mai 08, 2024, 01:15:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Schwimmwagen på Nordmøre  (Lest 9253 ganger)
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« på: august 27, 2009, 13:28:56 pm »

På bakgrunn av eit innlegg tidlegare i sommar, kom det fram mange opplysningar. Eg kom imidlertid ikkje i mål med å finna sikre opplysningar om den bilen som var i familien på '50-talet. Har for få opplysningar til å koma vidare i offentlege arkiv. Tek derfor opp att tråden.

Om eg ikkje hugsar feil, hadde SplitMan eller SvenOle chassis-nummer på "norske" Schwimmwagen. Eg oppfatta det også slik at den mest sannsynlege bilen no er på Bornholm. Både Kontaktsenteret og Kristiansund Trafikkstasjon er villige til å hjelpa, men dei treng noko meir å gå etter.

Eg hadde derfor sett umåteleg pris på å fått chassis-nummer på Bornholm-bilen; eventuelt på andre sannsynlege T-registrerte Schwimmwagen.

Ein kontakt med den eller dei som fann bilen for ca. 30 år sidan hadde også vore hyggeleg.

I "kampens hete" i sommar fylgde eg eit spor - som viste seg å vera eit blindspor. Den etterlyste Schwimmwagen og T-5647 var på same stad både på 50-talet (Sunndalsøra) og på 60-talet (Øydegard - der eigarane sogar hadde same etternamn).

T-5647 var reg. som Volkswagen '41-modell, var på vegen frå 1946 til 67, og hadde chassisnummer 003043. Sist registrert som 2-seters varevogn. Kan nokon seia kva bil dette var ?
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #1 på: august 27, 2009, 14:22:05 pm »

Flott at vi er tilbake med denne tråden! Den 41-modellen du nevner er en Kubelwagen - en tidlig en. Ingen tvil om det. Jeg har også forsket litt og jeg tror IKKE at "din" bil er i Danmark. Kan det stemme at din bil ble funnet i en elveskråning ved Åndalsnes for ca 30 år siden?
Loggført

SCREWDRIVER #2
Pitt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1278
Bosted: Oppdal


oppdal så klart


Vis profil
« Svar #2 på: august 27, 2009, 15:33:51 pm »

http://home.online.no/~oestgaa/Reg/u5818.htm

Denne er fra tr heim!

Pittn
Loggført

E ha kasta mange sånne !


Tlf 90834700
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #3 på: august 27, 2009, 15:36:00 pm »

Kubel
Loggført

Shift Happens !
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #4 på: august 28, 2009, 13:25:46 pm »

Elveskråning er korrekt, men Åndalsnes er feil. Bilen høyrde til på Nordmøre, og det var i Straumsneset - med postadresse Øydegard - denne skulle få sin siste kvilestad. Så veit me at eit nytt liv i entusiastmiljø begynte - og det er enno eit ope spørsmål om dette livet er som veteranbil "på vegen", eller som bortgøymt restaureringsobjekt ein eller annan stad.

Eg har til og med funne ut at avmonterte deler, som propell etc. også fekk eit nytt liv - heilt uavhengig av bilen !
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #5 på: august 28, 2009, 13:29:26 pm »

Veldig glad denne tråden er på gang igjen, en av de trådene jeg ser etter hver gang jeg er inne på forumet  og venter i spenning på neste oppdatering.
Loggført

Seaside VW Klubb
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #6 på: september 05, 2009, 18:59:00 pm »

Det går tregt med å koma vidare. I håp om at "Hvem eier bilen" for 1947 kunne avklara noko, har eg gått gjennom alle U- og T-registreringar på leit etter Volkswagen. Kan eg gå ut frå at alle registrerte VW i 1947 er krigsmodellar (årsmodell framgår ikkje) ?
I alle fall: Om eg har talt rett, er det 15 stk. i Sør-Trøndelag, 5 stk. i Romsdal, 3 på Sunnmøre og berre 2 på Nordmøre. T-5647 er den eine; den andre er T-5464 reg. på Øivind Enstad, Steinsgrenda.

Bilen på det flotte bildet som "Pitt" har lagt ut, U-5818, var også i 1947 i Trondheim. Då med Leif Myhre som eigar.

Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #7 på: september 05, 2009, 20:34:01 pm »

All repekt for godt dektetivarbeid folkens.

Sør Trøndelag 15? Da var det nok trolig 14 kubel og 1 Schw. nemlig Odd Grendal sin som kjøpte på mil. auksjon 1946-47. Mange av disse kublene ble ombygd til boble av to boble-fanatikere som ønsket en liten ekstra + intekt. Boble ble montert på kubel shassi og med papirer fra kubel.

Det var også en del kubel i Nord Trøndelag + 2 Schw. (Namsos) som havnet videre nordover etter hvert. Noen av disse kublene ble også ombygd av de ovenfor nevndte. Disse Kubel karoseriene ligger i gryn langs fyllinga på Nyhavna i Trondheim.

Det var to Schw. registrert i Skien på 1960 tallet, vistnok av lærere tilknyttet yrkesskolen. Det hadde vært fint å høre hvordan det gikk med dem? Noen på den kanten?

KDF+ 1- foran serienr. = boble./ 2- foran ser.n.= Kubel./  7- foran ser.n. = Schw./ 6- foran ser.nr.= industrimotor.

Under. bilde fra org.håndbok 1943.


*  (55.42 KB, 409x574 - vist 366 ganger.)
« Siste redigering: september 05, 2009, 21:33:34 pm av svenole » Loggført
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #8 på: september 07, 2009, 14:43:06 pm »

Var Schwimmwagen så sjeldne i forhold til Kübel som situasjonen var i sør-Trøndelag ?

Schwimmwagen seld av ein Nils Mossing til Telemark i 1958: Er dette ein kjent bil ?

Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #9 på: september 09, 2009, 18:17:16 pm »

Det skal vær ca. 18 schw. som ble faset ut fra forsvaret etter krigen så vi snakker ikke om mange i Norge. Sjelden i forhold til Kubelwagen? Ja.

Telemark? vet at det har vært noe der men ikke noe mer. Skal undersøke noe mer ved leilighet. I alle fall, løp og let. To var på veien i Skien området er det en sammenheng?

Kanskje det står en gjenglemmt som denne?     Blunker


* GetAttachment[5].jpg (67.06 KB, 604x453 - vist 588 ganger.)
« Siste redigering: september 09, 2009, 18:22:11 pm av svenole » Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #10 på: september 10, 2009, 22:32:43 pm »

Bob sin er nok ikke glemt...  Blunker
Loggført
Seven
Supermedlem
*****
Innlegg: 942
Bosted: Christian Sund



Vis profil
« Svar #11 på: september 14, 2009, 14:45:19 pm »

Har tatt en avsjekk med kommunen - som faktisk har "Kuturminneår"  iår - og fikk nå tilbakemlding etter at jeg utfordret de på noe info og bilder rundt denne saken.

her er svaret - lettere redigert og "personvernvasket" - nynorsken er ivaretatt...:

Det skal ha vært to VW Schwimmwagen i Straumsnes etter krigen (postadresse Øydegard)! Eigarar:

-          X (lever idag høgst oppegåande båtbyggjar på 86 år med tlf. ZZZZ)

-          Y  (død)

 
Bilen til X skal ha vorte ”ombygd”, medan bilen til Y truleg vart ”gravd ned”.

 
Loggført

Shift Happens !
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #12 på: september 16, 2009, 14:26:47 pm »

Dette var litt av eit gjennombrot !  2 Scwimm og 1 Kübel på ein liten stad må bety den største bestanden av VW Krigsmodellar i landet (i allefall i forhold til folketalet). Når det gjeld bilane, så veit eg at bilen som eg leitar etter var ombygd og ikkje nedgravd. Det tyder på at "X" er det rette. Eg veit også at dei siste eigarane er døde. Det skulle leda meg til "Y".
Takkar elles for innsatsen, T2-splitt!

Leitinga etter bilde, reg.nummer eller chassis-nummer vil fortsetja.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #13 på: november 15, 2009, 22:07:15 pm »

Hva er egentlig status på denne saken? Er det noen som har intervjuet båtbyggeren og/eller gravd etter "Y-bilen"? Det er ihvertfall på høy tid...

Igjen: Min Schwim var i sin tid meget ombygd, den ble funnet i en elveskråning ved Åndalsnes tidlig på 80-tallet av de første Schwim-pionersamlerne i Norge. Det er en veldig tidlig bil som jeg natulig nok har chassisnummeret på, men statsarkiv/motorvognregister sier pr nå at dette chassis nummeret aldri ble registrert på sivilie norske skilt. Kan det være "X-bilen"?
Loggført

SCREWDRIVER #2
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #14 på: november 20, 2009, 14:14:23 pm »

Saka med å finna att familiens schwimmwagen står eigentleg i stampe. I utgangspunktet hadde eg ingen håp om å få sjå bilen, men hadde ein draum om å finna fotografi. Bilen "vår" var sterkt ombygd, og hadde utsjånad som ein Trabant, iflg. somme. Siste sikre spor er Straumsneset tidleg på 80-talet.
T2-splitt har vore til hjelp, men eg kom nok ikkje i mål.

X: Var ingen scwimm, men derimot ein kübel. I tillegg vart bilen sterkt ombygd, og registrert som varebil. Reg.nummer var T-5647, og chassisnummer 2-039735. Bilen eksisterer definitivt ikkje lenger, men bilete finst.

Y: Er nok min bil. Vart heilt sikkert henta av VW-entusiastar tidleg på 80-talet.

Til SplitMan:
Kan bilen eg leitar etter vera din bil likevel ?

Det som stemmer er: Meget ombygd, elveskråning, og at han var funnen tidleg 80-tal av samlarar.

Det som IKKJE stemmer er:  Åndalsnes, og at han aldri har vore registrert på norske skilt.




Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #15 på: november 20, 2009, 14:21:53 pm »

Interessant! Jeg skal intervjue han som dro opp min bil fra elveskråningen ganske snart og da får jeg helt sikkert vite mer detaljer, spesielt mer nøyaktig stedangivelse. Han har også bilder av vraket.

Det at Motorvognregisteret ikke finner papirene på mitt chassisnummer trenger slett ikke bety at den aldri hadde skilt. De har rotet bort mange registreringskort opp igjennom årene - så pr nå betyr det bare at de ikke finner det. Hadde vi kunnet linke "min og din bil", hadde jo det løst reg nummer gåten min også. Jeg tipper at funn-bilder og arkeolog-intervju vil gi mange svar. Jeg gir lyd igjen.

Loggført

SCREWDRIVER #2
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #16 på: november 24, 2009, 12:57:44 pm »

Nytt spørsmål:
Eg har fått ein avtale med Kontaktseneret til Vegvesenet - der dei seier seg villig til å leita fram kort på alle registrerte Schwimmwagen i Norge. Mot betaling og på visse vilkår. Eitt vilkår er at det ikkje er for mange kort å leita gjennom. Snakkar me om noko i størrelsesorden 20 bilar ?

Eit anna vilkår er at dei vil vita strukturen på nummeret og antal siffer.

Eg har forstått det slik av tidlegare innlegg at chassis-nummeret begynner med "7-", men kor mange siffer er det bak bindestreken ?
Loggført
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #17 på: november 24, 2009, 13:29:49 pm »

Schwimmwagens produksjons serie ligger sånn ca. fra 7-081 til 7-015410.
Jeg tror søket kan begrenses en del. Erfaringsmessig ligger de bilene som har dukket opp her i Norge sånn rundt ca. 7- 01000 til 7-010000 men en kan jo aldri vite.
I alle fall lykke til.

Bilde under.
En 100% orginalplate. Den er ikke løsnet eller fikset på. Denne plata har som vi ser 7-002865. Flere kjøretøyer her hjemme har hatt nr. i dette området.
Obs. Det produseres etterligninger også her.


* Ferdigstilling-plate.jpg (188.78 KB, 640x403 - vist 421 ganger.)
« Siste redigering: november 24, 2009, 15:00:53 pm av svenole » Loggført
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #18 på: november 25, 2009, 08:55:53 am »

Takkar ! Opplysningane er alt vidaresende. Så blir det å leva i spenning ei stund.
Loggført
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #19 på: november 25, 2009, 23:48:30 pm »

Nytt spørsmål:
Eg har fått ein avtale med Kontaktseneret til Vegvesenet - der dei seier seg villig til å leita fram kort på alle registrerte Schwimmwagen i Norge. Mot betaling og på visse vilkår. Eitt vilkår er at det ikkje er for mange kort å leita gjennom. Snakkar me om noko i størrelsesorden 20 bilar ?

Eit anna vilkår er at dei vil vita strukturen på nummeret og antal siffer.

Eg har forstått det slik av tidlegare innlegg at chassis-nummeret begynner med "7-", men kor mange siffer er det bak bindestreken ?

Utrolig interessant! Jeg har forsøkt flere varianter for å få lov til nettopp dette, men aldri lykkes - gratulerer! Som du kanskje vet så var det en gjeng veldig tidlige VW-krigsmodell-entusiaster som fikk tilgang til akkurat dette mens Motorvognregisteret fortsatt lå på Helsfyr...ca tidlig på 1980-tallet. Disse fik rote fram alle -7-XXXXX- chassis nummer kort under fabrikant VW og brukte disse - jeg tror det var 40 identiteter - til å lete opp stort sett alle de Schwimmwagens som er kjent i Norge. Disse karene fulgte hvert eneste chassis nummer til bunns og gravde fram det som var av rester av slike. Nettopp denne episoden var vel en av grunnene til at Motorvognreg ble fullstendig stengt for "frisøk" av denne typen i ettertid. I alle de 20 år jeg har forsøkt å få dem til å finne frem for eksempel ID-kort på "alle Porscher med modellår før 1952" og slikt...har de nektet konsekvent. Alle søk i Steinkjer skal starte med at du selv er eier av et chassis nummer... MEN - du har klart det - all honnør! Håper for all del du finner det du leter etter....og jeg vil ihvertfall betale deg mye...om du greier å få med deg en liste over alle -7-nummer som har vært på norske skilt siden 1946....uvurderlig for historieinteresserte!

Kjente Schwimmwagens i Norge i dag:
- Totalt: 12 stk
- Av disse, registrert på skilt i dag: 8 stk
- Av disse, importert etter krigen: 3 stk
- Av disse, aldri reg på norske skilt på -7-nr: 4 stk

Eksporterte Schwimmwagens fra Norge siden 1946:
- Totalt: 7 stk
- Av disse, var 6 stk opprinnelig på norske skilter i Norge
Loggført

SCREWDRIVER #2
SplitMan
Moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #20 på: november 26, 2009, 12:44:34 pm »

GHR: Du har mail.
Loggført

SCREWDRIVER #2
GHR
Nybegynner
*
Innlegg: 18
Bosted: Voss


Vis profil

« Svar #21 på: november 26, 2009, 20:06:48 pm »

Svaret frå Kontaktsenteret kom uventa kjapt. Det underlege er at dei berre fann EIN bil i den aktuelle nummerserien ! Forventningane mine var nok langt større.
Det heldige for meg er at det var ein T-registrert bil - endåtil i nummerserien for Nordmøre. Om det er den rette bilen veit eg enno ikkje.

Reg.nummer er i alle fall T-4948 - og chassisnr. 7-009 987.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #22 på: desember 01, 2009, 18:01:29 pm »

Høyrer rykter om att mysteriet er løyst! Fortel fortel! Glad
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!