mai 04, 2024, 00:35:07 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: passer 1300, 1500 eller 1600 rett på/i en bil med 1200?  (Lest 4204 ganger)
sjurfn
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: ørsta


Vis profil

« på: januar 29, 2013, 12:21:53 pm »

passer 1600 moteren rett på 1200 girkassa å event ka må eg bytte eller ka må eg gjer for at de skal passe?
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: januar 29, 2013, 12:38:01 pm »

Kommer ann på årsmodell på kassen
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #2 på: januar 29, 2013, 13:05:39 pm »

For å utdype litt:

Hvis din 1200 er en 6 volts motor, og du bytter til en 1300, 1500 eller 1600 med 12 volt, så passer det ikke uten videre. Svinghjulet på motor med 12 volt er større enn på 6 volt, og da må man frese ut plass i girkassa. Startmotoren vil vel også kreve litt arbeid?
Loggført
sjurfn
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: ørsta


Vis profil

« Svar #3 på: januar 29, 2013, 23:03:15 pm »

Jaha.. So det krevst mye ombygging altså.. Har fått høre ifra flere at kassen var så og si lik eg, å at de skulle gå om verandre men d gjør nå på en måte ikke d da.. Ka so vil vere d letteste her da..?  Min er en 68 modell med 6v...
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #4 på: januar 29, 2013, 23:27:41 pm »

Jaha.. So det krevst mye ombygging altså.. Har fått høre ifra flere at kassen var så og si lik eg, å at de skulle gå om verandre men d gjør nå på en måte ikke d da.. Ka so vil vere d letteste her da..?  Min er en 68 modell med 6v...

Sikker på at det er en 6v? Siste 6v VW var 1967 mod. Fra 1967 og opp skal alle være 12v..
Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #5 på: januar 30, 2013, 00:25:06 am »

Sikker på at det er en 6v? Siste 6v VW var 1967 mod. Fra 1967 og opp skal alle være 12v..

Feil. 1200-modellene var fortsatt 6 volt i 1968, og fortsatte med det et stykke ut på 1970-tallet.

Har du en 1968-modell med 6 volt og vil ha inn en 12 volt motor, er ombygging til 12 volt elektrisk anlegg nærliggende. Enten bytte girkasse også, eller ganske enkelt frese ut plass i den du har til 12 volt svinghjul, pluss ordne med starter så den passer til det større svinghjulet.

Med mindre du snubler over en eldre 1300-motor med 6 volt anlegg, da. Mulig det blir noe mindre omfattende jobb.
Loggført
Phlip
Medlem
***
Innlegg: 246
Bosted: Oslo/Tofte



Vis profil
« Svar #6 på: januar 30, 2013, 02:08:16 am »

Sikker på at det er en 6v? Siste 6v VW var 1967 mod. Fra 1967 og opp skal alle være 12v..

Feil. 1200-modellene var fortsatt 6 volt i 1968, og fortsatte med det et stykke ut på 1970-tallet.

My bad. USA sluttet med 6v i '67. 1200 tidlig '75 mod var siste euroboblen med 6v. Sorry avsporing og lykke til sjurfn.
« Siste redigering: januar 30, 2013, 02:30:37 am av Phlip » Loggført

Mvh. Philip

1500 1967
1300 1969 (under restaurering)
TLC BJ40 1980

Tidligere:
1303S 1973
1200 1965
TrettenNullTo
Supermedlem
*****
Innlegg: 5138
Bosted: Tigerstaden



Vis profil
« Svar #7 på: januar 30, 2013, 07:25:52 am »

Sikker på at det er en 6v? Siste 6v VW var 1967 mod. Fra 1967 og opp skal alle være 12v..

Feil. 1200-modellene var fortsatt 6 volt i 1968, og fortsatte med det et stykke ut på 1970-tallet.

My bad. USA sluttet med 6v i '67. 1200 tidlig '75 mod var siste euroboblen med 6v. Sorry avsporing og lykke til sjurfn.
Disponerer en VW-1200 73 mod, den er 12 volt. og har mange små detaljer som ikke stemmer i forhold til årsmodell..
Har en følelse av at 1200 modellene ble satt sammen med mye forskjellige deler, alt etter hva som lå igjen på restlageret.
Loggført

Follo VW Klubb

SCC   14,257
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #8 på: januar 30, 2013, 11:34:00 am »

Det er på starterdrevet du vil sjå forskjellene...på dei gamle 6 voltstarterene var det større startdrev, (fordi svinghjulet hadde berre 109 tenner, (altså lenger mellom tennene på startkransen til svinghjulet) men med samme antall tenner på starteren som 12volt starteren, . Starterdrevene på starterene som ble 12volt, fekk mindre diameter, (altså til svinghjul med 130 tenner). Fram til 66 var det de gamle svinghjula (6v).

Begge desse startarane har startdrev med 9 tenner.

-I 66/67 kom 1300 > og ny gearkasse og bilane vart og 12volt...men i denne overgangen i 67, vart det levert 1500 bobler m den nye gearkassa med 6volt anlegg, så med flere tenner på svinghjulet måtte denne starteren altså vere modifisert med lite drev som passa til dei nye kassene/svinghjula. Nye svinghjulet hadde 130 tenner, bygger innover mot kløtsjen ørlite meir enn 6voltsvinghjulet...(kanskje 1mm) så derfor ligg startkransen "nermere gearkassa". Hvis en då ønske å setta "nyare motor" i gamle gearkassa...så må ein slipa  litt oppå "kulane" til motorboltane innv. i kløtsjhuset, samt litt innover for startkransen.

Det er og forskjell på diameteren til drevakslingen til startarane som er opplagra i kløtsjhuset til desse to startertypene, så derfor er det mykje prat rundt denne "foringen" som trengst for dei nye startarane og som er megaviktig for at startaren skal kunne dra motoren godt rundt då.

-Desse to svinghjula har samme diameter, men det nye (130t) har plass til 200mm kløtsj.
-det gamle 6volt hjulet(109 t) har plass til gamlekløtsjen som er 180mm.
« Siste redigering: januar 30, 2013, 11:43:52 am av ovalt » Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #9 på: januar 30, 2013, 14:03:06 pm »

Type 2 som hadde 1500 motor, 6 volt frå 1963 til 12 volt å ny kasse i 1967, hadde trolig det gamle svinghjulet... overgangen frå 1200 motor til 1500 i bussen fikk en litt sterkere starter på 0,6hp (1200 starteren var 0,5 hp) så kom starteren på 12 volt med 0,7 hp i 1967) Hvis det var så?? var det en tredje variant 6volt starter på den tida og. (fordi det kom sterkare motor i type 2, vart det brukt samme "felta".. altså ytredelen til dei nyare startarane allerede når 1500 motoren kom i bussen, derfor trur eg at den "nye startaren" var delvis innom desse overgangsmotor/kassene frå 1963 til 67.
 ---kommenter gjerne dette---
« Siste redigering: januar 30, 2013, 20:42:42 pm av ovalt » Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #10 på: januar 30, 2013, 20:30:02 pm »

Bytt svinghjul på den nye motoren, med det som sto på den gamle. Skift samtidig pakningen bak svinghjulet når du har det demontert, husk å dra til mutteren som holder svinghjulet til du nesten skiter i buksa. Problem solved, og du kan ute å kjøre tur
Loggført

Seaside VW Klubb
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #11 på: januar 30, 2013, 21:37:58 pm »

Bortsett fra det lille spørsmålet om 12 volt elektrisk dynamo og bil med elektrisk anlegg som ellers er 6 volt, da. Men det lar seg jo fikse det også Glad
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #12 på: januar 30, 2013, 23:18:53 pm »

Her er eit eksempel på et motorbytte som eg gjorde.

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,46328.0.html

.

Loggført
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #13 på: januar 31, 2013, 00:29:22 am »

Jeg hadde 6V 68 1200 for mange år siden, og jeg tror denne hadde det nye svinghjulet og 67 starter. Da passer en 1300 - 1600 rett inn, men mulig jeg husker feil. Tror du bør sjekke ut dette først, kansje ved å ta ut starteren og se om det er samme som 67.
Loggført

tlf: 40843606
sjurfn
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: ørsta


Vis profil

« Svar #14 på: januar 31, 2013, 09:49:40 am »

Bytt svinghjul på den nye motoren, med det som sto på den gamle. Skift samtidig pakningen bak svinghjulet når du har det demontert, husk å dra til mutteren som holder svinghjulet til du nesten skiter i buksa. Problem solved, og du kan ute å kjøre tur

har fått hørte dette med en annen som har gjort de samme, å de funka fint.. starteren går nok endel fortere rundt men de funke fint om en tenker litt på starteren å ikkje står å kinner i lengre tid:)
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #15 på: januar 31, 2013, 09:52:26 am »

Jeg hadde 6V 68 1200 for mange år siden, og jeg tror denne hadde det nye svinghjulet og 67 starter. Da passer en 1300 - 1600 rett inn, men mulig jeg husker feil. Tror du bør sjekke ut dette først, kansje ved å ta ut starteren og se om det er samme som 67.


Ja du har nok rett i dette Nils Kristian, og derfor gir dette mange nye muligheter for alle med nyere1200 bobler >
Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #16 på: januar 31, 2013, 10:02:39 am »

Bytt svinghjul på den nye motoren, med det som sto på den gamle. Skift samtidig pakningen bak svinghjulet når du har det demontert, husk å dra til mutteren som holder svinghjulet til du nesten skiter i buksa. Problem solved, og du kan ute å kjøre tur

har fått hørte dette med en annen som har gjort de samme, å de funka fint.. starteren går nok endel fortere rundt men de funke fint om en tenker litt på starteren å ikkje står å kinner i lengre tid:)

Då må det vel vere at en kjører 6volt starter på 12volt...eller?? (er vel ikkje heilt bra det) -Hvis du bygge om til 12 volt strøm på bilen så bruker en 12 voltstarter, å hvis en bygge ned til 6 volt strøm i bilen, (som eg gjorde) så brukte eg ein 6 volt 1967 1500 starter.
-Begge desse eksempla her har "lik fart" på starteren som i orginal bilane.
« Siste redigering: januar 31, 2013, 10:15:20 am av ovalt » Loggført
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #17 på: januar 31, 2013, 10:12:48 am »

Her er eit anna eksempel på ein 65 1200 som eg sette inn ein 69 modell 1300, og bygde om til 12voltsrøm på bilen. (brukte altså den gamle 1200 gearkassa her). Funka bra dette og, men best resultat fekk eg med ovalen, der fekk eg moderne drivlinje med 6volt anlegg.  Glad


* 118.JPG (45.31 KB, 640x480 - vist 150 ganger.)

* 120.JPG (44.21 KB, 640x480 - vist 148 ganger.)
Loggført
sjurfn
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: ørsta


Vis profil

« Svar #18 på: januar 31, 2013, 12:53:47 pm »

Bytt svinghjul på den nye motoren, med det som sto på den gamle. Skift samtidig pakningen bak svinghjulet når du har det demontert, husk å dra til mutteren som holder svinghjulet til du nesten skiter i buksa. Problem solved, og du kan ute å kjøre tur

har fått hørte dette med en annen som har gjort de samme, å de funka fint.. starteren går nok endel fortere rundt men de funke fint om en tenker litt på starteren å ikkje står å kinner i lengre tid:)

Då må det vel vere at en kjører 6volt starter på 12volt...eller?? (er vel ikkje heilt bra det) -Hvis du bygge om til 12 volt strøm på bilen så bruker en 12 voltstarter, å hvis en bygge ned til 6 volt strøm i bilen, (som eg gjorde) så brukte eg ein 6 volt 1967 1500 starter.
-Begge desse eksempla her har "lik fart" på starteren som i orginal bilane.



kjører 6v starter på 12v ja.. de funker om en er litt oppmerksom på d med å kinne i kortere perioder..?
Loggført
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #19 på: januar 31, 2013, 19:02:15 pm »

Bytt svinghjul på den nye motoren, med det som sto på den gamle. Skift samtidig pakningen bak svinghjulet når du har det demontert, husk å dra til mutteren som holder svinghjulet til du nesten skiter i buksa. Problem solved, og du kan ute å kjøre tur

har fått hørte dette med en annen som har gjort de samme, å de funka fint.. starteren går nok endel fortere rundt men de funke fint om en tenker litt på starteren å ikkje står å kinner i lengre tid:)
Har brukt 6v starter på 12 volt lenge og i flere biler jeg har hatt, og det har ikke vært noe problem. MEN jeg har aldri satt ett nylada 12v batteri i bilen, for så å kjinne det tomt i et strekk heller. Vær litt fornuftig i bruk av starteren, så er ikke dette et problem.

Då må det vel vere at en kjører 6volt starter på 12volt...eller?? (er vel ikkje heilt bra det) -Hvis du bygge om til 12 volt strøm på bilen så bruker en 12 voltstarter, å hvis en bygge ned til 6 volt strøm i bilen, (som eg gjorde) så brukte eg ein 6 volt 1967 1500 starter.
-Begge desse eksempla her har "lik fart" på starteren som i orginal bilane.



kjører 6v starter på 12v ja.. de funker om en er litt oppmerksom på d med å kinne i kortere perioder..?
Loggført

Seaside VW Klubb
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #20 på: januar 31, 2013, 20:18:22 pm »

Ja ok Gullik, men tror neppe att det er helt topp løsning...men for all del, hver sin bil...det er nettop derfor jeg ytrer meg såpass i tråden at andre skal kunne velge metode.
« Siste redigering: januar 31, 2013, 20:22:55 pm av ovalt » Loggført
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #21 på: januar 31, 2013, 22:53:47 pm »

Har sett flere her på forum si at de kjører 6 volt starter med 12 volt elektrisk anlegg. Går greit så lenge motoren er lettstarta, og man ikke kjører starteren for lenge om gangen.

Vindusviskermotoren kan også få det litt vel tøft med dobbelt så mange volt.
Loggført
sjurfn
Nybegynner
*
Innlegg: 31
Bosted: ørsta


Vis profil

« Svar #22 på: februar 01, 2013, 14:42:30 pm »

Ja ser ut som eg bare går for en 1600 motor då.. Medmulig heten til å modifisere d lille i kassen eller å bytte over 6volt svinghjul å starter...Glad
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!