mai 04, 2024, 06:16:02 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: IRS girkasse, snu diff?  (Lest 7506 ganger)
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« på: januar 01, 2013, 21:13:35 pm »

Hei!
Jeg skal bytte girkasse i en Snow-Trac fra 1975.
Har kommet over en girkasse med kode DC fra type 3 som skal være god og som jeg tror skal passe.
Problemet er at girkassen snur bak-fram i Snow-Trac, slik at rotasjonsretningen blir feil på denne kassen om man ikke får snudde diffen slik det er gjort på buss med navreduksjon.
Går det å snu diffen i denne kassen?
Vil den sideveis shimsingen av diffen bli riktig, forutsatt at man også bytter side på shimsene som er der?
Hadde vært så utrolig greit å få vite dette FØR jeg kjøper girkassen..
Håper noen med erfaring kan fortelle meg hvordan dette er.

Den girkassen som står i Snow-Tracen nå fungerer perfekt helt til man gir gass i tredje gir. Da blir det et fryktelig rammel, og motoren ruser opp uten at det går framover. Oljen har plutselig blitt full av spon.
Har lest et sted at 3-giret er noe svakt på boblekassene, slik at ett eller annet blir sveiset fast ved trimming?
Loggført
1303RCN
Seniormedlem
****
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark


Vis profil

« Svar #1 på: januar 01, 2013, 22:09:11 pm »

Du kan nok ikke bruke en irs kasse fra en vw i en snow track tror jeg. Det er noen helt andre drivakslinger på en snow track kasse en det er på vw kasse. Det er jo også på drivakslingene at svingsystemet sitter på snow teack kassa. Men diffen kan snus på alle irs kasser med skrudde sidelokk
Loggført
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #2 på: januar 01, 2013, 23:32:58 pm »

Takker for svar!
Er du sikker på dette?
Alle deler som er skrudd på girboksen utvendig, tar jeg fra Snow-Tracen.
Fra delekatalogen til Snow-Trac:



Hele greia:




Girkassen jeg vurderer å kjøpe har påskrudde sidelokk, så da kan altså diffen snus. Men det var dette med shimsingen da? Blir det en spesialistjobb og gjøre dette?
Loggført
1303RCN
Seniormedlem
****
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark


Vis profil

« Svar #3 på: januar 02, 2013, 00:15:05 am »

Da jeg fikk se bilde av den kassa du har så ble jeg litt usikker, mulig du har rett. det du da mener er og bytte bare inmat ? Kassa som sitte i den snow tracken som står her er ikke helt lik den du har på bilded ditt.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #4 på: januar 02, 2013, 06:12:34 am »

Jeg bygde for noen år siden om en 1300S kasse til IRS. Tok sidelokk og diff fra en 1302 IRS -kasse og flyttet over til 1300S-kassa. Skiftet over kronhjulet på diffen. (Forskjellig utveksling, og pinjong/kronhjul er tilpasset hverandre) Passet på at skimsene og lokkene kom på samme side som de var på. Kunne ikke høre noen ulyd når jeg kjørte. Fungerte fint. Antar at du kan snu diff på din kasse, pass på å flytte skims og kronhjul.
Loggført
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #5 på: januar 02, 2013, 20:13:11 pm »

Da jeg fikk se bilde av den kassa du har så ble jeg litt usikker, mulig du har rett. det du da mener er og bytte bare inmat ? Kassa som sitte i den snow tracken som står her er ikke helt lik den du har på bilded ditt.

Tenkte ikke røre innmaten i IRS kassa, bare det som er nødvendig for å snu diffen. Vil anta at splinen på drivakslene er riktig, siden Snow-Trac kjøpte gir (og motor) fra Wolkswagen og tilpasset sine komponenter rundt disse.
Men det vet jeg vel ikke før jeg har prøvd..

Jeg bygde for noen år siden om en 1300S kasse til IRS. Tok sidelokk og diff fra en 1302 IRS -kasse og flyttet over til 1300S-kassa. Skiftet over kronhjulet på diffen. (Forskjellig utveksling, og pinjong/kronhjul er tilpasset hverandre) Passet på at skimsene og lokkene kom på samme side som de var på. Kunne ikke høre noen ulyd når jeg kjørte. Fungerte fint. Antar at du kan snu diff på din kasse, pass på å flytte skims og kronhjul.

OK! Da prøver jeg  Glad
Skal oppdatere i denne tråden når jeg forhåpentligvis er ferdig!
Hva er det fornuftig å betale for en slik kasse om den er i orden?
Loggført
1303RCN
Seniormedlem
****
Innlegg: 348
Bosted: Hedemark


Vis profil

« Svar #6 på: januar 02, 2013, 21:43:51 pm »

Bortsett i fra selve huset så er kassa lik den som sitte på snow tracken som står her.Kan se om jeg får tatt et bilde og sent til deg en gang. (tror dette er en 69-70 mod trac master) Ut i fra bildet så ligner kassa på det som sitter i ei boble /variant ja. Men får problemer med drivaksinger/ diff så så kan jo muligheten være og skifte drevsats og inmat i den kassa du har, da kan du bare høre fra deg, for jeg tror jeg har en par kasser som er tatt opp og ligger i deler. Lykke til og hold oss gjerne oppdatert
Loggført
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #7 på: januar 25, 2013, 23:12:22 pm »

Dette var ikke rett fram..
Viste seg at Snow-Tracen hadde drivaksler med "paddleårer", og ikke den senere typen med splines. Det betyr jo at IRS kassen ikke kan brukes uten å bytte over diff, sidedeksler mm fra en svingakselkasse med 8 festeskruer på diff. Pluss at det krever shimsing etterpå.

Den originale girkassen i Snow-Tracen har en liten neve metallspon i bunnen så den er ferdig :-(
Det er trolig min skyld dessverre..jeg var oppe med den for to år siden for å skifte en skiftegaffel av bronse som var knekt. Denne kassen er typen med pinjonglager som holdes på plass av en stor spesiell mutter. Denne krever spesialverktøy for å kunne strammes til riktig moment. Det hadde ikke jeg, så jeg dro den til så godt det lot seg gjøre med et eller annet verktøy. Mutteren har tydeligvis løsnet etter to år, og forårsaket ett fullstendig havari. Nevner dette så ingen annen behøver å være så dum å gjøre denne feilen. Flau

Har liggende en god busskasse fra 64-65, som er "plugg and play" i Snow-Trac fordi diffen står feil vei. Men antar dette er en svakere kasse enn IRS kassen fra 68-70? Ser at denne har 35 tenner på kronhjulet mot 33 på IRS-kassen, så det vil jo også gå saktere.

Det jeg egentlig trenger er en god svingakselkasse beregnet for 1600-motor og 12volt. Vokser nok ikke på trær. Noen som har?

 
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #8 på: januar 25, 2013, 23:17:21 pm »

1300s kasse. kode AS populer og ettertrakta og vesentlig høgare i pris enn andre.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #9 på: januar 25, 2013, 23:26:48 pm »

Det var det jeg frykta ja :-(
Er irritert på meg selv fordi jeg ødela den kassen jeg hadde pga slurv for to år siden.
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #10 på: januar 25, 2013, 23:49:24 pm »

kva girkasse type stod orginalt i då? dvs kva kode? eit anna alternativ er 1500kasse, type AC. den har samme utveksling som 1300s sovidt eg huksar men godt mulig den er hakket svakare enn den andre. men da skal faktisk eindel misshandling til for å sarva ei sånn girkassa so eg hadde ikkje vert redd for å brukt ei 1500kassa feks. 1300 AB kasse er jo og eit rimlig alternativ. kan du få billig av meg. er litt utvekslingsforskjell men ikkje allverden.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #11 på: januar 25, 2013, 23:59:41 pm »

Her har man en liten oversikt:
http://www.ratwell.com/mirror/sandlizrd.baja.com/gears.htm
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #12 på: januar 26, 2013, 15:18:34 pm »

kva girkasse type stod orginalt i då? dvs kva kode? eit anna alternativ er 1500kasse, type AC. den har samme utveksling som 1300s sovidt eg huksar men godt mulig den er hakket svakare enn den andre. men da skal faktisk eindel misshandling til for å sarva ei sånn girkassa so eg hadde ikkje vert redd for å brukt ei 1500kassa feks. 1300 AB kasse er jo og eit rimlig alternativ. kan du få billig av meg. er litt utvekslingsforskjell men ikkje allverden.

Takk for tilbud  Glad jeg må gå litt i tenkeboksen rundt dette. Men er litt skeptisk på å gire den lavere egentlig. Nå har den 4,125 utveksling.

Den originale kassen har et spesielt nummer: Det står et lite VW-merke med en "rund pil" rundt, deretter står det 13098XR. Vet ikke hva dette er men det har slått meg at det kan være en byttekasse? Den er også svartlakkert som ikke er originalt. Den har stor pinjongmutter, bronse skiftegaffler og diff med 8 skruer så jeg antar den må være 1970-1973 etter info jeg finner på nett.
Antar busskassen fra midten av sekstitallet vil være mye svakere enn denne?
Tror girboksen i Snow-Tracen generelt blir påkjent fordi det går i djupsnø, og med en 1600 industrimotor. Må ofte ned i 2-3 gir i motbakkene. Men prøver jo å gire fint hvertfall - den knekte skiftegaffelen var noe jeg fikk på kjøpet av tidligere eier.
Loggført
Andersen Racing
Supermedlem
*****
Innlegg: 555
Bosted: Spydeberg


Vis profil

« Svar #13 på: januar 27, 2013, 12:42:27 pm »

Hei
den med 31 tenner er den sterkeste  og den med 35 tenner er svakest
vist du er i tvil ang vilken kasse du skal bruke så  er den mange her på forumet som reparer kasser jeg har en nabo som er flink . du begøver sikkert ikke å bytte kassa bare fikse det som er galt og i tillegg vil du få en nyoverhalt kasse
å snu diffen er ikke noe problem bare husk a skimse den opp


Mvh Andresen Racing
Loggført
Snow-Trac ST4
Juniormedlem
**
Innlegg: 51
Bosted: Rindal


Vis profil

« Svar #14 på: februar 02, 2013, 20:52:34 pm »

Her er en oppdatering av "girbokstråden" min.

Bestemte meg for å bruke IRS kasssa med kode DC.
Fikk tak i en god svingaksel-diff med 8 festeskruer for kronhjul, og tilhørende sidedeksler. Kjøpte nye kulelager til diffen.
Monterte så inn disse delene i IRS-kassen, uten kronhjul. Sideslarken på diffen ble null med shimsene fra svingakselkassen. Kunne ane at den gikk tyngre rundt når jeg dro moment på muttrene til sidedekslene, men det var så lite at jeg tror det er uvesentlig. Antar at i bruk vil huset utvide seg langt mer enn innmaten pga varmen, slik at det blir en liten sideslark.
Det var totalt 7,0mm shims: 3,4mm på kronhjulsiden, og 3,6 på andre siden.
Monterte så alt sammen med kronhjulet fra IRS kassen på plass.
Lagde så denne saken for å kunne måle tannklaringen gjennom hullet for oljeavtappningspluggen:



Tok en MChjul-eike siden den er herdet men bøybar, og lagde en overgang til måleuret. Festet så foten til måleuret på svinghjulshuset. Monterte dette i hop slik at spissen på eiken sto mot en tann på kronhjulet gjennom hullet for avtappningspluggen, og måleuret virket tangentielt på diffen.
Låste så av pinjongakslen på provisorisk vis:



Tannklaringen skal være 0,15-0,25 ifølge en manual jeg har, men fant fort ut at klaringen var alt for stor.
Demonterte diffen igjen og monterte inn to shims på 3,5mm fra en gammel delekasse (Fortsatt totalt 7mm).
Når jeg da satte den sammen igjen kunne jeg måle 0,28-0,30mm tannklaring.
Da satte jeg inn shimsene igjen som fulgte diffen, bare omvendt med 3,6 på kronhjulsiden og 3,4 på motsatt side.
Når jeg målte på nytt er klaringen 0,15-0,16 altså OK. Det tyder altså på at 0,1mm endring sideveis på diffen gir ca 0,15mm endret tannklaring.

Mange shims:



Konklusjonen er at om jeg hadde latt shimsene følge sidedekslene, og ikke bytte side i lag med diffen ville det blitt riktig med en gang.
(Jeg byttet rotasjonsretning på boksen) Dette er vel trolig logisk, men treg som jeg er måtte jeg altså måle meg fram til det.

Vel..om noen ser noen "brølere" her som jeg har oversett setter jeg pris på tilbakemeldinger. Hvis ikke håper jeg dette kan være av interesse for andre som bygger om en IRS-kasse til svingaksel.

 
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #15 på: februar 02, 2013, 22:04:35 pm »

Kul oppdatering.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!