mai 02, 2024, 19:24:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: z-stag bak?  (Lest 2219 ganger)
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« på: august 21, 2008, 19:31:56 pm »

På hvilke modeller er det montert z-stag bak?
Er det noen fordeler eller ulemper med dette?
Er på min 1300s 73mod.
Loggført

Mob:92245040
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: august 21, 2008, 21:56:06 pm »

Var på min 70mod 1300 før jeg skiftet til IRS. Noe som ikke passet på IRSen så jeg fjernet det. Er vel ment som et stabilisator stag tror jeg?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Syncronaut
Supermedlem
*****
Innlegg: 934
Bosted: Trondheim



Vis profil
« Svar #2 på: august 22, 2008, 08:47:25 am »

Disse finnes i et par forskjellige versjoner og både på type 1 (type 2 er jeg usikker på...?) og type 3 (kun Variant, såvidt jeg husker), men kun på biler med pendelaksel. Når det gjelder årsmodeller snakker vi vel ca -67 og oppover. Grunnen til at de kom var for å stabilisere bilen (gjøre den mindre følsom for sidevind etc) og stive opp fjæringen uten å måtte øke diameteren på torsjonsfjærene (som ville redusert fjæringskomforten).

Ulemper med de kan jo f eks være at festene har en lei tendens til å ruste bort (gjelder ihvertfall type 3, der de nedre festebrakettene er en lukket platekonstruksjon som er sveiset fast i akselrørene, og når det blir liggende fukt inni der over tid...). På type 1 synes jeg å ha sett at innfestingen i karosseriet (der gummiforingene ligger) kan være litt plaget av rust, men ellers skal det vel ikke være mye problemer/ulemper med å ha staget montert. Det er vel ikke helt uvanlig at folk plukker det vekk og setter på et stabstag eller en "camber compensator" istedet, men de gjør ikke helt den samme jobben...
Loggført

Gorm
Medlem TVWK og Dora Custom
http://tvwk.no/
SilverPig
Medlem
***
Innlegg: 125
Bosted: Nesøya, Asker


Joik har større kraft enn krutt!


Vis profil
« Svar #3 på: august 22, 2008, 11:47:29 am »

Z-bar ble introdusert i 67, og om de er noe å samle på har vel VW svart godt nok på selv ved å ta dem ut av produksjon kun et par år senere. Idéen var god nok den, for å motvirke tuck in på bakhjulene. Gummiforingene morkner selvsagt, og de er litt over gjennomsnittlig vriene å få tak i. Har liten eller ingen effekt på senkede biler.


* tuck in - tuck out.jpg (73.96 KB, 567x425 - vist 190 ganger.)
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #4 på: august 22, 2008, 11:55:43 am »

Shims det opp så det er aktivt hele tiden og bytt foringer. selges komplette foringssett mener jeg på Cip1 etc. Unneberg har kanskje også.

Søk så finner du masse om det
Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: august 22, 2008, 22:52:19 pm »

Etter hva jeg har lest ble dette staget introdusert på 68-modellen på Bobler med pendelaksler. Dette året ble fjæringa bak gjort litt mykere, blant annet for å få bedre komfort. Men mykere fjæring bak i kombinasjon med full last og god fart i svinger er ingen god oppskrift på gode kjøreegenskaper - Z-staget skal kompensere for dette.
Loggført
Rocket-Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 1771
Bosted: Sande i Vestfold



Vis profil
« Svar #6 på: august 22, 2008, 23:23:30 pm »

Etter hva jeg har lest ble dette staget introdusert på 68-modellen på Bobler med pendelaksler. Dette året ble fjæringa bak gjort litt mykere, blant annet for å få bedre komfort. Men mykere fjæring bak i kombinasjon med full last og god fart i svinger er ingen god oppskrift på gode kjøreegenskaper - Z-staget skal kompensere for dette.

Alle 67-modeller har også dette staget..
Som Pan sier ble torsjonstavene samtidig gjort litt mykere bak. Dette økte komforten, staget er (originalt) kun i bruk når bilen er tungt lastet.
Kjøreegenskapene på en original '67 kontra eldre er definitivt bedre, noe som har å gjøre med en kombinasjon av mange ting. Samtidig som Z-bar kom fikk bilene også bredere sporvidde bak, balljoint kom året før osv.
Det er lett å få en eldre bil med kingboltforstilling og korte aksler osv til å oppføre seg minst like bra, men den optimale originalbilen er i mine øyne en '67 1500 som har alle disse fordelene og i tillegg 1500 motor og skivebremser.
68> er selvfølgelig ikke dårligere, men "noen" vil si de mistet litt av sjarmen de eldre bilene har.
Makan til avsporing i en tråd om Z-bar.. Sorry..
Loggført

If it ain't broke... sell it & buy one that is

SCREWDRIVER #6

www.screwdriversnorway.blogspot.com
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #7 på: august 23, 2008, 22:45:12 pm »

Kan ihvertfall skrive under på at min 68-modell Boble med balljoint foran og Z-stag bak oppfører seg helt utmerket i svingene. Men det skal også sies at jeg ikke har for vane å råkjøre inn i svinger for så å slippe gassen midtveis i svingen...
Loggført
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #8 på: august 24, 2008, 21:45:43 pm »

Z-bar ble introdusert i 67, og om de er noe å samle på har vel VW svart godt nok på selv ved å ta dem ut av produksjon kun et par år senere. Idéen var god nok den, for å motvirke tuck in på bakhjulene. Gummiforingene morkner selvsagt, og de er litt over gjennomsnittlig vriene å få tak i. Har liten eller ingen effekt på senkede biler.
Jeg har en 66mod og det sitter z-bar på den.... Kanskje det har blitt byttet karosseri på bilen en gang i tiden?..
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!