VWNorge

Forum => Problemløseren => Emne startet av: woofer på august 28, 2009, 19:30:05 pm



Tittel: problemer med bremsene
Skrevet av: wooferaugust 28, 2009, 19:30:05 pm
Hallo, jeg har problemer med bremsene på boblen min. den mister trykket hele tiden, må pompe en stund for å få trykk på den.
er det bare luft i systemet? er det mye jobb å lufte bremse systemet på en boble?


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: Rikardaugust 28, 2009, 21:35:36 pm
Det er nok bare luft!
Det er ikke vanskelig å lufte bremsene på bobbla, men det lønner seg å være to stykker!
En til å pumpe og en til å lufte! ;)


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: Stein.Haugust 28, 2009, 21:41:26 pm
Høres ut som bremsebanda må legges inntil først,tror ikke det er snakk om luft her 8)


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: Agaton Saxaugust 28, 2009, 22:21:24 pm
Går bremsepedalen helt i bånn av og til?
I så fall kan det være hovedsylinderen (også kalt masterpumpe) som er dårlig, ikke bra å kjøre med i så fall.


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: wooferaugust 29, 2009, 09:10:42 am
den går helt i bånd av og til ja, må pompe noen ganger for å få trykk på den.
 den går helt i bunn ja.
hvor står sylinderen? bak pedalsettet?


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: VW 1303 Saugust 29, 2009, 09:28:48 am
Hovedsylinderen står rett bak pedalen (jekk opp bilen og ta av venstre hjul) Kan hjelpe deg å lufte. :)


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: wooferaugust 29, 2009, 09:48:50 am
ahh:) jepp får se om jeg får tid idag, har du et nr morten?


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: Kjetil Limaaugust 29, 2009, 09:52:26 am
Hør på Stein.H

Dersom ikke bremsebanda ligger skikkelig intill kan du lufte til du blir blå. Først etter at banda er justert kan du lufte bremser.

Mener at nyere bobler har justeringshull på baksiden av trommel (i bremseskoldene), men det er noen år siden jeg hadde nyere bobler. Eldre bobler har i alle fall hullene på "fremsiden" i selve trommelen. Bruker en flat skrutrekker og vrir på strammeskruene til man hører at bandene tar i tromlene, går inn i bilen og trykker noen ganger på bremsepedalen for å sentrere banda og så sjekker man igjen. Dersom det subber fremdeles løsner man opp et par klikk til det ikke subber noe særlig. Subber det for mye blir det varmgang og bremseskoene blir glasserte/ødelagt i løpet av 10 km.


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: VW 1303 Saugust 29, 2009, 12:18:30 pm
Det er selvsagt et must at bremseskoa ligger inntil trommlene, men vil dette bli bedre når en "pumper opp trykk" med pedalen? Det kan også muligens også skyldes en kombinasjon luft og feil avstand sko/trommler?


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: Tistloaugust 29, 2009, 12:41:12 pm
Om du må pumpe for å bremse ville eg ha begynt med å stramme bremsebånda ja! Då klarar ikkje sylinderen å presse bånde heilt ut på eit pedaltrykk, og må istede trykkes fleire gonger før bånda er uti trommelen.


Tittel: Sv: problemer med bremsene
Skrevet av: wooferaugust 29, 2009, 20:15:08 pm
okey:) takk for hjelpa, får se om jeg kanskje får tid imorgen;) **sitter enda å venter på pluggledningene sånn jeg kan begynne å kjøre**