mai 15, 2024, 05:44:00 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bygging av 2.0 liter Type 4-motor til bruksbilen min  (Lest 59262 ganger)
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #90 på: januar 29, 2009, 23:02:20 pm »

Enkleste er nok å bare finne en kortere potte. Potta er veldig lang, og den kommer ikke under innerskjerm/fangerfeste. 
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
tmatre
Supermedlem
*****
Innlegg: 875
Bosted: Rogaland - Klepp



Vis profil
« Svar #91 på: januar 30, 2009, 18:26:41 pm »

Jeg vet ikke helt hvor enkelte har fått det fra, men har ikke helt troa på at han Raby er så veldig super-flink på T4. T4 eksperter er det mest av i Tyskland.  T4 er "nytt" for US-folk, mens Raby antaglig gikk rundt i sparkebuksene sine så var vel flere tyske firma godt i gang med trimming av T4...  Mulig noen mener at Raby er ekspert på T4 i USA, men det er vel ca. fordi han er den eneste som driver med det der...

Når det gjelder T1 er det nok mere proffe folk over dammen som feks. Gene Berg osv.

Den beste T4 kompetanse finnes nokså sikkert hos de tyske firma ja....
Og det finnes utrolig mye bra hos normenn også som bygger/selger til Bil/Rallycross miljøet
Det Mr Raby har vært god til er å bruke Forum for å promotere seg selv - litt for god for min smak...
L.A.R.D http://www.germanlook.co.uk/ har i alle fall startet litt... og Richard på EMW selvsagt

På Type 4 i shoptalkforums er det alltid noen som prøver å si at en i Europa har kjørt 103mm -> 105 mm stål cylindere i laaaang tid og at det virker, mens jake Raby og Co hevder at det bare er nickies som gjelder for alt over 96mm. En må som allid lese på mer en et forum, og også lese det som innfømmes med liten skrift. Aircooled Technology leser jeg ikke, det blir for ensporet

Det er mulig tyske firma som Ahnendorp (BAS) og Remmele Motorsport profilerer seg litt på tyske forum, og det er helt sikkert mange gode entusiaster som diskuterer der også men vanskelig å følge med på for den som ikke kan nok Tysk :-)
Prisene fra de tyske seriøse er selvsagt høye, men kvalitet koster... alltid
Blir generelt for dyrt for mine budsjett, og det har vel Filip/purity også sagt det er for hans budsjett

Om du har link til gode tyske forum om T4 motor må du gjerne poste de

Holmen: Enig med Filip/purity, post en feedback tråd om han på samba eller helst under type 4 på shoptalksforums om han ikke responderer som du ønsker.


Loggført

"Under steer is when you hit the wall with the front of the car and over steer is when you hit the wall with the rear of the car.
Horsepower is how fast you hit the wall, torque is how far you take the wall with you."
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #92 på: januar 30, 2009, 18:52:52 pm »

Når det gjelder motorbyggere og butikker som har god erfaring med T4 :

http://www.ahnendorp.com/

http://www.gwd-weiser.de/infocenter/tuning/index.php

http://www.rbernauer.de/

http://www.riechertmotorentechnik.de/

http://www.tafel-tuning.de/download/kataloge/TT-M.pdf

http://www.wilke-motorenbau.de/

Riechert er vel den som har vært med lengst av disse, ahnendorp er jo B.A.S.. Rennmotoren bauer driver oxo mye med bla. Porsche 356. En som heter Theo Decker er vel regnet som Okarsa-spesialist i Tyskland. Tafel har jeg inntrykk av at er den som er mest nyskapende av disse. De fleste av de over her har drevet med T4-trimming(og T1-trimming) siden 70-tallet.


« Siste redigering: januar 30, 2009, 18:59:33 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #93 på: januar 30, 2009, 19:28:05 pm »

Interessant tråd... Glad  Et lite spørsmål: Hva måtte du gi for det settet med 911' ventiljusteringsskruer med "kulehode"?
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #94 på: januar 30, 2009, 19:31:34 pm »

http://www.europeanmotorworks.com/vw/type-4-adjusters/Adjusters.html

$14.25 pr stk
« Siste redigering: januar 30, 2009, 19:33:52 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #95 på: januar 30, 2009, 19:50:53 pm »

Angående fjærtyper bør du absolutt få en anbefaling av fjærstyrken før du handler inn for mye. Kommer ann på kammen, RPM, vekt på deler etc.

Enda en leverandør:
http://www.yunis.de/klaus5/en/Auswahl_en.asp

Et viktig poeng med Raby vs tyskerene er data. "Vitenskaplig" arbeid har en stor verdi for meg, og at man kan vise til et faktaark og ikke kun en magefølelse eller "det har fungert".
Begge kan henvise til siste, men har dessverre ikke sett så mye av data fra tyskerne som jo alltid pleier være flinke til slikt. Kanskje de har, men ikke har lagt ut? Og så må man huske på hvilket marked etc man sikter til. Type4 i boble startet vel i Käfer Cup etc, og fokus der er annerledes enn for rene gatebiler, men klart; kompetansen derfra er jo gull verdt videre.




Loggført
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #96 på: januar 30, 2009, 19:52:50 pm »


Takker for svar, Holmen... Har nemlig noen sett av disse liggende,
orig 911' ventiljusteringsskruer som BG handlet inn fra Mussbach Tuning.
Må få lagt dem ut tilsalgs på forumet her.... Blunker
« Siste redigering: januar 30, 2009, 19:54:54 pm av T2 » Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #97 på: januar 30, 2009, 20:30:29 pm »

911 justeringsskruene var svindyre ja, men jeg føler også at de er verdt det.

JTWE: Jeg har fått anbefaling fra Aircooled Technology om at deres enkle HD ventilfjærer skal fungere sammen med den kammen og resten av motoren min, men er ikke de fleste slike fjærer av samme fabrikat? Jeg venter og ser hva Hot-Shop skal ha for de fjærene de leverer, og sammenligner evt. med produsent/leverandør av disse og AT sine.

En god grunn til at jeg heller mot Raby og hans arbeid og produkter er nok nettopp fordi mye av det han gjør dokumenteres godt på diverse nettsider, og bare det at han har en veldig enkel og grei nettbutikk gjør det veldig attraktivt å handle fra han. De fleste i Tyskland har veldig lite informative sider, og det står som regel på tysk, og en nettbutikker er det langt mellom. Dette har nok noe med det at mye av det de leverer er custom, og ikke "hyllevare", men engelske sider ville uansett vert en fordel

Raby har også veldig greie priser, og kvaliteten er det ikke noe å si på. F.eks "valvetrain upgrade kit" som han selger kommer på $460 fra European Motorworks om du handler de samme delene derifra, mot $423 hos AT. Min motor skal ikke bli noe drag-monster, så da føler jeg ikke det er nødvendig å punge ut dyrt for deler som er overkill til en slik motor. Akkurat dette kit'et er også veldig greit for oss som ikke er så veldig stødige på hvilken kam som gir hva, siden han velger en kam for deg. Valget er basert på alle de motorene han har bygget for kunder, til seg selv og som kun er bygget for å teste ut forskjellige deler i lag, så dette stoler jeg på.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #98 på: januar 30, 2009, 20:56:11 pm »

På de rallycrossmotorene jeg har vært borti er det brukt Scat sine justerskruer.
Disse motorene går med ekstra stive doble fjører og er stadig oppi i 8000 rpm.
Har aldri vært problemer med Scat sine "kulehoder" selv om de er billige.

Å bruke disse 911 justerskruene på denne motoren til Filip/purity er overkill
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #99 på: januar 30, 2009, 21:02:27 pm »

911 justeringsskruene følger med i kit'et fra Raby, og det har en så god pris at da ble det at jeg kjøpte de også. Men det har da også skjedd noe i verkstedet i dag:

Jeg har valgt å følge "How to rebuild"-boka så langt som mulig, så da ble det først montering av fordeler-aksling, måling av slakk her, og montering av fordeler. Klaring her er ble målt til å være like utenfor maks av hva som er anbefalt, men heller for mye enn for lite var anbefalingen, så da regner jeg med det er greit.



Så begynte jeg like greit på montering av fordeler- og kam-drev. Disse varmet jeg med en butanbrenner fra Biltema, og de gikk overraskende lett innpå. Etter å ha fått kjølt seg litt ned satt de som ett skudd begge to.



Først veivlageret med hullet til pinnen mot svinghjulet, så kamdrevet med prikkene for kammen mot reimhjulsenden. Deretter spaceren, fordelerdrevet og låseringen. Lagerbanen til det fjerde veivlageret fikk to lag maskeringsteip for å beskytte det mot riper.

Så monterte jeg rådene. Disse ble rengjort med WD 40, før jeg tørket de rene med papir, og monterte lagrene i hver del av rådene. Lagrene og lagerbanen på veiva satt jeg inn med Molykote GN Plus. Momentnøkkelen ligger innelåst på kontoret til læreren, så foreløbig er mutrene kun strammet slik at alt henger sammen. På det siste bildet har jeg også montert "conversion"-reimhjulet fra Raby som toppen på kransekaka.



Så et par mulige problemer jeg har støtt på:

 - Når jeg tok ut skruen som holder på plass trykk-ventilen fant jeg ikke noen trykkventil. Dvs. jeg så ihvertfall ingen ventil inni hullet. Går det greit uten, eller må jeg skaffe en ny/brukt? Olja vil jo strømme gjennom uansett temperatur/trykk nå, så jeg risikerer at motoren ikke blir ordentlig varm like raskt.



 - Jeg monterte rådelagrene i ene blokkhalvdelen, men det ene lageret virker som om det ikke passer ordentlig. Det stikker i alle fall litt av det opp fra blokka uansett hvor hardt jeg prøver å trykke det på plass. Er dette vanlig, eller må jeg skaffe nye lagre? Hva vil evt. skje om jeg beholde lageret?



Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #100 på: januar 30, 2009, 21:12:22 pm »

Sitter her og leser innleggene og lurer litt på hva det er for en kunskap dere leter etter?
Hvis Raby kommer med tåkeprat som bruk mine enkle HD fjærer har han så uendelig langt igjen før han er på nivå med de beste der ute.
Flere av de som er nevnt i tråden her eier ikke engang en fjærtrykk måler... de gjør som JTWE sier, gjør som sist... og det går fint for DEM, ikke deg... Etter å ha sett daglige innlegg av verdens motorbyggere på loungen så ser man fort klasseforskjell på folk i den bransjen.

Det som kjennetegner dem er formler, kalkulatorer og seriøs forskning... de vet hva motoren leverer FØR den er ferdig, og de ser på HELE bildet.
Og det rareste av ALT, de er enige med hverandre!! Og det kommer av at de ser på motorer som fysik... de er selvfølgelig heller ikke fanatisk i noen rettning. De kan trimme ALT fra gressklippere til type 4.

Les denne tråden, og legg merke til innleggene fra Johannes Persson (Sverige) John Mahler (England) og K-roc (Canada)
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html

Når det gjelder type 4 og tyskere så er vel kanskje CSP's røde 03 kjent? Den motoren har blitt plukket på av alle de beste i Tyskland... $$$$ brukt. Til slutt var det ikke mer å hente så de sendte bilen til Johannes Persson Motorsport som uten å nærmest ha tatt i en T4 fant ca 15 hester til i toppene (310 hk).
Loggført

Speed is no substitute for direction
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #101 på: januar 30, 2009, 21:13:11 pm »

Har en slikt trykkventil liggende i garasjen.
Kan sende den i morgen om du trenger en i en fart
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #102 på: januar 30, 2009, 22:19:55 pm »

Sitter her og leser innleggene og lurer litt på hva det er for en kunskap dere leter etter?
Hvis Raby kommer med tåkeprat som bruk mine enkle HD fjærer har han så uendelig langt igjen før han er på nivå med de beste der ute.
Flere av de som er nevnt i tråden her eier ikke engang en fjærtrykk måler... de gjør som JTWE sier, gjør som sist... og det går fint for DEM, ikke deg... Etter å ha sett daglige innlegg av verdens motorbyggere på loungen så ser man fort klasseforskjell på folk i den bransjen.

Det som kjennetegner dem er formler, kalkulatorer og seriøs forskning... de vet hva motoren leverer FØR den er ferdig, og de ser på HELE bildet.
Og det rareste av ALT, de er enige med hverandre!! Og det kommer av at de ser på motorer som fysik... de er selvfølgelig heller ikke fanatisk i noen rettning. De kan trimme ALT fra gressklippere til type 4.

Les denne tråden, og legg merke til innleggene fra Johannes Persson (Sverige) John Mahler (England) og K-roc (Canada)
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html

Når det gjelder type 4 og tyskere så er vel kanskje CSP's røde 03 kjent? Den motoren har blitt plukket på av alle de beste i Tyskland... $$$$ brukt. Til slutt var det ikke mer å hente så de sendte bilen til Johannes Persson Motorsport som uten å nærmest ha tatt i en T4 fant ca 15 hester til i toppene (310 hk).


Hvis det er en RAT kam så er vel profilen laget av Raby, samt at resten av vippestellet er komponert av han. Hvis han da ikke kan si hva som er anbefalt fjærtrykk så hvem kan da?
Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #103 på: januar 30, 2009, 22:58:05 pm »

Sitter her og leser innleggene og lurer litt på hva det er for en kunskap dere leter etter?
Hvis Raby kommer med tåkeprat som bruk mine enkle HD fjærer har han så uendelig langt igjen før han er på nivå med de beste der ute.
Flere av de som er nevnt i tråden her eier ikke engang en fjærtrykk måler... de gjør som JTWE sier, gjør som sist... og det går fint for DEM, ikke deg... Etter å ha sett daglige innlegg av verdens motorbyggere på loungen så ser man fort klasseforskjell på folk i den bransjen.

Det som kjennetegner dem er formler, kalkulatorer og seriøs forskning... de vet hva motoren leverer FØR den er ferdig, og de ser på HELE bildet.
Og det rareste av ALT, de er enige med hverandre!! Og det kommer av at de ser på motorer som fysik... de er selvfølgelig heller ikke fanatisk i noen rettning. De kan trimme ALT fra gressklippere til type 4.

Les denne tråden, og legg merke til innleggene fra Johannes Persson (Sverige) John Mahler (England) og K-roc (Canada)
http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,3257.0.html

Når det gjelder type 4 og tyskere så er vel kanskje CSP's røde 03 kjent? Den motoren har blitt plukket på av alle de beste i Tyskland... $$$$ brukt. Til slutt var det ikke mer å hente så de sendte bilen til Johannes Persson Motorsport som uten å nærmest ha tatt i en T4 fant ca 15 hester til i toppene (310 hk).


Hvis det er en RAT kam så er vel profilen laget av Raby, samt at resten av vippestellet er komponert av han. Hvis han da ikke kan si hva som er anbefalt fjærtrykk så hvem kan da?

Det kan folk som eier en "kam-doktor" som leser kammen digitalt... og analyserer akselerasjon. (JPM har)
Om Raby bare gir info om hvilken fjær man skal bruke så vet han ikke trykket, for å kunne det må han vite monteringshøyden, og det avhenger av hvor dypt setene sitter, hvor slitt toppene er og hvor lange ventilene er...
Loggført

Speed is no substitute for direction
cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #104 på: januar 30, 2009, 23:04:19 pm »

Oljetrykksventilen din sitter på plass , den, ( syns på bildet) men den sitter nok antagelig fast...
Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #105 på: januar 30, 2009, 23:48:02 pm »

Oljetrykksventilen din sitter på plass , den, ( syns på bildet) men den sitter nok antagelig fast...
Er denne uthulet på baksiden da altså, slik at fjæren sitter inni den? Jeg får prøve å få løsnet den gamle som sitter inni der når jeg er i verkstedet i morgen.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #106 på: januar 31, 2009, 00:06:56 am »

Det kan folk som eier en "kam-doktor" som leser kammen digitalt... og analyserer akselerasjon. (JPM har)
Om Raby bare gir info om hvilken fjær man skal bruke så vet han ikke trykket, for å kunne det må han vite monteringshøyden, og det avhenger av hvor dypt setene sitter, hvor slitt toppene er og hvor lange ventilene er...

Jeg tror vi mener det samme men kaller det to forskjellige ting. Med fjærtrykk mener jeg det presset som fjæra utøver når den er montert. Det du nevner betegner jeg som fjærstivhet, og er riktig nok ikke særlig interresant før man vet innspenningshøyde.

Så kommer spørsmålet: kan man anbefale en fjær uten å vite disse dataene hundre prosent? Ja, men da må man legge seg på den sikre siden med stor margin  (vi diskuterer "standard" topper her, ikke spesial/ekstremt bearbeidede). Hvor stor er avhengig av usikkerheten mtp innspenningshøyde. Men dette er tapt effekt.


Hvilke parametere tar kam-doktoren inn? For uten vektene av løftere, støtstenger, vipper, ventiler, fjærer og fjærtallerker og låsere, samt stivheter så er det igjen bare en forenkling. Og man har jo også friksjon i alle ledd, inkludert fjæra. Men marginen blir mindre klart...

Loggført
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #107 på: januar 31, 2009, 01:30:00 am »

Jeg prater om trykket fjærene utøver på ventilen når den sitter i setet. Når man justerer trykket så shimser man noen få millimeter.

Man kan absolutt anbefale en fjær uten å kjenne til noe håndfast.
Men marginene har krympet og kammer som går seg ned venter rundt hver sving nå for tiden, ventilkontroll er alfa og omega blandt noen få... blant den jevne mann så handler det om å kjøpe deler som tåler et ventilsystem med store harmoniske problemer... og dessverre, deler som lever under slike forhold koster flesk.
Standard topper eller ikke, stripe eller gate spiller ingen trille her...

Selv kjører jeg med org cheap shit løftere kjøpt for noen hundrelapper på Unneberg...

Hva jeg vet så leser kam-doktoren BARE kammen... men poenget er å spørre mannen som eier den.
« Siste redigering: januar 31, 2009, 14:22:09 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #108 på: februar 01, 2009, 00:20:47 am »

cato hadde selvsagt rett, og oljetrykksventilen fikk jeg ut ved hjelp av en magnet. Takk til cato!



Jeg fikk også dratt til rådemutrene ordentlig med moment i dag, etter å ha fått tak i en momentnøkkel. Boltene satt jeg inn med Permatex blå på før jeg dro til mutrene.

Til min overraskelse fikk jeg også en hentelapp i posten fra "AA Performance", så da regnet jeg med at det var stemplene/sylinderne som var komt. Etter å ha hentet pakken begynte jeg å pakke ut, men oppdaget til min forskrekkelse at jeg bare hadde fått to stempler/sylindre! Etter en del bannskap og hodekløing fant jeg ut at de hadde blitt sendt i to forskjellige pakker, så resten kommer på mandag/tirsdag... Jeg har ikke fått målt noe mtp. rundhet eller andre ting enda, men alt så ihvertfall veldig pent ut.



Jeg leste også en del videre i How to rebuild-boka, og der stod det at alle T4-motorer har "windage tray" (skvalpeplate?) nede i blokka. Dette fant derimot ikke jeg i min når jeg demonterte den, og olje-pickupen har heller ikke hullet for montering av denne plata, så jeg tror aldri dette var montert originalt heller. Er dette noe jeg burde skaffe meg, eller går det greit uten også? Jeg kommer nok til å bruke bilen noe på svingete småveier, men ikke noe bane/autoslalom...

Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Dag L
Supermedlem
*****
Innlegg: 3481
Bosted: Skien


Vis profil

« Svar #109 på: februar 01, 2009, 10:30:26 am »

Har nye orig skvalpeplater liggende om du finner ut at du trenger en.... Blunker
Loggført

59' 23W Deluxe Beige Grey/Sealing Wax Red
65' Dobbelkabiner L 512 Velvet Green
74' 1300S L31 A Senegal red
74' 1303S L96 M Marathon met.
75’ 1303 L61 H Lofotengrün
86’ T3 Singelkabiner wbx L 90 D
86’ T3 Club Joker wbx Bronze met.
90' T3 Tristar Syncro wbx L 90 D
90 T3 Dobbeltkabiner 110 TDI
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #110 på: februar 01, 2009, 12:20:17 pm »

En ting jeg kom på, stemplene mine har ingen pil som viser hvilken vei de skal stå, den eneste merkingen er "STD" på toppen. Og på bildet i posten min ovenfor ser dere at stempelet ikke er symmetrisk på undersiden, så hvilken vei ville dere anbefalt å ha denne klumpen med metall som er på undersiden av stempelet? Opp eller ned?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #111 på: februar 01, 2009, 12:28:19 pm »

Klumpen skal ned, da dette er ekstra gods for å frese ut til ventilene. Legg merke til at kryssbolten ikke er i senter av stemplet.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #112 på: februar 01, 2009, 12:40:03 pm »

Modifisert skvalpeplate og oljepickup etter anbefaling fra Kjell Aaen


* Skvalpe-plate.JPG (72.84 KB, 818x614 - vist 385 ganger.)
Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #113 på: februar 01, 2009, 12:46:09 pm »

Ahaa, det var jo nesten litt logisk. Litt merkelig at det ikke er noe pil på de, men jaja, takk for hjelpen uansett Glad

Holmen: Er dette kun en standard skvalpeplate og pickup, med de fire platene og den ekstra ringen sveist fast? Og bruker du den originale gummipakningen med den platen?

Og litt tilbake i tråden til dette med eksosanlegg, hvilke eksosanlegg har dere her inne brukt med hell? Empi anlegget er jo visstnok for stort, så jeg hadde håpt det finnes noen andre gode og billige alternativer jeg kan bruke midlertidig. Bilder kommer alltid godt med!
« Siste redigering: februar 01, 2009, 12:50:17 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #114 på: februar 01, 2009, 12:50:24 pm »

Ahaa, det var jo nesten litt logisk. Litt merkelig at det ikke er noe pil på de, men jaja, takk for hjelpen uansett Glad

Holmen: Er dette kun en standard skvalpeplate og pickup, med de fire platene og den ekstra ringen sveist fast?

Og litt tilbake i tråden til dette med eksosanlegg, hvilke eksosanlegg har dere her inne brukt med hell? Empi anlegget er jo visstnok for stort, så jeg hadde håpt det finnes noen andre gode og billige alternativer jeg kan bruke midlertidig. Bilder kommer alltid godt med!

Du kan bruke grenrøret, men potta har ikke jeg fått plass til. Andre billige alternativer trur jeg faktisk ikke finnes.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #115 på: februar 01, 2009, 12:55:48 pm »

Hmm, hadde du giddet å måle størrelsen/lengden på potta? Det går jo evt. ann at jeg skaffer en løs flens, og en kortere potte fra f.eks Biltema og sveiser til noe greier...
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Holmen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1093
Bosted: Sandnes - Bogafjell



Vis profil WWW
« Svar #116 på: februar 01, 2009, 13:12:35 pm »

Oljepickup har fått påsveist patentbånd. Dette hviler mot bunnen i blokka.
Hensikten er å ikke rive i stykker gods i blokka når man drar til bunnpluggen. (Svakhet i konstruksjonen T-4)
Påsveiste plater virker som oljekammer/trakter i alle 4 fartsretninger.
Akselrasjon, oppbremsing, kraftig høyre og venstre sving.

Hensikten er å ikke miste oljetrykk ved villmannskjøring.....
« Siste redigering: februar 01, 2009, 19:53:01 pm av Holmen » Loggført

Jeg liker buet frontrute - 1303......
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #117 på: februar 01, 2009, 14:30:19 pm »

Klumpen skal ned, da dette er ekstra gods for å frese ut til ventilene. Legg merke til at kryssbolten ikke er i senter av stemplet.

Etter litt filosofering over noen kaffekopper, har jeg konkludert med at dette blir feil.
2 av stemplene blir sittende oppned i forhold til kryssbolt offset.
Muligheten kan være at de stemplene du ikke har fått, har kryssbolt med motsatt offset.

Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #118 på: februar 01, 2009, 19:50:40 pm »

Da satser jeg på å få tak i en skvalpeplate, så får jeg heller se om det blir til at jeg modifiserer denne.

Resten av stemplene og sylindrene kommer nok på mandag/tirsdag, satser på at disse har motsatt offset da.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #119 på: februar 01, 2009, 20:03:55 pm »

Jeg var en liten tur i garasjen i dag også, og da ble det montering av veiv i blokka. Først satte jeg i de fire pin'ene i blokkhalvdelen, og prøve monterte lagrene. Når disse satt ordentlig merket jeg av på lagrene med en skarp kniv slik at jeg lettere kunne få plasser alle lagrene rett. Så satte jeg inn alle lagre og lagerbaner med monteringspasta, satte #1 og 4 på veiva og den ene halvparten av det delte lageret i blokka, og senket veiva på plass.



Jeg passet også på at de to prikkene på kamdrevet stod i kanten av blokka, samtidig som fordeler pekte mot hakket i fordeler"basen". Fordeleren er tidligere justert i henhold til slik det stod i boka.
« Siste redigering: februar 03, 2009, 10:43:15 am av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Sider: 1 2 3 [4] 5 6
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!