VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: RobInThaHood på august 17, 2013, 20:45:23 pm



Tittel: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: RobInThaHoodaugust 17, 2013, 20:45:23 pm
Vurderer å levere inn min T1 -64 til forhjulstilling da den er senket godt!! ;D

Men hvem i Stavanger er gode på dette mtp camber/caster vinkel?
Noen tips ???


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Trond Dahlaugust 17, 2013, 20:59:22 pm
Geir på Bilsenteret Ålgård har stålkontroll på dette.


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Rocket-Racingaugust 17, 2013, 21:23:39 pm
Med tanke på at Trond har for vane å kjøre ovalen i 200km/t så er det nok ikke så dumt å ta den til samme sted som han  ;D

Men ser du nevner camber og caster. På en linkpin forstilling er det strengt tatt bare spissing du får gjort noe med..
Shims mellom bærearm og spindel må monteres iflg tabellen etter at det er tatt mål for at det skal fungere riktig, kan ikke brukes til å forandre camber el.lign..


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Trond Dahlaugust 17, 2013, 21:50:49 pm
Tøys,
Geir forbedret både camber og caster hos meg:-) Det blir aldri optimalt hjemme i garasjen med øyemål og tabell. Få det bekreftet på verksted for å være sikker.
Og det har funket særdeles bra. Kommer til å ta alle VW til han for samme jobb.
Han har lang erfaring fra mekaniker + ansvarlig for oppsett av race biler for diverse rogalands team.
Han har og hatt boble selv..
Det er langt bedre enn hva en jypling hos møller kan skryte på seg:-)
Men de klarer sikkert jobben de og


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Eikstadaugust 17, 2013, 23:07:49 pm
Den som endrer camber foran på en link pin forstilling stiller jeg meg skeptisk til. Ja, det er mulig det går, men du vil aldri få anlegsflatene mellom "hub"-shims-bærearm riktig kun ved å trixe med shims på orginale komponenter. Jo mer man justerer her utover hva som står i tabellen jo mer "spenn" og skjevbelastning på leddboltene og mindre anlegsflate mot chimsene. Delene vil jobbe mot hverandre vær gang julet fjærer. Bærearmene vil stå litt i spenn, leddboltene må tåle uante belastninger og shimsene vil kun få slitasje på et lite punkt.

SKEPTISK.


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Rocket-Racingaugust 17, 2013, 23:16:35 pm
Tøys du  :P
At han har fått det riktig betviler jeg ikke. Men å justere camber og caster på en kingboltforstilling er ikke mulig, kun å montere det riktig. Desverre for oss bestemte de den gang da at hjula skulle bikke litt ut i toppen  ::)

Pga unøyaktighet i bredden på forstillingsrør og hvor "settskruehullet" i fjærpakkene er borret vil det alltid være litt forskjeller i forholdet mellom øvre og nedre bærearm fra bil til bil. For å ta opp dette legger man en rettholdt på ytre anleggsflate på den armen som stikker mest ut og måler mellom denne og anleggsflaten på den andre armen. Ikkeno øyemål..
Antall mm man får her avgjør hvor mange shims som skal ute og inne (ref tabellen) for at spindelen skal ha flatt anlegg mot bærearmene og gå fritt. Det er den eneste måten de kan monteres på..
Ved å trikse med shims her for å forandre camber vil ikke spindelen lenger ha flatt anlegg mot armen og alt vil stå i skjevt spenn.
Og hvordan forandre caster uten å tilte forstillinga? Det lar seg jo gjøre med castershims, men man må ha mange før det utgjør særlig forskjell på en senket bil. Så det så  ;)

Edit: Ser at Empifisken postet mens jeg skrev...


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Eikstadaugust 19, 2013, 08:48:41 am
Empifisken ligger alltid et hode foran:-)


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Trond Dahlaugust 19, 2013, 09:05:48 am
Vel dere tar jo utgangspunkt i at det var korrekt til å begynne med :-)
Jeg har utskrift fra verdier før og etter og har ingen tvil på at justeringen som ble gjort på min bil var viktig og riktig. Så kan dere diskutere så mye teori dere vil :-)
Bilen min skal gå så rett frem den bare kan i over 200 så dette er relativt viktig for meg.
Dersom dere bare skal kjøre på norsk vei og i henhold til norsk lov så er nok spissing mer enn godt nok for de fleste.

Robindahood:Jeg er helt sikker på at du kan be han gjøre halve jobben og kun fokusere på spissing hvis du vil det :-)


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: Eikstadaugust 19, 2013, 09:36:39 am
Vel dere tar jo utgangspunkt i at det var korrekt til å begynne med :-)
Jeg har utskrift fra verdier før og etter og har ingen tvil på at justeringen som ble gjort på min bil var viktig og riktig. Så kan dere diskutere så mye teori dere vil :-)
Bilen min skal gå så rett frem den bare kan i over 200 så dette er relativt viktig for meg.
Dersom dere bare skal kjøre på norsk vei og i henhold til norsk lov så er nok spissing mer enn godt nok for de fleste.

Robindahood:Jeg er helt sikker på at du kan be han gjøre halve jobben og kun fokusere på spissing hvis du vil det :-)


Det er opp til føreren av bilen hva han ønsker. Hvis du vil kjøre med korrekt camber foran (som er justert ved å shimse) og da får elendig kontakt mellom anlegsflatene, spenn i bærearmene og spenn i leddboltene så gjerne for meg. Jeg tviler ikke på at camberen ble riktig, men måten det er gjort på er langt fra riktig. For det går som Trond sier å få tallene på papiret riktig, men da er delene satt feil sammen.


Tittel: Sv: Hvem i Stavanger kan forhjulstilling på gml VW?
Skrevet av: RobInThaHoodaugust 19, 2013, 09:54:14 am
Takker for svar/ diskusjon ;D
Tar nok en tur innom ham ja.

Bilen min er senket med senkespindler og noen hakk på Pumaen.
Pumaen derimot er innkortet ca 3" og unøyaktigheter finnes!

Er derfor viktig at vinkler stemmer noenlunde. Shimsing blir også forskjellig på hver side regner jeg med.
Slik den er stilt inn nå, ( hjemmejustert/ øyemål) kan den ikke kjøres på i lengden!