mai 03, 2024, 19:57:46 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Erstatte gjengestengene på topper  (Lest 2411 ganger)
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« på: september 05, 2010, 22:08:29 pm »

Heisann,

Gjengestengene til innsug og eksos er rustne og fæle på noen topper jeg har.

Jeg tenkte å ta ut de som er, og sette inn noen nye rustfrie gjengestenger og feste med locktite 271 gjengelås. Høres dette ut som en grei plan?

Men jeg forsøkte å få ut en av dem i dag. De er grusomt rustne og fæle, og det endte med at jeg måtte bore ut hele skiten. Så mitt spørsmål er: hva er beste måte å få ut de resterende stengene?

Mvh,
Marius
Loggført
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #1 på: september 05, 2010, 22:28:14 pm »

ViceGrip tang er et kjekt verktøy. Jeg hadde også prøvd å varme opp toppen før jeg startet. Da aluminium utvider seg mer enn står vil det løsne lettere.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #2 på: september 05, 2010, 22:30:13 pm »

Jeg boret med 7.5 mm gjengebor og gjenget opp til M8 på ene toppen jeg skulle bruke på gamlemotoren. Bare å bore litt større hull i eksosflensen så funker det fint  Glad
Fant ut at det gikk like fort  Osteaktig
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #3 på: september 05, 2010, 23:04:05 pm »

Jeg boret med 7.5 mm gjengebor og gjenget opp til M8 på ene toppen jeg skulle bruke på gamlemotoren. Bare å bore litt større hull i eksosflensen så funker det fint  Glad
Fant ut at det gikk like fort  Osteaktig
Ville ikke brukt så stort bor på m8. Maks 7mm, og helst 6.8
Tommelfinger regel er å trekke fra stigning på dia.
Eks:
M6x0,75=5,25mm~5,3mm
M8x1,25=6,75mm~6,8mm
M10x1,5=8,5mm

På en annen side, så er m8 standard på eksos, så lurer litt på hvorfor du må borre opp flens? Skrivefeil?- Opp til M10, og bor 8,5mm kanskje?
« Siste redigering: september 05, 2010, 23:06:57 pm av H-MEK » Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
KnastenradUndKnotenblech
Supermedlem
*****
Innlegg: 7175
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #4 på: september 05, 2010, 23:08:39 pm »

rustfritt /syrefast i magnesium og alu vil gi galvanisk tæring og kan evt spise opp gjengene i toppen.
Loggført

-71 1302 Honda1000RR , -66 Variant WBX turbo , 89 -Westfalia California 1,9 TDI
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: september 05, 2010, 23:16:48 pm »

På en annen side, så er m8 standard på eksos, så lurer litt på hvorfor du må borre opp flens? Skrivefeil?- Opp til M10, og bor 8,5mm kanskje?

En liten skriveleif der ja. Begynner å bli sent på kveld  Osteaktig
Gjengebor på 8.5mm og gjenge opp til M10 er helt riktig ja!   Osteaktig Blunker
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #6 på: september 06, 2010, 07:13:16 am »

Hva med å pusse rusten?
Loggført

Speed is no substitute for direction
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: september 06, 2010, 07:56:45 am »

Galvanisk tæring? Dette var interessant. Hva med alle de mennesker som setter inn innsatser av rusrfritt stål for å forsterke gjengene? Finnes det zinkbehandlede innsatser for å beskytte mot dette?

Kommentarer folkens?M
« Siste redigering: september 06, 2010, 08:13:45 am av king.oslo » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: september 06, 2010, 10:46:12 am »

Galvanisk tæring forutsetter en elektrolytt, noe Statens Vegvesen velvillig bidrar med gjennom vinterhalvåret. Tror det går bra på sommerbiler. Jeg har hatt et rustfritt eksosanlegg på min 1986 Caravelle siden 2001. Det er montert med rustfrie skruer mot toppene. Bilen har gått i saltsørpa i Oslo og Bærum. Motor og gir ser ut til å klare seg, men karosseri, vannrør, radiator, bensintank, etc. har rustet hull.
Jeg ville brukt varmebestandig alu-pasta (fett) i stedet for lim. Sett på to muttere på pinneskruen og skru den helt i bunn, sitter godt nok.
Loggført
T2-Vandal
Supermedlem
*****
Innlegg: 672
Bosted: Nord-Fron



Vis profil
« Svar #9 på: september 06, 2010, 10:52:26 am »

Er ikke pinneskrueverktøy det mest ideelle for denslags??...
Loggført

29 Chevrolet AC Phaeton
47 Farmall A
66 T1
70 T1 (German look)
78 Corvette sachs 380
77 T2 (Vandalbussen)
72 Eldorado cab
08 Alfa Romeo 159 Ti
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: september 06, 2010, 11:01:36 am »

Jeg ville brukt varmebestandig alu-pasta (fett) i stedet for lim. Sett på to muttere på pinneskruen og skru den helt i bunn, sitter godt nok.


Lim? Jeg følger deg ikke helt her. To muttere? Hvor, når?

Jeg leste at hvis man isolerer materialene vil det ikke tære. Hvordan gjør man dette best?M
« Siste redigering: september 06, 2010, 12:27:28 pm av king.oslo » Loggført
nime
Supermedlem
*****
Innlegg: 1115
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: september 06, 2010, 11:24:16 am »

Galvanisk tæring? Dette var interessant. Hva med alle de mennesker som setter inn innsatser av rusrfritt stål for å forsterke gjengene? Finnes det zinkbehandlede innsatser for å beskytte mot dette?

Kommentarer folkens?M
Fra http://baatplassen.no/i/index.php/topic/2321-aluminium-og-korrosjon/page__view__findpost__p__24100
Sitat
Det er forskjell på rustfritt og syrefast, og rustfritt vil mye lettere forårsake tæring på aluminium på grunn av stoffenes kjemiske egenskaper. De som har erfaring med rekkestøtter o.l som har tært på grunn av syrefaste bolter bør dobbeltsjekke om de mener rutfritt eller syrefast. Det er også stor forskjell på ulike aluminiumskvaliteter. Ren aluminium slik den fremkommer i spenningsrekken er lite bestandig i maritimt miljø, og vil tæres fort. Dette benyttes kun av uvitende amatører. Aluminium av marin kvalitet er legert opp og er mer bestandig. For de som har studert spenningsrekken vil de se at aluminium er mindre edelt enn sink. Dette betyr at ren aluminium vil bli tært bort fortere enn sink. Dette rimer dårlig med det faktum at drev og andre aluminiumsdetaljer har sink som offerandode. Dette er fordi aluminiumen er legert til en edlere tilstand enn sink i disse delene. Som offeranode for aluminium er det vanlig å benytte mellom annet magnesium.

Dvs at rustfritt vil forårsake tæring på aluminium, men på en motorblokk vil dette problemet være mindre siden legeringen den er laget av er mer edel. De tyske ingeniørene har nok tenkt på dette i sin tid.
« Siste redigering: september 06, 2010, 11:27:05 am av nime » Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #12 på: september 06, 2010, 13:45:55 pm »

locktite 271 = lim. Til sommerbruk kan du fint bruke rustfritt/syrefast (A2/A4) på toppene dine. Hvis du skal kjøre i saltsuppa om vinteren bør du tenke deg om.
Loggført
king.oslo
Seniormedlem
****
Innlegg: 459
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: september 06, 2010, 13:47:33 pm »

locktite 271 = lim. Til sommerbruk kan du fint bruke rustfritt/syrefast (A2/A4) på toppene dine. Hvis du skal kjøre i saltsuppa om vinteren bør du tenke deg om.

Supert, takk!

Bilen må dessverre nyte saltsuppa om vinteren. Hva fjør jeg best så?M
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #14 på: september 06, 2010, 21:24:47 pm »

Tyskerne brukte karbonstål - hvorfor i all verden skal man ha rustfritt på innsugsboltene?
Generelt er rustfritt også mye svakere om jeg ikke blander i hodet her nå
Loggført
TEH
Supermedlem
*****
Innlegg: 507
Bosted: Hitra, Sør-Trøndelag



Vis profil
« Svar #15 på: september 06, 2010, 21:35:04 pm »

Gjengene skjærer seg fort på rustfri/syrefast, ikke å anbefale.
Puss de du har og ha på kopperpasta/copaslip.
Loggført

Mob:92245040
Gummiand
Medlem
***
Innlegg: 118
Bosted: Oslo



Vis profil
« Svar #16 på: september 06, 2010, 22:00:02 pm »

Jeg måtte handle nye topper Flau Håper du er mer heldig enn meg.!
Loggført

1.gangs vw eier.
1302s
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!