VWNorge

Forum => Prosjektgarasjen => Emne startet av: vwankel på september 16, 2010, 11:14:33 am



Tittel: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 16, 2010, 11:14:33 am
Har startet på et prosjekt som eg har hatt på lagret i ca 10 år nå.
Kalloseriet er ferdig rustsveiset så nå blir det jobbing med bunnplaten.
Bakenden kommer fra en 1303 og framenden av bunnplata kommer fra en 67 mod
Planen er og montere luftfjører på den men hvilken stil bilen skal ha er ikke bestemt så
Vist noen har forslag /bilder så hadde det vært artig med lit innspil fra dere  ::)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: TomRseptember 16, 2010, 11:33:07 am
Mitt tips: Spør deg selv hva du vil ha :)

I tillegg vil jeg anbefale deg å ta en spørrerunde på dette med luftfjæring, jeg kjenner erfarne VW mekanikere som forbanner løsningene levert.


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Hot Owlseptember 16, 2010, 11:38:16 am
Ser veldig bra ut så langt i hvertfall :)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 16, 2010, 13:10:35 pm
Noen som har erfaring med luftfjærer, eventuelt hvilket firma selger noe med kvalitet ???


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Zeroseptember 16, 2010, 14:07:14 pm
Sjekk prosjekt tråden til "drlaban" kanskje noen tips der?  :)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: BERGERseptember 16, 2010, 16:50:53 pm
Jeg stemmer for sånn her (helt seriøst!)  8)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: rulatorseptember 16, 2010, 16:57:42 pm
Jeg stemmer for sånn her (helt seriøst!)  8)

x2!


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Kjell Roarseptember 16, 2010, 19:51:10 pm
Ta heller å kjøp en skikkelig hydraulikk-Citröen-delebil og legg opp ett gjennomprøvd olje/gass-system isteden. Det er mer bruksvennlig enn luftfjæringa. Noen har gjort det før.
Men det hadde vært enklere med en 1303, tror jeg, pga fjærbeina foran.


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: bajasseptember 16, 2010, 21:09:56 pm
http://airkewld.com/

hadde ikke tenkt meg om en gang! bestill komplett så kommer du deg ned på jorda  :P
 d koster litt men d er verd d.. hatt div luftfjæring på andre bilen fra http://www.ridetech.com/ og d er rett å slett KONGE morro..... og d funker veldi bra.....


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 17, 2010, 08:28:18 am
BERGER de er kult med offroad men hadde tenkt meg og få den ned mot bakken og ikke opp
har bygd en Baja Bug tidligere så nå får vi prøve de motsatte  :)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Hansseptember 17, 2010, 10:12:38 am
Ta heller å kjøp en skikkelig hydraulikk-Citröen-delebil og legg opp ett gjennomprøvd olje/gass-system isteden. Det er mer bruksvennlig enn luftfjæringa. Noen har gjort det før.
Men det hadde vært enklere med en 1303, tror jeg, pga fjærbeina foran.

Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet ;) ) 


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Kjell Roarseptember 17, 2010, 16:17:21 pm
Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet ;) )  
[/quote]

Da har vi 2 flere flere hyggelige skader! 8)

Leste litt om det på citroenakuten for et par år siden, men husker ikke helt hvor/hvordan.
Hogg en XM for ett par år siden, og blei egentlig overrasket over hvor likt understellet prinsipielt er i forhold til ei boble.

Etter hva jeg har hørt, er kjørehøyden problemet på biler med "hjemmemekka" luftfjæring. Eller rettere sagt det å fastsette en fast kjørehøyde. Mange må gjøre det for hver gang man kjører, det blir ganske dumt.


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: bajasseptember 17, 2010, 17:11:46 pm
Jeg har lurt på dette selv , stjele systemet fra en BX. Problemet slik jeg ser det er at du i grunnen ikke kan heve/senke slik du vil da systemet blir ganske hardt og stompete om det kommer over normalen. Om du setter normalen til skamsenket blir gjerne problemet at den er for myk og knaller i asfalten. Om du har noen tanker rundt dette Kjell Roar så send meg gjerne en pm -- har som sagt hatt dette i huet selv (er Citroen skada for livet ;) )  

Da har vi 2 flere flere hyggelige skader! 8)

Leste litt om det på citroenakuten for et par år siden, men husker ikke helt hvor/hvordan.
Hogg en XM for ett par år siden, og blei egentlig overrasket over hvor likt understellet prinsipielt er i forhold til ei boble.

Etter hva jeg har hørt, er kjørehøyden problemet på biler med "hjemmemekka" luftfjæring. Eller rettere sagt det å fastsette en fast kjørehøyde. Mange må gjøre det for hver gang man kjører, det blir ganske dumt.
[/quote]

har du en trykk måler på hver demper så har du d å gå etter når du skal ha høyda :) no problemos  ;D


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 22, 2010, 08:36:14 am
 :) Noen bilder av hvordan eg har tenkt og bruke torosjonsfjærene bak som stab stag.
Har kappet ut senter feste for torosjonsstangen så blir det og bruke dette for og feste samen
torosjonsfjærene.
Sveiser in en ny rør hvor feste var før men med stor nokk innvendig dim til at torosjonsstag og påsveist feste går igjennom.
Håper dette blir en ok løsning.
Noen hær som har prøvd noe tilsvarende før?


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Thoresenseptember 22, 2010, 08:54:17 am
redigerte meg selv da jeg forsto jeg tok feil ;D
Tøft prosjekt ;)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Dallandseptember 22, 2010, 09:03:49 am
Meget oppfinnsomt!  ;)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Hot Owlseptember 22, 2010, 09:37:24 am
Det blir bra det der.
Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene.
Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell
Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 22, 2010, 11:53:07 am
Det blir bra det der.
Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene.
Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell
Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.

Har vært inne på tanken men er lit usikker på om de vil bli solid nokk.
Tror også slaglengden må være ganske lang for og kompensere for vridningen på torosjonsstaget.
Torosjonstaget er jo ganske oppspent slik som det er montert originalt for og få den rette effekten av fjæringene så dette må kompenseres med mer vridning i senter.
Planen var og sveise feste for luftfjærene oppe på svingarmen og en rør mellom tårnet for støtdemper.
Kommer med mer bilder etter vert.
Alle ideer og kommentarer mottas med takk  :)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Hot Owlseptember 22, 2010, 12:00:16 pm
Det blir bra det der.
Men ankepunktet til de som har kjøpt luftfjærings sett er den håpløse konstruksjonen på "bag" festene.
Nå som du har tenkehatten på og vinkelkutter i hånd så kan du jo montere høydereguleringen RETT på senterfestet for fjærarmene.... etter puma-modell
Du kan faktisk komme unna med en actuator rett på festet... blir liggende under baksetet kanskje.

Har vært inne på tanken men er lit usikker på om de vil bli solid nokk.
Tror også slaglengden må være ganske lang for og kompensere for vridningen på torosjonsstaget.
Torosjonstaget er jo ganske oppspent slik som det er montert originalt for og få den rette effekten av fjæringene så dette må kompenseres med mer vridning i senter.
Planen var og sveise feste for luftfjærene oppe på svingarmen og en rør mellom tårnet for støtdemper.
Kommer med mer bilder etter vert.
Alle ideer og kommentarer mottas med takk  :)


Når du har funnet grunn innstillingen på senterbiten (det gjør du med å vri hakkene på fjærstavene)
Du behøver ikke vri senterbiten mer enn toppen 4 hakk for å gå fra kjempehøy til tulle lav. Jeg gjetter på 5cm vandring (selvfølgelig avhengig av lengden på armen du setter på senterstykket).
 


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 22, 2010, 12:10:03 pm
Når du har funnet grunn innstillingen på senterbiten (det gjør du med å vri hakkene på fjærstavene)
Du behøver ikke vri senterbiten mer enn toppen 4 hakk for å gå fra kjempehøy til tulle lav. Jeg gjetter på 5cm vandring (selvfølgelig avhengig av lengden på armen du setter på senterstykket).
 
Dette høres interessant ut.
Må prøve å tenke ut en måte og få svingarmen festet for luft eller hydraulik sylinder mot senter av torosjonstagene som er funksjonelt og solid. Dette er et område med stor belastning.


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Hot Owlseptember 22, 2010, 18:47:50 pm
Sikkert lurt å montere midtstykket i to store kulelager med en solid innfesting av armen.


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: -Marius-september 22, 2010, 19:37:32 pm
Tror heller jeg ville godt for løsningen til gutten fra Sandefjord. Han har noen gode tanker:)
Citroen løsningen er MYE mere komplisert enn folk tror, det har jeg prøvd før, og gitt opp...


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 23, 2010, 06:46:52 am
Hei.
De ble løsning nr 1 som ble brukt
Så torosjonstaget blir stab stag. Så på muligheten for å bygge sylinder feste mot midtstykke men tror det vil ta for mye plass.
Det er allerede problem med den løsningen eg har laget nå, de blir noe fiksing for og få plass til forbindelsen mellom girkasse og stag til girspaken  ???


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 24, 2010, 06:52:31 am
Noen bilder fra gårsdagens jobb.
Ble veldig trangt forkant av girkasse  :-\


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Zeroseptember 24, 2010, 07:05:49 am
hvor mye har du kortet inn forstillinga?


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 24, 2010, 08:05:15 am
hvor mye har du kortet inn forstillinga?

Har ikke kortet den in enda kun skiftet ut senterfeste med ett justerbart midtstykke.
Har fjernet justeringen for midtstykke slik at bladfjørene dreier fritt inne i rørene.
Tanken var og bruke bladfjærene som stabilisatorstag på samme måte som bak.
Noen som har forslag om hvor mye man bør kort forstyringen ::)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Hot Owlseptember 24, 2010, 08:28:46 am
Noen som har forslag om hvor mye man bør kort forstyringen ::)

0 cm


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Martinseptember 24, 2010, 08:46:00 am
trur det er dumt å spørre om det her inne, og spørre hvilken stil bilen din skal ha, er nok maaaange meninger om det her inne.
men siden du spør ;)  kort den 5 tommer klin den i bakken  8)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: holmsenseptember 24, 2010, 10:03:19 am
Gud hvor kjedelig denne hobbyen hadde vært,skulle du fått viljen din hver gang Martin.
Ja til variasjoner av alle slag  ;D


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: vwankelseptember 24, 2010, 10:17:22 am
Gud hvor kjedelig denne hobbyen hadde vært,skulle du fått viljen din hver gang Martin.
Ja til variasjoner av alle slag  ;D

Helt topp med innspil av alle varianter og meninger.
Hva resultatet blir til slutt vet eg ikke men trenger inspirasjon for og kunne
Tenke ut min måte og bygge på.
Ønsker og vite vorden der har gjort ting og hvordan ble resultatet
gjerne bilder :)


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: Zeroseptember 24, 2010, 22:16:17 pm
http://www.youtube.com/watch?v=HZXSVBr_jMo


Kan gjøre slik som denna karen har gjort med bobla si, garanter at det ikke hadde blitt kjedelig! ;D


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: bajasseptember 24, 2010, 23:27:56 pm
http://www.youtube.com/watch?v=HZXSVBr_jMo


Kan gjøre slik som denna karen har gjort med bobla si, garanter at det ikke hadde blitt kjedelig! ;D


hadde e hatt d på min hadde j mista mye deler hehehe  ;D


Tittel: Sv: Hvilken stil skall min 64 mod ha?
Skrevet av: kona hansseptember 25, 2010, 19:24:22 pm
Her har du vår 1958 model med 4" innkorting (5" på forstillinga og -1" pga. noen rare spindler som vist også senker litt og samtidig flytter hjula bakover... har jeg hørt). Bilen er i følge meg ikke kjørbar i denne høyden så lenge den må justeres mekanisk. Etter å ha hatt bilen på bukk i dag og sett alle skadene under bilen etter sommerens kjøring er nok dette siste gang bilen er så lav i vårt eie. Nye høyere dekk skal på foran og da må den stilles opp noe for å gå klar av skjermene.
Felgene på bildet er 4,5" foran og 6,9" brede bak.

(http://i250.photobucket.com/albums/gg267/boble58/Airmighty1.jpg)