslipede veiver? Blir det like bra som nytt? Har hørt mye rart om at overflaten på veiva mister hardheten/herdingen når du sliper den. Er dette tilfellet, eller bare normal thesamba hysteri`?

Hadde vært greit med litt synspunkter fra noen som har hold på med dette lenger enn meg, før jeg legger penger i noe som kansje hører hjemme som båtanker  Blunker

Are..
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: desember 22, 2008, 16:44:11 pm »

tja.
finns jo utallige omslipt veiver der ute som virker bra.
nå skal jo ikke noe av lagrene (som er bløte) være i direkte kontakt med veiva, da det skal være oljefilm i mellom
så hvor avgjørende det er att overflaten er herdet vet jeg ikke.
min oppfattning er vel att overflaten ikke er herdet heller ??
men bare så hard som den naturlig blir med den stålkvaliteten som veiva er laget av .
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: desember 22, 2008, 18:03:04 pm »

Tenkte i de banene jeg og. Blir bare litt forvirret, fordi som vanlig når du spør om noe på thesamba, er det eneste som duger splitter nytt, og heller ikke orginale vw deler.

Har fått pris på rundt 1000,- + moms på sliping av veiva, så da ser det ut til at jeg kommer til å gå for det. Har ikke fått vist fram veiva til de som skal maskinere, men de kan sikkert komme med gode råd de også  Glad
Loggført

Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #3 på: desember 22, 2008, 21:34:50 pm »

Ser at jeg har gitt $129 for en ny Scat 69 mm motvektsveiv.
Det blir 857.85 ifølge mine kvitteringer.
Dette var nok en god handel med noe lavere dollarkurs en i dag,
men 1000,- + moms for sliping, kontra ny veiv kan jo vurderes Blunker

Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: desember 22, 2008, 21:38:46 pm »

hvis man skal måle det kun i penger.
kina vs Genuine vw .
hmmm   Øyerulling
vet hva jeg hadde valgt i allefall.

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #5 på: desember 22, 2008, 22:31:31 pm »

Slip veiva.. det finnes ingen veiver på markedet i dag med påsveisede motvekter som ikke er slipt.  Så om du går opp en overdim til har ingen betydning.

Men før du sliper må du sjekke om den er rett. Som oftest bøyer den seg når det skjærer på en råde eller to. Og det fine da med en kvalitetsveiv som vw orginal.. er at du kan rette den i verkstedpresse. Dette går ikke med en støpt veiv...
Men vær forsiktig. Det tillates ingen bøy overhode.
Loggført

JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #6 på: desember 23, 2008, 01:39:53 am »

Lagerbaner er herdede. Herdingen ble trolig gjort med åpen flamme (mener jeg har sett en video av det en gang), og så dyppet i vann/olje for kjølingen som gir herding. Da det kun er en begrenset dybde herdingen vil gjøres, på grunn av at varmen ikke trenger helt inn i senter av akslingen, vil en kunne slipe seg for dypt.

Hva det har å si i praksis, får noen andre svare på. De som sliper om etter å ha sveis på motvekter gjør vel en herdeprosess skulle man tro og håpe.



Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #7 på: desember 23, 2008, 10:34:15 am »

Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring
Loggført

Speed is no substitute for direction
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: desember 23, 2008, 14:08:39 pm »

Omslipt og avbalansert er vel like godt som ny veiv med påsveiste motvekter? Denne er jo slipt til første underdimensjon allerede.
Du må vurdere kostnader og leveringstid i forhold til å kjøpe ny.
Husk å avbalansere svinghjul og trykkplate sammen med veiva! Sjekk og vektjuster rådene samtidig. (+- 1 gram)
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #9 på: desember 23, 2008, 14:19:11 pm »

Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring


er ikke nitreringen vanligvis "extra utstyr". ikke alle som leverer dette som std.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #10 på: desember 23, 2008, 14:24:57 pm »

Er ikke så inne i prislistene til verdens veivsveisere, men jeg vet at Scat i følge dem gjør dett på alle nylagede veiver fra dem... derfor trodde jeg det var standard

Og, alle sveisede veiver bør være slipt en under... for å forsikre seg om at den er "rett"....
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #11 på: desember 23, 2008, 16:49:53 pm »

Nitrit herding er ekstrautstyr ala 24" felger på en ny polo... ikke dagligdags at all. Cb's kinaveiver skal jo være nitrit herdet. Noe jeg også tror det er... men har sett mange forskjellige farger... så hva som er hva vet vel ikke engang de.

Har aldri hørt at vw orginalveiver har noen for for herding av lagerbanene. Dette er isfåfall helt nytt for meg.
Loggført

Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #12 på: desember 23, 2008, 19:00:52 pm »

vel, en ny veiv koster jo rundt 1000 lappen, men da er det av billigste sort. Alt må jo ballanseres uansett, ny veiv eller ikke. Så ser ut til at jeg går for sliping.

Har kansje tidenes lengste og tregeste motorprosjekt på gang, så leveringstid er ikke en faktor  Blunker



Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #13 på: desember 23, 2008, 19:05:24 pm »


Har aldri hørt at vw orginalveiver har noen for for herding av lagerbanene. Dette er isfåfall helt nytt for meg.

jeg holder en knapp på dette jeg og

har en veldig defekt original veiv liggendes , og skal prøve å borre litt i journalen.  Rekker tunge
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #14 på: desember 25, 2008, 14:36:34 pm »

Prøvde å borre litt i rådejournalen og den var hard ja.
testet dor også og den blei ganske butt Glad
litt utpå skinka gikk det greit. så vi snakker herding her ja.

på en urørt original WBX veiv.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #15 på: desember 25, 2008, 23:45:31 pm »

Da lurer jeg fælt på hva f.eks et bakgårdsfirma som Demello gjør med langslags veivene sine. Hvor de rett og slett legger på sveis ytterst på journalen for deretter og slipe lenger slag. Blir halve journalen herdet og andre halvpart sveis? Så ingen for for herdeutstyr når jeg var innom der...

Pussig. ...Men positivt for oss som har mer tro på Tyskerne på 50-80 tallet, enn kinesere på 2000 tallet  Blunker
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #16 på: desember 25, 2008, 23:54:45 pm »

tja. selv har kjøpt en DPR veiv som er "sveist" på materiale ved hjelp av gass og stålpulver på rådetappene.
og sveist på motvekter
det står att den er "heat treated"
om det betyr herdede tapper/lagerbaner eller bare varmebehandlet for å få bort spenninger vet jeg ikke.



Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #17 på: desember 26, 2008, 00:07:39 am »

har sendt han veivsliperJosè en mail anng dette .
får se om han vil svare på det.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #18 på: desember 26, 2008, 01:14:50 am »

Herdingen som tas på veiver før de sendes til kunde kalles nitrering... eller deromkring

Demello gjorde dette med veiven min før jeg fikk den...  jeg tror det er bare en syltynn hinne... hvor og hvordan de gjør det vet jeg ikke
Loggført

Speed is no substitute for direction
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: desember 26, 2008, 22:15:48 pm »

svar fra DPR:

On our crankshafts strokers, we NITRO CARBURIZE to reduce stress from been welded and to leave
a hard surface on journals, to hold the load and reduce wear,
 
on stock crankshafts, we don't heat treat, is no need to do so,
 
On diesel crankshafts the surface is more hard than gas crankshafts due to the load is more on those
type of motors, that is why high performance motors are recommended to use synthetic oil, to prevent
friction on high rpms or heat,

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #20 på: desember 27, 2008, 01:07:03 am »

that is why high performance motors are recommended to use synthetic oil,

Herregud! Han der går det IKKE å høre på i hvertfall!  Øyerulling
Loggført

Speed is no substitute for direction
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #21 på: desember 27, 2008, 21:25:06 pm »

Hvor holder DPR hus. Og har noen de noen nettside? Må ta en tur innom der..

Syntetisk rocks!!!   Kult
Loggført

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: desember 28, 2008, 14:11:09 pm »

www.dprmachine.com
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #23 på: desember 28, 2008, 22:44:13 pm »

Danke..
Loggført

GeirH
Supermedlem
*****
Innlegg: 552
Bosted: Borgen, ca. 4 mil nord for Oslo.



Vis profil
« Svar #24 på: desember 30, 2008, 22:54:10 pm »

Var den bra ellers den DPR veiva?
Min var ikke det, ovale rådetapper, ikke veldig mye, men utenfor VW spec'en.
Loggført

Har laaang VW-pause.
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!