mai 06, 2024, 11:24:16 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 22, 2012, 20:20:55 pm
Vi venter fortsatt på forgasserdeler fra Unneberg. Og da gjør vi andre ting.

Av med bakluka.


Avfettet, spylt og tørket.


Rubbing


Ny vasking


Polering og tørking


Resultatet ble slett ikke så verst, med tanke på at dette var et eksperiment av to ufaglærte  Glad Utrolig kjekk den der poleringsmaskinen. Den lista rett under "pølsa" har vi derimot ikke så sans for. Men den sitter grådig fast.
62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 22, 2012, 01:07:22 am
Beklager VonZu for å føkke med tråden din Kult
Helt greit, så lenge du flytter deg ut i køen, så det kan bli litt fortgang her  Osteaktig
63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 21, 2012, 11:22:55 am
Ja, den er slett ikkje verst. Må vel kanskje væra litt kjedeleg for ein übersveisar som deg   Osteaktig
Her i huset er me ikkje übersveisarar, men me vil ta alt som er å ta på denne bilen. Bilen vil me ha til evig tid.
Me diskuterte faktisk i går kor mykje pengar me må ut med for å leia f.eks. "han der rustfetishisten Tistlo" ei helg for å sveisa alt som sveisas trengs på denne bilen  Gliser
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 21, 2012, 10:52:25 am
Hey, ekko   Gliser
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 21, 2012, 01:36:47 am
Men det var mer enn nye bensinslanger på agendaen i dag.

Denne innredninga ble dømt til døden. Den var bygget med ett formål, at folk skulle kunne sitte i den å spille under lanseringen av Skate 3. Fint lite brukende til annet. Ikke veldig pen heller. Men, bygget i mdf, og forsåvidt forseggjort på enkelte områder.


Klar, ferdig gå!


Sofaryggen var festet med to terassebordskruer på hver side.


Etter litt romstering, skruing og brekking, satt vi igjen med bunnplata. Vi fant ingen skruer, og måtte til slutt banke kiler inn under den for å få lettet på den. Under fant vil PL400 eller maxibond eller noe lignende. Kos  :roll:


Gulvbelegget måtte også til pers, og det første vi fant, var et rusthull  Trist


Men vi fant ingen flere  Osteaktig


Etter støvsuging, ble det rimelig rent og pent inni der  Glad


Hvis noen har tips til hvordan vi kan fjerne limen etter plata uten å gjøre unødig skade, så tas det imot med takk!
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 21, 2012, 01:35:53 am
Og så ble det endelig helg, og tid for fredagskos. Ingen forgassergreier fra Unneberg, så da ble det andre ting å ta seg til.

Koblet først fra slangen inn i motorrommet.


Waste not, want not.


En runde med kabelsaksa for å få alt ut. T-stykket som deler til mottorrom og Eber er forsåvidt helt greit.


Klar for motering mellom tank og motorrom. Litt usikker på dette med stålomspunnet slange, men det var nå det de hadde tilgjengelig på Tess. Og slangen virker skikkelig nok.


Gjennomføring til motorrom.


T-stykke.


Utløp fra tank og nytt filter. Det hadde nok ikke skadet å klamre den lille stumpen mellom tank og filter bedre fast. Slik den ligger nå, skal det kanskje ikke mye til før den ligger og gnager mot den øverste røde ledningen. Jeg får nok se litt etter innimellom.


På vei frem mot Eberen, trakk jeg den hjennom disse hullene i stedet for å klamre den til den ene bjelken på samme måte som den gamle hang. Kanskje det er en fare for at den kan gnage litt mer når den ligger gjennom hullene, men den ligger bedre ute av veien syns jeg.


Og inn på noe jeg ikke vet hva er, men som hvertfall ligger før Eberen. Kanskje en liten bensinpumpe, eller noe?


Til slutt ble det nye slanger inn og ut av bensinpumpa.


Alt i alt godt fornøyd med nye slanger. Rimelig greit å montere, selv om jeg bannet en del for å få på plass de små grønne klipsene som henger slangen opp under bensintanken.
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 18, 2012, 23:37:09 pm
Ser ikke vekk fra at jeg går for den 10-minutteren...
Og ingen problemer med tæring på alu fra sitronsyre?
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 18, 2012, 21:33:38 pm
Resten av forgasseren er nå behøring skrudd i biter. Jeg har tatt ei røys med bilder mens jeg har plukket den fra hverandre. Så jeg er rimelig trygg på at jeg får den sammen igjen. Justering er det nok heller så som så med, så der får jeg lese meg opp som best jeg kan.
69  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 18, 2012, 21:32:29 pm
Parafinen er nok kanskje ikke verdens mest effektive på rengjøring, men jeg tror nok den løser opp skiten. Så får jeg bare ta rengjøringen manuelt.
Sitronsyretrikset har jeg i bakhånd, hvis jeg trenger mer futt.
Og det ser ut til at delene kan ligge en stund å godgjøre seg i parafinen. Ingen ting fra Unneberg enda, og repair kit står i restordre på nettbutikken. Tålamod, tålamod.
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 11, 2012, 21:20:30 pm
Overhalingssett og litt diverse er i bestilling hos Unneberg. Deriblant Bentley-boka. Selve overhalingssettet sto i restbestilling hos dem, så jeg håper det ikke tar så lang tid.
Jeg slo fra meg å bestille fra JustKampers, da jeg hadde så liten bestilling at frakten ble en irrasjonelt stor del av prisen.
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 11, 2012, 21:19:56 pm
I dag plukket vi litt i forgasseren. Jeg leste om noen som la delene i lampeolje og var fornøyd med det. Så da var det hendig at det sto en 5-liter klar for hogg.

Tidlig og velvillig krøkes  Osteaktig


Sånn endte det til slutt opp:


Her er det jeg ikke våget å legge i lampeolja:


Og her er det jeg våget:


Denne her saken er jeg litt usikker på hvordan jeg skal rengjøre. Regner med det er litt viktig hvordan de to mutrene står plassert, så jeg vet ikke om jeg er så sugen på å løsne på det. Hvertfall ikke før jeg har litt mer snøring på forgasserjustering.
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 09, 2012, 21:21:50 pm
Det er egentlig bare dilling med diverse VW-busser som foregår i heimen for tiden...   Øyerulling

73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 09, 2012, 17:51:30 pm
Jeg stakk innom Tess på tur hjem, for å se hva de hadde av drivstoffslanger. Og der fant jeg 4,5mm og 5,5mm stålomspunnet slange. Passer som fot i hose.
Så da har jeg det jeg trenger av størrelser skulle jeg tro, men kun stålomspunnet til 5,5mm og 4,5mm.
Stålduken er ikke rustfri, så det spørs vel litt hvordan den blir seende ut etter en stund.
Og så fikk jeg grunn til å kjøpe en god kabelkutter  Glad

74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 09, 2012, 17:45:33 pm
Eg har Bentley til T3, og nyt tidvis godt av det. Der har eg og diverse Hayes-bøker, og dei er mykje betre for T3 enn for T2 tykjer eg.

Forgassaren er ein 34 PICT-3, som eg å skjøner er ei ganske vanleg utgåve. Etter kva eg les litt rundt om, trur eg ikkje det er vanskeleg med demontering, rens og montering. Utfordringa for meg vert nok å stille han inn. Men då skal eg nok lese sticky-tråden ein gong og to til.
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 09, 2012, 05:31:23 am
Etter å ha lese innlegga dine, tykjer er det er mest høveleg å berre halde seg til nynorsken  Osteaktig

Dei hadde det meste av det eg ville ha hjå Unneberg, men fleire ting var i restordre osb. Og bestiller er hjå Just Kampers, så kjem det nok ein og anna ting til T3-ane og.
Men då skal eg nok få tinga ein bay-katalog, og sjå om eg ikkje får heim Bentley-boka også. For Haynes er eg ikkje så nøgd med for denne bilen.

Sticky-tråden har eg lese ein gong og to nå. Nyttig sak. Mest for instilling, som eg ikkje har litt peiling på. Men eg lyt berre freista. Eit auga på forgassaren og eit på arket, så skal det nok gå seg til.

I innsovninga i går, innsåg eg at den eine slangetypen eg har er for liten allikevel. Eg sette han på feil stuss på forgassaren. Eg trur eg får ta med meg den rette stussen til Tess i dag, og sjå kva de har liggande.
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 23:04:06 pm
Og så sitter jeg og kikker litt på bensinpumpegreir, men er usikker på om jeg har motor med dynamo eller ikke.
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 23:03:28 pm
Lurer på om jeg skal bestille dette her fra Just Kampers:

Carburettor Rebuild Kit for Beetle, T2 Split and 1600cc T2 Bay

Choke Element for Beetle and 1600cc T2
78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 19:00:31 pm
Nyttig tråd!

Jeg fant fram det jeg har av drivstoffslanger, og fant ut at jeg har to størrelser. En som passer til vakuumgreiene, og en som passer fra bensinpumpa til forgasseren. Så da satser jeg på å bruke av det jeg har så langt det rekker. Og den ene har jeg en hel rull av.

Så da fikk fordeleren nye vakuumslanger.


Det var snakk om at det ikke var montert bensinfilter på denne her. Så da gikk jeg på leit, og jeg fant  Glad


Men jeg syns det ser litt ut som "gjør klar for bensin over alt" hvis det skal skiftes. Og jeg har tenkt å skifte det, for det er et og annet rødt fremmedlegeme inni der.
Haynes er ganske sparsommelige i sin omtale av dette. Finner ingen ting om filteret, og finner ikke en gang oversiktstegning av drivstoffsystemet. Men jeg syns saftklemme eller gribbtang virker nærliggende her. Eller full drenering og skifte av alle slanger. Eller, tror kanskje det får vente til været er bedre og det er triveligere ute på bukken.

Jeg har en liten neve med ymse filter, der to av dem ligner veldig på det som står på i dag. Men det er ingen skriverier på dem, så jeg er ikke sikker.


Er det så mange varianter av dette filteret? Jeg opplever det som at det jevnt over er størrelsen som endres etter gjennomstrømningsmengde, og at selve filterduken er mer eller mindre den samme på alt. Jeg har også fundert litt på å ha grovfilter på sugesiden og finfilter på trykksiden av bensinpumpa. Men så spørs det jo om det har noe for seg.
79  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 01:18:06 am
Takk, takk. Selv om denne bilen egentlig ikke er min. Den tilhører min kvinne  Glad Men jeg klager ikke på å være mekaniker  Gliser

Jeg ser at Unneberg har "carb repair kit". Og jeg mener det er Solex 34 PICT 3 som står i, hvis jeg husker rett.
Tror jeg styrer unna Biltema på kritiske deler. De har mye kjekt og mye drit. Jeg har veldig god erfaring med slanger fra Tess.
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 00:13:53 am
Så nå sitter jeg og lurer litt på hva jeg skal handle inn for dette her.
Slanger i diverse formater trenger jeg, og sikkert en og annen pakning også. Hvertfall til flensen på innsuksmanifolden.
Jeg tenker at jeg kanskje tar med med en av hver slangetype til TESS, og ser hva de har eller kan skaffe. Der har jeg veldig gode rabatter.
Eller er det kanskje noen som har noen tips til hvor jeg kan bestille hva?
81  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 00:13:11 am
Så da var forgasseren løs, og jeg kunne koble fra den siste slangen.



Forgasseren er ute og fordelerlokket på igjen. Jeg preserverte flensen på innsugsmanifolden, stussen til veivhusluftinga og bensintilførselen.
82  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 00:12:25 am
Det var litt kronglete å komme til den bakerste mutteren. Så da hjalp det å ta av fordelerlokket og lette på ræva  Osteaktig

83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 00:11:41 am
Så var det av med gasswire. Og sette låseskrua og dingsen på plass igjen, slik at de ikke blir borte.


Av med strømtilførsel til kverkeventilen og hvadetnåvar.


Koblingpunktet her er ganske løst. Eller, det går an å rikle på det. Kan det være normalt?


Og så var det av med vakuumdingsebomsen.
84  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 00:10:59 am
Så mens bilens stolte eier trakterte sitrus og plastskrape, tenkte jeg å ta ut forgasseren for å få skiftet litt slanger inni der, samt å gi forgasseren en rens. Dette har jeg aldri gjort før, så tips og råd mottas med den største takk.

Utgangspunktet:


Av med den ene blanke slangen, opp med klipset, av med luftinga fra veivhuset, av med den lille tynne tøyomspunne slangen, av med den gjennomsiktige slangen og av med slangeklemma på toppen av forgasseren.


Vips, en stykk luftfilter av. Så da kan jeg fastslå at vi ikke har oljebad i dette filteret, slik det var beskrevet i Haynes  Glad Jeg fikk liksom ikke det til å stemme med den plastboksen. Jeg har vel sett både bedre og verre luftfilter, men jeg tror jeg vil bytte. Det er en sjappe her lokalt som tar inn alt av K&N-filter. Og forøvrig allskens oljefilter også. Kanskje jeg kan bestille gjennom han.

85  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: januar 08, 2012, 00:10:08 am
Jeg har snakket med en del personer som driver og har drevet med fjerning av folie på kjøretøy av diverse slag. De har alle anbefalt sitrusrens og plastskrape.

1. Spray på, vent dobbelt så lenge som magefølelsen tilsier.
2. Spray på igjen, og vent så lenge som magefølelsen tilsier.
3. Skrap av.
4. Spyl av med vann, for å tynne ut og fjerne sitrus som ligger igjen.

Konsistensen skal være mer eller mindre som snørr.

Så nå er 5 liter sitrusrens og plastskraper på plass.

Dette fungerte forsåvidt bra. Men enkelte steder er vi usikre på om det faktisk er lim, eller noe annet svineri som er på. Tanken en å rubbe bilen etter at limen er borte, og så gå over og polere. Kanskje dette "andre svineriet" er noe som må rubbes av?

Her vises dette andre. Det er mørkere enn lakken, og på et vis hardere enn limet. Det reagerer heller ikke likt limet på sitrusrens.
86  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: oktober 08, 2011, 10:26:32 am
Takk alle, for ei røys med tips!
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: oktober 04, 2011, 18:13:18 pm
Jeg har akkurat vært i kontakt med ei som jobbet med bildekor før. Hun sa det samme som deg, men snakket også om at de brukte en skrape til å ta mesteparten av limet med før de tok finpussen med filla. Så jeg tror nok det blir et forsøk nummer to med sitrus.
Jeg har brukt litt forskjellige fabrikater av sitrusspray, og opplever dem som rimelig like.
88  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Taigagreens -73 1303S på: september 06, 2011, 18:02:08 pm
Gratulerer! Utsøkt farge  Gliser
Satser på å få se den en gang i løpte av neste års sommer  Osteaktig
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: september 05, 2011, 21:39:27 pm
Det var noe slik jeg hadde lyst på. Spray på, steam av. Det høres mye bedre ut. Har noe fettfjernergreier jeg tenkte å prøve, og skal se om ikke jeg får tak i unirens. Har aldri brukt det før, og aner ikke hvor en får tak i det. Skal spørre han der Google.

Hulromsfett håper jeg det er. Fanden hvis det er tectyl.

Og at det er lite rust her, er nok objektivt rett. Men det betyr ikke at det er objektivt rett når du sier det er "lite" rust. Du sveiser jo for et helt verksted alene  Gliser
90  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: '77 Bay "Werner" på: september 05, 2011, 19:35:29 pm
Og så lurer jeg på: Hva er disse proppene til?

Sider: 1 2 [3] 4
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!