mai 04, 2024, 09:42:03 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Svinghjul  (Lest 2318 ganger)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« på: mars 18, 2010, 16:56:09 pm »

Lite noobiespørsmål..
Hvordan fester dere svinghjulet så dette ikke går rundt når dere skal skru det av ? Øyerulling


- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #1 på: mars 18, 2010, 16:59:51 pm »

http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=9318
Loggført
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #2 på: mars 18, 2010, 17:01:54 pm »

på mitt prosjekt lagde jeg et stag mellom en av skruene til clutchplata og pinnebolten i blokka som skal inn i girkassa. evt kan man lage til en skrue med bolt i  girkassepinnebolthullet
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #3 på: mars 18, 2010, 17:02:58 pm »

på mitt prosjekt lagde jeg et stag mellom en av skruene til clutchplata og pinnebolten i blokka som skal inn i girkassa. evt kan man lage til en skrue med bolt i  girkassepinnebolthullet

men unneberg bil sin metode er bedre hvis du ikke har bråhast:)
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #4 på: mars 18, 2010, 17:16:38 pm »

Se der ja  Blunker

Hadde tenkt å få i motor før påske.
Får bestille denne og litt til, så kanskje jeg får i motor neste fredag  Glad Gliser

- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #5 på: mars 25, 2010, 17:12:23 pm »

Ser ut til at motoren kommer inn i morgen  Gliser



* svinghjul2.jpg (86.77 KB. 768x576 - vist 195 ganger.)

Lagde egen "svinghjulsstopper". 2 av hullene passet ikke (Lagde litt grov mal Osteaktig
Men fikk det av.






* svinghjul3.jpg (87.13 KB. 767x576 - vist 175 ganger.)

MEN: Skal simringen lenger inn ?! Er 3 mm (se bilde), men syns det var mer "kant" der når den gamle satt der, men den nye er vel ferskere og da litt "større"?
Stiller heller et spørsmal for mye, så jeg slipper en eventuell lekasje  Rekker tunge

Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #6 på: mars 25, 2010, 17:35:21 pm »

Hva slags motor. Generelt skal simringen bunne inn i blokka, ble presset inn med eget VW verktøy til riktig dybde. Unnebergs svinghjulslås minner om det orginale VW verktøy og funker bra.
« Siste redigering: mars 25, 2010, 21:44:51 pm av svenole » Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #7 på: mars 25, 2010, 17:41:16 pm »

Er en orginal 1600. (AS 41)
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
tezer
Supermedlem
*****
Innlegg: 1791
Bosted: Hamar Hedemarken



Vis profil
« Svar #8 på: mars 25, 2010, 17:43:16 pm »

langt vinkeljern som blir bolta fast i trykkplate skrua er også en enkel og grei måte
og låse svinghjulet med!simeringen skal bankes helt inn til den bånner uansett type t1 motor det er!
Loggført

Vw 1302
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #9 på: mars 25, 2010, 18:11:03 pm »

langt vinkeljern som blir bolta fast i trykkplate skrua er også en enkel og grei måte
og låse svinghjulet med!
Er nok mange måter Blunker Den jeg lagde funket også veldig bra. Og penger spart Blunker
simeringen skal bankes helt inn til den bånner uansett type t1 motor det er!
Så den skal lenger inn ? Så det er ikke en "stoppekant" midt i  der? Tenkte jo selvfølgelig ikke å se etter før jeg satt i ny..
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #10 på: mars 26, 2010, 20:33:33 pm »

Fra ytre kant til "stoppkanten" er det normalt snaue 13mm. Simmeringen er ca 10mm. Så det tyder på at du er der du skal være  Glad
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #11 på: mars 27, 2010, 00:20:02 am »

Fint å få det bekreftet.  Glad Tenkte og fant ut at det måtte være riktig, så jeg satt på svinghjulet i dag. Men resten ble utsatt da clutchen var ødelagt.

- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #12 på: mars 29, 2010, 22:07:05 pm »

Moment (minst) 30 kg. på mutteren. Og så må du huske å senterere kløtsjplata før du skrur til fast disken, denne trekkes jevnt rundt i flere omganger. Sjekk også at styrings-hakene i disken går inn i svinghjulet.
« Siste redigering: mars 29, 2010, 22:37:19 pm av svenole » Loggført
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #13 på: mars 29, 2010, 22:24:19 pm »

Moment (minst) 30 kg. på mutteren. Og så må du huske å senterere kløtsjplata før du skrur til fast disken, denne jevnt rundt i flere omganger.

Takker for tips. Får ny clutch iløpet av uken,. Kan det være greit å bruke momentnøkkel der og, så er den helt likt skrudd i alle "kanter"?
Trekte til mutteren på svinghjulet med 35kg. Smurte også nålelageret, sett noen fæle bilder fra folk som har glemt det  Osteaktig

- Bjørn
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
svenole
VSN
Supermedlem
*****
Innlegg: 1047
Bosted: Tønsberg



Vis profil
« Svar #14 på: mars 29, 2010, 22:43:20 pm »

Ser fint ut det. Det kan lønne seg å skifte utløserlager for kløtsjen og simring for aksel når motoren først er ute.
« Siste redigering: mars 30, 2010, 08:32:52 am av svenole » Loggført
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #15 på: mars 30, 2010, 08:43:19 am »

huska du å bytte o-ringen i svinghjulet Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Bj?rn
Supermedlem
*****
Innlegg: 2393
Bosted: Elverum


- 1303 -


Vis profil
« Svar #16 på: mars 30, 2010, 10:30:35 am »

huska du å bytte o-ringen i svinghjulet Blunker

ops  Øyerulling
Så på ringen, og den så veldig fersk og fin ut. Skal bare holde ut sessongen, da skal alt opp igjen Øyerulling Gliser
Loggført

Keep it cool, keep it oldschool!
1303SS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2526
Bosted: solbergmoen



Vis profil
« Svar #17 på: april 01, 2010, 13:34:46 pm »

er du heldig så holder det 14 dager Blunker
Loggført

1972 1302 jub.nr20001941
1963 tempo taifun

1937 swithun s98

Meld deg inn i klubben vår: http://www.vvwklubb.no/meld-deg-inn-i-klubben/
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!