mai 04, 2024, 20:01:39 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: How 2 koble startrele på 61 T-1?  (Lest 7358 ganger)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« på: mars 05, 2010, 09:44:08 am »

Jeg er medeier i en slik.....



.....som bare starter når den selv føler for det.....og det er ikke særlig ofte.......

Derfor har vi fått tak i et slikt rele.....





.....som i følge han vi fikk det fra skal gjøre susen. Releet heter ROBO er berekgnet for 6V og har delenr. 9330240011.
Ledningene som henger på skal vist ifølge han vi fikk det fra sitte på riktig sted. Han vi fikk det fra skulle også hjelpe oss med å koble dette til sommeren. Problemet er nå at han vi fikk dette fra døde for noen uker siden. Først var både jeg og fatter negative til å sette inn dette. Det var jo ikke orginalt.... Og bilen hadde jo trolig fungert utmerket tidligere uten et slikt rele, men nå som alle tenkelige (og utenkelige) ideer er prøvd ut skal releet inn. Men hvilke ledninger skal hvor?
« Siste redigering: mars 05, 2010, 09:46:13 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Pan
Supermedlem
*****
Innlegg: 1444
Bosted: Trondheim


Vis profil

« Svar #1 på: mars 05, 2010, 11:09:29 am »

Regner med at dere har gått over alle kontakter på starter/batteri, jordingskabelen mellom girkasse og chassis, foringen mellom starter og girkasse, samt kontaktene på tenningslåsen før dere forsøker dette?
Loggført
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #2 på: mars 05, 2010, 11:23:29 am »

Jepp Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #3 på: mars 05, 2010, 11:40:40 am »

dette er som ett vanlig 87 rele`bruk den ledningen som går inn på kl50 på starteren til å styre releet resten finner du nok ut av.Sjekk og børstene i starteren.
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #4 på: mars 05, 2010, 12:05:14 pm »

dette er som ett vanlig 87 rele`bruk den ledningen som går inn på kl50 på starteren til å styre releet resten finner du nok ut av.Sjekk og børstene i starteren.

Hadde håpet noen viste litt nøyaktig..... Jeg har IKKE peiling på slikt.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #5 på: mars 05, 2010, 20:55:13 pm »

Dette er jo et dobbeltrele (to releer i samme boks) Det holder at du bruker den ene "siden" av det.

Den ledningen ytterst til venstre som er merket 30 eller 51 skal til konstant pluss.
Klemme 85 skal til jord/minus
Klemme 86 skal til tenningslåsen (flytt over den tynne ledningen som går til starteren i dag, til denne klemmen)
Klemme 87 skal til der den tynne på starterinnslaget var, stikke som er merket 50 på starteren.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #6 på: mars 05, 2010, 21:03:33 pm »

Takk!!
Akkurat hva jeg var ute etter. En idiotsikker forklaring..Strålende.....
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #7 på: mars 14, 2010, 20:24:52 pm »

Denne var jo rett og slett lekker!!!! Fin fargekombinasjon og ser org ut:=) Du har ikke vurdert å heller bruke dobbeltrelèet på hovedlyset da? og heller få tak i en enkel til startinnslaget?
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #8 på: mars 15, 2010, 13:34:04 pm »

Denne var jo rett og slett lekker!!!! Fin fargekombinasjon og ser org ut:=) Du har ikke vurdert å heller bruke dobbeltrelèet på hovedlyset da? og heller få tak i en enkel til startinnslaget?

Hvorfor på hovedlyset? De lyser jo Gliser Problemet mitt er at bilen kun starter når den selv føler for Blunker
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #9 på: mars 15, 2010, 16:40:06 pm »

folkevogna var jo berykta for dårlig lys:) Spenningsfall+6 volt = dårlig lys. Når nymotoren skal inn, skal jeg sørge for nye kabler fra tenning til starter. Da må det garanteres full start nesten før nøkkelen er i låsen:D
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #10 på: april 01, 2010, 20:11:55 pm »

Er det egentlig annet rele på 6V, eller kan jeg bruke et 12V rele? Er det strømkapasiteten som er bestemmende bare?

Har satt et slik på 12V bobla, så koblingene får jeg til.

Kjekt å lese om temaet:
http://www.thebugshop.org/bsfqstrt.htm
Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #11 på: april 06, 2010, 19:21:51 pm »

12V rele på 6V - strømmen er jo høyere på 6V men ellers er det vel egentlig ingen hindringer? Effekten er vel den samme ca men tåler releet det?

Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #12 på: april 08, 2010, 23:13:11 pm »

Er meininga her å ta straum direkte frå batteri til startar, istedenfor omvegen fram til tenningslås og tilbake??

Isofall har eg sett ein løysning som er veldig enkel og funkar:

På solenoiden der den vetle ledningen til tenning går, huk på ei sånn dobbel kontakt greia, sånn att du får plass til endå ein spade kontakt. lag so ein ny kabel frå den kontakten og inn under baksetet, der har du ein brytar, ogso straum rett på batteriet frå andre enden av brytaren(trykkbrytar som normalt er av) Dermed slepp du rele, og når det er kaldt og/eller problema oppstår so lettar du baksetet og trykker inn knappen = dirkete straum frå batteriet = mindre spenningstap = startar lettare. Brytaren kan jo sjølvsagt monterast på sparkeplatene eller noko so slepp du letta baksetet..
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #13 på: april 09, 2010, 05:33:52 am »

Samme resultat Tistlo, men litt av poenget er å bare kunne sette nøkkelen i og vri om. Ikke måtte trykke på knappen osv i de tillfellene bilen ikke vil. Releet og bryteren din tar vel ca like mye plass og begge derler kan monteres skjult.
Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: april 09, 2010, 08:41:52 am »

Mao. to metoder, ein enkel og ein vansklig. Den vansklige gjer best resultat og den enkle gjer hakket mindre komfortabelt resultat,, men begge gjer samme nytten Blunker
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Mr. Empiboy
Supermedlem
*****
Innlegg: 1928
Bosted: Skien. Og godt er det!



Vis profil
« Svar #15 på: april 19, 2010, 08:32:48 am »

Sånn!
Da er releet i en-og-sekstien koblet.
Mange meninger om slikt ute i det lille landet vårt...... Fatter fikk bla tips fra en forhandler om å kaste dette så langt som mulig. Godt han ikke gjorde det.... for nå virker bilen VÆR gang man vrir om nøkkelen. Jeg ser argumentet om at det ikke er orginalt, men skal man bry seg om det? Er jo ikke mye moro å ha en relativt strøken bil som ikke kan brukes fordi den ikke vil starte. Det eneste man ser til denne "ombyggingen" er hvis man legger seg under bilen å ser på starteren. Da vil man se at den ledningen som før gikk til innslagt nå er skjøtet og går inn i bilen der den tykke plussen fra batteriet går ut, mens det går en ny grovere ledning ut samme plassen og til innslaget. Eventuelt må man inn i bilen å løfte på setet. Releet er skrud fast til tunnellen rett ved siden av batteriet. Og når man starter bilen sier det "klikk" under baksetet. Så bortsett fra dette og lakken er bilen fortsatt så godt som i orginalstand. (Eller heter det ikke det lengere? Orginalstand er vel mere sånn ala orginal lakk, bortrusta kanaler, musespist interiør osv.....
Denne fremstår kansje mere som en restaurert bil med uorginal fargekombinasjon?)


Uansett!  Dette skal jeg gjøre på 58'n min også! Der er ikke problemet like stort, men pokker så iriterende de få gangene bilen ikke starter pga spenningsfall.
« Siste redigering: april 19, 2010, 11:14:44 am av Mr. Empiboy » Loggført

Se nøye på det jeg skriver.
Det jeg har skrevet, er det jeg mener. Hvis du finner ei linje med en annen betydning i melom det jeg har skrevet er det ikke min skyld.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #16 på: september 18, 2011, 19:13:35 pm »

Er det egentlig annet rele på 6V, eller kan jeg bruke et 12V rele? Er det strømkapasiteten som er bestemmende bare?

Har satt et slik på 12V bobla, så koblingene får jeg til.

Kjekt å lese om temaet:
http://www.thebugshop.org/bsfqstrt.htm

Hiver opp denne igjen; kan jeg ta et 12V rele? Noen som har prøvd, eller blir det svidd med en gang?
Disse er mye mer kompakte - mens 6v releet må plasseres "innendørs".

Loggført
Eikstad
Supermedlem
*****
Innlegg: 2584
Bosted: I finere strøk av skien.


Full off stupid ideas since 1978.....


Vis profil
« Svar #17 på: september 18, 2011, 20:34:14 pm »

Lukter svidd ca med en gang hvis man kobler et 12V rele på en 6V bil.
Ellers så skal det sies at startrele har gjort fatters 61 T1 om fra en bil man helst ikke ville bruke fordi man aldri viste når den startet eller ikke, til en bil som selv min kravstore søster nå bruker med glede Glad
Loggført



"Det er greit om du er uenig med meg. Jeg kan ikke tvinge deg til å ha rett." Jeg er ikke en advokat, homofil, lege eller spesielt seriøs person. Eventuelle råd av juridisk, legningsmessig, medisinsk eller seriøs karakter må sees i sammenheng med dette. Derimot så er jeg rakettforsker, ganske fornuftig og av og til morsom. Google er din venn … men den kan dessverre ikke hjelpe deg å tenke.
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #18 på: september 23, 2011, 21:52:52 pm »

Utført; men starter fortsatt tungt. Motor går perfekt når den er i gang så tror ikke det er noe galt på den fronten. Da står man vel igjen med starter/foring (har lagt opp ekstra jord med en startkabel for å teste jording ellers).

Det går sakte rundt i forhold til 12v bilen - men det er kanskje bare å regne med?
Loggført
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!