1563
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motoren min spiser kiler!
|
på: juli 23, 2010, 07:23:45 am
|
Har kjøledeksler vært demontert? I så fall har du vel ikke byttet det dekselet som dynamoen er festet i? De dekslene finnes i fler utgaver. Har du funnet et for 38amp dynamo og kjører med 30amp dynamo vil dynamoen også komme lenger frem, selv om jeg tror dette vil utgjøre mer enn det du har. Se bilde for lengdeforskjellen på 30 og 38 amp dynamo.
|
|
|
1564
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motoren min spiser kiler!
|
på: juli 22, 2010, 20:24:09 pm
|
Jeg synes nedre remskive ser veldig lik ut i avstanden med min. [attachment=1]
Men øvre remskive ser ut til å være for nærme dynamoen. Jeg vil fortsatt tro den lille distanseringen som skal være mellom remskiven og dynamoen, er slitt eller mangler. Remskiven skal ikke klare å subbe i dynamoen her. [attachment=2]
|
|
|
1565
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
|
på: juli 17, 2010, 08:33:56 am
|
Som så mange andre så sliter også jeg med laddinga på boblen Byttet for noen uker siden dynamoen, og fikk da en laddespenning på 13-14 V. Siden dette er en cab og jeg bor på sunnmøre har den vært lite brukt siden, brukt den ei par ganger. Når vi nå sku ut å kjøre igjen var batteriet tomt så vi startet den med startkabler. Da viser det seg at den på ny ikke ladder. Har sjekket alle (tror jeg vertfall) kabler og overgangsmotstand til minus slik som beskrives i tråden her. Har også tatt dynamotesten slik som det beskrives og hadde da en spenning på over 36 volt, så vil tro den er ok. Det BØR den også vær siden den er helt ny. Når jeg måler på regulatoren måler jeg 11,8 V inn og 0 V ut. Noen som har en forklaring på dette? Burde jeg ikke målt en høyere spenning inn på regulatoren når bilen går og dynamoen snurrer? Og at jeg har 0 V ut, kan det ha en sammenheng med den lave spenningen jeg måler inn? Eller skyldes alt at regulatoren er gåen? Hadde vært kjekt med noen tips og råd før jeg eventuelt bestiller ny regulator Høres absolutt ut som det er regulatoren som tuller det til for deg. Viss du ser på undersiden av regulatoren er det en vikling ute til høyre på bildet. Ofte er det denne som er brent i stykker, eller på annen måte ødelagt. Husk også at regulatoren må være godt festet til gods.
|
|
|
1569
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: 32 pdsi forgasser
|
på: mai 30, 2010, 15:26:25 pm
|
:-\ingen som vet
Det er en sliten gasser til type 3... Jeg trodde alle type 3 med to gassere, hadde automatchoke og en bolt midt i toppen for å feste luftfilteret til?
|
|
|
1572
|
Forum / Problemløseren / Sv: Er det en hovedsikring på bobla?
|
på: mai 28, 2010, 16:38:08 pm
|
Sitter alle ledninger fast? Viss det er en løs ledning på batteriet eller i nærheten kan muligens noe slikt oppstå. Litt gnister de første gangene, men så blir det litt sot som isolerer?
|
|
|
1574
|
Forum / Problemløseren / Sv: 6v tips og triks
|
på: mai 24, 2010, 17:50:11 pm
|
Ser ut til at du har funnet et rele som veksler mellom nær og fjernlys, og det er ikke brukelig til dette formålet. (etter min mening) Du burde finne et "vanlig" rele med de riktige nummerne, slik at funksjonen inni releet blir riktig.
|
|
|
1575
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Nå med BREMSERESULTATER
|
på: mai 20, 2010, 08:03:51 am
|
Bremsebenken tar hensyn til all girutveksling og hjulstørrelser. Derfor synkroniseres bil og benk først på 3000 omdr, slik at PC regner ut den totale utvekslingen mellom turtall på motor i forhold til turtall på rullene som bilen står på. Men i år fikk de fleste en "total utveksling" på 4.000. Så årets målinger med denne utvekslingen, kan være noen prosent feil. Jeg regner med din motor også ligger i det området du har fått på papiret. Mener at jeg så rådata kurven stige opp til 65, før tapet i drivverket legges til, for å finne svinghjulshestene. Jeg har ingen grunn til å tvile på tidligere års målinger (med unntak av de som trykker på bremsen etterpå ), men årets målinger hadde større variasjoner på samme motor. Hvilken utveksling står det oppe til venstre på ditt papir? Svaret på om de "kan softwaren", og hvor riktige dine Hk er, står kanskje der?
|
|
|
1576
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns crap 1600-vintermotor-bygge. Nå med BREMSERESULTATER
|
på: mai 19, 2010, 21:55:15 pm
|
Til opplysning var det vel ikke Tommy som kom for å hjelpe til, men en annen av de ansatte på Autoteknikk. Jeg sier heller ikke at målingene er helt gale, men de fleste tok de ikke helt alvorlige. Dynoen var jo ikke helt i form den heller. Kurven din fikk jo et lite hopp på 5200omdr, uten at det forstyrret totalresultatet noe. Siden du trekker inn min singelportmotor, må jeg nevne at jeg også hadde to tester. En med 49,8Hk og en med 59Hk. Hvilken er da riktig? Han med to dobb Dellorto dro den til over 5000, men kurven stoppet på 4300. Jeg dro fra 1100 til 4000, men kurven går fra 1400 til 3400. Viss dine turtall stemmer bedre, har du nok vært heldigere enn oss andre
|
|
|
1577
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet
|
på: mai 02, 2010, 18:11:49 pm
|
Høres ut som du har litt dårlig kontakt et sted. På min notch ( og fler andre type 3) ser man at ladelampa som regel gløder litt. Dette skjer fordi det blir litt spenningsfall i litt for tynne ledninger. Har du en dårlig kontakt vil du også få et spenningsfall som blir større jo mer strøm du bruker. Ladelampa får 12V fra batteriet via laderele, lysbryter, tenningslås og sikringsboks. Så let etter litt dårlig forbindelser på disse vil nok hjelpe.
|
|
|
1578
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motoren min spiser kiler!
|
på: april 29, 2010, 20:59:57 pm
|
Jeg har sett dynamoer som har vært kjørt uten den ytterste distanseringen. Da vil du også få litt subbing, og vanskelig å stramme mutteren skikkelig.
|
|
|
1579
|
Forum / Problemløseren / Sv: Skifte lås på dørhåndtak
|
på: april 25, 2010, 17:00:33 pm
|
Viss det er ca samme patent som dette håndtaket, er det en bitte liten skrue inn fra siden i låsesylinderen. Trykk inn knappen så finner du denne og får den ut, så kan du trekke hele låsesylinderen ut, og da skal resten også komme fra hverandre. På bildet er både skrue og sylinder borte, men du ser hullet etter skruen.
|
|
|
1586
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt 1970 Impuls-kjøp!
|
på: april 13, 2010, 18:37:04 pm
|
For å åpne opp forvarmingsrøret pleier jeg å bruke en lengde med fjærtråd/pianotråd som jeg lager en liten knekk på ca 5mm fra enden. Setter andre enden inn i batteridrillen og borrer innover. Når du har gravd et hull, er det bare å sandblåse gjennom for å få ut resten.
|
|
|
1589
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tilkobling av turteller
|
på: april 06, 2010, 18:13:30 pm
|
Da er jeg redd du må over på det ennå mer eksperimentelle. Jeg hadde nok prøvd med to motstander ,eller en variabel som på bildet. Det midterste benet til 15 og et av de andre til pluss og det siste til 1 på coil. Da kan du justere for å se om den får de riktige pulsene. Siden dette tydeligvis er en "positive ground" turteller, vil den antakeligvis ha positive pulser inn på 15. Ved hjelp av motstanden kan du forhåpentlig vis lure den til å tro at den får positive pulser når den ikke får de negative fra coilen. På den annen side er det mulig at pulsene blir for svake til at den oppfatter de.... PS: Bruker du en variabel motstand må du ikke skru for langt mot endene, da det vil gi den kortslutningen du hadde når du hadde 15 til - på coil.
|
|
|
1590
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tilkobling av turteller
|
på: april 05, 2010, 18:10:51 pm
|
Var inne på den tanken med Engelsk pluss til jord. Så da kan du prøve: + til sikringsboks 15 til -(1) på coil -6 eller -12 til jord Ingen garantier på det heller, men forhåpentligvis skader det ikke å prøve. Ble jo bare en ledning flyttet i forhold til første forsøk
|
|
|
|