mai 03, 2024, 22:39:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 13
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Cheap'o trimming av en gammel sliter  (Lest 108491 ganger)
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #150 på: oktober 27, 2008, 21:24:49 pm »

Endre & co ønsket at jeg la inn litt detaljer rundt avbalanseringen av prosjektmotoren og derfor drypper jeg inn litt her med litt tekst og bilder :

Her er delene ankommet i en glimrende fin kasse for anledningen :


Det første som ordnes er stemplers/råders vekt-vektbalanse

Stemplene hadde nærmere 4 gram differanse mens  rådene hadde nærmere 6,5 gram mellom tyngst/lettest.

Endre & co ville ha redusert vekt på svinghjul og da er det vips inn i dreiebenken med orginal svinghjul :

Vekt før var 7,6 kg og etter er det 6,2 kg igjen av nydelig gammelt tysk stål :


Så er veiven rigget i balanseringsmaskinen og en snurrer i gang første ”run ” for å få etablert hvordan tilstanden er på selve veiven og her med remhjulet :



Her er tallene klare og det er 8,26 gram bak og 3,13 gram fremme på veiven som er utenfor vårt krav / ønske  til balansefaktor.
Merkelig nok er 3,13 gr usedvanlig bra for en slik veiv da de pleier å ligge mye mer ut , nærmere 7-11 gr.

Første korrigering gjøres i front på remhjulet på denne plassering :


Det som da blir det ferdige resultatet er ett fint lite hull hvor en har fjernet gods for å oppnå ønsket std på balansefaktoren.


Selve veivens ”skinker ” korrigeres på flere steder , indikert av maskinen og hullborres deretter  her:

Og her :


Når veiven er innenfor ønsket toleranse er det på tide å montere svinghjulet og en får indikasjon på hvor mye det er utenfor og det kan en se her til venstre , altså hele ; 11,98 gr !!


Her ser en hvor maskinen gir beskjed hvor utboring skal være for korrigering :


Her blir svinghjulet korrigert ved utboring :


Til slutt er det trykkplatens tur og den er 6,5 gr utenfor vårt ønskede krav



Når en kommer i mål med ønsket behov og jobben er utført riktig vil en  få :
 ”balansert til ønsket toleranse ” på displayet på maskinen.


Når veiven så er avmontert balanserings-maskinen skal den få en full Micro-polering for optimal overflatefinish på bæreflatene for lagrene :


Her ser den samlet delene involvert i den dynamiske balanserings-prosessen :


Da ser det ut som det endelige resultatet på vekt- avvik  ifra STD  til god toleranse ble ;

Stempler samlet  ca 14 gram
Råder samlet  ca 19 gr
Remhjul  ca 3 gr
Veiv ; ca  8 gr
Svinghjul  ca12 gr
Trykkplate ; ca 6 gr

Til sammen sånn ca hele  62 gram på ” ville veier ”.  !!
På en greit bygd motor , uansett bruk ,  er 62 gram ikke noe en ønsker å ha med på slep som ett minustegn i vårt bygge så utbalanseringen har gitt oss ett plusstegn som vi med glede tar med oss i prosessen mot en forbedret motor.













Loggført
Lid
Supermedlem
*****
Innlegg: 1060
Bosted: Farsund



Vis profil
« Svar #151 på: oktober 27, 2008, 21:33:36 pm »

Hvor mye koster en slik avbalansering?
Loggført
wide5
Supermedlem
*****
Innlegg: 1544
Bosted: randaberg



Vis profil WWW
« Svar #152 på: oktober 27, 2008, 22:07:46 pm »

Detta er jaggu interressant lesning.
Kult å se hva en kan få til.. Stå på..  Kult
Loggført

Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #153 på: oktober 27, 2008, 22:26:32 pm »

Tusen takk EBB. Nydelig arbeid, og fin dokumentasjon - som vanlig  Gliser.
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #154 på: oktober 27, 2008, 22:37:55 pm »

Hvor mye koster en slik avbalansering?

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5377.0.html
Loggført
EBB
Seniormedlem
****
Innlegg: 273
Bosted: Stavanger

NORGES RASKESTE VW LUFTKJØLTE BUGGY !


Vis profil

« Svar #155 på: oktober 27, 2008, 23:06:04 pm »

@Endre
Selv takk for inspirerende entusiasme Glad

For dem som lurer på noe så når dere meg på pm evnt ...så får denne tråden være i Endre & co `s spirit Glad
Loggført
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #156 på: oktober 27, 2008, 23:18:04 pm »

hvilke toleranser opererte  VW med tro på respektive delene??
å legge sammen alle gram'ene blir vel litt feil?? å si att det var 62 gram i ubalanse
alle delene er vel tatt litt her og der så resultatet med alle delene satt sammen ville neppe blitt 62 gram i ubalanse??
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #157 på: oktober 27, 2008, 23:28:46 pm »

hvilke toleranser opererte  VW med tro på respektive delene??
å legge sammen alle gram'ene blir vel litt feil?? å si att det var 62 gram i ubalanse
alle delene er vel tatt litt her og der så resultatet med alle delene satt sammen ville neppe blitt 62 gram i ubalanse??


Nei man vil jo ikke få 62 gram i utslagsgivende ubalanse, men dette tallet er jo summen av en rekke imperfeksjoner - hvorav noen utvilsomt vil utligne hverandre nå delene er montert sammen. Gjennom denne typen balansering vil jo en og en del bli balansert til tilnærmet perfeksjon, og dermed vet man hele tiden at "forrige" balanserte del ikke utjevner noe og at hver del blir balansert i seg selv.

Cheap'o? Kansje ikke -pr. definisjon, men verdt det? Utvilsomt Glad
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #158 på: oktober 27, 2008, 23:39:18 pm »

jepp. tipper alt var i null jeg   Blunker
hehe
utvilsomt att dette hjelper på levetid og takling av høyere turtall

Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #159 på: november 13, 2008, 08:17:19 am »

Det går litt i slowmotion her for tiden, men har begynt å vaske deler som er ferdig bearbeidet.
Her tas drevene av veiva - det sitter godt fast  Rekker tunge


Og her er alt plukket vekk;


Rådene demontert, all guffeluren på gjengene er rester etter glassblåsingen


Deretter en tur i krabbekoker'n


Og ferdig vare  Glad

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #160 på: desember 03, 2008, 22:06:53 pm »

Da er vi endelig ferdig med oppvasken og montering er påbegynt Osteaktig

Veiva var det siste som ble vasket i går;


Vi startet dagens økt med å montere drev på veiva,


Bruker hus-samens primus (som han har tjuvlånt fra gammen) til å varme dreva før de smetter på plass  Rekker tunge


Siste på plass er låseringen, ganske kronglete å få denne på plass uten å skrape opp lagerbanen..


Så er det nye lager i rådene..


Rådene monteres så på veiva med monteringsfett på lagrene. Deretter er det loctite på mutrene og tiltrekking med korrekt moment


Og her er veiva ferdig montert. Alle klaringer er på spec, og alt virker skikkelig tight og fint - fornøyd  Gliser







Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #161 på: desember 03, 2008, 22:11:00 pm »

Egentlig var det meninga å få hele shortblock'en sammen i kveld, men akk - det viser seg jo at boltene til kamdrevet slett ikke er M8, men 5/16 unf (I curse everything non-metric!  Øyerulling ), så da slapp vi det...
Fortsettelse følger!
« Siste redigering: desember 03, 2008, 23:08:10 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #162 på: desember 03, 2008, 23:06:46 pm »

det viser seg jo at boltene til kamdrevet slett ikke er M8, men 5/16 unf

det er bare å skru inne i skikkelig cheap'O ånd .det går med en skikkelig latmannsarm
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #163 på: desember 04, 2008, 08:28:53 am »

det viser seg jo at boltene til kamdrevet slett ikke er M8, men 5/16 unf

det er bare å skru inne i skikkelig cheap'O ånd .det går med en skikkelig latmannsarm

Nei et sted går kjiping-grensen assa  Osteaktig
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #164 på: desember 04, 2008, 11:04:06 am »

åkeida  Kult
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
westcoastbus
Juniormedlem
**
Innlegg: 55
Bosted: Nærbø Rogaland



Vis profil
« Svar #165 på: desember 04, 2008, 16:04:50 pm »

Hvor går det an å få tak i slik en delevasker hen??

mvh Harald
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #166 på: desember 04, 2008, 16:14:52 pm »

Hvor går det an å få tak i slik en delevasker hen??

mvh Harald


Denne bestilte jeg fra www.gasolin.no , Skulle ideelt sett været noe større men den kosta 8000 eller deromkring og det hadde jeg ikke å bruke på vasker når den ble bestilt...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #167 på: desember 04, 2008, 16:43:08 pm »

Denne?
http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=35&products_id=874
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #168 på: desember 04, 2008, 16:47:55 pm »


ja det er den som jeg helst ville ha, men dette: http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=35&products_id=771 er den jeg endte opp med å kjøpe
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #169 på: desember 04, 2008, 18:01:28 pm »

hva utgjør forskjellen?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #170 på: desember 04, 2008, 18:22:22 pm »

Foruten den tydlige størrelseforskjellen?
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #171 på: desember 04, 2008, 20:15:56 pm »

Foruten den tydlige størrelseforskjellen?

Kanskje prisen? Blunker
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #172 på: desember 04, 2008, 20:23:09 pm »

ser det der gutta, men er den  dyreste på noen måte sterkere? sånn er den mer effektiv liksom?
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #173 på: desember 04, 2008, 20:28:28 pm »

Foruten den tydlige størrelseforskjellen?

Kanskje prisen? Blunker

Gjenspeilar den ikkje størrelsesforskjellen? Den er nok dyrare fordi den er større - og dermed svelger unna større delar.. Skulle ein tru. Prosessen i seg sjølv er lik.
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Rikard
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 3891
Bosted: Røyken, Buskerud


Singelport Mafia'n


Vis profil WWW
« Svar #174 på: desember 04, 2008, 20:31:25 pm »

Okay Blunker
Loggført

" A volkswagen is never changed to make it look different, Only to make it work better"
Audi 100 2,5TDI
VW 1300 1970

Mekaniker Albjerk Bil Lier Volkswagen
45632450
-------------------------------
Medlemsansvarlig
Røyken og Omegn Aircoolers
Rikard@roykenaircoolers.com
roykenaircoolers.com
Are
Medlem
***
Innlegg: 197
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #175 på: desember 04, 2008, 21:31:40 pm »

Ser veldig bra ut som vanlig  Blunker

Men hva legger dere egentlig i cheepo? 10000 ?  20000 ?  Rekker tunge
Loggført

Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #176 på: desember 04, 2008, 23:41:47 pm »

Ser veldig bra ut som vanlig  Blunker

Men hva legger dere egentlig i cheepo? 10000 ?  20000 ?  Rekker tunge

Nå har vi ikke helt regnet på det, men antar vi kan lande på 10 000,-

Man kan sikkert si at vi sikkert kunne ha spart ytterliger, men målet var ikke å gjøre det billigst mulig til en hver pris.... vi har også prøvd å ballansere mellom pris/nytte... På enkelte områder er det bare ikke lønnsomt å spare, metd tanke på sluttproduktet...

Vi kommer forrøvrig til å sette opp det endelige regnestykket når vi er ferdige med prsjektet...
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #177 på: desember 05, 2008, 14:11:28 pm »

Ser veldig bra ut som vanlig  Blunker

Men hva legger dere egentlig i cheepo? 10000 ?  20000 ?  Rekker tunge

Riktig som Torgeir sier -  vi har et mål om å lande i underkant av 10k i totale utlegg, noe som jeg i hvertfall anser som rimelig for en overhalt og trimmet motor der toleransegrenser og generell nøyaktighet ikke er overlatt til tilfeldighetene.  Glad
« Siste redigering: desember 05, 2008, 14:15:30 pm av Endre D » Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #178 på: desember 10, 2008, 08:50:43 am »

Update Glad.
Bolter til kamdrevet kom kjapt fra unneberg, så da var det bare å fortsette mot shortblock. Her er drevet montert og lobene satt inn med guffelure. Kammen er en Engle 110.


Kamlager og løftere på plass;


Og her er veiv, kam og fordeleraksel på plass i blokka;


Prikker på sin rette plass;


På med Permatex special barbequesauce Osteaktig


Tiltrekking av av alle muttere med riktig moment:


Og vi har shortblock Osteaktig! Her med pinnebolter;

Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Endre D
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 1323
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #179 på: desember 10, 2008, 08:54:56 am »

Fikk også tatt en rask titt på vendehøyden.. denne klokket inn på 1,6mm som jeg i utgangspunktet synes er litt i overkant, men vi får se hvorvidt det er verdt å gjøre noe med.. (I cheap'oens ånd Glad )
Loggført



"When the Boogeyman goes to bed, he checks his closet for Chuck Norris"

Røten bay - be gone!
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 13
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!