VWNorge

Forum => Teknisk, teori og praksis => Emne startet av: vwkalle på januar 11, 2008, 10:57:06 am



Tittel: T4 i en buss 65 mod
Skrevet av: vwkallejanuar 11, 2008, 10:57:06 am

Har noen oversikt hva jeg trenger å gjøre for å få T4  en inn i bussn. Har en topp mekaniker å hjelpe meg , men det er jo ikke nødvendig å finne opp hjulet på nytt. På forhånd takk. :)


Tittel: Sv: T4 i en buss 65 mod
Skrevet av: RZR-Andyjanuar 12, 2008, 09:51:16 am
Forutsetter at du mener luftkjølt type 4 motor her, og ikke vannkjølt rekke fra "T4", i så fall skal dette være rimelig plankekjøring. Passer i dimensjonen på originalgirkassen, eneste du bør sjekke er vel starterdrevet i forhold til svinghjul og utløserlager. Les om erfaringer her:
http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=36253
Men: bruker du originalkassen med reduksjonsboksene vil det kanskje ikke være så stort poeng å bruke en såpass kraftigere motor? Utvekslingen med reduksjonsboksene gjør at motoren muligens ikke kommer helt til sin rett, men det kommer igjen an på hva du har tenkt å bruke den til.
Velger du "Straight Axle" eller IRS ( http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=13087 )  så bytter du vel uansett girkasse ( http://www.ssvc.org.uk/phpbb/viewtopic.php?t=37267 ) .
Det finnes enormt med informasjon om dette på nettet, anbefaler å sjekke ut litt rundt dette før du tar de endelige valgene.