mai 07, 2024, 07:50:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Marerittet... (advarsel: lang post)  (Lest 3099 ganger)
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« på: april 25, 2008, 23:16:27 pm »

Det er fredagskveld, Nytt på nytt er snart ferdig og du har jekka en kald pils. Du har fått endel nye deler i posten og gleder deg til en helg med mye VW-mekking. Så ringer det på døra...

- Det er fra Politiet, er du [navnet ditt]?
- Ja, det er meg...?
- Kan du komme ut litt, vi må snakke med deg...

Dette skjedde meg i kveld.

Jeg tenkte lynraskt gjennom alle grunner til at politiet ville ha tak i meg, men kom ikke på noen. Når jeg kom ut i porten, sa politimannen:

- Eier du en hvit bil som står parkert oppe ved St Hanshaugen?

Jeg kjente blodet øyeblikkelig forsvant fra hodet mitt og jeg ble litt svimmel.

- Det har ikke skjedd noe med den??!!

Politimannen svarte ikke med en gang.

- Har bilen din noen skader fra før?, spurte han istedet. Å fytti helvete jeg ble skjelven...

- Nei, den er ganske strøken den.

- Den har fått ganske alvorlige skader ser det ut som. Den har fått en skade i siden, døren er skadet og noen lister, sa politimannen. Hva han sa videre husker jeg ikke, jeg husker bare at jeg ble veldig tørr i munn.

Det viser seg at en ung fyr kjørte fjernstyrt bil i parken i kveld. Ikke en liten batteridrevet en, men en stor, bensindrevet bil.

Han krasjet inn i min parkerte Karmann Ghia, men lot som ingenting og stakk, fortalte politimannen.

Det er kort fortalt det verste som skjedde i kveld. Denne historien har nemlig noen hell i uhell-sider ved seg.

En person i parken så nemlig hva som skjedde. Og vedkommende ringte politiet. De rykket ut og kanskje siden bilen min sto parkert et stenkast fra den jødiske synagogen, eller kanskje det bare er at Oslo-politiet består av dyktige folk, så var de tydeligvis raskt til stede. De fant nemlig fyren med den fjernstyrte bilen! Han nektet først for at han hadde skadet bilen min og påsto at skadene måtte ha vært der fra før.

Men han skiftet mening etterhvert, og sa seg villig til å betale for skadene på bilen. Politimannen ga meg nummeret til fyren og sa at han hadde gitt fjernstyrtbil-fyren beskjed om at han enten gjør opp med meg direkte som lovet, eller så kan jeg anmelde han, så blir det politisak.

Før jeg gikk opp og så på skaden måtte jeg ta meg en whiskey. Den følelsen jeg hadde da, unner jeg ingen. Det er nok sånt folk som synes bil er et transportmiddel fra A til B synes er latterlig og uforståelig, men det var som å høre at et familiemedlem har vært utsatt for en ulykke.

Det var mørkt når jeg fikk se bilen. Den ene kromlisten nederst på førerdøren sprikte utover og på døren var det flere dype hakk i lakken helt inn til metallet. Det jeg så i kveld tyder på at det ikke er skader/bulk i metallet, og at det "kun" er lakkskader. Det var faktisk bedre enn fryktet etter politimannens beskrivelse, men det er godt mulig det er skader jeg ikke har sett pga mørket. Jeg må se nærmere i dagslys. Skal ta noen bilder også.

Jeg ringte han som krasjet i bilen min i kveld. Han fortalte at han hadde "et skikkelig beist" av en fjernstyrt bil. "Med firehjulstrekk og greier." Og han la ut om skadene den fjernstyrte bilen hans hadde fått...

Batteriet hadde dødd ut og servoene på leken hans låste seg da enten i null eller i full guffe - Den hadde låst seg på maks fart, fortalte han. Han godtok å betale skadene, men egentlig trodde han ikke at bilen min var skadet. Han så nemlig at bilen hans hadde skadet et tre i nærheten og bilen landet to biler bortenfor min, så han prøvde seg nok en gang med at bilen min var skadet fra før. "Og mye av de greiene der kan sikkert vaskes vekk", som han sa...

Han sa han kjente folk som jobbet "på verksted" og han kjente broren til en som drev med VW-dragracing. Han er fra Jessheim. Bilen min skal definitivt ikke repareres av hvem som helst, men det er kanskje positivt at han kan kontakte noen i VW-milljøet som kan forklare han hva en reparasjon av en Karmann Ghia innebærer, så han kan få bekreftet hva som er en fornuftig reparasjon av skaden.

Hvis noen har noen råd om hva jeg bør gjøre nå, så tar jeg det gjerne imot. Hvem der ute bør jeg sette en sånn jobb til? Det er snakk om en profesjonelt restaurert Karman Ghia cab, og jeg vil ha skaden ordentlig reparert uten at det reduserer bilens verdi. Min første tanke er at kanskje Unneberg Bil kan se på bilen og gi et overslag over skadene? Eller er det bedre å gå til et lakkeringsverksted, i så fall hvilket? Alle forslag tas imot med takk.
« Siste redigering: april 25, 2008, 23:28:59 pm av EspenX » Loggført

1969 Militær-buss
FreddyB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2990
Bosted: Breim - Sogn og Fjordane


Toidi - men omvendt.


Vis profil
« Svar #1 på: april 25, 2008, 23:25:40 pm »

Men i alle helvetes dagar, du er ikkje mykje heldig! Unneberg er nok ein god plan, all den tid dei driv med dette til dagen. Ein "standard" takstmann/bulkrettar kjenner nok ikkje til KG - men Unneberg har kompetansen. Så mitt tips er der, gitt. Og la fyren med RC'en blø godt. Ikkje fordi eg unnar folk jævelskap, men han forsøkte å svindle deg i form av å ikkje ta kontakt. Alternativet er å la dette gå til politisak, all den tid ein god del verksted sikkert vegrar seg mot å utføre jobben under lovnad av at 3.part skal betale prisen. For du skal i alle fall ikkje betale sjølv først - og så kreve pengar av fyren med RC-beistet! Det er å skyte seg sjølv i foten..

Dette er sure greier, Espen! Fyttihelv..
Loggført

Ikkje lenger billaus. Framleis idiot.
Jon T
Supermedlem
*****
Innlegg: 657
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #2 på: april 25, 2008, 23:32:41 pm »

kjipt, få de som skal fikse dette at det ikke skal være en easy fix men at det skal fikses uten tanke på kostnad!
 
Noen stakk av med boblen min forrige helg natt til søndag, men fant bilen i bunn av bakken utenfor huset med tomt batteri og uten noen skader, så jeg var litt heldigere enn deg...

det kjipe med sånne ting er følelsen og den tiden det tar å fikse slike ting.

lykke til ihvertfall.
jon!
Loggført
Espen S. Andresen
Supermedlem
*****
Innlegg: 654
Bosted: Ellingsrudåsen, Oslo

tlf 94 38 27 88


Vis profil

« Svar #3 på: april 25, 2008, 23:53:30 pm »

Au, au! All mulig sympati herfra. Som nevnt; la fyren svi. Kun det ypperste (og dyreste) av utbedring er godt nok. Uhell skjer, men man stikker bare ikke ifra hele greia.
Det koster. Støtter tipset om Unneberg.

En mager trøst kanskje; Jeg får inn logoer til deg i løpet av helga...

Lykke til med utbedring.
Loggført

Pål
Supermedlem
*****
Innlegg: 3941
Bosted: Teie / Tønsberg


Vestfold


Vis profil
« Svar #4 på: april 26, 2008, 00:49:11 am »

Helvetes surt når man må lide for andres uforsiktighet.

Jeg ville gått til Unneberg og fått en fastpris på jobben som skal utføres. Ta med pristilbudet til guttungen og krev han for beløpet FØR du setter igang reperasjonen. Ikke start jobben før oppgjøret er gjort opp, hvis ikke risikerer du å få avkortning om guttungens foreldre velger å bruke sin forsikring til å dekke skaden.


Hadde jeg hatt en så flott bil, så hadde jeg ikke satt den i Oslos gater. Spesielt ikke etter å sett hvodan min brors bil er blitt seende ut etter å stått i Majorstuas bakgater. Har selv fått flere biler bulket på når de har stått parkert i parkeringshus og på parkeringsplasser og det er like forbanna surt hver gang Trist
Loggført

Pål
- 1959 T1 Rag Top
(Ö\_!_/Ö)
I once thought that I was wrong and I was right. I was wrong
Thunderbolt
Nybegynner
*
Innlegg: 35
Bosted:



Vis profil
« Svar #5 på: april 26, 2008, 08:01:52 am »

Tanken slo meg og,du har skikkelige baller som parkerer en så kul kjærre på gata.Vanligvis får man aldri vite hvem som bulka bilen.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: april 26, 2008, 08:02:56 am »

Dette var en lei historie å våkne opp til idag og jeg føler med deg. Samtidig vil jeg påstå at du også er heldig fordi;

1) Har et vitne som faktisk ringte til politiet
2) Har en skyldig som ikke nekter
3) Har politiet på din side
4) Har en farge på bilen som er relativt enkelt å matche

Nå går du ut og tar mange bilder av skaden. Deretter er neste steg å få taksert skaden og da må du ta et valg om du vil at dette skal bli en forsikringssak eller ta det "privat". Velg lakkerer med omhu!

Dessverre er ikke Oslo Sentrum en plass å parkere en entusiastbil.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: april 26, 2008, 10:03:44 am »

Nå må jeg si at jeg føler med deg!  Trist   Men.. nå er det vel her bare snakk om lakkskade og noen lister..  Å lakkere en dør på en Ghia er praktisk talt ikke noe værre enn om det var en Datsun Cherry eller en Lada   Blunker. Ergo er det bare å finne en bra lakkerer og kjøpe nye lister. Sikkert mange som har varme tanker om en Ghia, men det er og blir en bil og ikke en Gud, så det er ikke noen værre sak mener jeg enn å få en bra lakkerer til å ordne lakken og få satt på nye lister..  Ettersom han med den radiostyrte bilen har sagt han skal ordne opp, så går nok d her i orden skal du se..  Glad
« Siste redigering: april 26, 2008, 10:07:27 am av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #8 på: april 26, 2008, 10:13:16 am »

Takk for rådene. Da satser jeg på Unneberg og jeg satser på forhåndsbetaling. Jeg skal ikke "la fyren blø", selv om det er fristende, men han skal få betale for skaden.

Jeg skal opp å se nærmere på skaden nå i dagslys, jeg håper inderlig at det bare er lakkskader og ikke snakk om bulker... *krysser fingrene*

Helt enig Kalle i at det kunne vært blitt mye verre. Jeg skylder både politiet og en barmhjertig samaritan noen store blomsterbuketter.

Når det gjelder kommentarene om ikke å parkere i Oslos gater, så er det delvis grunnen til at jeg har kjøpt meg en 59 Boble (tråd kommer). Men på den annen side er det umulig å eie en fin luftkjølt hvis jeg aldri skal parkere i Oslos gater. Det er her jeg bor og dessverre er det for dyrt å leie garasje her i området.

Jeg tar noen forholdsregler, parkerer på opplyste steder og aldri på trange steder der faren for bulking øker. Så det er en risiko jeg enten må ta, eller selge bilen til noen som bor på landet.

I dette tilfellet tror jeg sjansen for å bli truffet av en fjernstyrt bil er like stor (eller liten) i Oslo sentrum som i grisgrente strøk.

Espen, gleder meg til å se logoene! Det blir nesten bokstavelig talt plaster på såret Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Ex58panel
Nybegynner
*
Innlegg: 26
Bosted: Lørenskog



Vis profil
« Svar #9 på: april 26, 2008, 17:59:39 pm »

Nei du må ikke flytte Espen. Da blir det slutt på gode/dårlige (velg selv)historier. Tagging av biler sidekollisjoner med RC biler og mer. Er bare så inn i h#¤"* jævelig når det skjer.
Flytter du lenger øst hjelper ikke det. Jeg kom ut idag og da var den noen som hadde prøvd å hakke høl i pansert i Audien min  Sint.
Ja jeg føler med deg.
Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #10 på: april 26, 2008, 18:22:45 pm »

Synnsykt kjedelig når noe sånt skjer!

Får håpe bilen blir fin igjen!  Blunker

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
trOND
Medlem
***
Innlegg: 176
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: april 26, 2008, 18:34:02 pm »

Jeg holdt pusten, når jeg leste om politiet. Du var nok heldig som fikk oppklart saken, idioten nektet jo også, men måtte gi seg. Jeg synes det er for j..., men folk blånekter, for så å blir tatt med buksene nede. Håper bilen din blir som den var, og at idioten med den fjernstyrte bilen ikke ser seg for neste gang han krysser en sterkt trafikert gate/vei/motorvei...... Sint

Loggført

“There is no such thing as fun for the whole family.”

Karmann Ghia 1970 modell
VW Golf C 1983 modell
Anders Peder
Supermedlem
*****
Innlegg: 1276
Bosted: Brumunddal



Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 26, 2008, 21:16:19 pm »

har du noen bilder av skadene du kan legge ut?
Loggført

Vw Boble type 1 1965
Opel Vectra 1.9 CDTI Opc Line 2007

tlf: 90738323
haz
Supermedlem
*****
Innlegg: 1958
Bosted: Sagene



Vis profil
« Svar #13 på: april 27, 2008, 00:01:28 am »

faens svin og deres radioleketøy! Skal spandere en kaffe på deg på jobben mandag jeg espen, ikke den sure fra kantinen altså.. si fra om det er noe jeg kan hjelpe deg med. Du har min sympati!!
Loggført
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #14 på: april 27, 2008, 10:49:25 am »

Har fått sett nærmere på skaden nå, ser ut som jeg slapp unna med kun skader i lakken. Og jeg var heldig, skadene er i døra, og unngikk akkurat kanalen under.

Bildene lar vente på seg, har litt problemer med å overføre til pcen Glad
Loggført

1969 Militær-buss
Odd Erik (odder)
Folkevognklubben
Medlem
*****
Innlegg: 186
Bosted: Fredrikstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 27, 2008, 11:13:18 am »

Det høres ut som litt hell i uhellet ja... men misunner deg ikke denne opplevelsen  Flau
Loggført

"Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals built the Titanic."

manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: april 29, 2008, 07:27:37 am »

Håper du får KGn tilbake til perfekt stand. Ergelig når sånt skjer, og det virker jo som om du er skikkelig utsatt med tanke på tagge-epidosen for litt siden. Men du var ihvertfall heldig som hadde øyevitne.

Er veldig med på problematikken rundt parkeringsplass i Oslo-området. Glad jeg har fått min gule frøken under tak, i parkeringshus hvor det ihvertfall tilsynelatende er god plass. Plassen vedsidenav henne er ledig også, hadde jo vært deilig med noe luftkjølt der Glad Koster kroner, 500 penger i måneden, men syntes hun er verdt såpass...
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
EspenX
Supermedlem
*****
Innlegg: 2092
Bosted: Oslo


Praise the raised


Vis profil
« Svar #17 på: april 29, 2008, 08:15:20 am »

Nå er det ikke sånn at bilene mine står strødd gatelangs til vanlig. Jeg leier en parkeringsplass ved jobben i Oslo sentrum og to parkeringsplasser på Majorstua. Bare at de begge er en halvtimes gange fra der jeg bor, så det er ikke praktisk å parkere der om kvelden hvis jeg skal bruke bilen morgenen etter.

PM ang parkeringshuset Glad
Loggført

1969 Militær-buss
manics
Seniormedlem
****
Innlegg: 470
Bosted: Bjerke, Oslo



Vis profil
« Svar #18 på: april 29, 2008, 08:15:49 am »

PM tilbake Glad
Loggført

LateBugLover;
1968 VW 1300
1974 VW 1303S Big
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #19 på: april 29, 2008, 11:57:05 am »

en ting er og kjøre med rc bil på parkeringsplass men da bør man vite hva man gjør. det gjør ikke han karen her . du snakker jo sikkert med han flere ganger og da kan du si til han at han kan sette fjer eller strikk på gasseren og han må ha fail safe, da står bilen hans på full brems hvis sender og motaker mister kontakt eller det blir for lite strøm på no batterier . den koster 300kr . sånne folk som det skulle holt seg langt ute på et jorde for de ødelegger no jevlig for oss andre som holder på med rc. dette ordner seg helt sikkert og bilen din vil ikke synke i verdi da den er lakert før Glad
Loggført

1 up
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!