mai 04, 2024, 20:26:31 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: ADVARSEL VED KJØP PÅ NETT  (Lest 1950 ganger)
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« på: november 12, 2010, 20:54:10 pm »

Det er grunn til å være svert kritisk på nettkjøp.

Når det gjelder E,bay så ser jeg ofte at annonserte deler er helt defekte. De fotograferes ofte uskarpt, men også i vinkler som gir gunstig resultat når det gjelder vurdering av tilstand. Det går noen orginaldeler nå, disse er defekt og 100% ubrukelige. Budrunden stiger og jeg synes synd på ivrige kjøpere som tror de finner det de mangler. Selger henviser til å se bilder før bud og risikoen er kjøpers.
Desverre har dette forumet virket som eksport av søppel mange ganger. I tilegg kommer frakt og mva. på kjøpesummen.
Vidre popper det ofte opp feik, forfalskede orginalder som er mangelvare. Disse er i mange tilfeller så godt laget at kjennere har gått fem på etter utpakking og grundig undersøkelse. Jeg kan nevne en forfalsket meget skjelden VW hornknapp. Med lange mellomrom har denne nyproduserte knappen blitt lagt ut og gått for rundt 2500,- kr. En er nøtt til å ha orginalknapp og lupe for å opdage den. Anslått verdi max 500,-

Når det gjelder QXL så er det storsvindlet, bare fra en av selgerne beløper det seg ca. 1mill.

Finn.no har vel de fleste hørt om.

Typisk er at alle krever forskuddsbetaling og varen selges brukt som vist på bilde osv.

Viktig, sjekk selgers salgs statistikk for tilbakemeldinger fra kjøpere, selv om de ikke forteller allt. Er det få salg??
« Siste redigering: november 12, 2010, 23:21:08 pm av svenole » Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #1 på: november 12, 2010, 21:34:15 pm »

Har 26 kjøp fra Ebay, noe brukt og noe nytt, ca. 20 vw relatert. Har aldri opplevd at ting ikke har svart til forventningene.
Siste var ett sett 90mm H3 linselykter med angeleyes og trafo og alle monteringsdetaljer til kr. 500.-Disse står nå montert på en nyere bobil.
Men er enig i at det smart å vurdere risikoen for å bli skuffet.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #2 på: november 12, 2010, 22:03:31 pm »

For å nevne det så har jeg 100 kjøp på E,Bay. 10% har gått direkte i søpla. Dette gjelder skjeldent tilgjengelige ting her hjemme. Totalbeløp i tap dreier seg vel rundt kr.5000,- I dette ligger en ren svindel sak hvor varen ike ble sendt på kr.1500,- med anmeldelse som ble henlagt. I de fleste tilfeller er jeg helt fornøyd på risiko skalaen. Det har også hendt at jeg har kjøpt en stor dubbeditt for å bruke en liten del etter eget ønske. Allt jeg får kjøpt i Norge kjøpes her selv om det er litt dyrere. Når jeg begynte kalkulerte jeg med svinn og risiko og erfaringen er i ramma.

I 2009 kjøpte en glad radioamatør en kenwood amatøradio skjelden tilgjengelig her hjemme til 12000,- nok. Når den kom i bruk så viste deg seg at den hadde priodisk feil. Selger sa det var frakt og frakten sa det var selger. Og noen sa det var feil bruk av kjøper. I alle fall den er kastet fordi den kunne ikke repareres da printkortene var gått ut. Tap 12000,- inklusiv frakt og mva.

Er enig med deg at det har noe å si på vilket område en handler og hva. U-ansett er risikoen der og den ligger hos kjøperen. Og jeg håper alle tenker seg grundig om når en trykker på knappen.
« Siste redigering: november 12, 2010, 22:40:03 pm av svenole » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!