mai 15, 2024, 17:20:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Er dette god stil?  (Lest 9440 ganger)
BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #30 på: oktober 25, 2010, 13:53:16 pm »

"Gratulerer" til han!

Og kjerringa hans.
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
1959 Ragtop
Supermedlem
*****
Innlegg: 1538
Bosted: Revetal


Ny motor :-)


Vis profil WWW
« Svar #31 på: oktober 25, 2010, 14:01:18 pm »

Er det mulig ?
Er det rart det blir krig ?

Lykke til kjøper/kona og god bedring !

Mvwh Alf
Loggført

Fargen på Mine luftkjølte biler er :L41 Svart, L97A Diamond silver Metalic og L568 Seesand
Medlem av : Veteran VW klubben, Folk & Vogn , Re motorklubb
Mitt tlf nr er : 94 54 19 72
Don`t drink the water, fishes fuck in it
http://www.alfsveteranbilgarasje.com/
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #32 på: oktober 25, 2010, 14:41:40 pm »

Dere får slutte å kjøpe ostehøvler også da siden de som er i handelen idag trolig bare er etterligninger av orginalen.
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #33 på: oktober 25, 2010, 14:47:03 pm »

Kjøper bare ferdig oppskjært ost, så jeg har ikke det problemet Osteaktig
Loggført
SplitMan
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 3676
Bosted: Trønder i eksil



Vis profil
« Svar #34 på: oktober 25, 2010, 14:55:41 pm »

Dere får slutte å kjøpe ostehøvler også da siden de som er i handelen idag trolig bare er etterligninger av orginalen.

Jeg kan ikke minnes å ha sett en tilsvarende salgsannonse for ostehøvler.... Det måtte blitt noe a-la:

"Han som oppfant den beste ostehøvelen er en dust og vi unner ikke han en krone - kjøp derfor vår nestbeste ostehøvel med god samvittighet og bli en av gjengen"

Jeg er ikke usikker på hvilken leverandør jeg ville valgt, om dette var salgsannonsen til den ene...

"Uten sammenlikning forøvrig"
Loggført

SCREWDRIVER #2
anders.
Supermedlem
*****
Innlegg: 1926
Bosted: tønsberg



Vis profil
« Svar #35 på: oktober 25, 2010, 14:56:29 pm »

ny modell eller kopi Øyerulling er det ikke en vesentlig forskjell her a. det beste er hvel og la det ligge.
Loggført

1 up
JonB
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Vestfold


Vis profil

« Svar #36 på: oktober 25, 2010, 15:02:23 pm »

Jeg tror at enkelte mennesker, i de fleste grupper av samfunnet, har et så stort oppmerksomhetsbehov at det av og til overskygger vanlig sunn fornuft. Behovet for å bli sett og hørt er så stort at man av og til kan erte på seg en gråstein.
Loggført
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #37 på: oktober 25, 2010, 16:19:42 pm »

Jon Roar,har du opphavsretten til adapter fra 205  til Porsche? Isåfall er jeg enig! Hvis ikke, så les det som står i Empi sin sak oprinnelig- Det står at hvis noen vil ha så kan han kanskje fikse det! Det ser ut som en service fro meg! Så lenge JHU ikke driver storproduksjon av disse ser jeg virkelig ikke problemet! Hvis du skal lage et slikt adaper så er det jo bare et visst antall måter du kan gjøre dette på? Jeg har laget eget adapter til mine,men jeg har da ikke ringt Red 9 og sagt ifra eller spurt!

Når det gjelder det han skriver om dialogen med opphavsmannen,så har jeg stor forståelse for det,for det hadde vel blitt gæli uansett!!
 Det som stod i Empi sitt opprinnelige innlegg kan ikke jeg se på annet en skryt av et produkt du har levert,det er da ikke hver dag du får det fra den kanten,så det er vel bare å takke å bukke!


Å til dere som mener alt fra krigen i Bosnia og istiden er Empi sin feil,det skal 2 til (ofte fler)for å lage en krangel!!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Kormi
Seniormedlem
****
Innlegg: 368
Bosted: Oslo/Jessheim



Vis profil WWW
« Svar #38 på: oktober 25, 2010, 16:48:02 pm »

I og med at jeg stadig havner i copyright diskusjon i min jobb, så kan jeg nevne at vi har en ganske unik lov her i Norge som heter åndsverksloven. Det gjør at man ikke trenger å copyrighte alt mulig hele tiden som man gjerne må i utlandet.

JHU har nok ikke patent på 205 til porsche, men akkurat den nøyaktige adapteren som han har laget, skal vurderes som hans verk og er derfor beskyttet. Altså en blåkopi av samme design med hensikt å vidreprodusere er ikke lov.
Gjøres det det derimot vesentlige endringer på designet slik at det ikke kan ansees som plagiat blir saken en helt annen.

Dette er lover og regler som brytes hver eneste dag, men om designeren velger å gå rettens vei for sitt design vinner han/hun som oftes i sin sak. Spesiellt hvis plagiatet er gjort med viten og vilje...

Selve diskusjonen skal jeg ikke legge meg så mye oppi, men det å bevisst sko seg på andres verk er bra dårlig oppførsel, enten du er et stort firma eller privatperson.

Peace!




Loggført
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #39 på: oktober 25, 2010, 16:51:34 pm »

Selve diskusjonen skal jeg ikke legge meg så mye oppi, men det å bevisst sko seg på andres verk er bra dårlig oppførsel, enten du er et stort firma eller privatperson.
Og akkurat DET er vel egentlig kjernen til denne tråden, ikke lovligheten i det hele. ref. Tittel til tråden.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
hovdingen
Seniormedlem
****
Innlegg: 411
Bosted: MELBU



Vis profil
« Svar #40 på: oktober 25, 2010, 16:57:47 pm »

JHU har nok ikke patent på 205 til porsche, men akkurat den nøyaktige adapteren som han har laget, skal vurderes som hans verk og er derfor beskyttet. Altså en blåkopi av samme design med hensikt å vidreprodusere er ikke lov.
Gjøres det det derimot vesentlige endringer på designet slik at det ikke kan ansees som plagiat blir saken en helt annen.

hmm..... Hvilke vesentlige endringer er det mulig å gjøre på et slik produkt da. Det må jo passe på bilen mener jeg, og da kan en vel ikke tillate seg å endre så mye på den mye omtalte originalen?
Loggført

Ola Steimoeggen
Villaveien 11
8445 MELBU
(o\_/o)
1961 T1
1965 T1
1974 1303S
Lillebror 1971 m/fortelt
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #41 på: oktober 25, 2010, 18:02:04 pm »

Det er det jeg også tenker,det han hele tiden har sagt til meg er at han vil runde av alle skarpe kanter å slikt,men man kan jo ikke få det til å se ut som en Elg heller hvis det skal passe på bilen!

Poenget er vel også at dette ikke er noe JHU gjør i dag! Så det er jo til det gode for VW huer!
Loggført

Alt MÅ ned!!
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #42 på: oktober 25, 2010, 18:08:48 pm »

Mens vi er i farta kan vi jo ta med at Empi lagde balanserings skivene til 205mm,som en her på forumet tok blåkopi av og lagde et større opplag av,men ble det noe rama skrik av det?

Nå er det vel heller ikke sånn at Empiboy sitter hjemme å pønsker ut nye måter å irritere JHU på,denne gangen så var det faktisk for å gi et tilbud til dere andre som faktisk ikke er der lenger!

Men det skal vel også sies at det leses mellom linjene av noen her inne på forumet ,som vel er forbeholdt Jan Thomas og de med pupper!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #43 på: oktober 25, 2010, 18:19:47 pm »

Først og fremst må jeg nevne at jeg ikke har noe usnakket med noen av de impliserte, men nå synes jeg dette begynner å bli for dumt.
Uttalelsen om og ta i mot bestillinger på noe som helt sikkert er et bra produkt, var helt sikkert ikke veldig lurt, siden de fleste her skjønte raskt hva det var snakk om.
MEN hallo, to delesirkler på en metallskive , en på 130mm og en på 205mm,72 grader mellom hvert av fem hull.
Evt tilpasses nøyaktig til anleggsflate på trommel og mot felg, det er da for pokker ikke rakettforskning det er snakk om her .

Det er vel ingen overaskelse for noen, at de to hovedpersonene ikke ser ut til noen gang bli bestisser.
Er ikke det helt greit da?

Denne diskusjonen tviler jeg på hadde blitt et så stort tema ,hvis det ikke var for den tidligere nevnte personkjemien.


Loggført

Seaside VW Klubb
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #44 på: oktober 25, 2010, 18:20:03 pm »

Riskyer: Synes det høres like ufint ut.
Men nå vet jeg ikke noe om omstendighetene rundt det.
Men det blir jo litt "han slo meg, så da slår jeg andre", ser ikke helt logikken?!
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #45 på: oktober 25, 2010, 18:32:25 pm »

Greia var jo at han ikke  ser at det er hans egen ting som bare han har rett til å lage, det er som forrige innender skriver,hadde det ikke vært Empi som gjorde det hadde det jo ikke vært noen sak!.
Han skriver også en annen ting som er helt riktig ,dette er ikke rakettforskning!!!

Og som sagt tidligere,det hadde ikke hjulpet med noen dialog på forhånd !
Loggført

Alt MÅ ned!!
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #46 på: oktober 25, 2010, 18:56:30 pm »

MEN hallo, to delesirkler på en metallskive , en på 130mm og en på 205mm,72 grader mellom hvert av fem hull.
Evt tilpasses nøyaktig til anleggsflate på trommel og mot felg, det er da for pokker ikke rakettforskning det er snakk om her .

Hadde dette hatt noe med tema å gjøre hadde tittelen vært " Er dette rakettforskning?"  Glad
Men det er ikke tittelen.






Loggført

Speed is no substitute for direction
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #47 på: oktober 25, 2010, 19:00:40 pm »

Og som sagt tidligere,det hadde ikke hjulpet med noen dialog på forhånd !

Og hva vet du om det? Ingenting!
Siste som skjedde var at Empi skulle sjekke pris på produksjon, men i dag sendte han meg en mail om at samarbeidet var over, og at han vil lage sitt eget uansett...
Loggført

Speed is no substitute for direction
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #48 på: oktober 25, 2010, 19:16:04 pm »

Åndsverkloven satt jeg meg godt inn i etter å ha blitt saksøkt for 65.000.
Synes å huske at jeg ble frikjent fordi jeg brukte andsverket som grunnlag for et nytt, og da gikk jeg fri...
Men om  jhu ønsker å få disse produsert, send meg info på pm. Blunker
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #49 på: oktober 25, 2010, 19:18:43 pm »

Så rart? Du legger ut en sutre tråd for å få sympati for noe du dreiv med for 10 år sia eller mer.
Dere skylder hele tia på at det er Empi som er problemet,men siden du har fått han kastet ut av dette forume,så har du meldt deg inn i boblekameratene for å se hva han driver med? Hva sier det om deg? Litt paranoid kanskje?

Sist du fikk kasta han ut så var det fordi du kunne lese en ironisk tone mot deg i stort sett alle hans innlegg!
På tide å stikke fingeren i seg selv å se hvor man står hen !
Loggført

Alt MÅ ned!!
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #50 på: oktober 25, 2010, 19:26:52 pm »

Selv om jeg personlig ikke hadde valgt samme fremgangsmåte for eventuellt salg av disse, er jeg redd mine adaptere (om jeg skulle laget noen)ville lignet ganske mye på de mystiske Hot Owl's(som jeg forøvrig aldri har sett).

Det var min innfallsvinkel.

I tillegg er jeg blant de som mener at negative personkarakterstikka ikke hører hjemme på et forum hvor vi tross alt er samlet av lidenskap til hobbyen vår.

Det jeg synes er trist, er at det virker som det er et annet regelsett for hva som er uthenging , når det gjelder en fra Skien.
 
Eksempelvis var det en langt mer anonymisert tone når noen hadde lurt en jentunge under et delesalg på SCC.
Loggført

Seaside VW Klubb
riskyer
Supermedlem
*****
Innlegg: 824
Bosted: Skien


76 bay


Vis profil WWW
« Svar #51 på: oktober 25, 2010, 19:30:12 pm »

Det jeg synes er trist, er at det virker som det er et annet regelsett for hva som er uthenging , når det gjelder en fra Skien.


Vel sagt,og det er vel det som er sakens kjerne!
Loggført

Alt MÅ ned!!
Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #52 på: oktober 25, 2010, 19:38:51 pm »

Dette fortsetter å være dumt.
Han navnga seg selv i denne tråden.
Å bli utestengt på dette forumet klarte han flott på egen hånd. Begge gangene.
Utrolig at noen har det for seg at vi ikke har andre ting å bruke tiden vår på.
Nå er jeg 5 min fra første øl med kollegaer, det er mye hyggeligere.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Lassen
Supermedlem
*****
Innlegg: 1034
Bosted: Sandnes i Rogaland


Praise the Lowered


Vis profil
« Svar #53 på: oktober 25, 2010, 19:44:03 pm »

Dette fortsetter å være dumt.
Han navnga seg selv i denne tråden.
Å bli utestengt på dette forumet klarte han flott på egen hånd. Begge gangene.
Utrolig at noen har det for seg at vi ikke har andre ting å bruke tiden vår på.
Nå er jeg 5 min fra første øl med kollegaer, det er mye hyggeligere.

Enig både i att dette er dumt & att øl med kollegaer er mye hyggeligere. Blunker

Dette her burde blitt opp & avgjort bakom lukka dører mellom de 2 det angår + en nøytral part som en slags "megler".
ikke fremfor alt av medlemmer på VWNorge.no
Loggført
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #54 på: oktober 25, 2010, 19:47:47 pm »

Dette fortsetter å være dumt.
Han navnga seg selv i denne tråden.
Å bli utestengt på dette forumet klarte han flott på egen hånd. Begge gangene.
Utrolig at noen har det for seg at vi ikke har andre ting å bruke tiden vår på.
Nå er jeg 5 min fra første øl med kollegaer, det er mye hyggeligere.

Jeg snakker MYE med Johan for å si det pent.....
Ved dette siste tilfellet kom det bla. beskyldninger fra JHU om at Johan drev med systematisk baksnakking både privat og på andre forum. Når Johan prøvde å få greie på hva det gjaldt så fikk han til svar at han ikke behøvde å dekke over ved å late som at han ikke viste hvor skoen trykket. Når dialogen blir slik og JHU er for feig til å fortelle det han mener er fakta blir dette bare ennå dummere. Det er en almen kjent sak at Johan ikke akkurat er av de enkleste å forholde seg til han heller, men for meg virker det som at dere på dette forumet har lett for å lage dere syndebukker og da skal det ingen ting til før hylekoret er på plass.
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #55 på: oktober 25, 2010, 19:48:36 pm »

I og med at jeg stadig havner i copyright diskusjon i min jobb, så kan jeg nevne at vi har en ganske unik lov her i Norge som heter åndsverksloven. Det gjør at man ikke trenger å copyrighte alt mulig hele tiden som man gjerne må i utlandet.

JHU har nok ikke patent på 205 til porsche, men akkurat den nøyaktige adapteren som han har laget, skal vurderes som hans verk og er derfor beskyttet. Altså en blåkopi av samme design med hensikt å vidreprodusere er ikke lov.
Gjøres det det derimot vesentlige endringer på designet slik at det ikke kan ansees som plagiat blir saken en helt annen.

Dette er lover og regler som brytes hver eneste dag, men om designeren velger å gå rettens vei for sitt design vinner han/hun som oftes i sin sak. Spesiellt hvis plagiatet er gjort med viten og vilje...

Selve diskusjonen skal jeg ikke legge meg så mye oppi, men det å bevisst sko seg på andres verk er bra dårlig oppførsel, enten du er et stort firma eller privatperson.

Peace!






Tror ikke åndsverk vil telle i denne sammenheng ut i fra det jeg har lært om dette. Åndsverk tilhører "andre kategorier" gjenstander enn tekniske løsninger på problemer - der har man patenter primært som skal beskytte opphav. Og patenter har også visse krav, og er dyrt å opprettholde.

§ 1. Den som skaper et åndsverk, har opphavsrett til verket.

       Med åndsverk forståes i denne lov litterære, vitenskapelige eller kunstneriske verk av enhver art og uansett uttrykksmåte og uttrykksform, så som
1)   skrifter av alle slag,
2)   muntlige foredrag,
3)   sceneverk, så vel dramatiske og musikkdramatiske som koreografiske verk og pantomimer, samt hørespill,
4)   musikkverk, med eller uten tekst,
5)   filmverk,
6)   fotografiske verk,
7)   malerier, tegninger, grafikk og lignende billedkunst,
Kult   skulptur av alle slag,
9)   bygningskunst, så vel tegninger og modeller som selve byggverket,
10)   billedvev og gjenstander av kunsthåndverk og kunstindustri, så vel forbildet som selve verket,
11)   kart, samt tegninger og grafiske og plastiske avbildninger av vitenskapelig eller teknisk art,
12)   datamaskinprogrammer,
13)   oversettelser og bearbeidelser av verk som er nevnt foran.
Loggført
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #56 på: oktober 25, 2010, 19:50:43 pm »

Har dere prøvd å google "wheel adapters" foresten?
Det finnes tusentals firmaer som driver med dette. Får presse Johan til å føre dialog med alle disse før en eventuell produksjon.
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
kona hans
Juniormedlem
**
Innlegg: 88
Bosted: 3714



Vis profil
« Svar #57 på: oktober 25, 2010, 19:56:00 pm »

PSSSST!!



Kansje den nye utgaven blir slik Gliser
Loggført

-1957 ovalkaroseri på 58 plate.
-Polo 1977.
Gullik
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1779
Bosted: Kragerø.....Norway.....


59 T1,64 T1og 65mod 215


Vis profil
« Svar #58 på: oktober 25, 2010, 19:59:29 pm »

Dette fortsetter å være dumt.
Han navnga seg selv i denne tråden.
Å bli utestengt på dette forumet klarte han flott på egen hånd. Begge gangene.
Utrolig at noen har det for seg at vi ikke har andre ting å bruke tiden vår på.
Nå er jeg 5 min fra første øl med kollegaer, det er mye hyggeligere.
Hygg deg med pils med kollegaene, det er deg vel unnet.
Men vær så snill, det er ikke mange her som trang å vente på at at han "outa" seg sjæl.
Så forbanna tett i skallen er i allefall ikke jeg, for ikke å "gjøre meg til talerør for andre".
Når E nå for n'te gang er kasta ut fra dette forumet,muligens for egne grep,( jeg kjenner ikke saken(es) kjerne og avholder meg derfor fra å mene noe i den anledning).
Så bør  kanskje hans gjøren og laden være en "ikkesak" og følgelig heller ikke slåes stort opp.
Dette etter prinsippet,  skal du skryte av noen,gjør det foran alle kollegaer, skal du kritiserere,gjør det på tomannshånd
Loggført

Seaside VW Klubb
Lars Bratteng
Telehiv Jumpers
Supermedlem
*****
Innlegg: 1156
Bosted: Son -Oslo Fjorden Perle


Senkepøbel


Vis profil
« Svar #59 på: oktober 25, 2010, 21:02:47 pm »

Synes det er greit å kopiere deler av andre.

Virker ikke som JHU hadde planer om å lage flere eller begynne å selge de, Empi likte designet og kvaliteten og fikk tydligvis ikke tak i flere og bestemte seg for å lage de selv. , Så langt ser ikke jeg problemet, til eget bruk driter jeg i om noen finner opp kruttet på nytt selv om jeg var først ute, men når man skal selge de videre å prøve å tjene penger på det så skurrer det litt hos meg, da er det kansje lurt og ta en tlf eller mail til "eier"
Loggført

Kjør Hardt Kjørt Stil, Kjør Turbo Boble Bil

79  - T2 Ratlooker Doka -Solgt
93 -  T4 Ratlooker Multivan - Solgt
68 -  T1 RatLooker med snurre
Sider: 1 [2] 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!