mai 02, 2024, 08:10:30 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: straight axle på splittbuss, fordeler/ulemper?  (Lest 2082 ganger)
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« på: juli 22, 2014, 21:05:11 pm »

ser mange gjør dette, og sier det senker bilen, det forstår jeg ikke, men hvis noen gidder å gi meg tips om hvorfor jeg skulle gjøre dette på splitten, eller ikke, så skriv gjerne hvorfor her :-) på forhånd takk  P.S stikkord er : normal kjørehøyde...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #1 på: juli 22, 2014, 21:06:56 pm »

p.s , har du "hørt av tanta til onkelen til naboen til Jahn teigen" eller lignende , så er det ikke viktig med den inputen her ;-) vil helst høre fra folk som fysisk har gjort dette, ikke fra de som har lest, eller som sagt "hørt"  Gliser
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #2 på: juli 22, 2014, 21:16:27 pm »

Handler mer om at straight axel fjerner reduksjonsboksene enn om senk...(i hvertfall for min del) reduksjonsbokser er fint når du skal ha 2 tonn i bilen "opp den bratte bakken utenfor låven" men suger greit på motorvei/normal kjøring...men smaken er som
baken, liker du og kjøre "traktor" så beholder du den som den er, men hvis du vil ha en buss med bra utveksling som er behagelig
og kjøre f.eks frem og tilbake fra treff så setter du inn en 1300s kasse + straight axel...you choose Gliser
Loggført

nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #3 på: juli 22, 2014, 21:20:57 pm »

hadde tenkt å bruke ei 1500s kasse fra en notch jeg
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
atufte
Supermedlem
*****
Innlegg: 1693
Bosted: Enebakk



Vis profil WWW
« Svar #4 på: juli 22, 2014, 21:40:03 pm »

hadde tenkt å bruke ei 1500s kasse fra en notch jeg

Går sikkert bra det også, men dette vet andre bedre enn meg... Sjokkert
Loggført

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #5 på: juli 22, 2014, 21:52:21 pm »

Er vel ikke så mange ulemper egentlig, annet enn at bilen kan bli for lav bak. Men det kommer an på hva man liker så klart.
Fordelen er at du har "rette hjul" og senk samtidig, og får mye mer bruksvennlig utveksling
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
JK
Supermedlem
*****
Innlegg: 804
Bosted: Vestre Toten



Vis profil WWW
« Svar #6 på: juli 22, 2014, 22:17:44 pm »

p.s , har du "hørt av tanta til onkelen til naboen til Jahn teigen" eller lignende , så er det ikke viktig med den inputen her ;-) vil helst høre fra folk som fysisk har gjort dette, ikke fra de som har lest, eller som sagt "hørt"  Gliser
Jeg har gjort det på ett par av bussene jeg har hatt. Er du hjemme i morra så kan jeg svinge innom deg en tur?
Loggført

46 84 69 59
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #7 på: juli 22, 2014, 22:52:35 pm »

er ikke sikker enda, men pling på du, er nok mest sannsynlig hjemme før 12, og etter 18 engang , slik jeg ser det nå, bunner fjærplatene i øvre stopperen omtrent samtidig med at hjula står rett opp/rett før det blir negativ camber på de.. akselrøra er forlanga 30mm, lange aksler, korte lagerhus, variant/notch tromler og bremser med 5-205. med en ytre splines oppflytta fjærplater bak, og 200kg bakerst oppå motorrommet, så er det fortsatt skikkelig positiv camber, og ca 1,5cm fjæringsvei igjen før plata som sagt bunner i øvre stopper. dette får jeg ikke til å stemme med det som blir sagt Rundtom.... ja, har trilla bilen frem og tilbake noen ganger for å se om den setter seg
« Siste redigering: juli 22, 2014, 22:57:26 pm av nobrakes » Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #8 på: juli 23, 2014, 06:36:07 am »

Min har "notcha" fjærplater for å få nok fjæringsvei. I tillegg har jeg justerbare dempere bak som er satt til å være ganske harde for at platene ikke skal bunne titt og ofte ved ful bil.
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #9 på: juli 23, 2014, 11:00:22 am »

Det er ett eller annet som gjør at bilen blir veldig lav når man monterer tingene sammen med "normale" vinkler. Det kan være at kassa sitter høyere i bussen enn den gjør i bobla, sett i forhold til torsjonsrøret. Det er ikke lett å få bussen til å sitte slik man vil ha den bak, den blir som regel for lav hvis man vil ha hjul uten positiv camber. Derfor vurderer fler og fler IRS bare for å slippe å ha rompa lavere enn fronten.
Loggført

Speed is no substitute for direction
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #10 på: juli 23, 2014, 11:57:30 am »

har bare flippa spindler foran, vil ikke lavere, men for å få den jevnt lav rundt hele, "må" jeg notche fjærplatene, det har jeg ikke lyst til.. føler at det er lagt mye jobb i et dødfødt prosjekt her nå... men jeg kan ha misforstått, eller gjort no feil og jeg, så er glad for seriøse tips, som jeg har fått til nå :-) jeg vet hva jeg gjør på den neste splitten her...
Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #11 på: juli 23, 2014, 12:09:54 pm »

har bare flippa spindler foran, vil ikke lavere, men for å få den jevnt lav rundt hele, "må" jeg notche fjærplatene, det har jeg ikke lyst til.. føler at det er lagt mye jobb i et dødfødt prosjekt her nå... men jeg kan ha misforstått, eller gjort no feil og jeg, så er glad for seriøse tips, som jeg har fått til nå :-) jeg vet hva jeg gjør på den neste splitten her...


Ser i Usa/England så kapper dem vekk stopperen som sitter på torsjonsrøret for å slippe at fjærplata slår oppi
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #12 på: juli 23, 2014, 12:11:14 pm »

Å notche fjærplatene virker ikke som noe som går utover styrke eller holdbarhet i nevenverdig grad i alle fall. Har kjørt min i flere år, veldig mye og med mange folk i bilen over lengre strekninger og dårlige veier. Alt ok så langt Glad

Har kompansert med litt mer profil på dekkene bak for å få en bil som ser ok ut. Foran har jeg justerbar forstilling som er smalnet og står i maks høyde + flippa spindler.


* Buss_web_1.jpg (108.9 KB, 800x446 - vist 128 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
nobrakes
Supermedlem
*****
Innlegg: 3452
Bosted: oppland



Vis profil
« Svar #13 på: juli 23, 2014, 16:21:10 pm »

tusen takk for gode innspill her. har hatt besøk av JK nå, og fått bekreftet det jeg lurte på, så da fant vi ut hva slags løsning vi går for her. takk for hjelpa i dag JK :-) da vet jeg at å gjøre dette, omfatter mer enn "bare".... den bilen dette gjelder, skal til biltilsynet for godkjenning av diverse annet også, så det er derfor jeg ikke vil notche platene  Blunker
« Siste redigering: juli 23, 2014, 18:45:44 pm av nobrakes » Loggført

If it has Tits or Tires , it is going to get you in trouble.... Arnstein !
MariusR
Supermedlem
*****
Innlegg: 940
Bosted: Ålesund



Vis profil
« Svar #14 på: juli 23, 2014, 17:53:24 pm »

Å notche fjærplatene virker ikke som noe som går utover styrke eller holdbarhet i nevenverdig grad i alle fall. Har kjørt min i flere år, veldig mye og med mange folk i bilen over lengre strekninger og dårlige veier. Alt ok så langt Glad

Har kompansert med litt mer profil på dekkene bak for å få en bil som ser ok ut. Foran har jeg justerbar forstilling som er smalnet og står i maks høyde + flippa spindler.

Hva slags dekk dimensjon kjører du på Øyvind ..?
Loggført
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #15 på: juli 23, 2014, 22:15:00 pm »

Å notche fjærplatene virker ikke som noe som går utover styrke eller holdbarhet i nevenverdig grad i alle fall. Har kjørt min i flere år, veldig mye og med mange folk i bilen over lengre strekninger og dårlige veier. Alt ok så langt Glad

Har kompansert med litt mer profil på dekkene bak for å få en bil som ser ok ut. Foran har jeg justerbar forstilling som er smalnet og står i maks høyde + flippa spindler.

Hva slags dekk dimensjon kjører du på Øyvind ..?


175/55 forran og 185/65 bak mener jeg det er
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!