mai 22, 2024, 07:29:05 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Brad Penn olje i Norge?  (Lest 5234 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: november 02, 2008, 22:47:20 pm »

Jeg har fått tips om at Brad Penn er en veldig god olje til gamle biler/motorer, men har ikke funnet denne i Norge enda. Vet noen hvor den er å få tak i?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6120
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #1 på: november 02, 2008, 23:07:52 pm »

Sikkert bra denne oljen, men er den bedre enn Pennzoil, Castrol, Quaker State, Valvoline m.m.?

De nevnte oljene m.fl. finnes jo på "hylla".
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: november 02, 2008, 23:27:05 pm »

Ifølge en grundig test utført av Jake Raby er Brad Penn den beste oljen, men hvor tett opptil de andre oljene var vet jeg ikke.

Får en tak i innkjørings-olje i Norge? Vet det er flere som lager egne oljer for dette (deriblant Brad Penn).
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
HansO
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 1574
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #3 på: november 03, 2008, 06:52:24 am »

Husk at de aller fleste oljer er like bare med ulik etikett Blunker
Loggført

1960 T-1
1965 T-1
1988 Opel Omega (Til salgs)
1993 Honda CBR600F
1998 BMW 520iAT
2001 Chrysler PT Cruiser

Sulten og tørst, bil først!

Kjør fort, ta sjanser.
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #4 på: november 03, 2008, 13:26:14 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:05:32 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #5 på: november 03, 2008, 13:56:26 pm »

I hans tester kom Brad Penn bedre ut enn Royal Purple også ja, men han sier at Royal Purple Max Cycle er et godt andrevalg. Så da blir det nok til at jeg skaffer meg slik olje. Takk for linken!

Jeg kunne ikke se noen egne innkjørings-oljer hos Royal Purple, vet noen om dette finnes hos fra noen merker som er å få tak i i Norge?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #6 på: november 03, 2008, 14:01:37 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:05:45 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: november 03, 2008, 16:02:25 pm »

Jeg har ikke noen link til hvor dataene fra testene hans ligger, men jeg har en tråd fra TheSamba hvor han nevner Brad Penn og Royal Purple.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=326868

Artikkelen til LN Engineering han nevner ligger her:
http://www.lnengineering.com/oil.html

Det står også en del om testingen til Jake Raby og LN Engineering her:
http://www.lnengineering.com/motoroiltestingwhitepaper.pdf

EDIT: Fant enda mere her:

Brad Penn vs. Castrol GTX vs. Royal Purple Max Cycle:
http://www.lnengineering.com/2006crosscountry.pdf
« Siste redigering: november 03, 2008, 16:09:03 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #8 på: november 03, 2008, 16:37:26 pm »

Jeg kjører inn kammen på syntetisk, så tapper jeg den av og kjører på den billigste mineralen til stempel ringene har satt seg. Der etter er det rett over på syntet. Når det gjelder hva som gir mest hester så er det å stille motoren i benk, ikke å bytte olje.
Loggført

Speed is no substitute for direction
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #9 på: november 03, 2008, 16:49:05 pm »

Mye av testene til RAT/LN Engineering har gått på slitasje og innkjøring av kam/løftere, og hvor godt oljen holder seg over tid og ved forskjellige temperaturer såvidt jeg har forstått, ikke om en får mer hester av å bytte olje. Jeg ser en av linkene går på hvor mye effekt og hester en får ut av motoren med de forskjellige oljene, men her skriver de også dette:

Sitat
BACKGROUND
Our initial investigation of accelerated camshaft and follower/lifter wear leading to catastrophic failure started in 2003, leading to our introduction of ceramic composite sintered-silicon nitride lifters which virtually eliminated all wear and failures. Due to circumstances beyond our control, the manufacture and availability of these components ceased in 2006. In the process of investigating various processes and treatments of conventional camshafts and lifters in attempt to improve their performance, it was discovered that one possible cause of increased wear rates and instances of catastrophic failures were the oils these engines have been lubricated with. Aircooled Technology developed its own spintron to simulate run-in of camshaft and lifters to evaluate various lubricants as well as their effects on different brands of camshafts and lifters. It was determined that the oil Aircooled Technology had been using was indeed one cause of less than satisfactory results when using conventional lifters. Field testing of the poor performing oil along side various other semi-synthetic and fully-synthetic motor oils demonstrated the poor performing oil had several times the wear rate and viscosity loss compared to the more favorable lubricants, leading to recommendations for several lubricants based off of bench and real world testing of their superior wear performance in an air-cooled horizontally-opposed pushrod engine.

Men takk for tipset om innkjøringsteknikk Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #10 på: november 03, 2008, 17:00:30 pm »

Brad Penn er vel i grunnen Kendall olje.... er ikke hyllevare overalt, men er å oppdrive vet jeg....

Baboon pleier jo og å  ta sammlebestilling på kandall i tide og utide....
Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #11 på: november 03, 2008, 18:38:49 pm »

Brad Penn er vel i grunnen Kendall olje.... er ikke hyllevare overalt, men er å oppdrive vet jeg....

Baboon pleier jo og å  ta sammlebestilling på kandall i tide og utide....

Forsåvidt riktig men Brad Penn innholder den originale Kendall oljen som kommer fra en bestemt brønn i USA. Gjennkjennes på den spesielle, grønne fargen.

Olje er olje er olje... ikke stol blindt på hva dem sier over der og spesielt ikke fra en pr kåt enkeltperson . Hvorfor skal en olje som kommer fra en brønn i USA være bedre en oljen fra et feks Norge? Og hvorfor er oljen fra en brønn bedre en oljen fra alle brønnene som ligger tett i tett ved siden av?

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #12 på: november 03, 2008, 18:42:05 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:06:23 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #13 på: november 03, 2008, 22:45:16 pm »

Brad Penn er vel i grunnen Kendall olje.... er ikke hyllevare overalt, men er å oppdrive vet jeg....

Baboon pleier jo og å  ta sammlebestilling på kandall i tide og utide....

Forsåvidt riktig men Brad Penn innholder den originale Kendall oljen som kommer fra en bestemt brønn i USA. Gjennkjennes på den spesielle, grønne fargen.

Olje er olje er olje... ikke stol blindt på hva dem sier over der og spesielt ikke fra en pr kåt enkeltperson . Hvorfor skal en olje som kommer fra en brønn i USA være bedre en oljen fra et feks Norge? Og hvorfor er oljen fra en brønn bedre en oljen fra alle brønnene som ligger tett i tett ved siden av?



fordi det er ingen som vil fortelle hva di mixer oppi oljen for at den skal få den egenskapen, at den er best

Næææ.... den må du nok lengre ut med. For hvis oljen fra bittelille Brad Penn var så mye bedre en andre oljer så ville multimilliard firmaene hevet seg over den, analysert og solgt olje med de samme kvalitetene for 19,90 på den lokale bensern.

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #14 på: november 03, 2008, 23:10:00 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:06:47 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #15 på: november 03, 2008, 23:20:41 pm »

Jeg forsøkte å få til en fellesbestilling på denne oljen på VW2you for en tid tilbake. Forhandleren her i Norden holder til i Finland. Lot det ligge den gangen, men det er kanskje verd å ta opp igjen?

Hello Erik,
Sorry I wasn't able to offer you yesterday, but we have been extremely busy!
We are pleased to offer you the following:
From 1 to 5 pails, price for a pail is 110 €/each.
6 pails or more, price for a pail is 90 €/each.
Prices do not include taxes etc.

About the freight:
It is hard for me to calculate the exact price if I don't now the amount you need. But for your information, 1 pail costs as much to transport as 5 pails which is approximately(!) 150 €. On larger weights, after every 50 kg the price raises about 20 €.

Let me know how much pails you would be interested in and I will let you now the exact price for the delivery to you.
And by the way, the pail is plastic the color is black with a white Brad Penn sticker on it. You will have a picture of it next week.
I hope you understood my explain about the freight. Looking forward to your reply!

Thank you!

Oy Kendall Ab                                           
Juha Raukko                   
Asiakaspalvelu / Customer service               
Street: Vilkuntie 2, FI - 26100 RAUMA
Tel: +358 (0)2 8387 1133
Mobile: +358 (0)40 839 1654
juha.raukko@kendall.fi
www.kendall.fi
Loggført
Race-buggy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2840
Bosted: sørlandet


boblekameratene


Vis profil
.
« Svar #16 på: november 03, 2008, 23:27:57 pm »

.
« Siste redigering: januar 31, 2011, 15:07:15 pm av Race-buggy » Loggført

Race-buggy.
black bullet-59 boble
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #17 på: november 03, 2008, 23:32:06 pm »

Kendall er lett tilgjengelig i Norge og via Baboon her på forumet. Flere ganger har han tatt opp bestilling.

Men Kendall er IKKE Brad Penn!

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Torgeir
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 768
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil WWW
« Svar #18 på: november 03, 2008, 23:32:58 pm »

Raby og LN Engineering helt tydelig har tette bånd og det  forundrer meg ikke..... Oljen er helt sikkert meget bra den, men når i alle fall LN forhandler den så kan de teste seg like grønn som olja....

Tester utført at partiske personer/firmaer er ikke veldig troverdige...!!!!!!






Loggført



Åffer dådå? Åffer senkar dom på restoviset?
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #19 på: november 04, 2008, 00:07:13 am »

Kendall er lett tilgjengelig i Norge og via Baboon her på forumet. Flere ganger har han tatt opp bestilling.

Men Kendall er IKKE Brad Penn!


Dette er Brad PENN forhandleren.
Loggført
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #20 på: november 04, 2008, 08:55:44 am »

Kendall er lett tilgjengelig i Norge og via Baboon her på forumet. Flere ganger har han tatt opp bestilling.

Men Kendall er IKKE Brad Penn!


Dette er Brad PENN forhandleren.

Det er jeg temmelig sikker på at han ikke er. Gå inn på siden og ta en titt på oljene så finner du ikke en eneste Brad Penn olje.

Litt historie;

In 1997, American Refining Group, Inc. (ARG), a privately held energy company headquartered in Philadelphia, PA, purchased the Kendall/Amalie refinery located in Bradford, PA, from Witco Corporation. As a result of the sale by Witco, of the Kendall® and Amalie® brands to a third party, a new name was given to the products produced at the site: Brad Penn® Premium Pennsylvania Grade Lubricants. Founded in 1881 at the height of the domestic oil boom, the Bradford refinery is the only refinery processing 100% Pennsylvania Grade crude oil. It is also the oldest continuously operated lube oil refinery in the world. Due to the consistency of our feedstocks, the quality of our products can be traced from the wellhead to the finished packaged product. ARG's refinery and blending and packaging operations are ISO 9001:2000 certified. The Bradford refinery was the first in the United States to carry the ISO 9002 certification.

Så til en mail fra en ansatt;

Hello, I work for American Refining Group, Inc (The Former Kendall Refinery) in Bradford, PA.  We do make "THE GREEN OIL".  Our oil is only sold under the name Brad Penn Penn Grade 1 Racing Oils.  Currently we have a partial synthetic 20W-50, partial synthetic 10W-30, SAE 50, and a NITRO 70.  Also we will be introducing a Break-In oil SAE 30 into the line in the next few weeks.  If you need help locating a local distributor, I would be glad to help.  Just go to our web-site www.bradpennracing.com and fill out the request form under contact us.  I will be happy to answer any questions you may have

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #21 på: november 04, 2008, 09:44:31 am »

Om man har lyst på en aha opplevelse om olje, så leser man hva Dr. Bike skriver i denne tråden:
http://www.bike.se/forum/thread.php?t=5654

LINKEN var feil


Det er klart, illusjonene brister, men det er morsomt med litt omveltning en gang i blant...
« Siste redigering: november 04, 2008, 12:20:58 pm av JHU » Loggført

Speed is no substitute for direction
erikaa
Supermedlem
*****
Innlegg: 854
Bosted: Bergen



Vis profil WWW
« Svar #22 på: november 04, 2008, 18:27:22 pm »

Hei BB,
informasjonen vedr. Kendall.fi kommer etter jeg henvendte meg til Prad Penn - til og med via det web-skjemaet den siste mailen din viser til. Fikk mailsvar fra www.manortrade.com med navgitt kontaktperson hos Kendall i Finland. De bekreftet i allefall i august i fjor at de kunne selge denne oljen til meg.

Erik

Er det flere som kunne tenke seg å være med på en fellesbestilling?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!