mai 03, 2024, 23:32:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Forslag til forbedringer av drivlinje for T1 med 500hk og 600nm  (Lest 11927 ganger)
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« på: april 15, 2015, 13:29:30 pm »

Jeg kjøpte en ny girkasse når planene var 250hk.
Det er en ubrukt 1975 med Quaife torque sense, sveist 3 og 4, og en del annet som jeg ikke husker. 100mm CV til akslinger.

Men nå når jeg bygger dobbelt så sterk motor, bør jeg vel ha noe annet.

Er det mulig å slippe løs 600nm på en sånn kasse noen ganger, eller går det bare i knas med en gang?

Noen som har gjort noen erfaringer og/eller har tips til hvor det bør legges inn forsterkninger? 1971 1302 Leter etter spec på kasse nå.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #1 på: april 15, 2015, 13:32:28 pm »

Enten fylle den med ettermarkedsdeler fra Weddle eller lignende, eller busskasse?
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #2 på: april 15, 2015, 13:36:20 pm »

Sett inn en modifisert Porsche g50 girkasse fra Patrick Motorsport, med "short bell housing" som skal passe rett inn i tidlig 911. Burde vel passe i t1 med minimale tilpasninger:)

Ghia69
Loggført

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #3 på: april 15, 2015, 13:38:05 pm »

Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #4 på: april 15, 2015, 13:39:02 pm »

Enten fylle den med ettermarkedsdeler fra Weddle eller lignende, eller busskasse?
Ja, Trond har weddle og den har tålt mye hjuling, men litt usikker på hvordan det virker med dobbelt moment..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #5 på: april 15, 2015, 13:43:20 pm »

Sett inn en modifisert Porsche g50 girkasse fra Patrick Motorsport, med "short bell housing" som skal passe rett inn i tidlig 911. Burde vel passe i t1 med minimale tilpasninger:)

Ghia69
Kikket litt på den siden. Det blir vel samme pris som Mendola bare mer arbeid.. ?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #6 på: april 15, 2015, 14:29:04 pm »

Kjøp 4 slike og ikke tenk på girkassen:

http://www.dekkonline.com/cgi-bin/rshop.pl?dsco=129&cart_id=5098443.129.3723&sowigan=So&Breite=125&Quer=80&Felge=15&Speed=&kategorie=6&Marke=&ranzahl=4&tyre_for=&x_tyre_for=&rsmFahrzeugart=ALL&search_tool=standard&details=Ordern&typ=R-256823



Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #7 på: april 15, 2015, 14:41:25 pm »

Jadda Kalle  Gliser
Det er faktisk en del av planen min, bruker 235/60 gatedekk men har også balansert veiva med både stage 4 og 3 clutch.. 
Ser for meg å bremse motor med stage 4 og bruke stage 3 til "vanlig" inntil jeg finner en bedre løsning.
Leser en gammel tråd fra 2008 på the samba. Richie Webb skiftet til T2 kasse med litt annen innmat og hadde 300 starter på den, flere ned mot 10 sekunder...
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #8 på: april 15, 2015, 16:46:57 pm »

http://cal-look.no/lounge/index.php/topic,23931.0.html
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #9 på: april 15, 2015, 16:55:34 pm »

Bare å by lavt på den 091 kassen. Han SKAL visst selge Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #10 på: april 15, 2015, 18:46:54 pm »

Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva..
Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  Blunker
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Speed-Demon
Supermedlem
*****
Innlegg: 869
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: april 15, 2015, 18:47:35 pm »

Hva med å gå for G50 med en gang? Er vel ikke mye dyrere heller.
Loggført
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #12 på: april 15, 2015, 18:49:40 pm »

Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva..
Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  Blunker

Bruke rhino, og så finnes det jo sideplater som holdes sammen med utvendige M12(14?) bolter. Som et slags utvendig bur Glad

Jeg tror 091 kassa det linkes til er knall Glad bare litt kjipt med drevingen. Litt NA over de girene i kombinasjon med R&P
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #13 på: april 16, 2015, 06:54:24 am »

Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #14 på: april 16, 2015, 06:57:09 am »

Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #15 på: april 16, 2015, 07:19:25 am »

Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..

Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #16 på: april 16, 2015, 09:40:52 am »

Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?

Huset..


* SCC2010.233.jpg (76.82 KB, 800x533 - vist 278 ganger.)
Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #17 på: april 16, 2015, 09:51:26 am »

Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?

Huset..

Hva mener du? Har du aldri sett ett ettermarkeds girkassehus til quickshift av R&P??  Gliser
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #18 på: april 16, 2015, 10:22:22 am »

Jeg fant spec: Noen som kan fortelle meg på snekkerspråk hva dette er?

her er infoen jeg har om gir kassa bygd av Heikki Miettinen
 new built IRS transaxle, latemodel 75-> "zig zag" case
 -37 spline quaife, torque sensing diff.
 -T2 100mm output flanges.
 -New aluminum nosecone.
 -3.88 german r&p and 3.78 mainshaft.
 -Coarseteeth welded 1.26 3rd and 0.89 4th gears from udo becker
 -Cromoly pinion bearing nut
 -HD bearing Thrust Plate
 -HD sidecover
Hva tror dere er det svakeste punktet i denne kassen? Og passer T2 stubbaksler rett inn i bærearmene mine med standard lager og karcher bremser?

Huset..
He he.. Er det din kasse?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #19 på: april 16, 2015, 10:23:22 am »

Kom på et annet aspekt.. Sikkerhet.. Pleier hjulene å låse seg når kassen ryker, eller pleier det å bare resultere i mangel på fremdrift?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #20 på: april 16, 2015, 10:23:50 am »

Så vel ut som CSP sin Ghia kasse
Den røyk vel som følge av sprekk rett ved et sted de hadde borret hull?
Var kassen guesetted?
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #21 på: april 16, 2015, 10:24:50 am »

Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..

Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..
Tror du han kan være interressert i kassen min med tanke på at han var interressert i en freeway flyer? Min er jo med høyere utveksling.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Trond Dahl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 4526
Bosted: Sandnes


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #22 på: april 16, 2015, 10:26:01 am »

Kom på et annet aspekt.. Sikkerhet.. Pleier hjulene å låse seg når kassen ryker, eller pleier det å bare resultere i mangel på fremdrift?
Kommer vel an på hva som ryker, men i de fleste tilfellene er vel mangel på fremdrift problemet.
Loggført

Street car 10.67/206kmt@Kjula 2014
Race car 9.49/236kmt@SCC 2017




"It seems that perfection is reached not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away"
Erlend / bug66
SCC Event
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5823
Bosted: Oslo, Briskeby


ass UP nose DOWN, rip the tires


Vis profil WWW
« Svar #23 på: april 16, 2015, 10:38:38 am »

Med frakt og eventuell mva blir det mer kostnader enn jeg har tenkt foreløpig..

Danmark.. Kan sikkert hentes/tas med av noen på forumet..
Tror du han kan være interressert i kassen min med tanke på at han var interressert i en freeway flyer? Min er jo med høyere utveksling.

Bare å høre med han Glad
Loggført

'67:
10.626@213,65 SCC2016
10.407@215,57 SCC2017
10.221@216,87 SCC2018

Norges raskeste luftkjølte gatebil?

'59:
Snart

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #24 på: april 16, 2015, 10:43:12 am »

Så vel ut som CSP sin Ghia kasse
Den røyk vel som følge av sprekk rett ved et sted de hadde borret hull?
Var kassen guesetted?

Nei, den havarerte fordi dem benyttet et ettermarkeds Rhino hus med dårlig støp. Dette er et problem på alle nye Rhino hus. Paul Guard har løsningen på hvordan man skal få en T1 kasse til å holde og dere finner tråden hans på Shoptalkforums. Ingen behov for gussets på kassehuset hvis man vet hva man driver med. Hva sa Berg igjen? 250 hk = ca 25 drag starter på en skikkelig T1 kasse og slicks før deler burde byttes. Med andre ord, ca 3 år hvis man kun kjører på SCC eller lengre hvis det regner.

Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene. Jeg fikk ca 60 starter på min kasse da jeg rensket min R/P for tenner i klisteret på Kjula. Jeg vet jeg slurvet med oppspenningen på den starten og det kostet meg dyrt. Idag har jeg to identiske kasser slik at jeg alltid har en i reserve når den som står i bilen ryker. For det gjør den, før eller senere. Jeg valgte den løsningen istedenfor 091 eller Mendeola på grunn av pris og plass.

Har man mye mos i motoren så MÅ man beregne hyppig vedlikehold med en T1 kasse. Neste steg er 091 som er langt sterkere bygd og deretter Mendeola.

Mvh
BB

Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
vwrc
Seniormedlem
****
Innlegg: 301
Bosted: Østfold


Vis profil

« Svar #25 på: april 16, 2015, 11:02:44 am »

Hovedproblemet med Type 1 kasse er vel at huset ikke er sterkt nok. Med nok NM så flekser det, og det skaper litt trøbbel for dreva..
Type 2 huset er mye sterkere og et rimelig utgangspunkt. Og så finnes det jo forsterkede Type 1 hus, Rhino osv.. Har du penger nok, er det vel bare å gå rett på en Mendola  Blunker

Bruke rhino, og så finnes det jo sideplater som holdes sammen med utvendige M12(14?) bolter. Som et slags utvendig bur Glad

Jeg tror 091 kassa det linkes til er knall Glad bare litt kjipt med drevingen. Litt NA over de girene i kombinasjon med R&P

Noen som har en link til disse sideplatene for utvendige bolter ?
Loggført
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #26 på: april 16, 2015, 11:17:28 am »

Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene.
Har du en standard type1 med standard innmat? Hva slags moment har du? Rundt 350nm?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

BeetleBug
Global moderator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5355
Bosted: Fornebo


Hvilken makalös manick


Vis profil
« Svar #27 på: april 16, 2015, 11:34:02 am »

Selv kjører jeg med T1 kasser og velger å slure på clutch i startene.
Har du en standard type1 med standard innmat? Hva slags moment har du? Rundt 350nm?

Begge T1 kassene har Weddle innmat inkl R/P. Begge kassene kommer fra KCR. R/P er shot peened og begge kassehusene er sveist med store gussets. Buret mitt går også til rammegafflene. Jeg mener at opphenget bak er kritisk for levetiden til girkassen sammen med clutchvalg og teknikk.

Lillemotoren har ca 400nm.

Mvh
BB
Loggført

10.41 / 1641 / 2015 - 2016.

- Det er lettere å ape enn å skape -
Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #28 på: april 16, 2015, 11:55:55 am »

Ser at det kommer på rundt 5.000 å bytte til type2 stubbaksler, og CV joints. Har nye T1 akslinger. Burde jeg kjøpt dette uansett?
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Formula Vee
Supermedlem
*****
Innlegg: 6755
Bosted: Stavanger


:: DKL ::


Vis profil
« Svar #29 på: april 17, 2015, 10:33:57 am »

Har sendt forespørsel om å bytte kassen min mot 091 på cal lounge.
Loggført

SCC 2015 broken transmission barely left startline.
SCC 2016 broken engine never made it to startline.
SCC 2017 broken wallet made 12.223/191kmt
SCC 2019 broken record made 10.423/208kmt -and sold the car.

Sider: [1] 2 3
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!