mai 04, 2024, 10:58:21 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Ombygging av 1200 brannpumpemotor for bruk i 1967 modell boble  (Lest 5298 ganger)
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« på: mars 28, 2010, 00:26:51 am »

Jeg var så heldig at jeg kom over en brannpumpe med 1200 motor i, ganske nært der jeg bor, til en god pris. Så i dag ble denne hentet og satt i garasjen. Det er en motor fra 1964, og planen er at den skal inn i min originale 1967 modell. I den anledning har jeg noen spørsmål angående hva som må gjøres med motoren før den kan settes inn i bilen.

Jeg har den originale singelport 1300 motoren, så jeg hadde håpet at jeg kunne hente de fleste delene fra denne.

Kjøleblekk, viftehus, termostat og oljekjøler er vell bare å flytte rett over. Svinghjulet må vell også byttes, og shimses opp riktig om endeslakken ikke stemmer.

Forgasser og fordeler: Jeg husker ikke i farten hvilken forgasser eller fordeler som står på org. motoren, men tror dere dette vil fungere optimalt på 1200'en? Evt. hva bør jeg skaffe meg? Magneto-fordeleren er jo litt "morsom", noen som vet hvordan denne er å kjøre med?

Eksos: Passer varmepottene og lyddemperen over på 1200'en? Det sitter jo J-tubes på den, men jeg vil helst ha varme i bilen.

Dynamo/lading: Industrimotoren er 6 volt går jeg ut ifra, men siden jeg skal bytte viftehus tar jeg også over dynamoen. Passer denne rett på dynamofoten? Denne er jo skrudd, så den kan evt. byttes ut med den jeg har.

Diskusjon om kamakslingen må byttes trenger ikke å tas i denne tråden, det har blitt diskutert omgående i flere tråder på forumet, og jeg har uansett ikke tenkt å bytte ut min kam.

Ellers er jeg glad for alle tips om konvertering av slike motorer for bruk i boble Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #1 på: mars 28, 2010, 12:13:01 pm »

Problemet med 1200 vs 1300 er jo at det er forskjellig slaglengde. Vet ikke om det vil skape noen problemer for kjøleblikkene?
Varmebokser skal vel også passe, men lyddemper er for brei på 1300. Oljekjøler og svinghjul er vel samme på begge motorene viss begge er 6V?
Dynamo må du nesten se på diameteren om det passer i dynamofoten. Jeg har sett både tykk og tynn 6V, og tykk og tynn 12V.
Forgasser må du nesten se om den har samme boltavstand, men bør vel dyses litt om.
Magnetoen du har vet jeg ikke hva slags pluggledninger og plugger den bruker? Jeg har en Scintilla, og den har spesielle ledninger og plugger som jeg regner med er vanskelige å få tak i.
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #2 på: mars 28, 2010, 12:46:34 pm »

Takk for flott svar Glad

Svinghjulet tror jeg er litt spesielt mtp. at motoren er koblet til en brannpumpe, men det vil jo vise seg når jeg begynner demontering.

Jeg synes dynamoen så ganske tynn ut på industrimotoren, så det spørs om ikke jeg bare hiver over dynamofoten også. Oljepåfyllinga var litt rustet, så den som står på den andre motoren er penere.

Jeg fikk sjekket forgasserne nå, og på industrimotoren stod en Solex 28PCI, imens på 1300 stod det en 30 PICT 1. PCI gasseren hadde en del rust på stagene, så jeg tror nok den blir byttet ut. Og fordeler og forgasser er vell laget for å fungere best i lag såvidt jeg har forstått, så tror jeg bare bytter over fordeleren også. Magneto-fordeleren fikk jeg ikke studert nærmere.

Jeg tok av ventildekslene og der så det ganske lekkert ut, så blokka er heldigvis fri for vann. Så nå kan jeg nesten ikke vente med å begynne demoteringa!
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #3 på: mars 28, 2010, 19:43:42 pm »

for ikke å glemme clutchdisken!!!! der brant jeg meg i går. kunne ikke skjønne hvor for i svarte ()=?)(/& det ikke var kontakt mellom motor og girkasse!!
brannpumpedisken har færre og grovere splines enn origdisken. den er bare å bytte rett over.
dynamoen kan du jo bare bruke fra brannpumpemotoren. 6v 30a går jeg ut fra?
fordeler byttes rett over, kan ikke settes i feil. forgasser byttes og rett over fra donormotor. ang kjøleblikk er jeg usikker. jeg gikk fra 1200 til 1200 så det gikk som hånd i hanske.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
vw1961
Supermedlem
*****
Innlegg: 626
Bosted: birkeland


Originalnostalgiker


Vis profil
« Svar #4 på: mars 28, 2010, 19:44:51 pm »

for ikke å glemme clutchdisken!!!! der brant jeg meg i går. kunne ikke skjønne hvor for i svarte ()=?)(/& det ikke var kontakt mellom motor og girkasse!!
brannpumpedisken har færre og grovere splines enn origdisken. den er bare å bytte rett over.
dynamoen kan du jo bare bruke fra brannpumpemotoren. 6v 30a går jeg ut fra?
fordeler byttes rett over, kan ikke settes i feil. forgasser byttes og rett over fra donormotor. ang kjøleblikk er jeg usikker. jeg gikk fra 1200 til 1200 så det gikk som hånd i hanske.

oljekjøler og svinghjul behøver du ikke balle med.
Loggført

Praise the aircooled

Kjøreglede, det er å ta for seg hele alfabetet i steden for  A til B:=)
Espen Sandbakken
Seniormedlem
****
Innlegg: 427
Bosted: Østre Toten ,Lena


Klubbløs #008


Vis profil
« Svar #5 på: mars 30, 2010, 17:03:11 pm »

Har et 1200 svinghjul hvis du skulle trenge det.

mvh
espen
Loggført

- 51 T-1 Drag
- 55 T-1
- 66 T-1 cal-look
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #6 på: april 02, 2010, 09:57:19 am »

Er 1200 svinghjul forskjellig fra svinghjul fra en 6V 1300 motor?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #7 på: april 04, 2010, 20:50:12 pm »

Og vet noen om kjøleblekket fra 1300 passer på 1200 motor?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Squareback
Supermedlem
*****
Innlegg: 6111
Bosted: Ski i AKERSHUS


Follo VW Klubb, Type 2 og Type 3 entusiast!


Vis profil WWW
« Svar #8 på: april 04, 2010, 21:01:14 pm »

Kjøleblekkene på 1300 er litt "større" mener jeg
Loggført

Type 2 og 3 entusiast!
Follo VW Klubb og VW Veteran Klubben
Liker alt som Brummer!!!!!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #9 på: april 04, 2010, 23:12:18 pm »

Er 1200 svinghjul forskjellig fra svinghjul fra en 6V 1300 motor?

67-6volt, har 12v startkrans.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #10 på: april 05, 2010, 09:09:19 am »

Takk for svar. Satser på å bare bruke svinghjulet fra 1300 motoren jeg da, og så får vi se hvor mye forskjell det er på kjøleblekkene. Går vell sikkert ann å modi"frisere" de litt om det ikke er for store forskjeller Blunker
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #11 på: mai 15, 2010, 22:21:03 pm »

Har dukket opp et par spørsmål etter at jeg har begynt å planlegge konverteringen enda mer:

Er det forskjell på 1200 og 1300 topper? Jeg synes jeg så innsugene hadde en annen vinkel mot toppene...

Noen som kan anbefale innsug/forgasser kombo til motoren? Det som står på den er ganske rustent, så dette må skaffes nytt/brukt. Har en 1300 F-kode singelport som skal være donor, passer innsug fra denne? Eller finnes det overganger fra 1200 innsug for å bruke større forgasser?

Passer kjøleblekket rundt sylindrene, fra industrimotoren, i lag med det over girkassen og rundt reimhjulet?

Litt spesifikke spørsmål kanskje, men greit å ha litt peiling før jeg begynner å skru Glad
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #12 på: mai 20, 2010, 07:31:51 am »

Jeg har fått svar på og funnet ut av noen av spørsmålene:

30/31 pict forgassere passer rett på 1200-innsuget, så da har jeg en del å velge i. Har noen fordelere liggende også, lurer på om jeg bare tar forgasser og fordeler fra motoren som står i 67-en.

1200 innsuget har en annen vinkel mot toppene enn 1300 singelport, men siden forgasserne har samme boltavstand er ikke det et problem.
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #13 på: juli 05, 2010, 13:23:15 pm »

Da har jeg kommet ganske bra på vei med dette prosjektet, men har et problem: Jeg klarer ikke å få løs motoren fra selve pumpa. Når jeg tok ut alle fire boltene som holder motoren virket det som om den hang igjen. Så jeg begynte å demontere pumpa, men ble ikke mye klokere..

Noen som vet hva jeg må gjøre for å få den løs fra pumpa?
Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
RZR-Andy
Supermedlem
*****
Innlegg: 2038
Bosted: Bergen


www.regenstadt.com


Vis profil WWW
« Svar #14 på: juli 06, 2010, 09:53:56 am »

Har nettopp vært med en kamerat og gjort dette, den skal inn i en 64.
Her kom motoren greit av pumpen, men da jeg plukket en annen pumpe for et par år siden holdt jeg nesten på å finne frem sleggen... Det viste seg at clutchen var rustet fast i svinghjulet, og selve turbinen satt fast i turbinhuset. I ren frustrasjon skrudde jeg løs alt av bolter for å finne en løsning, og tilslutt gikk det greit. Mitt tips er å prøve med et par-tre bokser rustløser inn på clutchen. Bor evt et hull i pumpehuset om du ikke kommer til. Prøv evt. også å varme opp litt inni clutchhuset i tillegg.
Kan også hende at akslingen sitter godt fast. Prøv med så mye rustpenetrerende som du kan få inn, og i prosessen forsøker du å dra den rundt på sveiven. Sjekk også om clutchmekanismen fungerer.
Synd å knuse bakdelen av huset siden den kan være grei å ha som en motorbukk.
« Siste redigering: juli 06, 2010, 09:56:16 am av RZR-Andy » Loggført
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #15 på: juli 11, 2010, 15:26:24 pm »

Da fikk jeg løs motoren fra pumpa i dag, det viste seg at lamellen var rustet fast i clutchen. Så jeg løsnet trykkplata via hullene i pumpa, og fikk ut motoren lett etter det.

Som nevnt tidligere tenkte jeg å bruke svinghjulet fra originalmotoren, siden dette er spesielt på 67-modellen. 12 V tannkrans på 6 V motor slik jeg har forstått det? Problemet er at svinghjulet ikke passer på veiva, fordi veiva har en slags kant innerst mot shimsene. Svinghjulet fra brannpumpa har plass til denne kanten, men svinghjulet fra 67'en har ikke det. Altså får jeg ikke 1300 svinghjulet helt inn på veiva... Se bilder for bedre forklaring Øyerulling


* 1200 veiv.jpg (192.61 KB. 717x538 - vist 215 ganger.)

* 1200 svinghjul.jpg (219.7 KB. 717x538 - vist 157 ganger.)

* 1300 6V veiv.jpg (241.25 KB. 717x538 - vist 223 ganger.)

* 1300 6V svinghjul.jpg (174.73 KB. 717x538 - vist 245 ganger.)


Så det ser ut for at det eneste jeg kan gjøre er å bytte tannhjulet på starteren, og skaffe et 6V svinghjul (det fra 1200 motoren er veldig rustent). Håper dette kan fungere?

« Siste redigering: juli 11, 2010, 15:38:04 pm av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
nk
Supermedlem
*****
Innlegg: 1011
Bosted: Hønefoss



Vis profil
« Svar #16 på: juli 11, 2010, 22:58:03 pm »

du må dreie ut i svinghjulet.
Loggført

tlf: 40843606
Filip/purity
Supermedlem
*****
Innlegg: 1446
Bosted: Karmøy og Oslo



Vis profil
« Svar #17 på: juli 12, 2010, 10:50:19 am »

Prøver å finne noen i området som har tilgang på dreiebenk, viss ikke tipper jeg det blir billigere å bare skaffe et brukbart 6V svinghjul og bytte tannhjulet på starteren. For jeg regner med det er alt som skal til?? Eller går det ikke å bytte tannhjulet, må jeg bytte hele starteren?

EDIT: Passer en vanlig 6V starter i en 67 i hele tatt? For det er vell en spesiell one-year only starter som står i denne...
« Siste redigering: juli 12, 2010, 10:52:43 am av Filip/purity » Loggført

1967 1300 (solgt)
1971 1302 (solgt)
1967 1200
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #18 på: juli 12, 2010, 10:59:48 am »

?

EDIT: Passer en vanlig 6V starter i en 67 i hele tatt? For det er vell en spesiell one-year only starter som står i denne...

http://www.unneberg-bil.no/webshop?referer=none&p=i&id=2852
Setter du inn en slik foring, kan du bruke en vanlig 6v starter.
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!