VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: Wollert på juni 30, 2012, 20:53:46 pm



Tittel: [LØST ]Rødt lys... generator !
Skrevet av: Wollertjuni 30, 2012, 20:53:46 pm
Feilen her var kombinasjonen nedslitte børster i generatoren, som igjen hadde tatt livet av relèet under baksetet... Alt er nå OK, og det som gjenstår er å få byttet gearolje samt byttet simring :)

Takk til alle for innspill, jeg lærer masse ! ;)


-Thomas






Tittel: Sv: Rødt lys... generator !
Skrevet av: SveinTjuli 01, 2012, 09:45:55 am
Aller først hadde jeg målt volten på batteriet før og mens motoren sviver. Øker spenningen lader den, og det er kun lampen som tuller.
Viss ikke er det første som er lurt å sjekke, børstene i dynamoen.
Mer info her:
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,8461.0.html


Tittel: Sv: Rødt lys... generator !
Skrevet av: Wollertjuli 01, 2012, 20:38:22 pm
Hei

...og takk for gode råd. Jeg ser jeg har litt svidd ledning i, samtidig som at det er "løst" i koblingen til det jeg tror er spenningsregulatoren.... se vedlagte bilder.

Jeg regner med at det er regulatoren jeg her har fjernet. Kan noen bekrefte det ?

-Thomas [attachment=1]


Tittel: Sv: Rødt lys... generator !
Skrevet av: SveinTjuli 02, 2012, 08:36:07 am
Vil tro det du har fjernet er et slags støyfilter. Har ikke sett et slikt før. Bare kobl den røde ledningen inn på D+ hvor den sorte er nå, og fjern den sorte ledningsstubben. Regulatoren din sitter under baksetet på venstre side, men trolig at alt virker når du bare kobler den røde på dynamoen.


Tittel: Sv: Rødt lys... generator !
Skrevet av: Wollertjuli 17, 2012, 18:30:30 pm
Hei

Jeg har nå koblet generatoren slik SveinT beskriver, altså å koble DF og D- sammen, for så å sette 12v mellom D+ og D-. Jeg observerte da følgende:

Ingen ting ! .... så koblet jeg fra, for ikke å eventuelt brenne istykker spolene på generatoren. Jeg ga deneratoren (frakoblet reim) noen runder for hånd, før jeg satte 12v på igjen... og da sviver generatoren rundt, slik SveinT beskriver. Likevel tok jeg ut børstene, sjekket/inspiserte disse, monterte og koblet alt sammen igjen.. og fremdeles har jeg ingen lading på batteriet.

Jeg måler ca 13v på batteriet enten motoren er igang, eller ikke, så det er tydelig at jeg ikke får noen lading. Når jeg måler med et multimeter (likestrøm) direkte på D+ og D- , så får jeg 0,57473 (ett-eller-annet, men det er IKKE 24Volt, måler da likespenning).

Det virker for meg som om det er generatoren det er noe feil med, selv om relèet under setet ser litt "shabby" ut. Er det noen som kan forklare meg videre feilsøking, eller hvordan jeg kan få ut generatoren (for å reparere/feilsøke) videre på den ?


-Thomas


Tittel: Sv: Rødt lys... generator !
Skrevet av: SveinTjuli 17, 2012, 18:47:36 pm
Så lenge du måtte gi den fart med hånden for å få den til å svive ved denne koblingen, tyder det på at det er noe galt med dynamoen.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dynamo1.jpg)
Edit: La inn bildet under her.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dynamo2.jpg)

Viss releet under baksetet ser shabby ut kan det også være at dette er defekt og har drept dynamoen, men det er lettest å sjekke etter at dynamoen gir spenning ved koblingen over.

Får å få ut dynamoen må de fire skruene i viftehuset skrues ut, og båndet rundt dynamoen løsnes. Da er i teorien dynamoen løs, men det er alt for trangt til å få den ut.
Har funnet ut at viss man er to, kan en holde remskiven fast, og den andre kan klare med litt lirking å få løsnet den store 36mm mutteren på viften inni viftehuset.
Da vil viften bli liggende igjen inni viftehuset og dynamoen kan normalt lirkes ut. Alt er også litt avhengig av hva slags årgang/motor det er. På dobbelport er det så trangt mellom innsug og viftehus at det er nesten umulig å få ut de nederste skruene.  :(


Tittel: Sv: Rødt lys... generator !
Skrevet av: ovaltjuli 18, 2012, 11:22:03 am
Så lenge du måtte gi den fart med hånden for å få den til å svive ved denne koblingen, tyder det på at det er noe galt med dynamoen.
(http://i454.photobucket.com/albums/qq268/SveinT1973/Ladesystem/Dynamo1.jpg)

Viss releet under baksetet ser shabby ut kan det også være at dette er defekt og har drept dynamoen, men det er lettest å sjekke etter at dynamoen gir spenning ved koblingen over.

Får å få ut dynamoen må de fire skruene i viftehuset skrues ut, og båndet rundt dynamoen løsnes. Da er i teorien dynamoen løs, men det er alt for trangt til å få den ut.
Har funnet ut at viss man er to, kan en holde remskiven fast, og den andre kan klare med litt lirking å få løsnet den store 36mm mutteren på viften inni viftehuset.
Da vil viften bli liggende igjen inni viftehuset og dynamoen kan normalt lirkes ut. Alt er også litt avhengig av hva slags årgang/motor det er. På dobbelport er det så trangt mellom innsug og viftehus at det er nesten umulig å få ut de nederste skruene.  :(

Ja, dette er god info for "oss som tester el anlegget vårt regelmessigt" men de som ikke har den store erfaringen må ikke forveksle tegningen med "polarisering" - tegningen er altså vist for å teste om en dynamo kan gå som en el motor...å dersom den gjør det...kan den også lade, hvis regulatoren (her omtalt som rele under setet) er rett koblet, og dymamoen er "polarisert" rett da.
Dynamoen kan derfor både testes...og polariserest uten å ta den ut av bilen.  :)