tds
Supermedlem
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
|
« på: januar 25, 2020, 01:50:36 am » |
|
noen her inne som vet om en corvair motor? gjerne med adapter til vw
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #1 på: januar 25, 2020, 11:55:41 am » |
|
Dette høres ut som spennende planer
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
tds
Supermedlem
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
|
« Svar #2 på: januar 26, 2020, 22:01:37 pm » |
|
Dette høres ut som spennende planer beachbuggy + corvair motor
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #3 på: januar 27, 2020, 17:00:42 pm » |
|
Dette høres ut som spennende planer beachbuggy + corvair motor = sykt moro
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Dalland
Supermedlem
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen
|
|
« Svar #4 på: januar 27, 2020, 22:20:03 pm » |
|
Dette høres ut som spennende planer beachbuggy + corvair motor Det høres egentlig helt ubrukelig ut, tung motorkonstruksjon lang bak bakhjula vil nok medføre mye understyring og farlige opplevelser. Type1 med sin lave vekt passer nok best her.
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #5 på: januar 28, 2020, 16:19:12 pm » |
|
Mener å huske at det var en svenske som putta en slik i en T1 for en halv mannsalder sia. Bygde om bakenden for å få plass. Men dro rævva av mange muskelbiler...
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
Innlegg: 5824
Bosted: Oslo, Briskeby
ass UP nose DOWN, rip the tires
|
|
« Svar #6 på: januar 28, 2020, 16:29:52 pm » |
|
Originalt hadde vel ikke Corvair mer enn 180+hk i turboversjonen (?). Motoren veier ca. dobbelt av en type1 motor, vanskelig å få montert kontra en type1 motor.. Det er jo selvsagt litt kult å ha, men særlig effektivt er det ikke
|
|
|
Loggført
|
'67: 10.626@213,65 SCC2016 10.407@215,57 SCC2017 10.221@216,87 SCC2018 Norges raskeste luftkjølte gatebil? '59: Snart
|
|
|
Roy Grelland
Supermedlem
Innlegg: 7290
Bosted: Nøtterøy
|
|
« Svar #7 på: januar 28, 2020, 16:41:05 pm » |
|
Mener å huske at det var en svenske som putta en slik i en T1 for en halv mannsalder sia. Bygde om bakenden for å få plass. Men dro rævva av mange muskelbiler... Omtrent like kult som han som kjenner en som hadde porsche-motor i bobla si som kjørte fra alle Men enig med flere andre her, hadde vært kult, og jeg er absolutt for uvanlige prosjekter, men akkkurat dette her virker som en kul ide som ikke er så veldig god
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
ted67
Seniormedlem
Innlegg: 475
Bosted: kolsås
Kicking ass and taking names since 1999.
|
|
« Svar #8 på: januar 28, 2020, 18:40:08 pm » |
|
Den store motoren 2,7L med turbo = 180hk. Dem andre 2,3 og 2,4L hele 80hk. Gøy å ha sånn motor i en gammel vw men om vinninga går opp i spinninga lurer i allefall jeg fælt på
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #9 på: januar 28, 2020, 21:19:54 pm » |
|
Høres helt sjeft ut spør du meg. Seff livsfarlige å kjøre fort på veien, men så utrolig kult allikevel da. Blir vel ikke akkurat regga for veibruk mon tro??
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #11 på: januar 29, 2020, 17:20:55 pm » |
|
Ja den motoren snurrer "feil" vei. Er et eget lite kapittel i "How to hot rod Volkswagen engines" av Bill Fisher om konvertering, og han har og skrevet boken "how to hot rod Corvair engines". Han skriver blant annet: Monteres motoren på en IRS kasse så må man bytte kammen og snu rotasjonen på motoren, på en svingaksel kan man snu diffen. Crown Manufacturing Co produserte et meget fint sett for konvertering. Svinghjul, kløtsj, adaperplate, mm.
Vet ikke om det er å få tak i mer. Når Corvair kom på markede stappet "de" Corvair motorer inn i diverse VW bygg, med stor suksess på racebanen
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #12 på: januar 29, 2020, 18:06:51 pm » |
|
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Solan
Supermedlem
Innlegg: 1236
Bosted: Bergen
Tar bussen (eller Bybanen) til jobb...
|
|
« Svar #13 på: januar 30, 2020, 14:40:16 pm » |
|
Det skulle vært interessant å vite om noen har puttet en Corvair-motor midtmontert i ei boble... Det måtte ha gitt god vektfordeling. 180 hk er jo bare et utgangspunkt, sikkert mye å hente på trimming av denne motoren, moderne turbo, osv.
|
|
|
Loggført
|
'52 Typ 11c Boble ragtop '65 Typ 221 Mikrobuss 11W
RZR - Aircooled cars with attitude - Vi sponser Knasten! Medlem av Prosjekt SambOen og Dugnadsgjeng Hel Ved
Jeg har brukt mye penger på øl og gamle folkevogner. Resten har jeg sløst bort...
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #14 på: januar 30, 2020, 15:48:50 pm » |
|
Det skulle vært interessant å vite om noen har puttet en Corvair-motor midtmontert i ei boble... Det måtte ha gitt god vektfordeling. 180 hk er jo bare et utgangspunkt, sikkert mye å hente på trimming av denne motoren, moderne turbo, osv.
Det er gjort i 914, men usikker på Boble. Nærmeste må jo bli to motors Bobla til racebilsjafør Fittipaldi https://www.wired.com/2011/05/emerson-fittipaldis-double-engine-vw-beetle/
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
tds
Supermedlem
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
|
« Svar #15 på: januar 30, 2020, 19:56:03 pm » |
|
Mener å huske at det var en svenske som putta en slik i en T1 for en halv mannsalder sia. Bygde om bakenden for å få plass. Men dro rævva av mange muskelbiler... det er vel denne du mener? Olof "professorn" redaktør i Wheels Magazine. gjorde rent bord i stockholms natten
|
|
« Siste redigering: januar 30, 2020, 20:01:55 pm av tds »
|
Loggført
|
|
|
|
tds
Supermedlem
Innlegg: 2003
Bosted: ålesund
Terjes garage.
|
|
« Svar #16 på: januar 31, 2020, 21:48:45 pm » |
|
Det skulle vært interessant å vite om noen har puttet en Corvair-motor midtmontert i ei boble... Det måtte ha gitt god vektfordeling. 180 hk er jo bare et utgangspunkt, sikkert mye å hente på trimming av denne motoren, moderne turbo, osv.
du er inne på noe her
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
TrettenNullTo
Supermedlem
Innlegg: 5141
Bosted: Tigerstaden
|
|
« Svar #17 på: februar 01, 2020, 10:05:18 am » |
|
Fikk akkurat mars utgivelsen av Hot VW`s i postkassa, og der er det en stor reportasje om TOP GUN Bobla fra 70 tallet. Den har en midtstilt Porsche 906 motor, 914 girkasse og bakre hjuloppheng fra en Lola T70.
|
|
|
Loggført
|
Follo VW Klubb
SCC 14,257
|
|
|
Sveinf
Seniormedlem
Innlegg: 407
Bosted: Drammen
|
|
« Svar #18 på: februar 04, 2020, 20:25:35 pm » |
|
[ Vedlegg ] Mener å huske at det var en svenske som putta en slik i en T1 for en halv mannsalder sia. Bygde om bakenden for å få plass. Men dro rævva av mange muskelbiler... det er vel denne du mener? Olof "professorn" redaktør i Wheels Magazine. gjorde rent bord i stockholms natten Jepp!
|
|
|
Loggført
|
|
|
|
|