mai 04, 2024, 16:22:58 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Liten vandring mellom gira.  (Lest 3029 ganger)
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« på: mars 22, 2010, 11:51:22 am »

Heisan,

I min 72 er det nesten ingen vandring mellom gira på rørepinnen.

1 og 3 giret er utrolig tett innpå hverandre.
2 og 4 giret er det samme...

Må liksom over til 3 giret og finne dette, før jeg kan ta ned stikka og forsiktig finne 1 giret.
Med den vandringen Girstanga har kunne jeg sikkert hatt 8 gir totalt... 4 oppe og 4 nede...

Vet ikke om dette er forståelig skrevet, men er det noen plasser jeg må under for å justere vandringen ? noen mangler på mansjetter som taiter dette ?

Takker
Loggført
TomR
Supermedlem
*****
Innlegg: 2089
Bosted: Drammen



Vis profil WWW
« Svar #1 på: mars 22, 2010, 11:57:20 am »

Har du original gearspak uten gearforkorter?
Loggført

- The devil is in the detalis!
- Når små menn kaster lange skygger så er det kveld!
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #2 på: mars 22, 2010, 12:29:43 pm »

Helt originalt, ingen forkortelse nei.

I mine andre har jeg liksom ikke hatt noe av dette problemet... liksom ett gir i hvert av hjørnene på girspak vandringen (hvis du forstår hva jeg mener)
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #3 på: mars 22, 2010, 14:56:08 pm »

Skjedde dette plutselig?
Loggført
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #4 på: mars 22, 2010, 16:12:35 pm »

Det har vært sånn etter jeg fikk tak i bobla.

Må liksom føle meg frem i mellom de 4 gira, for å ikke bom gire.
Utrolig liten forskjell.

Lure liksom på om det er en justering sak en plass ?  Under luka, under baksetet ?
Loggført
VW 181
Supermedlem
*****
Innlegg: 813
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #5 på: mars 22, 2010, 16:51:32 pm »

Det er vel ikke tidligere eier som har montert forkorter? Høres ut som om det er ganske tettsteget giring.
Uansett, justering kan gjøres både ved å skru løs gristangen og justere plata under.
Ellers må du til å justere under baksetet.
Loggført

1971 VW 181 "Erwin"
1972 1302s "Smurfen"
ovalt
Supermedlem
*****
Innlegg: 1148
Bosted: gol


Vis profil

« Svar #6 på: mars 22, 2010, 17:33:47 pm »

Trur ikkje det er noe galt eg. Dette ligner på Bobla det. Tips: hald handflaten med innsida mot 3. og 4. giret når du girer der, og handflaten mot venstre og 1. og 2. giret når du girer der så trur eg at dette skal vere slik. Klarer ikkje å sjå at det er noken plass det er mulig å "lage større avstand" imellom 2. og 3. giret her.
Loggført
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #7 på: mars 22, 2010, 18:13:38 pm »

avstanden mellom 2 og 3 giret er greit nok, den er grei.
Det er avstanden mellom 1 og 3 / 2 og 4

flytter girspaken maks 1 cm.
Loggført
Einic
Supermedlem
*****
Innlegg: 773
Bosted: Røyken



Vis profil
« Svar #8 på: mars 22, 2010, 18:17:57 pm »

To ting må sjekkes: Under baksete er det en kobling med gummi i, den kan være morken. Hvis du tar av girstanga og kjenner på den stanga som girstanga går ned i, der skal det ikke være slark. Rett bak girstanga mot håndbrekket er det et oppheng med en plastforing som kan løsne. Sjekk også settskruen inn på selve girkassa.
Loggført
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #9 på: mars 22, 2010, 18:45:54 pm »

de tinga du nevner der er helt klart verdt å sjekke, men normalt så gir jo slitasje STØRRE vandring i spaken, ikke mindre...

Tror du skal ta en nøye titt under girspaken din jeg og sjekke at det ikke står en sønn forkorter der. Ser ut som en plate, 1-2 cm tykk.
Loggført
perpioneer
Supermedlem
*****
Innlegg: 895
Bosted: Arendal



Vis profil
« Svar #10 på: mars 22, 2010, 21:54:00 pm »

Litt på siden...
Hadde en 1303 der jeg monterte 2(!) girforkortere. Hadde ikke mye beveglse på girkula da, men det funket. Kjørte med det til den ble skrotet...
Loggført
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #11 på: mars 23, 2010, 21:13:26 pm »

Vil tippe på at foringen på stanga, fra girspaken og bakover, er slitt. Denne sitter nærme girspaken og vil lage mye slark sideveis, men ikke noe slark frem/bak.
Nr 11 på bildet her
http://www.unneberg-bil.no/mab/webshop_frame_hoved?p=i&id=1702
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Sigmund
Medlem
***
Innlegg: 121
Bosted: Kristiansund



Vis profil
« Svar #12 på: mai 05, 2010, 21:23:36 pm »

Blir aldri ferdig med denne topic'en  =o))

Har vært under baksetet og åpnet opp der, alt ser helt nytt ut, fast og teight kopling.

Så var det dette her med under girspaken... de to mutterene inne i bilen, når jeg løsner de så ramler ikke alt under der ned og skaper et hekkan når de mutterene skal på igjen ?

Er veldig spent på hvordan det ser ut under der da jeg ikke kan finne noen form for feil ellers...
Loggført
ahelgemo
Supermedlem
*****
Innlegg: 1597
Bosted:


Vis profil

« Svar #13 på: mai 05, 2010, 22:01:12 pm »

To ting må sjekkes: Under baksete er det en kobling med gummi i, den kan være morken. Hvis du tar av girstanga og kjenner på den stanga som girstanga går ned i, der skal det ikke være slark. Rett bak girstanga mot håndbrekket er det et oppheng med en plastforing som kan løsne. Sjekk også settskruen inn på selve girkassa.


opphenget bak gearstanga mot håndbrekket?   hvordan fikser man eventuelt den?     triks?
Loggført
Tistlo
Supermedlem
*****
Innlegg: 17400
Bosted: pao Voss


Wer will, der kann


Vis profil
« Svar #14 på: mai 05, 2010, 23:31:19 pm »

Opphenget er sveist inni, og du må vel opna opp tunellet for å nå tak i det.
For å skifta foringen so må du ut med gearstonga gjennom fronten av bilen, so kan du skifta den og lirka stonga på plass.. trongt å bale. men da går. triks er å bruka ei kobitång i opninga under gearspaken, klipa rundt stonga og berre dra den fram/bak i tunnelen.
Loggført

-tlf. 97419035
T-Mek AS
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!