mai 02, 2024, 16:03:52 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Porsche 930 turbo girkasse SOLGT!  (Lest 7862 ganger)
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« på: oktober 05, 2008, 19:11:14 pm »

Vurderer salg av min Porsche 930 turbo girkasse. Dette er en 4H trinns som har sittet i 911 3,3 liter turbo. Kassen har blitt overhalt av Knut Grave. Og har neddrevet 3. og 4. gir. Kassen skal tåle 500 hester originalt fra fabrikk, så her er det potensiale. Den har også lamell-LSD. Prisen på kassa var 27000,-. NÅ 25000,-
« Siste redigering: januar 29, 2011, 00:43:04 am av Svang1 » Loggført
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #1 på: oktober 05, 2008, 19:21:26 pm »

Denne girkassa tåler MYE mer enn 500 hk. Denne kassa er lik den som satt i porsche 917 dimensjons-messig og den kraftigste av dem hadde 1560 hk og 1280 nm.... og breeeeede slicks...

Skal du ta livet av denne kassa, så må du gå inn for det´... , ikke sikkert du klarer det da heller..  Synkroninseringsringer hender det at må byttes, men ellers skuddsikker! Drag-folk , løp og kjøp , så slipper dere å hoppe en halvmeter frem fra startplata med all girolja på bakken !  Rekker tunge
« Siste redigering: oktober 05, 2008, 19:24:10 pm av Jærva » Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #2 på: oktober 05, 2008, 21:41:41 pm »

Ja, den skal visst tåle mye mer enn oppgitt.. De kjørte visst Lemans med samme type kasse, bare 934 kassen med oljekjøler og noe modifiseringer.. Det var over 900 hester i den..

Forøvrig samme kasse Robert Jongen (www.rojoracing.nl) har brukt til sin dragboble.. Sett bort i fra dog-innmat, spole og hydraulisk sekvensiell styring.. Blunker
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #3 på: oktober 09, 2008, 14:41:07 pm »



Bilde av kassa..
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #4 på: oktober 09, 2008, 15:23:38 pm »

Kassen har blitt overhalt av Knut Grave i trondheim.

Har Knut flyttet til Trondheim? Jeg kjøpte en nedgiret 930 kasse til min Vw 412 av Knut for noen år siden og da bodde han i Skien/Porsgrunn området.
Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #5 på: oktober 09, 2008, 15:26:28 pm »

Jeg har kjøpt kassen av Roger Simavik (Simtech Racing), som har hatt den hos Knut. Når og hvor han har hatt den hos han, det veit jeg egentlig ikke. Men gikk ut i fra at han bodde i Trondheim da jeg hentet den der.. Blunker Var du fornøyd med arbeidet han gjorde?
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #6 på: oktober 09, 2008, 15:41:57 pm »

Jeg har kjøpt kassen av Roger Simavik (Simtech Racing), som har hatt den hos Knut. Når og hvor han har hatt den hos han, det veit jeg egentlig ikke. Men gikk ut i fra at han bodde i Trondheim da jeg hentet den der.. Blunker Var du fornøyd med arbeidet han gjorde?

Ja, kjempe fornøyd. Den så ny ut. Han vet hva han snakker om tror jeg. Min er nedgiret på 2,3 og 4 gir. Men det er en 88 modell som er den siste som 4 trinns. Nå var den jeg har ferdig når jeg kjøpte den. Det var en kunde av han som hadde bygd den om å så vidt prøvd den i bilen før han kom over en 5 girs -89 modell som han byttet til. Han påsto at den tåler 1000 NM eller rundt 1300 HK. Det skulle vel holde det tenker jeg.
« Siste redigering: oktober 09, 2008, 15:44:25 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Jærva
Supermedlem
*****
Innlegg: 1438
Bosted: Østlandet.



Vis profil WWW
« Svar #7 på: oktober 09, 2008, 20:35:09 pm »

Jeg har lyst til å se den som klarer å gruse ei slik kasse i ei boble...  Glad
Loggført

Det 7. bud : Du skal ikke stjele. Staten liker ikke konkurranse!

Øyelokk, 009-fordeler og chrommoly-støtstenger skal destrueres!
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #8 på: oktober 09, 2008, 21:11:30 pm »

Hva skal til for å få denne til å passe inn i en boble?

Hvordan passer denne på en "boblemotor"?
Loggført
VW 612 RS
Seniormedlem
****
Innlegg: 483
Bosted: Klæbu


VW 612 RS


Vis profil WWW
« Svar #9 på: oktober 09, 2008, 21:28:50 pm »

Nå skal ikke jeg ødelegge evnt et salg, men ei slik kasse på en boble motor bør man tenke seg om. Det bør være litt pulver så det holder bare for å ta i vei. Med standard 1 og 2 gir så er denne tung å kjøre. 100km på 1. gir ved 7000 omdr og bortimot 180 på 2. gir så kan du jo tenke selv. Jeg synes det er veldig rart at den kun er nedgiret på 3. og 4. Hvordan den passer i bobla vet jeg ikke, men den er lang. Tror kanskje det er noen forskjeller på 930 kassene. Min er 7 cm lenger en en 915 kasse. Jeg mener de eldre kassen er noe kortere. Hvis denne er like lang er det clutchuset som er stort. Du MÅ ha 911 turbo clutch oppsett og hvordan det passer på en boble motor tør ikke jeg begi meg ut på med tanke på svinghjulet
« Siste redigering: oktober 10, 2008, 16:41:04 pm av VW 612 RS » Loggført

- Audi S6 -97 avant
- Audi A4 -97 1.8TQ avant
- VW 412/6 -74 (3,0/930)
- VW 1303 -74 (2,9/901)
- Chevy van (Tiara Presidential) - 92 G20 5,7 bensin
Nova
Medlem
***
Innlegg: 240
Bosted: Haugesund



Vis profil WWW
« Svar #10 på: oktober 09, 2008, 21:58:26 pm »

Nå skal ikke jeg ødelegge evnt et salg, men ei slik kasse på en boble motor bør man tenke seg om. Det bør være litt pulver så det holder bare for å ta i vei. Med standard 1 og 2 gir så er denne tung å kjøre. 100km på 1. gir ved 7000 omdr og bortimot 180 på 2. gir så kan du jo tenke selv. Jeg synes det er veldig rart at den bare en nedgiret på 3. og 4. Hvordan den passer i bobla vet jeg ikke, men den er lang. Tror kanskje det er noen forskjeller på 930 kassene. Min er 7 cm lenger en en 915 kasse. Jeg mener de eldre kassen er noe kortere. Hvis denne er like lang er det clutchuset som er stort. Du MÅ ha 911 turbo clutch oppsett og hvordan det passer på en boble motor tør ikke jeg begi ut på med tanke på svinghjulet

Det blir jo ingen vanlig boblemotor denne skulle på i tilfelle. Det er snakk om Scat motor på 2,5 liter og 200 hk på bakhjulene med en vekt på under 700 kg.
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #11 på: oktober 09, 2008, 22:16:34 pm »

Det er samme boltsirkel på motorfestene som på t-1 motor. www.Kennedyeng.com har bra og rimelige clutchoverganger svinghjul osv, for 930-->T1. Skal man ha den optimalt plassert vil dette gå utover de stakkars torsjonsrørene, men de blir også kappet i ved å sette inn en 915 kasse.. Det er mange bilder på www.rojoracing.nl hvor han har flyttet girkassen frem. Det er det korte clutch-huset i og med 77' året.. Glad
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #12 på: oktober 09, 2008, 23:46:35 pm »

Det går jo alltids ann å bytte 1. og 2.gir også. Knut Grave tar sikkert på seg flere jobber..

Noen linker:

http://www.supertecperformance.com/porsche-parts-sales.phtml?&cat1=112
http://www.mechtech-ms.com/mag8.php
http://www.rennsportsystems.com/2d.html
Loggført
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #13 på: oktober 10, 2008, 16:31:24 pm »

Er det lov å komme med en link til deler for konvertering?
http://www.bugat5speed.de/cms/content/view/120/52/lang,en/
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #14 på: oktober 10, 2008, 17:23:15 pm »

Disse delene passer ikke med 930 kassa, det har jeg sjekket opp.. Mendeola hadde heller ingen deler som kom til nytte.. Men gir-sjalteren til bugatfive passer, så lenge man tok av noen millimeter på på platen hvor aksen er mellom 1 og 2 gir, og 3 og fjerde. Jeg kjøpte en slik sjalter, men har enda ikke prøvd å modifisere den da jeg selger kassen. Glad
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #15 på: oktober 29, 2009, 17:28:53 pm »

Fortsatt til salgs.. Ny pris..
« Siste redigering: oktober 30, 2010, 02:04:50 am av Svang1 » Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #16 på: november 05, 2009, 21:05:00 pm »

Nedsatt pris..

Pris kan IKKE diskuteres..
« Siste redigering: oktober 30, 2010, 02:04:36 am av Svang1 » Loggført
tsmotor
Medlem
***
Innlegg: 186
Bosted: Ler


Vis profil

« Svar #17 på: november 05, 2009, 22:17:35 pm »

er vel ikke intressert å bytte i en irs kasse me dogboksinnmat å sperrediff??
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #18 på: november 05, 2009, 22:37:36 pm »

Beklager, men jeg prøver å kutte ned på lageret..
Loggført
tsmotor
Medlem
***
Innlegg: 186
Bosted: Ler


Vis profil

« Svar #19 på: november 06, 2009, 13:26:48 pm »

javel, har du oversikt over utv. på alle gir?? har en wankelmotor som dreper kronhjul/pinjong Gliser men lurer på om disse kassene er vonde å gire me, hørt litt av hvert.
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #20 på: november 06, 2009, 14:56:50 pm »

Nei, desverre det har jeg ikke.. Har ikke satt meg noe særlig inn i kassen da den aldri blei aktuell..
Standard 1 og 2 gir, og neddrevet 3 og 4 er alt jeg kan si.. Forholdet på kassa er nok 4.22:1 da dette var
fra fabrikk på de fleste 930 kasser..

Ring er 9-1/2 tomms størrelse, Fortin og Mendeola har 10 tomms i sine kasser..
Hadde du skulle hatt wankelen på std T1 boblegirkasse ville du hatt ett lite problem med sprekker i både
ring og pin, samt "vandring" på pinionen pga for lite gods i veggen hvor lageret er innfestet i forhold til mange hester og rivstarter..
Altså, med mindre du har en wankel i 150 tusen klassen så har du ikke noe problem..

Du er ett steg nærmere "lastebil-kasse" pga dimensjonen på kassa, så det blir vel litt mer "lastebil-giring"..
Har ikke prøvd den selv, men det er vel bare å høre med noen som har 911 her på forumet, så får du nok svar..
Ellers skal du nok ikke være redd for å ta i når du skal gire da det tåler det,
og det er tross alt synchro-ringer i kassa som gjør sitt til bedre gir-skift..

Som det står oppover i tråden, så handla jeg inn en gir-sjalter fra bugatfive i Tyskland, denne skal redusere
vandringen betydelig.. Men denne har jeg solgt..
« Siste redigering: oktober 30, 2010, 02:05:53 am av Svang1 » Loggført
tsmotor
Medlem
***
Innlegg: 186
Bosted: Ler


Vis profil

« Svar #21 på: november 06, 2009, 15:29:21 pm »

ok. er rundt 250-270hk i motoren. tror denne kassa skulle holdt ivertfall. Blunker
Loggført
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #22 på: januar 09, 2010, 12:22:51 pm »

Ligger fortsatt på lageret.

Ny pris..
« Siste redigering: oktober 30, 2010, 02:05:27 am av Svang1 » Loggført
Kjetil Lima
Supermedlem
*****
Innlegg: 2974
Bosted: Stavanger



Vis profil
« Svar #23 på: januar 09, 2010, 17:21:42 pm »

Har du forsøkt på porsche forumet ? Mulig større interessegruppe som vanker der. Syntes å huske fra tiden jeg hadde 911 at det kosta like mye å overhale en 915 kasse enn det du skal ha for denne kassen.
Loggført

1961 T1 - Custom
Svang
Seniormedlem
****
Innlegg: 364
Bosted: Gol



Vis profil
« Svar #24 på: januar 09, 2010, 17:29:58 pm »

Har ikke lagt den ut der, men takk for tipset..
« Siste redigering: oktober 30, 2010, 02:05:37 am av Svang1 » Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!