1203
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Eksos og varmebokser til salgs
|
på: desember 14, 2007, 15:04:02 pm
|
Som en pekepinn vil jeg si at 1000,- pr stykk for en ubrukt vare som koster 2525,- i butikk virker rimelig. Ikke sikker på kvailtets forskjeller her, men ny varmepotte med monteringsett koster 950kr, og eksospotte med ennerør 1250kr hos unneberg. Jeg aner ingenting om kvalitetsforskjeller, men det var da i tilfelle en hinsides prisforskjell. Hvis det er samme vare skal det selvfølgelig tas i betraktning. Jeg er da ikke ute etter å flå noen her
|
|
|
1208
|
Bruktbørsen / Deler selges / Eksos og varmebokser til salgs
|
på: desember 13, 2007, 19:43:47 pm
|
Eksospotte og varmepotter selges. Delene er ubrukte og har ligget på hylla i minst 10 år (er de ikke litt halv-NOS da? ). Fabrikat er Bosal, og de er fremdeles ikledd sin lekre grå grunning - liiiten antydning til overflaterust et par steder, noe som slipes vekk med en overstrykning med sandpapir e.l. Bud er fint Det er altså disse pottene det er snakk om:
|
|
|
1210
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 12, 2007, 15:02:10 pm
|
Du kan også gi den et kjørnerslag i ytterkant etter du har skrudd den inn. På min motor ble det gjort i tillegg til loctite. Kommer ikke til å dra noe sted. Ja jeg tenkte på det - men pluggen er av rustfritt stål.. noget hard kansje?
|
|
|
1211
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 12, 2007, 08:52:05 am
|
Et annet tips til neste gang er ikke å gjenge helt igjennom. Så skrur du bolten fast (med locktite). Da er du 100% sikker på at den ikke tar turen inn i oljepumpa.
Ser bra ut dette her!!
Takker for det Det jeg gjorde var å gjenge et stykke, teste med pluggen, gjenge litt lengre osv - og jeg måtte faktisk så langt inn for å få ytterkanten av pluggen helt inn i pumpa. Kommer også til å låse den med loctite etterhvert.
|
|
|
1212
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 12, 2007, 07:57:15 am
|
Et lite tips:
Når du gjenger skal du forsenke først. Da entrer tappen lett, og avgraderingen blir lekker.
Her er en håndholdt sak feks:
Ok, sikkert smart den der. Får prøve det neste gang - det gikk heldigvis knirkefritt denne gangen
|
|
|
1213
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 11, 2007, 22:32:32 pm
|
jaja.. en liten oppdatering etter mye styr med min brors bryllup, ekte tøffelhelthjelp med julebaksten etc. Har gjenget opp oljepumpa med warrior-tappen Forsiktig slipt vekk alle utstående/skarpe kanter rundt hullet Og prøvemontering av plugg - vil bli festet med loctite når pumpa er ferdig bearbeidet
|
|
|
1215
|
Min klubb / Die Käfer Loge (DKL) / Sv: Bredbåndslambda
|
på: desember 06, 2007, 16:51:46 pm
|
Gutter..... hva skal dere med Lambda? Dere gjør som følger;
1) Eier av bil gaper over stingeren 2) En annen person starter og holder gassen jevnt på mellom 4000 og 6000 omdr. 3) En tredje person holder et termometer i røven på eieren som gaper over stingeren.
Avgasstemp = blandingsforhold når du fjerner komma. 148 = 14,8 osv osv.
Anbefales!
du er virkelig dopa!
|
|
|
1216
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 15:59:58 pm
|
Men det sagt - det ER 515 jeg har brukt mellom kassehalvdelene [/b][/i] [/quote] Ok da tar jeg i hvertfall det for god fisk..
|
|
|
1217
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 14:55:41 pm
|
Utrolig bra tråd, men ikke slakk av med bildene... vurderer et motorbygge neste vinter!!
Takker for det . Prøver å være flink med bilder.. Motorbygging kan forøvrig anbefales på det varmeste (inntil videre.. )
|
|
|
1219
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 14:49:14 pm
|
Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil . Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig? Jeg er også litt usikker på hvilken motor som skal ha 135... Jeg kjører Org. blokk, 94x82mm, 912 råder, FK8, 1,4 vipper, lettet svinghjul, 050 med Blå 6V coil, org. topper "by Jeeracing" med 40x35,5 ventiler 49cc mener jeg, 10:1 komp, italienske 48IDA, laaange innsug, 4 liter sump, full flow m/eksternt filter. Det tror jeg skulle være det viktigste. [/quote] Det oppsettet er jo ikke heeelt ulikt mitt, bortsett fra toppene, litt kam, litt råder, litt komp etc.. Har du bremset motoren?
|
|
|
1220
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 56 oval
|
på: desember 06, 2007, 09:32:04 am
|
Takker Det var vel igrunn det jeg å tror.Den har de smale blinklysene på toppen av skjermene Det er vel uansett ikke originalt, har vel muligens fått nye skjermer en gang.. Sleng ut et bilde for "analyse" da vel, maaange her som kan mye mer om dette enn meg
|
|
|
1221
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 56 oval
|
på: desember 06, 2007, 09:21:09 am
|
Grattis men ny bil! Hvis den ikke har piler er det vel en US-spec? Har den bullet-blinklys på forskjermene?
|
|
|
1222
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 09:19:44 am
|
Akkurat når det gjelder veiing av stempler etc dukket det opp en kurant løsning på den saken i går.. Jeg var innom det lokale motorverkstedet for å plukke opp en stripe med grønn plastigage, og der sto den mye omtalte EBB og jobbet med noen deler. Passet bra det i grunnen, for da fikk jeg avtalt at han tar statisk avbalansering samtidig som han tar den dynamiske. Alle deler blir da veiet og justert innenfor et tiendedels gram
|
|
|
1223
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 07:46:13 am
|
On topic spørsmål; Hvilket "nummer" loctite bruker dere til montering/tetting av motordeler? For meg ser det ut som om 542 er mest egnet i hht produktbeskrivelse..
|
|
|
1224
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 07:43:30 am
|
Du kan sikkert fint prøve 40 venturi med de toppene du skal ha. Jeg har kjørt med 37 siden jeg har hatt 40x35,5 ventiler i sommer. Til neste år blir det 44mm innsugventil og jeg skal prøve med 40mm venturi. "Regelen" sier vel 2mm mindre venturi enn ventil, men JPM mente at jeg burde prøve 40 venturi med 44mm ventil.
Ok, da burde jo 40 venturi være perfekt siden jeg har 42 mm ventil . Men 135 main må vel være alt for lite? Ser for meg at jeg må opp i 155-160. JS - hvilket motoroppsett kjører du forøvrig?
|
|
|
1225
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 06, 2007, 00:26:51 am
|
Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?
Skal du kjøre 40 venturi er kanskje 155 litt lite, jeg kjører 155 med 37 vent. Men du skal FINT få både start og kjørt deg en tur med det oppsettet. Vel, hva jeg skal kjøre med er et meeeget åpent spørsmål foreløpig.. Det oppsettet jeg nevner har jeg saksa rett fra et annet forum, og jeg kan ikkeno om disse gasserne ennå. Det står 37 venturi i gasserne nå, samt 135 main, F7 emulsion og 70 idle.. Hvis noen har et vettugt forslag til utgangspunkt-dysing så fyr løs! Start og prøvetur er forresten to ord jeg liker...
|
|
|
1226
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 05, 2007, 17:55:43 pm
|
Har målt klaringen mellom drevene og pumpa nå. Tight og fint med 0,05 søkerblad og det skal være godt innenfor toleransegrensen.. Har også kjøpt gjengetapp og plugg til pumpa i 1/4 NPT. Gjengetappen lyder navnet "warrior".. vittig.
|
|
|
1228
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: desember 05, 2007, 11:04:08 am
|
Mens jeg holder på med andre ting tenkte jeg at det kunne være greit å få IDA'ene satt opp i hht oppsett.. Jeg fant et lignende motoroppsett som mitt som brukte : 40 vents 155 gas ,195 air,f-7 tubes idle 65, som utgangspunkt. Noen erfaringer/synspunkter på dette? Det hele bør vel helst måles med lambda, men jeg trenger et sted å starte. Gasserne er forøvrig helt nye og har derfor originalt dyseoppsett pdd. Hvem selger forresten slike dyser?
|
|
|
|