mai 07, 2024, 19:23:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Motor tips?  (Lest 3987 ganger)
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: april 14, 2008, 17:09:34 pm »

Har en 69mod 1300 som jeg vil at skal gå godt (helst kjøre ræva av en golf 1 gti Rekker tunge ) så jeg tenkte på en motor med ca 120 - 150hk
men samtidig vil jeg at den skal passe i bobla uten så mye ombygging. Og pris er og viktig, vil ikke at den skal koste meg en arm og en fot Rekker tunge

Har tenkt på en 2,1 L transporter motor, men har ikke så mye peiling på boble enda..

Noen som har noen gode tips på hvordan motor og girkasse jeg kan putte i bobla?
Loggført

Doh!
Daniel L
Supermedlem
*****
Innlegg: 679
Bosted: Skien


Boden Kratzende Autos VW Forbund


Vis profil
« Svar #1 på: april 14, 2008, 17:20:08 pm »

Har ikke så veldig god peiling jeg heller, men jeg tror ikke
det er noe problem å hive inn en 2,1 wbx motor og girkasse.
Loggført

        
       
1971 1302 silver metallic
1974 1300s--16.77s--125km/h--SCC 2014
1974 1303s germanlooker
1986 Golf mk2
1986 T3 doka
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: april 14, 2008, 17:22:25 pm »

2,1 wbx motor - Er den vannavkjølt? og om jeg ikke husker feil så er det ca 112hk?
Loggført

Doh!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #3 på: april 14, 2008, 17:25:52 pm »

Lett å trimme opp noen hester ekstra, ikke at jeg kan det så godt selv, men en jeg kjenner hadde en 2L VW boxer som utgangspunkt, sitter ca160-170HK i den nå Sjokkert Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #4 på: april 14, 2008, 17:33:28 pm »

Nice! trodde ikke det var mulig og hente ut så mye hester av den motoren, men alt kommer vel ann på hva man bytter ut på innsiden.
Loggført

Doh!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: april 14, 2008, 18:07:39 pm »

Har nok noe med det å gjøre  Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: april 14, 2008, 18:09:48 pm »

fikk ikke svar på om 2,1 wbx motoren er vannavkjølt? Hvordan er det og putte inn en vannavkjølt motor i bobla?

Noen som har noen andre tips som involverer andre motorer?
Loggført

Doh!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: april 14, 2008, 18:15:55 pm »

Er vannavkjølt ja.

Wasserboxer Osteaktig


Vet ikke helt hvordan man skal gjøre overføringen.. men må ha radiatoren plassert under frontpplata, skikkelig germanlooker Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 14, 2008, 20:29:38 pm »

Lett å trimme opp noen hester ekstra, ikke at jeg kan det så godt selv, men en jeg kjenner hadde en 2L VW boxer som utgangspunkt, sitter ca160-170HK i den nå Sjokkert Gliser

For det første så går en Golf Gti ganske godt, så du skal ha mye hk for å kjøre "ræva" av en slik. (Jeg har hatt flere Golf Gti av ymse slag og flere trimma bobler..)  En annen ting er at det er vel ikke akkurat "lett" å få 160-170 EKTE hester ut av en motor med 70 hk.. Før du har 100 hk mer, tipper jeg at du bør legge ned minst 20-25 lapper med mindre du har tilgang til egen maskineringspark osv..  Er mange bobler med "150 hk" i norges land som kanskje har mere 90-100 hk hvis den kommer i benk tror jeg..  Blunker

« Siste redigering: april 14, 2008, 20:52:38 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #9 på: april 14, 2008, 20:40:26 pm »

Siden du etter eget utsagn ikke har så mye peiling på bobler, hadde jeg kanskje satset på en boblemotor.
Det er enklest, minst mulig som må lages og tilpasses for å få den inn i bilen.
En T1 motor med 150 stabile hk er ganske dyrt. Regn med 20-50.000 alt etter om du kjøper alt nytt eller brukt og hvor mye maskinering du gjør selv.
Når det gjelder hvor godt en Golf I GTI går, så kjørte den i 83 1/4 mila på høye 17 sekundere. Med 150hk i en boble er du på 13 tallet.

Å få inn en "annen" motor i bobla er endel jobb, mye småtteri som ikke passer. Skal det i tillegg ikke se ut som et helvete baki der er det ganske mye mer.
« Siste redigering: april 14, 2008, 20:43:20 pm av JS » Loggført
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: april 14, 2008, 20:48:28 pm »

Hmm satser kansje litt høyt Rekker tunge
Loggført

Doh!
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: april 14, 2008, 20:51:07 pm »

hadde tenkt og bruke ca 15 - 20 lapper på motor og girkasse, så får se hva jeg klarer og få for det
Loggført

Doh!
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 14, 2008, 21:06:33 pm »

Hva med understell og bremser....  Øyerulling  Hjelper ikke mye med 150 hk hvis du ikke klarer svingen og ikke får stoppe og i tillegg får problemer med tilsynet..  Blunker  En ting er HELT sikkert at en Golf Gti har betydlig bedre kjøre-egenskaper enn ei boble med pendelaksler...  Her skal du nok legge ned en del lapper før du henger med en Gti..  Hvis du ikke skal bare drive med rattlås-kjøring da..  Glad
« Siste redigering: april 14, 2008, 21:08:38 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #13 på: april 14, 2008, 21:19:57 pm »

Ordla meg kanskje litt feil, mente ikke att det var lett å få ut 170 HK, men lett å få ut noen HK ekstra Blunker

Er nok ofte litt mindre HK når man kommer til benk, skal jeg være enig i Glad

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #14 på: april 14, 2008, 21:20:17 pm »

.
« Siste redigering: januar 29, 2011, 22:35:02 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 14, 2008, 21:27:49 pm »

Hva med understell og bremser....  Øyerulling  Hjelper ikke mye med 150 hk hvis du ikke klarer svingen og ikke får stoppe og i tillegg får problemer med tilsynet..  Blunker  En ting er HELT sikkert at en Golf Gti har betydlig bedre kjøre-egenskaper enn ei boble med pendelaksler...  Her skal du nok legge ned en del lapper før du henger med en Gti..  Hvis du ikke skal bare drive med rattlås-kjøring da..  Glad

så er det litt forskjell i års modell også

Les øverst på tråden.. Race-buggy..  Blunker Målet hans var å "rævkjøre en gti"..

Her et bilde av en Pendelaksel-boble sine tendenser i banekjøring og da særlig hvis den ikke er senket bak... Er ikke helt trygt det her :  Øyerulling


* pendelaksel-bane.jpg (41.87 KB, 640x426 - vist 179 ganger.)
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: april 14, 2008, 21:46:40 pm »

har tenkt på det ja. skal ha skive bremser foran og bak, samt skifte dempere og fjærer. men etter det jeg leser hær så blir jeg nok og satse på noe med litt mindre hester..
Loggført

Doh!
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: april 14, 2008, 21:48:06 pm »

Takk for alle tipsene Osteaktig
Loggført

Doh!
larrizz
Nybegynner
*
Innlegg: 28
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: april 14, 2008, 21:50:22 pm »

Hva med en 1970ccm ifra en caravelle?
Holder selv på med og prøve og få det til og funke.
Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #19 på: april 14, 2008, 21:59:56 pm »

har tenkt på det ja. skal ha skive bremser foran og bak, samt skifte dempere og fjærer. men etter det jeg leser hær så blir jeg nok og satse på noe med litt mindre hester..

Hvis det er en 69 mod 1300 du har, så har ikke den noen fjærer i understellet..  Blunker  Torsion-fjæring rund-baut

Fjærer finner du kun foran på 1302 og 1303..
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
BT
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1491
Bosted: Vestfold



Vis profil
« Svar #20 på: april 14, 2008, 22:28:17 pm »

Eller kanskje du bare skal kjøpe deg en golf gti? Blunker

150 ærlige Hk i en  boblemotor koster for en som ikke kan allverden selv like mye som en gammel gti, og det er før vi har begynt å tenke på trafikksikkerheten i form av bremser og kjøreegenskaper som nevnt over.

Men ett sted må man jo likevel begynne, om du overskrider budsjettet så gjør som meg: kast alle kvitteringer før du rekker å legge deg på minnet hva det har kostet Glad

Loggført

Member #1 /Spliths venner
Karmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1057
Bosted: Kongsberg



Vis profil
« Svar #21 på: april 14, 2008, 22:54:09 pm »



Hvis det er en 69 mod 1300 du har, så har ikke den noen fjærer i understellet..  Blunker  Torsion-fjæring rund-baut

Fjærer finner du kun foran på 1302 og 1303..

Alle bobler har fjærer. Noen har torsjonsfjærer foran og bak mens 02/03 har spiralfjærer foran og torsjonsfjærer bak Glad
Loggført
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #22 på: april 14, 2008, 22:55:02 pm »

Vidar fra autoteknikk har to 1915 til salgs:

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=906.0

Dersom du lurer på om han kan sakene sine kan du sjekke tråden her:

http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1040.0
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
Gjerdin
Nybegynner
*
Innlegg: 32
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #23 på: april 15, 2008, 15:03:31 pm »

takk for tipset Torgeir
Loggført

Doh!
Thunderbolt
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted:



Vis profil
« Svar #24 på: april 15, 2008, 16:08:24 pm »

Siden du etter eget utsagn ikke har så mye peiling på bobler, hadde jeg kanskje satset på en boblemotor.
Det er enklest, minst mulig som må lages og tilpasses for å få den inn i bilen.
En T1 motor med 150 stabile hk er ganske dyrt. Regn med 20-50.000 alt etter om du kjøper alt nytt eller brukt og hvor mye maskinering du gjør selv.
Når det gjelder hvor godt en Golf I GTI går, så kjørte den i 83 1/4 mila på høye 17 sekundere. Med 150hk i en boble er du på 13 tallet.

Å få inn en "annen" motor i bobla er endel jobb, mye småtteri som ikke passer. Skal det i tillegg ikke se ut som et helvete baki der er det ganske mye mer.

Med nokså standard wbx 112hk går bobla høye 15sek.
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!