1621
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Fra de glade 80 og 90 åra
|
på: februar 22, 2010, 19:14:41 pm
|
Ja få ut flere bilder fra de åra der ! var selv på Tjøme to år men husker ikke helt når men tror det var i 94 og 96 ! Første gang jeg var der kjørte jeg en Grønn 67 m T3 varebil og andre gangen en 65 m T1 tofarga rubinrød med gråe sider !
Pitt
Et bilde fra 1996....Denne du kjørte?
|
|
|
1622
|
Forum / Problemløseren / Sv: lese motorkode?
|
på: februar 21, 2010, 11:35:50 am
|
AB skal være en 1300 med dobbelport topper. 44Hk Se vedlegg for "alle" motorkoder Industrimotorer har ofte en helt annen forgasser, da de gjerne går på et turtall hele tiden.
|
|
|
1628
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bor/drill turtall
|
på: januar 30, 2010, 14:21:44 pm
|
Her er en tabell som jeg fikk en gang. Finn skjærehastigheten til venstre (25 for HSS i jern), diameteren på hullet til høyre, og i kryssningspunktet mellom de to går du loddrett ned og finner turtallet.
|
|
|
1629
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bildetråd: Gamle bilder fra Norge
|
på: januar 19, 2010, 19:50:08 pm
|
Fant et par til. Dette er slides som ble tatt rundt 1959-1960. Etter litt Googling tror jeg det første bildet er fra Heddal stavkirke. En boble er der jo, men min far kjørte noe rødt svenskt noe [attachment=1] Neste bilde har jeg ikke anelse om hvor er, så kom med forslag [attachment=2]
|
|
|
1632
|
Forum / Problemløseren / Sv: Farris
|
på: januar 16, 2010, 09:49:33 am
|
Har brukt rent vann på et par biler jeg har hatt, og det bør gjøres med varm motor, da dette blir en dampvask innvendig. Få motoren opp i 2-3000 og hell litt vann oppi. Mengden finner du ut av, da du merker turtallet synker, og du vil ikke drukne bilen heller Så dette kan egentlig lønne seg å gjøre en gang iblant? Artig metode. Men hvor mye skal man ha oppi? Gjøre det på varm motor?
|
|
|
1633
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Gamle bilder fra Norge
|
på: januar 15, 2010, 19:56:28 pm
|
Morro tråd! Tror de fleste kan finne noen VW bilder i gamle familiealbum. Her et par bidrag fra meg.
[attachment=1] Min far leide en bil og tok en liten søndagstur. Inni bilen min mor og på utsiden min farfar. Årstall desverre ukjent, men leiebilene var bedre før!
[attachment=2] Her er det min morfar som er foreviget på tur til Valdres i 1979 med sin 10 år gamle 1500 boble.
|
|
|
1634
|
Forum / Problemløseren / Sv: teste bensinpumpe for bensinvarmer?
|
på: januar 13, 2010, 19:15:43 pm
|
Det du egentlig trenger i tillegg til slanger og endekoblingene du allerede har er vel slike presshylser. Trees på slangen og presses 6 kantet i spesialpresse. Vet ikke hvem som selger slike, men har fått laget til mitt apparat på jobben, og det ser originalt ut synes jeg.
|
|
|
1635
|
Forum / Problemløseren / Sv: Motor til en VW 1300 1968
|
på: januar 13, 2010, 18:36:23 pm
|
Det første jeg ville sjekket var stiftene oppi fordeleren. Her skal åpningen være mellom 0,3-0,4mm. Når fordelerlokket er av er det også greit å se at ikke det er for mye smuss og kondens på innsiden av lokket. Tennpluggene kan også sjekkes. Åpning på disse ca 0,7mm. Andre ting kan være at tenningen trenger justering, eller forgasser trenger en rens/overhaling.
|
|
|
1636
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Kamvalg til 1680
|
på: januar 12, 2010, 15:02:46 pm
|
Har full info på denne kam jeg perfekt gate kam, Gjestland viste godt hva han gjorde der. info legges ikke ut, da det tok laang tid å finne ut dette. mvh Du får lov av meg å legge det ut viss du vil Litt av hemmeligheten var vel lobesenteret som ikke var 108 grader etter det vi klarte å måle.
|
|
|
1637
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Major BlowJob i garasjen
|
på: januar 08, 2010, 21:02:19 pm
|
Andre som har utfordringer i garasjen pga kulden?
mvh Sune
Hadde problemer med å få opp svevet på dreiebenken i dag, da det er remdrift og denne bare spant. Måtte til med varmepistol å varme lagere. Når fett og olje ble litt varmere/tynnere begynte hastigheten å komme opp. Gradestokken viste -18
|
|
|
1639
|
Bruktbørsen / Deler selges / Spesialverktøy
|
på: januar 05, 2010, 21:55:32 pm
|
Laget et lite rør for å beskytte lagerbanen ved demontering av låseringen på veiva. Laget også noen ekstra viss noen andre var interressert. [attachment=1] Som dere ser av bildet trees det bare over enden på veiva, og så flyttes låseringen over på rørbiten. Riper i lagerbanen burde være historie [attachment=2] Vil du ha en er det bare å sende en PM med adresse og du får et kontonummer tilbake. Pris 100,- inkl. frakt. Begrenset antall (foreløpig)
|
|
|
1640
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lading? Avhengig av jording?
|
på: januar 01, 2010, 19:20:50 pm
|
Og siden din bil har fungert uten den lille ledningen før, vil den nok fortsette med det. Men mener den kom allerede på 1969 modellen, så VW har nok sett på den som en forbedring.
|
|
|
1641
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: goldflake.
|
på: desember 31, 2009, 19:08:50 pm
|
Godt å se at det fortsatt var liv i denne. Var redd den hadde vandret til de evige spikerpakker. Gikk en del år på Sørlandet denne. Hvor har den havnet nå?
|
|
|
1642
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lading? Avhengig av jording?
|
på: desember 31, 2009, 18:43:40 pm
|
Og for å svare på det opprinnelige spørsmålet Den jordledning er kun for å være helt sikker på at regulatoren under baksetet får samme jord som dynamoen. Viss regulatoren er godt skrudd fast i karosseriet, og dynamoen ikke er lakkert/isolert på noen måte, skal det ikke være nødvendig med denne jordingen.
|
|
|
1643
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Vi fant!
|
på: desember 31, 2009, 18:12:00 pm
|
Og jeg kjørte forbi i dag uten å se at den var pusset opp. Kankje jeg ser det neste gang Husker også at det var noe kioskreklamer der en gang i tiden, så viss dere var på jakt etter noe spiselig var dere 20-30 år for sent ute, Trond
|
|
|
1646
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motorvarmer med varmekabel?
|
på: desember 19, 2009, 23:36:02 pm
|
Er vel en fare for at varmekablene ville blitt litt for varme og smeltet når motoren startes og får full varme. Måtte nok fjernes før hver tur i så fall. Men jeg har sett en løsning med en gammel kokeplate, men to hjul og en motvekt på. Denne ble trillet under motoren (på en traktor ) og motvekten sørget for at kokeplaten ble presset opp under bunnpannen. Mulig det går med et gammelt strykejern? Men startproblemet ditt skyldes vel ikke kald/tykk olje? Choken hadde nok hjulpet betraktelig.
|
|
|
1647
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Vw Julen i hus...
|
på: desember 19, 2009, 23:07:02 pm
|
Og til de som ikke har slike flotte kuler, eller vil suplere med litt kurver. Her er malen som jeg laget for noen år siden. Se pdf vedlegget
|
|
|
1649
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinfyr - retur slange - skrue?
|
på: desember 07, 2009, 18:29:49 pm
|
Varmeren trenger nok spenning til å starte. Viss ikke bilen går og dynamoen lader kan det i noen tilfeller være for lav spenning. Jeg pleier å lodde alle kabelsko fast i stikkene inni varmeren for å hindre spenningstap. Har også sett et triks med å ta av ledningen på bensinpumpen når det ryker i oppstarten. Da vil den tenne når bensinmengden minker, og ledningen kan plugges på igjen. Virker som brenneren har "druknet" i bensin viss spenningen har vært lav.
|
|
|
|