Ekspert er jeg ikke, men noe kan jeg bidra med. Det var ikke Schwimmwagen i Norge den første tiden av okupasjonen. Produksjonen tok fart i 1943. (Denne bilen ble også tilpasset datidens flytransport.)
Den var et kjøretøy for spesial avdelinger. Det var ikke mange i tjeneste i Norge under krigen, dette fordi den ble priortitert inn på aktive front-avsnitt. Det var også hele avdelinger opsatt med dette kjøretøyet, også på østfronten. En historiker talte 60 Schw. samt mange andre kjøretøyer som paserte Stjørdal på slutten av krigen, de kom fra østfronten inn i nord Norge og var på vei til videre nedover til frontavsnitt nede i europa. Soldatene ble beskrevet som slitene og svert sultene. I Stjørdal kjøpte de mat rundt om på gårdene.
De fleste av disse kjøretøyene som er kjendt etter krigen, kommer fra nord-norge. Skjønt en og annen slenger var det rundt om i landet, dette i områder der det var eks. tyske forlegninger. Tyske kjøretøyer ble i hovedsak overtatt av forsvaret og de ble auksjonert, faset ut eller skrotet i tiden rundt 1947.
På 60 tallet ble landet trålet av utlendinger på jakt etter etterlatenskaper fra krigen. Mye gikk på billigsalg, da vi her hjemme ikke så noen verdi i dette. Etter den tid har det vært flere kremmere og samlere på leting. Så finner noen en u-opdaget Schw. så skal jeg spise de gamle joggeskoa mine med senep og keitshup.
Kubel var mere vanlig, men her kom det også flere fra øst inn i nord-norge. Den eldste kjendte kubelen i Norge er en 1941 mod. Den eldste registrerte på skilt kom inn til Norge fra Karelen.
Forøvrig skal det også ha gått en orginal VW. 4XW boble. Det fremgår av produksjonsnr. Den var registrert på lensmannen i Hommelvik like etter krigen og den er fulkomment borte. I trøndelags regionen var det flere flyplasser, sjøflyhavner og marinebaser med ditto kjøretøyer.
Se
http://eggan.net/ her er trolig Norges største samlig av orginal bilder fra tidligere mil. steder i landet fra okupasjonstiden.