mai 09, 2024, 01:00:31 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
avstemning
Spørsmål: Hvor mye hester?
80 - 90 hk - 8 (9%)
90 - 100 hk - 13 (14.6%)
100 - 110 hk - 31 (34.8%)
110 + hk - 26 (29.2%)
60 + hk - 11 (12.4%)
Stemmer totalt: 86

Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: 1915cc.. nybegynner lager motor med fres i :)  (Lest 74572 ganger)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #150 på: oktober 25, 2010, 13:48:30 pm »

Har ikke noe å bety om veiva ligger på skrå i den sammenhengen du nevner her, ellers traff du spikeren på hodet! Blunker

Står sylindrene med 90° på veiva så er ikke veiva på skrå.

Ok, han traff spikeren på hodet med faktumet at jeg vil få sylinderlekkasje, hvis jeg hadde dreid ned foringene forskjellig for å få homogen vendehøyde mellom alle fire.

Om sylinderne står 90 grader på veiva er ikke godt å si, men siden jeg har forskjellig vendehøyde mellom 1 og 2 (1,8 og 1,9mm) og samme fenomen mellom 3 og 4, så vil jeg påstå at veiva står skjeivt i blokka.
Det skal alle fall ikke eksistere noen vinkel mellom splitten i blokka og anleggsflaten til foringene, så da er lagerbukkene skjevt linjeborra, eller noe i den duren.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #151 på: oktober 25, 2010, 13:50:07 pm »

Hvis du har vendehøyde 1,9mm på 3 og 2,0mm på 4, og så dreier 1,95mm så må det vel kompanseres med forskjellig tykkelse på kobberring.

Hvis man setter sylindrene i blokken, og de ikke er like "høye" blir jo anleggsflaten i toppen anderledes på 3 og 4.


Nettop! Og derfor SKAL SKAL SKAL du dreie alle foringene like mye! Ellers VIL høyden bli forskjellig, og da er du dritten dragen!

Du må huske at variasjonen i vendehøyden ikke ligger i de urørte foringene fra fabrikken (der er alle like høye), men heller at veiva er skjeiv, rådene har variabel lengde osv. Det aller viktigste du gjør nå er å få høyden på foringene lik! Skal du være 100% sikker på planearbeidet til Jee, hvilket jeg ikke tviler på er i henhold, så slenger du foringene nedi blokka og drar en rettholdt over for å se at høyden er lik. Du har da lest 1915-tråden min?

Forskjellige tykkelser på kopperringene vil jo bare gjøre høydene forskjellige igjen! Drei alle fire likt og bli fornøyd.
« Siste redigering: oktober 25, 2010, 13:53:54 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #152 på: oktober 25, 2010, 14:20:49 pm »

word! 

Hvis veiven er "skeiv"

hvis 1=2 og 3=4 så kunne man dreid forskjellig?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #153 på: oktober 25, 2010, 14:56:06 pm »

word! 

Hvis veiven er "skeiv"

hvis 1=2 og 3=4 så kunne man dreid forskjellig?

Jepp!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #154 på: oktober 25, 2010, 15:56:38 pm »

men siden jeg har 1=2 og 3=4 men ikke like hverandre, ville det da vært smart å dreie sylindrene forskjellig?

Sånn at kompen blir lik
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #155 på: oktober 25, 2010, 16:16:48 pm »

Jepp! Og bare da!
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #156 på: oktober 25, 2010, 16:27:48 pm »

da gjør jeg det:-)
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #157 på: oktober 26, 2010, 17:24:41 pm »

da var sylindre sendt sørover til sveinT for dreiing, og kommer tilbake med 0,2mm vendehøyde, pluss at det blir 1mm kobber i toppen Glad

tror jeg ender opp med å kutte toppene slik at det blir ca. 10-1 i komp ! var planlagt litt mindre, men mye vil ha mer! trenger da 45cc i hvert forbrenningskammer!

håper jeg ikke går på samme smell som thore-morten med mine topper!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #158 på: oktober 27, 2010, 18:07:06 pm »

papirpakning svinghjul/veiv, skal den bare imellom?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #159 på: oktober 27, 2010, 18:23:45 pm »

papirpakning svinghjul/veiv, skal den bare imellom?

Kastes omgående! Skal kun brukes på eldre motorer, hvor gamle og hva slags vet jeg ikke konkret.
Du skal i alle fall ikke bruke på din motor.

Bytt o-ring i veiva, og ny simmering. Alt du trenger å tenke på.

Pass på når du setter svinghjulet på veiva at o-rignen ikke kommer i klem mellom anleggsflatene. Da får du problemer over tid...
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #160 på: oktober 27, 2010, 18:38:52 pm »

finnes jo i 8pins :S

bare tull å bruke altså
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #161 på: november 03, 2010, 23:01:23 pm »

Sjekk avstemning! Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #162 på: november 03, 2010, 23:28:02 pm »

Sjekk avstemning! Glad

La inn en på 110+. Vi lever da for faen meg i trua! Gliser
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #163 på: november 03, 2010, 23:31:31 pm »

la meg der jeg og Blunker
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #164 på: november 05, 2010, 16:36:18 pm »

trist update Trist Sylindrene kom tilbake fra SveinT, så kjempebra ut i dreiingen, men 2 sylindre er skadet Trist

Med embalasjen sylindrene mine kom med fra statene, og ekstra polstring inne i boksen, så klarte allikevel posten å knekke to kjølefinner. To øvre finner har mistet ca. 4-5kvadratcentimeter.  Sidene sylindrene sto rett oppe i Mahle esken, så må den 2 ganger ha vært "kastet" på hjørnet. Begge skadene var på tvers/kryss overfor hverandre, så den har iallefall ikke stått rett opp og ned..

Opprettet sak hos posten med en gang, men vi får se hva som skjer!

Hvordan får jeg posten til å forstå at sylidrene ikke kan brukes? tenkte på å få f.eks vwparts.net til å sende meg en mail på det.

Går det forresten ann å tacke finnene på plass igjen?

regner med at det er uaktuelt å kjøre med to skadede sylindre på en maskin med litt komp og fres i??


Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #165 på: november 05, 2010, 16:37:59 pm »

tipper det går fint.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #166 på: november 05, 2010, 17:48:24 pm »

kanskje jeg bare skulle hente de imorgen tidlig?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Jee
Supermedlem
*****
Innlegg: 2511
Bosted: Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #167 på: november 05, 2010, 17:59:16 pm »

Helt normalt at dette skjer. Og spiller ingen rolle med mindre anlegg er skadet.

Jeg jobber ikke i posten... men med. Og om en pakke ikke tåler fall fra 2 meter eller bli kastet. Så ikke send den!! Er ikke arbeiderne som skader den.. men andre kolli. Har opplevd 40 kilos lastebiltrommel sammen med juleposten.. Får håpe ingen skulle gi bort krystall for å si det sånn  Osteaktig

(har fått pm av deg.. men ikke hatt tid til det omfattende svaret ennå...)
Loggført

cato®
Supermedlem
*****
Innlegg: 1748
Bosted: Oslo/Mjøndalen



Vis profil
« Svar #168 på: november 06, 2010, 08:22:06 am »

Om alle kjøleribbene på en sylinder var knekt, så ville du kanskje merket noe, men ikke sikkert. Ca 70 % av motorens kjølebehov er  topplokket. Så etpar knekte ribber er 0 problem. Ikke synes det når motoren er sammensatt heller  Gliser
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #169 på: november 07, 2010, 16:08:11 pm »

Her et lite bilde av slik de så ut etter at posten hadde sendt de til meg. Jeg var mest redd for at de skulle få skader på anleggsflater, eller sideslag, slik at noe skulle bli ovalt på vei tilbake til deg. I % er det jo minimalt med kjøling som forsvinner her....


* DCP_4590 (Large).JPG (127.92 KB, 1024x680 - vist 357 ganger.)
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #170 på: november 07, 2010, 19:29:25 pm »

se der ja..
 
skal få lagt ut bilde imorgen, men har hentet de hos posten igjen, og tror de blir brukt!
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #171 på: november 08, 2010, 22:45:41 pm »

vrææl!

lar det seg gjøre å reparere pinnene i oljesilen med motoren sammen?

den ene har seff dratt av gjengene Trist
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #172 på: november 08, 2010, 22:47:16 pm »

på pinnen eller i blokka?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #173 på: november 08, 2010, 22:50:09 pm »

på pinnen eller i blokka?


blokk.. ellers hadde det ikke vært noe stress  Kult
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7137
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #174 på: november 08, 2010, 23:03:29 pm »

mutter på innsiden, har gjort det flere ganger. bruk litt loctite
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #175 på: november 08, 2010, 23:06:12 pm »

på pinnen eller i blokka?


blokk.. ellers hadde det ikke vært noe stress  Kult

Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.

Jeg har gjort lignende reparasjon med pinnebolter som er beregnet for dette. Den har vanlig diameter i ene enden, men er oversized i andre enden (M8 tror jeg det var). Bla. unneberg selger disse. Ellers er det bare å finne frem helicoil-kitet hvis du da ikke vil modde sumplokket ditt til å ta en større bolt på hullet du må reparere.

Ellers funker jo også grelland sitt forslag sålenge gjengene ikke er totalt maltrakterte.
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #176 på: november 08, 2010, 23:22:17 pm »

gjengene er rimelig ræva ja. bare drar løs gjenger når jeg prøver å stramme opp.. lurer på om ikke M8 er tingen. bare for å bli ferdig med det, lokket borres bare opp for å kunne ta større bolt Glad

leverer motor og topper til JEE imorgen, så får vi se hvordan vi gjør det Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #177 på: november 08, 2010, 23:28:34 pm »

gjengene er rimelig ræva ja. bare drar løs gjenger når jeg prøver å stramme opp.. lurer på om ikke M8 er tingen. bare for å bli ferdig med det, lokket borres bare opp for å kunne ta større bolt Glad

leverer motor og topper til JEE imorgen, så får vi se hvordan vi gjør det Glad

Jeg er spent på å se hvordan det blir med portearbeidet han gjør, og om det blir noe særlige forskjeller mellom HK-tallene våre. Samma kam, slagvolum og std.-topper. Da tør jeg påstå at resten dreier seg om kunnskap, kløkt og erfaring. Du får på en måte motoren din bygget av en erfaren, dare I say "fagmann", mens jeg (the gaycool-n00b) har gjort alt arbeidet selv uten altfor mye innspill fra omverdenen.

Blir en interessant erfaring Blunker
Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #178 på: november 09, 2010, 18:42:16 pm »


Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.


Tror lagermaterialet er uenig med deg i det siste...
Loggført
tmbryhn
Supermedlem
*****
Innlegg: 1408
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #179 på: november 09, 2010, 23:55:01 pm »


Lar det seg gjøre? Alt er mulig, spørs hvor mye spon du vil ha i blokka og hvor forsiktig du er. Klart, oljefilteret vil jo fange opp alt av det grove sponet før det greier å nå veiv osv. Et annet aspekt er at magnesiumen er mye mykere enn stålet i veiv, kam og råder. Altså vil det ikke greie å gjøre store skaden, rent teoretisk.


Tror lagermaterialet er uenig med deg i det siste...

On the contrary, det tror faktisk jeg også når de små grå først får hevet seg rundt Blunker

By the way: Hvem er det som stemmer for 60 + Hk på denne motoren? Er det bare for å provosere og lage ballanse mellom barene der oppe?
Blir litt som å stemme RV på skolevalget fordi "ingen andre gjør det". Øyerulling
« Siste redigering: november 09, 2010, 23:57:26 pm av tmbryhn » Loggført

Til ettertanke:
"... The more we know, the more we feel our ignorance; the more we feel how much remains unknown." - Humphrey Davy

 - VW 1303S 73-mod. Aurora-"Peewsen"
 - VW 1300S 73-mod. Leonora-"Peewsen" (Bruks-Peews)
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!