Flott tråd for de engasjerte
Jeg også tok E lappen, hmm er detalt to år siden...ja...
Satt pliktskyldig, holdt kjeft og hørte etter, når vi lærte om stropping.
Kan dessverre ikke si at jeg alltid har fulgt det jeg kan når jeg stropper ting på henger dette henger ofte sammen med antall stropper tilgjengelig og antall og plassering av festepunkter.
Nå har jeg også hatt noen timer stabilitet og lastelære på skola, og visste at han ikke hadde peiling på alt han stod der og sa...
Vi ble lært, mener jeg å huske, å stroppe i hjula, meg slike spesialstropper som legger seg over dekket. Ikke slike stropper? Stropp i felgen eller igjennom hjula med stropper med beskyttelse.
Dette måtte jeg prøve når jeg sist brukte bilhenger... Jeg hang kroken i stålfelgene bak og så stroppet jeg i tauekroken foran. Det var bare disse tre punktene jeg hadde da den ene stroppen røyk under stramming... Typisk Bergningsbil feste. Etter min mening er ikke dette godt nok på vanlig henger, mye mere riv og røsk som kan få ting til å flytte på seg.
Men for å sette fast bil på henger skal det holde med stropper i hvert hjørne og i hjula som det vises i WW boka til JHU. Da sitter lasta fast. Og så skal du kjøre etter forholdene. Om det er behagelig og trygt å følge fartsgrensa med denne løsningen sies det ikke noe om...
På en stor henger med ei boble på så mener jeg det er godt nok stabiliteten til hengeren er så stor at det ikke er noe problem med vekta dansende rundt. Du vil ikke merke så mye til det men se det i speilen.
Er bilen du skal frakte større og mye tyngre enn hengeren og med ett høyt tyngdepunkt, ja da vil du nok ha fast tyngepunkt, ellers blir det skummelt.
Eller som på Bobletralla til Tistlo, veldig liten henger da er det det samme som gjelder.
Det som ofte er problemet er hvordan man skal feste stumt. Men gjør som på tegningen i boka til WW igjen, finn noen trekabber eller noe annet å stramme imot så slipper du å stramme til du bunner fjæringa da blir alt så mye bedre.
Det som oftest redder stroppinga til folk når det gjelder bilhenger er at som oftest har den hjula på utsida av kjøebruene, og det gir masser av stabilitet. Hadde hjula stått under som på campingvogn, ja da hadde ikke mange stroppet bare til hjula, det hadde nok loven sagt klart ifra om, for da hadde det vært elendig stabilitet og hengere hadde veltet støtt...
ER DU redd for bilen din og livet ditt? Mål vekten på kula, og stropp til lasta di sitter fast!
Jeg har kjøpt meg flere stropper!