VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: simson på januar 06, 2010, 06:08:17 am



Tittel: Tenningsrekkefølge.
Skrevet av: simsonjanuar 06, 2010, 06:08:17 am
Hei.

Er klar over at tenningsrekkefølgen skal være 1-4-3-2.
Men hvordan blir dette sett, når man åpner motorlokket. Hvor er plugg 1-4-3-2.
Hvordan veit man at pluggledningene er koblet rett på fordelerlokket og hvordan skal de kobles.
Kan man snu fordeleren feil på motoren under montering, om så vil jo alt bli feil.
Hvilke plugger skal man bruke og hva er åpninga på pluggene.

Litt om motoren:
*std motor blokk.kontroll målt etter alle kunstens regler
* ny std veiv, avbalansert med svinghjul montert
* std råder som er kun kontrolert for slitasjer/og er innen for kontroll mål
* ny race svinghjuls bolt
* nye lager fra mahle.veiv/råder/kam.
* ny Bugpack kam 1500-6000 turtallsområde
* nytt kam drev fra Empi
* nye ventilløftere fra Scat
* nye chromoly støtstenger
* nytt 1680ccm slipp in sylinder sats
* nye stivere ventilfjærer fra bugpack
* ny 26mm eller 30mm oljepumpe
* ny oljefilter holder
* 009 fordeler
* ny liten reimskive
*'ny clutsj
* topper planslipt etter utregninger av cc i forbrennings kammer/vende høyde. ny komp=9.2
* topper er kun glattet ut skarpe kanter/ uportet kanaler
* std insug som er glattet ut skarpe kanter inni/
* bra eksos (husker ikke navn)
*2x40mm Dellortot idfa forgassere (som ny)
* type 3 kjøleblikk under syl
* nye støtstangrør
*full flow system for kjøling


Tittel: Sv: Tenningsrekkefølge.
Skrevet av: GamleNydaljanuar 06, 2010, 09:57:26 am
Det er et hakk i fordeleren. kabelen til syl. 1 skal være over hakket. Hvilken sylinder som er nr. 1 er angitt på kjøleblekket. Fordeleren kan ikke settes feil, men motoren roterer 2 runder for hver runde fordeleren tar. Derfor kan hakket på remhjulet bli 180 grader feil. Står rotoren mot hakket og remhjulet riktig, skal det vel bli riktig.


Tittel: Sv: Tenningsrekkefølge.
Skrevet av: Einicjanuar 06, 2010, 10:59:01 am
Av med ventildeksler. Sjekk om begge ventiler på sylinder 1 er lukket når hakket i reimskiva står rett opp. (Da er ikke begge ventiler lukket på sylinder 3, som også er på ØD) Vri fordelerhuset til rotor peker mot hakket. Der skal kabel til 1, så 4, 3, og 2 med klokka.
Da gjenstår å innstille tenningen. Det har jeg alltid gjort statisk. Sett reimskiva på tenningsmerket, vri fordeleren til stiften akkurat åpner. Start opp og still inn med tenningslampe. Ca 30 grader, over 2500 omdreininger.


Tittel: Sv: Tenningsrekkefølge.
Skrevet av: simsonjanuar 06, 2010, 15:07:36 pm
Hei igjen.

Glemte å si at jeg har montert en 009 fordeler med elektronisk tenning og uten stift, den ble anbefalt da den gir bedre ytelse og ingen justering er nødvendig.
Det var etter montering av denne problemene startet.
Husker ikke hvordan den gamle fordeleren var montert. Men som det blir nevnt er det ett hakk i fordelerlokket, som passer med fordeleren. Pluggledningene ble ikke tatt av den gamle fordeleren, under demontering. For å forsikre seg om at ledningene kom på rette plass, på den nye. Men likefult kan jo fordeleren bli satt helt feil på motoren (180 grader).
Fikk iallefall ikke start etter skifte.
[attachment=1][attachment=2]


Tittel: Sv: Tenningsrekkefølge.
Skrevet av: ovaltjanuar 06, 2010, 15:09:56 pm
Når rotoren inni fordelerlokket peker bakover (men litt mot midten av bilen) er du på sylinder 1. pluggledningen skal då på fremste plugg Høgre side. -når rotoren peker bakover men litt ut mot V. side av bilen, er du på plugg nr 4. -når rotoren peker skrått framover til V.side, er du på plugg nr 3. -og når rotoren så peker skått ramover til H.øgre side, er du på plugg nr. 2.
Då vert det vel lett å finna ut koss pluggledningan skal stå no ;)


Tittel: Sv: Tenningsrekkefølge.
Skrevet av: ovaltjanuar 06, 2010, 15:14:50 pm
Når rotoren inni fordelerlokket peker bakover (men litt mot midten av bilen) er du på sylinder 1. pluggledningen skal då på fremste plugg Høgre side. -når rotoren peker bakover men litt ut mot V. side av bilen, er du på plugg nr 4. -når rotoren peker skrått framover til V.side, er du på plugg nr 3. -og når rotoren så peker skått ramover til H.øgre side, er du på plugg nr. 2.
Då vert det vel lett å finna ut koss pluggledningan skal stå no ;)

He he, kolliderte vist med forrige inlegg dette ;D