mai 05, 2024, 11:37:17 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
   Hovedside   Hjelp Søk Logg inn Registrer  
Sider: [1]
  Skriv ut  
Skrevet av Emne: Gasserstag  (Lest 2026 ganger)
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« på: mai 19, 2014, 13:45:12 pm »

Hei!
Har montert Dellorto DRLA og gasserstaget fra de gamle Solexene passer ikke. Så da skal jeg ha et nytt... KJAPT! Men dette har jeg ingen erfaringer med. Hva bør jeg gå for mtp kvalitet, looks og funksjon? Vil helst ikke bruke en formue, da det har blitt svidd av litt for mange lapper i løpet av vinteren Osteaktig

Funker dette som er en halvtime hjemmefra, eller er det andre sett som er langt bedre? http://folkevogn.no/index.php/butikk/produkt/8550-stagsett-crossbar-6-kantet
Er settet jeg har linket til festet foran eller bak viftehuset?

Som sagt... null erfaring med dette, så alle tips mottas med takk. Hvordan fester man staget? Må man av med viftehuset (ut med motoren)?

Ikke lenge igjen til oppstart nå Kult


* bilde.jpg (118.21 KB, 800x598 - vist 156 ganger.)
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #1 på: mai 19, 2014, 17:04:48 pm »

...eller kan jeg bruke staget som er montert hvis jeg bytter armer på gasserne? Staget som står på nå har jeg funnet ut heter bellcrank? Stagene drar mot viftehuset, mens armene på gasserne er satt opp slik at de må trykkes nedover.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
H-MEK
Supermedlem
*****
Innlegg: 4035
Bosted: Furnes/Brumunddal



Vis profil
« Svar #2 på: mai 19, 2014, 17:08:41 pm »

Bytt om på propellen...
Loggført

Henning
Tlf 408 26 388
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #3 på: mai 19, 2014, 17:22:16 pm »

Utdyp gjerne Gliser

Sier du at jeg kan flytte på armene jeg har nå og bruke staget som er montert, uten å kjøpe noe som helst?

Vil helst slippe å ha et stag tvers over viftehuset, da jeg muligens monterer et old school Fram filter senere.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
SveinT
Supermedlem
*****
Innlegg: 1953
Bosted: Vennesla


Agder VW Klubb


Vis profil
« Svar #4 på: mai 19, 2014, 17:26:40 pm »

Han tenkte vel å bytte rundt på stagene ved propellen som er på midten, men da vil stagene dytte i stedet for å dra. Det er ikke bra, da de lettere vil bøye seg.
Jeg ville prøvd å bytte om på høyre og venstre arm på gasserne, for å se om de fikk en annen vinkel.
Nå peker armene på gasserne opp og inn mot midten. Peker de ut og opp vil de bli riktige til det staget du har?
Loggført

Jeg har ikke for mange biler, bare for lite plass.
Hilsen Svein Terje 91647950
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #5 på: mai 19, 2014, 18:12:51 pm »

Armene må peke ut og opp hvis det skal bli riktig ja, og dras innover av staget. Skal se på det i kveld om de kan byttes om. En annen ting er at det ikke er noe hull på armene til å feste staget i, bare noen kuler som det ser ut som er presset fast.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #6 på: mai 19, 2014, 19:16:37 pm »

Armene må peke ut og opp hvis det skal bli riktig ja, og dras innover av staget. Skal se på det i kveld om de kan byttes om.

Nope! Det funka ikke. Armene kan bare skrus fast på én måte hvis stoppere og tomgangsskruer skal treffe riktig.

Så da må jeg enten ha nye armer på gasserne, eller annen type stag. Erfaringer? Halvparten her inne kjører vel med idf eller drla? Hvor får jeg evt kjøpt riktige armer?

Kom på at siden jeg har adaptere for at gasserne skal passe på porsche innsug, sitter gasserne ca 2cm høyrere enn "orginalt". Da blir det kanskje en utfordring å få tilpasset enkelte typer stag? Ikke vet jeg, det er derfor jeg spør på et forum som flyter over med cal look-pøbler Gliser
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #7 på: mai 20, 2014, 11:47:27 am »

Erfaringer med CSP sitt senterpull-stag? Hva funker best, sekskantet cross bar eller senterpull/bellcrank?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #8 på: mai 20, 2014, 11:58:02 am »

jeg har akkurat montert CSP sitt senterpull, og kvalitet og funksjon ser veldig bra ut.
Loggført
BABOON
Supermedlem
*****
Innlegg: 1105
Bosted: Kolsås



Vis profil
« Svar #9 på: mai 20, 2014, 12:03:50 pm »

I stedet for moderne CSP stag kan du vurdere et DDS stag. Fungerer på samme måte, men opereres kun av fjørene på gasserne

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1542782

Ellers er jeg veldig svak for den gamle typen til Berg

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=1377554
Loggført
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #10 på: mai 20, 2014, 13:16:31 pm »

Takk for svar.
Staget jeg har nå bruker også samme prinsipp, ser gammelt ut og fungerer utmerket, men jeg mangler armer til gasserne for å bruke senterpull. Gasserne er satt opp for bruk av sekskant-stag med armer som pusher nedover. Grelland: fulgte det med armer til gasserne i CSP-settet?
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Roy Grelland
Supermedlem
*****
Innlegg: 7132
Bosted: Nøtterøy



Vis profil
« Svar #11 på: mai 20, 2014, 13:19:40 pm »

Takk for svar.
Staget jeg har nå bruker også samme prinsipp, ser gammelt ut og fungerer utmerket, men jeg mangler armer til gasserne for å bruke senterpull. Gasserne er satt opp for bruk av sekskant-stag med armer som pusher nedover. Grelland: fulgte det med armer til gasserne i CSP-settet?

ja, men det finnes forskjellige sett fo forskjellige gassere, så man må passe på å få riktig. Jeg skulle ha det på spjellhus fra VW Speedshop, så jeg måtte mekke litt selv, men dersom du har kurante gassere skal det være bolt-on
Loggført
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #12 på: mai 20, 2014, 14:48:01 pm »

Armene må peke ut og opp hvis det skal bli riktig ja, og dras innover av staget. Skal se på det i kveld om de kan byttes om.

Nope! Det funka ikke. Armene kan bare skrus fast på én måte hvis stoppere og tomgangsskruer skal treffe riktig.

...Halvparten her inne kjører vel med idf eller drla?...
Jeg kjører med drla og SCAT stag og det fungerer fint.

Mine drla kan jeg snu armene flere veier på gasseren...
Dellorto Uk selger slike:
(108) DRLA/IDF spindle lever        Part No - CB3406

Er det noe du kan bruke?
« Siste redigering: mai 20, 2014, 14:56:22 pm av flatfour » Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

Hot Owl
Administrator
Supermedlem
*****
Innlegg: 5697
Bosted: Østlandet


Vis profil WWW

« Svar #13 på: mai 20, 2014, 15:02:11 pm »

Det finnes flere typer armer til gasserne, de som  er lettest å ha med å gjøre er de som har throttle stopp som egen del, slik at man kan montere den ytre armen slik man vil. Flere av mine gassere har hatt slike armer. Om du har dårlig tid så har du ingenting å tape på å sveise på noen passende ører/armer på de du har. Med øye for design og vilje til finsliping tror jeg du klarer det helt fint... bare husk å ta armene av gasserne først Blunker
Loggført

Speed is no substitute for direction
flatfour
Supermedlem
*****
Innlegg: 739
Bosted: Oslo / Bærum



Vis profil WWW
« Svar #14 på: mai 20, 2014, 15:02:44 pm »

En trekker

* trekk.JPG (20.34 KB. 239x400 - vist 101 ganger.)



Og en pusher

* push.JPG (18.38 KB. 210x400 - vist 96 ganger.)

Loggført

April '55 Oval               Jeg selger:  Vintage lampe, Orange arbeidslampe, Gassmasker

LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #15 på: mai 20, 2014, 17:25:10 pm »

Grelland: Takk, da fikk jeg bekreftet det. Godt mulig jeg går for CSP kitet etterhvert!
Flatfour: Yep! Der er den jeg trenger, antageligvis kombinert med delene JHU snakker om. De som står på gasserne nå er kombinerte armer og throttle stop.
JHU (hvorfor har du bytta nick? Gliser ): Tror det må bli løsningen ja. Er keen på å ta en prøvetur snart! Hvis det ikke blir pent får jeg bare handle litt deler senere.
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
LOBO
Supermedlem
*****
Innlegg: 6046
Bosted: Akershus



Vis profil
« Svar #16 på: mai 25, 2014, 19:55:14 pm »

Løsningen ble å lage selv! De har gasserstag på Biltema! Koster under 200kr Gliser

http://www.vwnorge.no/index.php/topic,13047.330.html
Loggført

D e ikkje rust der d e hull... bare rundt kanten d!
Sider: [1]
  Skriv ut  
 
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!