mai 07, 2024, 23:49:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Bedre lyd demping/ombygd eksos..  (Lest 10437 ganger)
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« på: mars 17, 2012, 22:03:22 pm »

Jeg kjører i dag ett A1 Fatboy annlegg på min 2332. Gir sikkert bra effekt osv, men til daglig bruk blir det mye lyd. Også litt slitsomt på lengre turer. Og jeg liker at junior ikke skal syntes det er kjipt å være med fordi det bråker for mye.  Har lekt med div tanker/muligheter. Men å bygge om grenrøra virker som for mye jobb. Ja jeg kunne sikkert kjøpt ett Python annlegg, men det koster en del, og jeg vet ikke om det vil være så mye bedre..

Så jeg gikk kjapt inn på paint og brukte mine ekstremt gode tegne kunnskaper der, for å vise hva jeg vurderer.


* eksostegning.jpg (18.58 KB. 580x476 - vist 237 ganger.)


Bruker grenrøret som det er, lager ny bøy bort til under motor på høyre siden av bilen. Ut i framkant, under gearkasse til ny potte også ut bak. Med rette pottene bør dette dempe en del? Men vil det ha mye å si for effekten? Husk at denne bilen brukes ikke på stripa.

Synspunkter taes imot med stor takk. Gjerne også andre løsninger/ideer.

Loggført
JTWE
Supermedlem
*****
Innlegg: 2198
Bosted:


Vis profil

« Svar #1 på: mars 18, 2012, 13:57:06 pm »

Se nedover denne siden; http://www.gwd-weiser.de/?page_id=219

GWD-3 + 4 Edelstahlsysteme

Loggført
Gaffel
Supermedlem
*****
Innlegg: 865
Bosted: Fredrikstad


That's what she said..


Vis profil
« Svar #2 på: mars 18, 2012, 14:04:51 pm »

Liker ideen der. En demper etter kolektoren og en demper på enden av anlegget gir som regel en stum og rolig lyd. Bare pass på å ha litt god dimensjon på det så det blir litt dyp tone Blunker
Loggført

Everyone aspires to soar like an eagle, but weasels don't get sucked into jet engines
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #3 på: mars 18, 2012, 14:53:32 pm »

Se nedover denne siden; http://www.gwd-weiser.de/?page_id=219

GWD-3 + 4 Edelstahlsysteme



Se der ja, her har vi noe. Får åpne på pc og få google til å oversette for meg.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #4 på: mars 18, 2012, 17:43:23 pm »

Se nedover denne siden; http://www.gwd-weiser.de/?page_id=219

GWD-3 + 4 Edelstahlsysteme



Se der ja, her har vi noe. Får åpne på pc og få google til å oversette for meg.

Prisene var i allefall stive nok.. Men er nok en ide jeg skal gå videre med etterhvert. Kjenner jeg angrer litt på at jeg solgte sveise apparatet nå..
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #5 på: mars 18, 2012, 17:44:24 pm »

Espen: Vent til jeg har fått testet min nye 2276 med CSP Python 45mm.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #6 på: mars 21, 2012, 18:42:07 pm »

Noen som har tips til potter jeg kan bruke, eller hvor det lønner seg å se?
Loggført
Dalland
Supermedlem
*****
Innlegg: 3032
Bosted: Bergen



Vis profil
« Svar #7 på: mars 21, 2012, 19:01:16 pm »

Fleste bildeleforhandlerne selger lydpotter.
Eks, se her og noter deg nummeret, så går du til mekonomen å bestiller.
http://www.simons.se/Katalog/Universal635.htm
Lydmessig er vel "regelen" kort og brei = mørk lyd. Blunker
Loggført

ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #8 på: mars 22, 2012, 06:35:34 am »

Espen: Vent til jeg har fått testet min nye 2276 med CSP Python 45mm.

Vurderer selv dette anlegget til min t-4-motor.
Legger du ut en video på youtube når du har fått det montert?

ghia69
Loggført

Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #9 på: mars 22, 2012, 08:42:36 am »

Espen: Vent til jeg har fått testet min nye 2276 med CSP Python 45mm.

Vurderer selv dette anlegget til min t-4-motor.
Legger du ut en video på youtube når du har fått det montert?

ghia69

Legger ut filmsnutt og bilder av anlegget så snart det er montert og testet.
Eivind
Loggført
Svein.
Supermedlem
*****
Innlegg: 2425
Bosted: Lørenskog


Vis profil

« Svar #10 på: mars 22, 2012, 10:05:00 am »

Hei.
Øyvind lagde seg jo anlegg til Ghia´n  Kult http://www.vwnorge.no/index.php/topic,320.300.html
Kanskje noen tips der. Lykke til.

Svein.
Loggført

201m  8,063 sek. 136,42km/t
402m 12,708 sek.176,81km/t...
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #11 på: mars 22, 2012, 12:39:10 pm »

Det enkleste du kan prøve er å sette inn et kors i eksosen som slår i stykker lydbølgene i følge kildene. Dette må du nok lage selv. (å selge sveisen = general tabbe)

Loggført

Speed is no substitute for direction
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #12 på: mai 04, 2012, 09:06:52 am »

Hei.

Her er anlegget du ønsket, fisk ferdig:

http://www.ahnendorp.com/VW-270/VW-Kaefer-Typ-1-Motorenteile-und-Bearbeitungen/Auspuffanlagen-51/Road-Racing-BAS-Auspuffanlage--neue-Version--VW-Kaefer-Typ-1--mit-Edelstahl-Schalldaempfern.html

mvh
Ghia69
Loggført

Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #13 på: mai 09, 2012, 22:56:16 pm »


Hei. Jeg har også dette anlegget fra BAS på min 1303 m. 2.1 wbx, dog med noe større endestuss. Fin og "doven" dyp lyd. At det er laget i rustfritt er fint nok, men hele dette anlegget med begge pottene er jæ...g TUNGT! Har også problemer med bakkeklaringen til tider ( på dårlig vei med dype brønner, fartshumper av den smale typen osv. ), da mellomrøret går under rammehorna. Dette røret kan muligens legges over girkassa istedet, dersom det er plass nok med tanke på varmen. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før akkurat nå Øyerulling Vurderer å bytte ut hele anlegget med noe annet, pga. vekta og mellomrørsproblemet. Denne problemstillingen er ihvertfall verdt en tanke, som tips om ikke annet, før du går i gang for alvor å sveiser deg noe lignende Blunker

Her ser du problemet:
http://i7.photobucket.com/albums/y266/Der_Butzelmann/1303%20street%20racer/S6001639.jpg

Om du kun vil dempe lyden litt i det anlegget du har, finnes det nok et par enklere måter å gjøre det på, da med div. typer innsatser, også ala det JHU viser til.

mvh Arild Glad
Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
grandi
Medlem
***
Innlegg: 107
Bosted: Hundvåg


Vis profil

« Svar #14 på: mai 10, 2012, 19:18:09 pm »

Jeg har montert python anlegg i notchbacken, og det er mye roligere og finere lyd enn ragtoppen med A1 anlegg. Kommer til å bestille Python til den også.
Loggført

56  T1 - Ragtop og airride
64  T3 1500 Notchback L1964
05  Volvo V70
96  Corolla
92  Fiat Fendt
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #15 på: mai 10, 2012, 19:33:45 pm »

Det var de penga da..  Kjenner egentlig at jeg er litt lei hele bilen..  Ikke bra...  Ikke missforstå, grise gøy å kjøre, men det er liksom noe som mangler om dagen...
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #16 på: mai 10, 2012, 20:00:22 pm »

Hva med å bruke supertrapp innsats?
http://www.supertrapp.com/
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #17 på: mai 10, 2012, 20:05:37 pm »

Hva med å bruke supertrapp innsats?
http://www.supertrapp.com/

Er ikke mulig uten ombygging av endestuss.
Loggført
Ed Németh
Folkevognklubben
Supermedlem
*****
Innlegg: 4033
Bosted: Moss


Vis profil

« Svar #18 på: mai 10, 2012, 20:12:37 pm »

Hva med å bruke supertrapp innsats?
http://www.supertrapp.com/

Er ikke mulig uten ombygging av endestuss.


Sikker. Du får kjøpt adapter man skrur rett på endestussen.
Loggført
Espen/VW54
Supermedlem
*****
Innlegg: 2625
Bosted: Plankebyen (Fredrikstad)



Vis profil
« Svar #19 på: mai 10, 2012, 20:15:24 pm »

Hva med å bruke supertrapp innsats?
http://www.supertrapp.com/

Er ikke mulig uten ombygging av endestuss.


Sikker. Du får kjøpt adapter man skrur rett på endestussen.


Har ikke studert det i detalj, men den er jo bøyd i to retninger.
Loggført
JS
Supermedlem
*****
Innlegg: 2748
Bosted: Fredrikstad



Vis profil
« Svar #20 på: mai 10, 2012, 20:20:42 pm »

Du har ikke vurdert å lage en "dual quietpack"? Berger brukte Biltema om jeg ikke husker feil.
Loggført
ghia69
Supermedlem
*****
Innlegg: 635
Bosted: Bodø


Ghian min


Vis profil
« Svar #21 på: mai 11, 2012, 16:43:47 pm »


Hei. Jeg har også dette anlegget fra BAS på min 1303 m. 2.1 wbx, dog med noe større endestuss. Fin og "doven" dyp lyd. At det er laget i rustfritt er fint nok, men hele dette anlegget med begge pottene er jæ...g TUNGT! Har også problemer med bakkeklaringen til tider ( på dårlig vei med dype brønner, fartshumper av den smale typen osv. ), da mellomrøret går under rammehorna. Dette røret kan muligens legges over girkassa istedet, dersom det er plass nok med tanke på varmen. Det har jeg faktisk ikke tenkt på før akkurat nå Øyerulling Vurderer å bytte ut hele anlegget med noe annet, pga. vekta og mellomrørsproblemet. Denne problemstillingen er ihvertfall verdt en tanke, som tips om ikke annet, før du går i gang for alvor å sveiser deg noe lignende Blunker

Her ser du problemet:
http://i7.photobucket.com/albums/y266/Der_Butzelmann/1303%20street%20racer/S6001639.jpg

Om du kun vil dempe lyden litt i det anlegget du har, finnes det nok et par enklere måter å gjøre det på, da med div. typer innsatser, også ala det JHU viser til.

mvh Arild Glad

Hei.

Har du mulighet til å legge ut en video av bilen når den går? Både på tomgang og med litt pådrag. Hadde vært artig å høre dette anlegget.

Mvh,
Espen
Loggført

Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #22 på: mai 11, 2012, 16:57:39 pm »

Om du har lyst til å sveise litt, så har jeg noen simons lyddempere liggende.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
Kjell Roar
Supermedlem
*****
Innlegg: 4182
Bosted: Sandefjord, ved Ekeberg grill & camping...


Fra 55? Hadde ikke råd til noe nyere...


Vis profil
« Svar #23 på: mai 11, 2012, 21:09:50 pm »

Hva med å bruke supertrapp innsats?
http://www.supertrapp.com/

Min erfaring med Supertrapp er god effekt med masse bråk, dårlig effekt med lite bråk.
Loggført

Ovalen har 30hk @ 3400rpm, og gjør glatt 0-100 etterhvert

Andre hobbykjøretøy: CX500, Z1000A2, V7Sport, CB100
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #24 på: mai 12, 2012, 06:39:58 am »

Angående røret under gaflene, hadde det ikke vært mulig, om man lager dette i vanlig stål å ta ett større rør og klemme dette flatt på akkurat det partiet som går under gaflene. Dette er ganske vanlig på BMW e30, der hvor eksosen går under traversen til bakstillinga.

Butzel, hvor stort er problemet med denne typen eksos under gaflene, er du ofte nedi og hvor lav er bilen?
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Dewil
Supermedlem
*****
Innlegg: 7541
Bosted: Moss


"Opinions are like assholes...everyone has one"


Vis profil WWW
« Svar #25 på: mai 12, 2012, 09:32:35 am »

Jeg har også et rør som er sveiset i firkant som du viser i tegningen din, Espen. Jeg kan være behjelpelig med å få sveiset om  så det passer. Går jo i det minste an å prøve. ;-)

Et lengre eksosanlegg med lyddempere er også mer stillegående enn et kort fordi eksospulsene går mere i hverandre legre ut i eksosen.

En annen veldig enkel ting å gjøre er å borre hull i eksosen og sette inn to bolter (ca 10mm) som står i kryss med radiusen av røret i avstand satt inn før lyddemperen. Det kan hjelpe endel fordi det bryter opp eksospulsene og lager virvler.
Loggført


Proud member and co-founder of Senkemafia'n.
    Facebook.com/HerbieMemorialRun  
BERGER
Supermedlem
*****
Innlegg: 4502
Bosted: Trøgstad



Vis profil WWW
« Svar #26 på: mai 12, 2012, 10:13:45 am »

Synes det er rart at det ikke er noen som har laget et anlegg som er i stil med Porsche sine feks.

Et slikt feks Glad

Loggført



This is my simple religion:
-Be cool
-Don't be an asshole
Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #27 på: mai 12, 2012, 10:47:45 am »

Grunnen til det er enkel, vi har bare to sylindere på hver side. Det er viktigere med fungerende collector enn looks.

Om du skal flate ned eksosen så må du huske å bruke mye grovere dim der enn i resten ellers lider flowen kraftig.

Loggført

Speed is no substitute for direction
Der_Butzelmann
Supermedlem
*****
Innlegg: 1104
Bosted: Nærbø


The fart alone is`nt leathal, it`s the smell!


Vis profil
« Svar #28 på: mai 12, 2012, 11:47:16 am »

Angående røret under gaflene, hadde det ikke vært mulig, om man lager dette i vanlig stål å ta ett større rør og klemme dette flatt på akkurat det partiet som går under gaflene. Dette er ganske vanlig på BMW e30, der hvor eksosen går under traversen til bakstillinga.

Butzel, hvor stort er problemet med denne typen eksos under gaflene, er du ofte nedi og hvor lav er bilen?

Tja, hvor stort et slikt problem er avhenger jo litt av hva en selv oppfatter som problem ( les-hvor mye det skraper Gliser) og ikke minst hvor en kjører. For min del så kunne jeg aldri slappe av når jeg skulle kjøre på annet enn flott og flat veg, da jeg til stadighet tok nedi så fort det var "ujevnheter" av ulike slag på veien. Ble hengende fast på en grusvei også en gang, men det er en annen historie Gliser

Bilen min er relativt lav, men ikke superlav. Mener det var 2 knepp ute på staven, så med litt modding av røret ( klemme det flatt, evt. bytte det ut med ett større som ble klemt flatt? ) så er nok mye oppnådd. Det er en annen i klubben som har det samme anlegget, og han satte bare jekken med ei plate på, og jekka bilen opp direkte på dette mellomrøret. Blei flatt akkurat der det treffer rammehorna, så tror nok at flowen lider en del der. Min bil står for tiden på bukker delvis demontert, så får desvere ikke hverken målt så mye med tanke på bakkeklaringer osv eller legge ut film med motorlyd for han som spurte om det med det første, men kan se om jeg finner noen flere gamle bilder av bilen der den står på bakken der det evt. komme bedre frem hvor lavt det henger.

EDIT: Fant et bilde som viser laveste punktet som er dette mellomrøret. Bakkeklarigen blir noe mindre når pølsetysker-wannabe`n setter seg inn i bilen da Blunker
http://i7.photobucket.com/albums/y266/Der_Butzelmann/1303%20street%20racer/ass2.jpg
« Siste redigering: mai 12, 2012, 12:04:32 pm av Der_Butzelmann » Loggført

-73 1303S WBX
-69 Buggy, kort
-91 T4 Multivan
-04 Touran
Gunnar|Rennfahrer2
Supermedlem
*****
Innlegg: 1844
Bosted: Hernes i Elverum


Min Cornerstone


Vis profil WWW
« Svar #29 på: mai 12, 2012, 20:57:11 pm »

Takk for bra svar, er ganske on topic også.  Glad
Jeg har en stund tenkt til å ha både eksos og annet under der men nå ser jeg at jeg må tenke meg om...
Men tror det går greit med stort flatt rør, må måle tverrsnittet...
Loggført

Bobler 54-75 x antall
Buss 73
Min Prosjekttråd
Sider: [1] 2
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!