1531
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Finnes disse på Engelsk?
|
på: august 15, 2010, 07:52:28 am
|
Jeg lånte de litt nyere bøkene fra lokalt VW verksted for noen år tilbake. Tror de er laget rundt 1969, men kapitteloppdelingen ser lik ut, og vil tro de er like detaljerte. Satt en vinter og slet ut en scanner, så nå er de på CDer i pdf format. Tror det var ca 10.000 sider De er "dessverre" ikke på engelsk, men på dansk. Litt fler mekanikerfingre har nok også bladd i de, men fullt leselige. Har litt planer om å lage opp et lite opplag til vinteren, men si fra hvilke kapitler du ønsker så kan du få de nå. 1 CD for 100,-, 2 CD for 150,- (Noen kapitler er dobbel CD til 150,- pga filstørrelsen) Eller alt sammen på 2 DVD for 500,-
|
|
|
1533
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varsellampe for lading/dynamo flikrer
|
på: august 08, 2010, 20:27:59 pm
|
Når du har skrudd ut de to lange skruene faller det to muttere av i bakkant som skal holde dekselet fast i dynamoen. Nå må nesten dynamoen ut av bilen for å få det sammen igjen Men som de sier må dynamoen antagelig ut og dreies i en dreiebenk, for å få den kobberfargede kontaktflaten for børstene rund igjen. Er den litt oval/skjevt slitt vil den på høyere turtal nesten slå børstene ut fra seg selv og du vil miste ladingen. Men det kan også være andre ting som litt dårlig kontakt her og der, eller ladereleet som gjør at ladelampen blinker litt.
|
|
|
1534
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan vet jeg om jeg trenger linjeboring?
|
på: august 08, 2010, 16:26:59 pm
|
Viss ikke blokka er slitt i anleggsflaten for lagerne, er det ikke noen grunn til at hullene skal ha flyttet på seg siden fabrikken linjeborret den Du kan alltids sjekke med en stållinjal, men viss blokka har vært så varm at den har vridd seg, vil det fort bli synlig på anleggsflatene for lagerne.
|
|
|
1536
|
Forum / Problemløseren / Sv: 1300 dobbelport motor skal inn i en 1968 1300, hvilken clutch/trykkplate trengs?
|
på: august 08, 2010, 16:12:47 pm
|
Vet ikke hva du helt mener med klumper, men i utgangspunktet finnes det to typer girkassetyper. Med og uten føringsrøret rundt akselen. Klutsj finnes også i to typer, med og uten støttering. Har du ikke føringsrør, skal du ha støttering. Har du føringsrør, skal du ikke ha støttering. Så kassen på bildet under har rør, og skal dermed ha trykkplaten til høyre uten ring.
Trykkplater, lameller og svinghjul finnse også i to forskjellige diameter 180 og 200mm. Her må jo alle tre være i samme diameter. Ellers finnes trykkplater med tre armer som på bildet, og andre har solfjær med mange små armer, men disse skal passe om hverandre.
|
|
|
1537
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan vet jeg om jeg trenger linjeboring?
|
på: august 07, 2010, 15:34:32 pm
|
En tommelfinger regel jeg har prøvd før er å bruke neglen å stryke over anleggsflaten for lagerne. Hekter negla seg fast har du slitekant etter lagerne og bør linjeborre. Nå har jeg kjøpt en slik som på bildet under, og denne kalibreres i micrometer og så måler man innvendig når blokka er dratt sammen med de 6 store boltene. Da måler man helt nøyaktig flere ganger på kryss i samme hullet og vil se om det er ovalt/ujevnt.
|
|
|
1539
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går)
|
på: august 07, 2010, 08:04:46 am
|
Tror ikke VW har utgitt noe minstemål på aksialslark på dette lageret, men hullet skal maks være 3 hundredeler større, og endeslarken skal jo også være 0,1mm +/- 3hundredeler (0,07-0,13mm) Så hadde ikke forundret meg om det ble 3 hundredeler her også som er slitegrensen.
Endeslakken på motoren måles ved å måle hvor mye veiv/svinghjul kan draes frem og tilbake når alt er satt sammen. Mellom svinghjul og lager skal det ligge 3 shims, som fåes i forskjellige tykkelser.
|
|
|
1543
|
Forum / Problemløseren / Sv: Clutch tar langt inn
|
på: august 04, 2010, 21:39:04 pm
|
Bare husk at det skal være litt slakk når pedalen ikke er i bruk. Vil ikke at utløserlageret skal ligge inntil og snurre med. Blir fort utslitt av slikt Så bare juster på vaier til du er fornøyd.
|
|
|
1545
|
Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke trykk på bremsene
|
på: august 01, 2010, 18:13:10 pm
|
Har du justert "pushrod tingen"? Det skal være litt klaring på denne når pedalen er helt ute. Viss det står for mye spenn på denne vil ikke vesken renne fra beholderen og inn i hovedsylinderen.
|
|
|
1546
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: august 01, 2010, 18:05:04 pm
|
Hvordan tett mener du?
For meg ser det ut til at den kan suge varm luft fra rundt eksosen gjennom disse hullene. Skal være en pakning mellom motor og karosseri, og det lille hullet til venstre kommer av at det er brukt deksler som ikke hører sammen.
|
|
|
1547
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: august 01, 2010, 17:57:52 pm
|
Jeg kjører også med 1600 i en 62modell. Her endte jeg opp med å lage en liten "kloss" slik at jeg kan låse lokket med lufting på. Temperaturen på olja sank med 15-20 grader (Fra nærmere 100 til rundt 80). Hos meg er alt av deksler og pakninger på plass, men det var først med tilhenger opp lange bakker at jeg fikk litt tenningsbank viss lokket var helt lukket. Er nok en grunn til at VW laget fler luftinntak i motorlokket, når de begynte med 1600
|
|
|
1550
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om til injection?
|
på: juli 29, 2010, 09:29:51 am
|
Jeg har også litt planer om innsprut på min bruksmotor: http://www.agdervwklubb.com/forum/index.php?topic=1657.msg11255#msg11255Jeg kommer eventuelt til å gå for Megasquirt som styringsystem http://www.bgsoflex.com/megasquirt.html men det finnes mer "plug&play" kit å få kjøpt av andre fabrikater som er en del dyrere. Du kommer nok ikke til å spare inn utgiftene på redusert bensinforbruk med det første, da luftkjølte motorer vil/må ha litt bensin. Litt jobb er det jo, da du må ha dyseholdere i innsuget, elektrisk bensinpumpe, tur og retur på bensinen med trykkregulator og en del ekstra følere. Fordelen er at du får et mye mer vedlikeholdsfritt system når det først er justert inn. (Håper jeg ) Selv om jeg vel egentlig ikke har hatt noen store problemer med forgasser heller.....
|
|
|
1551
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 29, 2010, 09:03:04 am
|
Siden dette antagelig er en 1600, trenger jo de litt mer luft enn originale 1200. Ser at det er en liten glipe i kjøledekslene nede til venstre ned mot eksosen. Her vil den suge til seg luft som er oppvarmet. For å teste om det er varmen som er problemet, kan du sette et beger eller boks mellom, slik at motorlokket ikke kan lukkes helt. Ta en tur med lokket på "lufting" og se om problemet har endret seg. Den store slangen som går inn på luftfilteret vil også suge varmluft viss spjellet inni luftfilteret står i "vinter" posisjon.
|
|
|
1552
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stereo i 67 type1
|
på: juli 29, 2010, 08:00:47 am
|
er 12v
Det var bra. Da er det bare å sette inn spiller. Har heller aldri hatt problem med nok strøm fra vanlig likestrømsdynamo til vanlig spiller. har funnet på 38A. Finnes det større enn det? har litt stereoplaner selv...
Var den på 38A jeg tenkte på. Har ikke hørt om noe større likestrømsdynamo. Skal du bytte til en slik, må du også bytte platen den er festet med til viftehuset, og muligens en regulator som tåler mer? Eller gå for vekselstrømsdynamo som kan fåes fra 50A til 95A som du sier.
|
|
|
1554
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stereo i 67 type1
|
på: juli 28, 2010, 19:19:35 pm
|
De minste 12V likestrømsdynamo kan levere 30Amp som burde tilsvare 360Watt 6V likestrømsdynamo kan levere 45Amp som burde tilsvare 270Watt
Men på en 67 modell er det vel en sjangs for at det er 6volt, og da trengs en omformer fra 6 til 12 for en CD spiller
|
|
|
1555
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ser på ei 69 boble.
|
på: juli 28, 2010, 08:07:03 am
|
Kan også være en 70modell som er registrert i 69. 69 har blank list over dashbordet, 70 har ikke list. Det viktigste med bensinvarmeren er vel at ikke bensinslangene er morkne, og at alle ledninger sitter godt fast. Da vil den som regel virke
|
|
|
1556
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 27, 2010, 20:45:16 pm
|
Var bare litt vanskelig å se på bildet om det var tettet i det hele tatt Var ute for en som ikke ville gå på tomgang ved varm motor, og da stod dette hullet åpent. Fikk greit med luft når choken var på, men når den gikk av fikk den for mye luft/mager blanding.
|
|
|
1558
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
|
på: juli 26, 2010, 10:18:01 am
|
Og jeg kjører F-blokk som har "dobbel oljeredusering" og store oljekanaler. Ser ut til at de siste F-blokkene kom med dette. Mitt motornummer er over 2 000 000. De første 1600 transportermotorene var vel også singelport med små kanaler? Mitt motto er viss VW turte gjøre det, er det ikke farlig
|
|
|
|